Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:53

sienemien schreef:
@ xTweetyx: daar ben ik het je wel volledig mee eens, consequentie is zéér belangrijk. Dat probeer ik ook te zijn, maar zoals ik al vermeldde: op het moment zelf heeft ze wel door dat ze stout is, maar de dag erna lijkt ze het alweer vergeten te zijn..


Paard weet niet wat stout of braaf is.... Enkel wat mag en niet mag.
Jij bent niet duidelijk genoeg en je paard heeft geen respect voor je. Begin al om die romantische band tussen jou en je paard weg te laten... Paard blijft een dier, die denkt op zijn eigen manier en die band komt er wel als er samen positieve ervaringen worden opgedaan. Je gaat geen band verbreken omdat je je paard een schop onder zijn kont verkoopt en die moet je je paard geven van zodra hij aan de haal wil gaan met jou en nog alvorens de kans zich voordoet dat hij je een stamp kan verkopen. Dan ben je al te laat en heb je al heel veel signalen genegeerd.

En paarden kunnen heel goed richten dus denk niet dat die stamp niet zo bedoeld was...die was dat wel.

Een nuchtere kijk op paarden wil niet zeggen dat je een beul bent en dat je geen band hebt met je dieren. Verre van zelfs. Laat ze in hun eigen waarde zonder ze te vermenselijken. Daarmee kom je meestal een stuk verder.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15936
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:59

Eight schreef:
Dat ze het als een spelletje ziet betekend dat je niet genoeg indruk hebt gemaakt :) heb je al eens een stevig groot iemand met zware stem meegenomen? Misschien dat ze daar van onder de indruk raakt? :))

En klompen aantrekken.

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:00

sienemien schreef:
Ik heb best al streng en hard opgetreden, maar dat lijkt ze maar niet te leren, dus daarom dacht ik een meer psychologische manier van aanpakken te proberen ;)

Timing en het eerste testen al zien en corrigeren. Ze komt kennelijk weg met stap 1-19 en dat jij dan pas bij stap 20 (omhoog) er in komt geeft gelazer. Ze probeert en komt zo ver, dat ze het wil blijven proberen (het voorgaande mag immers wel allemaal?). Dat 1e moment dat ze aanzet tot dram/respectloos gedrag moet je spotten en correct op reageren. En dat is soms niet 1 pasje als correctie, maar tig, totdat aandacht weer geheel bij jouw ligt en hele lijf zonder verzet die hulp opvolgt. Bv achteruit denkt hele lijf dus achteruit ipv vooruit. Niet : ik wil niet, maar het is minder vermoeiend dan door drammen.

BritHittepit

Berichten: 2606
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:01

ik heb ook zo'n merrie, alleen was ik niet snel onder de indruk van haar maar toch met grondwerk begonnen, op basis van parelli en dit heeft zeeeeeeeer goed geholpen bij ons! Ik ben ook van Belgie maar ik denk dat het toch een stukje is anders kon ik je wel helpen...

tengeltje11
Berichten: 7167
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:03

ik volg hoor.
als ze niet luistert,moet je harder en duidelijker zijn.

laat je het halster om op de weide?
anders zou ik sowieso met touwhalster aan de slag gaan,bij willen wegschieten e.d. toestanden,werkt een touwhalster al een stuk strenger in.

Geen idee hoe de weide er is,maar niets zo vervelend als een paard die als een malle ervandoor gaat van zodra je ze loslaat.
de weide binnengaan en enkele minuten vastzetten is daar een goeie oefening voor,maar dan moet je natuurlijk wel vastbindmogelijkheid hebben.

ook een leadrope zou hier zeker van pas komen,heb je het uiteinde om mee te corrigeren als het nodig is,en ook meer speelruimte dan met een gewoon halstertouw,die zijn sowieso te kort als je paard plots de lucht in schiet.

een paard onthoudt en vergeet niet.
een paard weet gewoon tot waar die kan gaan,is daar ook heel consequent is,als die morgen 'braaf' is,had die gewoon geen zin om direct weg te spurten,heeft niets te maken met 'dat ze jou vandaag tof vindt'.
Jouw grenzen moeten dringend duidelijk gemaakt worden aan haar,hoe vlugger,hoe beter.

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 15:07

@Eight: nee dat heb ik nog niet geprobeerd :D misschien is dat een idee :D Natuurlijk raakt ze niet onder de indruk van mijn piepstem, daarvan zou ik ook niet onder de indruk zijn ;)

@betadine: van romantiek is er allang geen sprake meer hoor, dat is wel duidelijk.. en tja over die stamp kunnen we blijven discussiëren, iedereen zal er wel zijn mening over hebben..

@Kay_Kim: wat houdt die "Parelli" precies in? Zijn dat een soort oefeningen?

@tamary: ik ben wel al opgetreden bij stap 1-19, maar zoals ik al zei: ze leert het niet, oftewel ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Het is niet zo dat ik het zomaar toelaat totdat het te laat is, het werkt gewoon niet.

@tengeltje11: ja ik laat het halster liefst aan op weide. Ja grenzen stellen is wel duidelijk een must.. en een langer touw misschien ook wel

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:07

Hoi TS,

Ik herken mijn ervaringin in die van jou...

Verleden jaar kreeg ik mijn paardje... gekocht als superbraaf... en dat was hij ook in het begin...

Op een geven moment ... kon ik niet eens meer met hem in de bak aan de hand lopen... dan rukte hij los en spoot er vandoor... om vervolgens met een vrolijk gezicht terug op mij af te komen draven...

Of wij liepen in de bak... wilde hij gaan rollen... wat niet mag... Stond hij op twee benen naast me...

Ook met rijden ging hij van superbraaf en relaxed naar een paard dat af en toe zomaar wegspoot zonder reden...

Ook ik kreeg vrees van mijn nieuwe paardje...

Ik ben toen Parelli lessen gaan nemen... en dat heeft zo geholpen... door die lessen is duidelijk geworden wie wie nou leiding geeft...

Eigenlijk al na een paar lessen en door zelf in de dagelijkse omgang wat dingen toe te passen... is hij nu weer het heerlijke paard dat ik heb gekocht... superbraaf...

Tuurlijk wel eens wat ontdeugend... maar dat mag... Hij kan het natuurlijk altijd even proberen... haha dat getuigd van karakter naar mijn idee en dat mag ik wel...

Heel veel succes met je paardje...

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:39

Een nieuw paard kost nou eenmaal een hoop tijd en energie. En sorry, maar dat is niet wat ik in je verhaal terug lees eigenlijk. Is het niet een idee om wat meer tijd in haar te steken, haar gewoon eens ergens vast te zetten en te poetsen, een ronde aan het touw te wandelen, etc. Zodat je ook kan oefenen met streng/consequent zijn, ipv haar alleen maar te zien met naar de weide brengen.

BritHittepit

Berichten: 2606
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:03

parelli, is grondwerk, de basis bestaat uit 7 spelletjes, wij zeggen altijd dat dit het alfabet is, hier begin je mee, daarna ga je woordjes vormen, spelletjes door elkaar gebruiken en dan zinnen waardoor je heel fijn met je paard kan spelen vanuit leiderschap!

op youtube vind je wel wat filmpjes: 7 games parelli, hier op bokt loopt ook een topic over parelli...

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 19:02

@Davina1402: wat fijn dat dat voor jou goed heeft gewerkt. Misschien moet ik dat ook maar eens een kans geven. Heb je echt professionele hulp gezocht of ben je gewoon zelf aan de slag gegaan?

@Wipher: ik geef je niet helemaal ongelijk hoor, ik moet er misschien meer tijd in steken. Maar denk je dat het allemaal daar vanaf hangt dat ze de lucht in gaat en zo moeilijk doet? Lijkt me toch heel straf..

@Kay_Kim: ik ga het zeker opzoeken, bedankt voor de tip!

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:16

Wat doe je als ze zich losgerukt heeft? Laat je haar dan staan of pak je haar vast en neem je haar weer mee terug de wei uit? Dat laatste moet je dus doen pas als ze braaf mee om draait en op jou wacht dan mag ze op de wei blijven. Kost je misschien een paar dagen een half uur maar dan is je probleem opgelost.

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 20:23

Nadat ze zich heeft losgerukt, dan ga ik haar terug halen en pak ik haar terug mee naar het hek en probeer het gewoon opnieuw. De 2e maal lukt eigenlijk altijd vrijwel rustig, zonder andere problemen, met andere woorden, dan is ze braaf.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:29

Maar haal je haar er ook eerst uit? Uit de wei, terug naar stal en opnieuw. Grote handschoenen aan en longeerlijn eraan en wat er ook gebeurt: niet loslaten.

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 20:31

Nee, dat doe ik niet. Heb bang dat ze dan nog meer opgefokt gaat reageren en ze moeilijk gaat doen op straat (we hebben wei aan huis, maar om af te wisselen en om de paarden genoeg gras te geven brengen we ze op wei een straatje verder dan ons huis). Kan wel handschoenen aandoen enzo, maar als haar voorbenen mijn gezicht raken, dan ben ik ver van huis...

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:41

Paard beredeneert echt niet dat jij het opgegeven als je haar morgen door een sterke kerel of iig een wat meer ervaren paardenmens laat buitenzetten.
Ja je moet aan jullie relatie werken maar het moet nu veilig zijn en dat is het niet... ik denk dat je er meer aan hebt als iemand anders nu even de grenzen voor je paard duidelijk aangeeft. Dan is het voor jou later een stuk makkelijker om dat weer op pakken nadat je op ander moment met jullie relatie bent bezig geweest. Het naar de wei brengen is nu onder spanning te komen staan zowel bij jou als bij je merrie.
Wat ook helpt als je een ander loopt met jouw paard is dat jezelf veel meer kan zien wat er nu eigenlijk echt gebeurt zonder dat je de angst heb dat ze weer aan je gaat trekken en je hoeven richting je hoofd krijgt. Hulp vragen is niet opgegeven.

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:51

sienemien schreef:
Nee, dat doe ik niet. Heb bang dat ze dan nog meer opgefokt gaat reageren en ze moeilijk gaat doen op straat (we hebben wei aan huis, maar om af te wisselen en om de paarden genoeg gras te geven brengen we ze op wei een straatje verder dan ons huis). Kan wel handschoenen aandoen enzo, maar als haar voorbenen mijn gezicht raken, dan ben ik ver van huis...

Langer halstertouw/longeerlijn gebruiken, kan je afstand nemen en toch controle houden. Korte spul is niet geschikt voor alles groter dan een shetje en zeker niet als ze gaan klieren. Verder liever een touwhalster, maar andere optie is lijn aan de zijkant vast te maken ipv onderaan. Paard kan dan minder kracht zetten waardoor jij meer controle hebt. En stel je halster goed af, netjes aansluitend zodat je niet de boel finaal scheef en over de ogen hebt zitten als je moet ingrijpen.

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 21:53

tamary schreef:
Langer halstertouw/longeerlijn gebruiken, kan je afstand nemen en toch controle houden. Korte spul is niet geschikt voor alles groter dan een shetje en zeker niet als ze gaan klieren. Verder liever een touwhalster, maar andere optie is lijn aan de zijkant vast te maken ipv onderaan. Paard kan dan minder kracht zetten waardoor jij meer controle hebt. En stel je halster goed af, netjes aansluitend zodat je niet de boel finaal scheef en over de ogen hebt zitten als je moet ingrijpen.



Bedankt voor je tips, ga het proberen..

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 15:25

Voor diegenen die nog even volgen: vandaag ging supergoed!
Ben vrijdag begonnen met grondwerk, zaterdag zijn we gaan wandelen in de bossen (wat super goed ging) en gisteren opnieuw grondwerk gedaan.
Vandaag dan terug op wei gezet en het enige wat ze deed was een klein huppeltje, gewoon uit enthousiasme, en erna kwam ze rustig naar me toe. Ben blij dat het beter gaat!

Cowboy55
Berichten: 8524
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:39

sienemien schreef:
Voor diegenen die nog even volgen: vandaag ging supergoed!
Ben vrijdag begonnen met grondwerk, zaterdag zijn we gaan wandelen in de bossen (wat super goed ging) en gisteren opnieuw grondwerk gedaan.
Vandaag dan terug op wei gezet en het enige wat ze deed was een klein huppeltje, gewoon uit enthousiasme, en erna kwam ze rustig naar me toe. Ben blij dat het beter gaat!


Goed bezig! En nu consequent blijven, voor je gevoel misschien een beetje een bitch zijn, in elk geval totdat je 100% de baas bent.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:54

Top!!! You go girl! *\o/*

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:01

sienemien schreef:
@Davina1402: wat fijn dat dat voor jou goed heeft gewerkt. Misschien moet ik dat ook maar eens een kans geven. Heb je echt professionele hulp gezocht of ben je gewoon zelf aan de slag gegaan?


Ik heb wel proffesionele hulp gehad van iemand ... Had het geluk dat die bij ons op stal kwam net op het moment dat ik het nodig had.

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:02

Goed zo... zet zo door...!!!!!!

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:21

Super dat het al beter gaat! Verhuis brengt ook stress en een periode van 'onbekend'.
Ik verhuisde vorige week mijn 5 jarige. Op zijn oude stal was hij super tam geworden, een echt lammetje. Op nieuwe stal: (en dat was exact hetzelfde toen ik 1j geleden hem kocht en dus ook verhuisde) ik haal hem uit weide en hij begint te hinniken/brullen, dribbelen, rechtsomkeer naar weide. Mijn hart ging 200km/u, angst dat hij me omver zou lopen. Ik zet hem vast aan de muur en hij begint opnieuw te dribbelen. Hij heeft door dat het letterlijk vast staat. Toen begon rodeo aan het halster: steigeren en bokken, brullen, net een hengst.

Wat heb ik gedaan? Zweep (uit veiligheid !! verlenging van mijn arm indien hij dominant/angstig reageert tegen mijn leiderschap) genomen en grondwerk herhaald (hij kent basis al uistekend). Maw: meermaals achteruit, vooruit, heupen/schouders verplaatsen. Het 'grondwerk' heeft 5min geduurd. Zodra hij onrustig werd, weer 5min tot hij rustig was.
Hierdoor concentreert hij zich op mij en bij hem geeft het heel duidelijk rust want ik geef leiding. Alsof ik zeg 'volg mij maar, ik weet de weg'. Zie het alsof jij naar een nieuwe school gaat helemaal alleen of je gaat met je ouder zusje en ze neemt je hand 'volg mij, ik toon je de weg'. Dat leiderschap geeft tijdens angst momenten rust.

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 21:37

Aan iedereen: bedankt en ja zeker consequent blijven is belangrijk! Hopelijk blijft het zo gaan gelijk het nu gaat, dan ben ik weer tevree :)


crazygirl1 schreef:
Super dat het al beter gaat! Verhuis brengt ook stress en een periode van 'onbekend'.
Ik verhuisde vorige week mijn 5 jarige. Op zijn oude stal was hij super tam geworden, een echt lammetje. Op nieuwe stal: (en dat was exact hetzelfde toen ik 1j geleden hem kocht en dus ook verhuisde) ik haal hem uit weide en hij begint te hinniken/brullen, dribbelen, rechtsomkeer naar weide. Mijn hart ging 200km/u, angst dat hij me omver zou lopen. Ik zet hem vast aan de muur en hij begint opnieuw te dribbelen. Hij heeft door dat het letterlijk vast staat. Toen begon rodeo aan het halster: steigeren en bokken, brullen, net een hengst.

Wat heb ik gedaan? Zweep (uit veiligheid !! verlenging van mijn arm indien hij dominant/angstig reageert tegen mijn leiderschap) genomen en grondwerk herhaald (hij kent basis al uistekend). Maw: meermaals achteruit, vooruit, heupen/schouders verplaatsen. Het 'grondwerk' heeft 5min geduurd. Zodra hij onrustig werd, weer 5min tot hij rustig was.
Hierdoor concentreert hij zich op mij en bij hem geeft het heel duidelijk rust want ik geef leiding. Alsof ik zeg 'volg mij maar, ik weet de weg'. Zie het alsof jij naar een nieuwe school gaat helemaal alleen of je gaat met je ouder zusje en ze neemt je hand 'volg mij, ik toon je de weg'. Dat leiderschap geeft tijdens angst momenten rust.


Ik kan je redenering perfect volgen, maar goed dat het bij jou ook beter gaat en je weet wat te doen als het dreigt mis te lopen!

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:29

Leiderschap zit tussen je eigen oren. In rust en overleg kan je dat overbrengen naar je paard. Met geweld kom je er nooit....