Paard gaat enorm hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Paard gaat enorm hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:29

Ik kan alleen vanuit mijn eigen situatie praten. Pony kon niet vast staan. Heeft hier de eerste 3 jaar dus ook niet vast gestaan. Wel leren stilstaan op zijn plek, halstertouw op de hals liggend. Op de poets/spuitplaats had ik hem tussen twee touwen staan, die wat langer waren. Door die iets langere touwen raakte hij de achterwand als hij ging hangen. Dat eerst een aantal keren laten voelen, toen hem naar voren gewerkt met hand, zweepje, woorden als hij ging hangen. Het werd steeds minder. Nu kan hij overal vaststaan. Behalve op wedstrijd terrein, dat doe ik niet. Dan houd ik hem vast, of mijn dochter.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:33

FCSA schreef:
Het kan helpen om hem een tijd lang aan een rubberen lijn (te koop bij ruitersportzaak) vast te zetten. Dan leert hij dat hij niet los komt als hij gaat hangen. Heeft bij mijn jonge paard destijds perfect gewerkt.
https://www.divoza.com/nl/trailerlijn-rubber

Dit hielp inderdaad ook bij mijn paard. Die had ook al heel veel kapot getrokken, gewoon omdat hij wist dat hij dan toch los geraakte

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 14:35

Ellebel123 schreef:
Wat doe jij als hij gaat hangen? Geef je hem een pets op zijn kont of kijk je het aan totdat hij het halster/halstertouw kapot heeft getrokken?
Hangen is gevaarlijk, niet alleen voor het paard maar ook voor mede mensen. Als hij een keertje verder wil dan het gras en hij komt bij een weg, dan heb je de poppen aan het dansen.
Die van mij heeft het een keertje geprobeerd, ik gaf een pest op haar kont en toen ze weer netjes stil stond uitgebreid beloond en verder gegaan alsof er niets gebeurd was, als ze het probeerd geef ik een piep en staat ze weer stil.
Ik zou strenger zijn tegen je paardje, als hij gaat hangen tikkie op de kont en stemverheffing. Als hij zich toch lostrekt, gewoon weer op zijn plaats zetten, want hij moet niet denken dat als hij los is niet meer gepoetst hoeft te worden of naar stal mag.

Ik ga uiteraard niet dom staan kijken en wachten tot het halster kapot gaat oid :') maar 3 van de 5 halsters waren binnen 1 sec kapot. Dus kon ik niet op tijd hem naar voren krijgen. Ik loop zo snel mogelijk naar achter en verhef inderdaad mijn stem, ik heb hem nog geen tik oid gegeven. Puur mijn stem en 'druk' (doordat ik naar achter loop) van achter.
En we zetten hem idd elke keer gewoon weer terug

martijn1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:12

aadburg schreef:
Kabayo schreef:
Paard haald grapje met je uit zo te lezen
Die weet wel hoe die zn zin moet krijgen. Gewoon hangen , klaar.
Oftewel , zoals vaker gezegt. Goed stevig halster , koeienhalster of halsband zegmaar en een ketting.
Laat hem maar gewoon hangen...
Hij komt er wel achter dat het niet werkt.
Of evt een bezem achter zijn reet
Maarja als het allemaal aah zielig is en hij van porselein is wens ik je succes...
Er worden goede werkende tips gegeven

Precies, ik word af en toe niet goed van dat softe gedoe! Ik zit zelf al 40 jaar in de paarden en kom uit een familie en omgeving waar men daarvoor ook al volop met paarden bezig was. Wat ik van paarden weet heb ik voor een groot deel geleerd van mensen die een stuk ouder waren dan ik en ook weer jaren ervaring hadden. Deze ervaring en kennis was vaak van levensbelang omdat men voor zijn inkomen direct van de paarden afhankelijk was. Ik zou wel gek zijn om met deze wetenschap die je niet op school kan leren mijn paarden of paarden van anderen schade toe te brengen. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen die kennis binnen handbereik heeft maar neem adviezen in ieder geval serieus, wat je er mee doet moet je zelf weten.

inderdaad met dat softe gedoe worden de meeste paarden verknald, 1 keer goed aanpakken werkt meestal het beste. en met een halsband valt er niet zo veel te vernielen daar kunnen ze rustig aan gaan hangen.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:15

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden..

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:31

Ik heb niet alles gelezen, maar bij mijn paard heb ik lussen geknoopt van hooitouw (strotouwtje) in verschillende groottes. Dan het halstertouw door alle lussen zodat hij bij wat trekken het kleinste lusje stuktrekt en dan aan het volgende lusje trekt. Paard trekt en voelt dat hij los komt, maar de beloning; loskomen heeft hij niet. En het kost geen halsters en paard trekt zijn hals niet stuk. Dit heeft bij mijn paard goed gewerkt en ik vind het veilig.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:26

EdkingEnzo schreef:
....

Ik heb mijn paard nog niet zo lang, 2 maand.

De stal waar we nu staan is nog maar net 'open' dus moest nog veel gebeuren. In het begin ging ik dan ook poetsen in zijn stal, daar was niks aan de hand.
Vigo is wit, en gaat altijd in zijn poep liggen dus hij moet nog wel is onder de douche :D voor dat ik hem kocht vond hij het douchen erg eng en heeft hij zich 1 keer los getrokken. Sinds dien wil hij eigenlijk niet meer naar de was/poets plaats toe. Met veel geduld, oefenen en belonen krijg ik hem er steeds beter op. In het begin voornamelijk met meerdere mensen, zodat iemand hem kon vast houden.

Nu hebben we sinds kort de poetsplaats buiten af, en kunnen we daar staan. Ik dacht, dat zal hij wel minder eng vinden. Dit was helaas niet het geval, dus weer veel geoefend en beloont.

Omdat ik het vervelend vond dat hij elke keer in de achteruit ging als hij los stond, heb ik hem gewoon vast gezet op de poetsplaats. Toen is hij dus gaan hangen, zonder reden.. Hij schrikt niet, heeft geen spanning. Hij kan zo maar in een keer uit het niets achteruit springen, voelt druk en gaat er tegen in hangen. Of hij zet gewoon rustig een stap achteruit, en wanneer er dan druk op het halster komt gaat hij ook hangen. Hij heeft nu al 5 halsters en 2 touwen kapot getrokken en het wordt steeds erger.. :(

Wie heeft er tips, adviezen?
Moet ik hem gewoon maar in z'n stal gaan zetten? Ben ik te snel gegaan? Hij zal het toch moeten leren om normaal, rustig vast te kunnen staan..

Nog even terugkomend hierop...
Wat vind je zelf?
Je paard geeft veel aan, maar zijn signalen worden genegeerd omdat het nodig is dat hij op de poetsplaatsen moet staan? Je hebt hem nog maar kort, en twee maanden is voor sommige paarden veel te kort om zich 'thuis' te voelen, laat staan om iemand volledig te vertrouwen.
Geef het dier tijd, poets maar in de stal als hij daar geen spanning heeft, en probeer over een paar weken weer een keer de poetsplaats zonder gelijk vast te zetten. Bouw het wat rustiger op. Als het dier meer vertrouwen heeft zal het veel makkelijker gaan. En dat kost tijd.
Ga je zijn signalen nog harder negeren, dan loop je de kans dat het nóg erger wordt.
Je paard communiceert wel, maar je moet het wel oppikken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 00:34

Pas 2 maanden? Dan kent een paard je al van haver tot gort...

Gelijk bij het eerste contact maak ik bij een paard de regeltjes al duidelijk. Dat is voor ons beide makkelijk. Weet je wat je aan elkaar hebt. Regels zijn heel simpel

1 tussen tanden verdwijnt alleen voer
2 voeten komen alleen van de grond als ik daarom vraag
3 ik of onderdelen van mij mogen niet geplet worden dus afstand houden

Bij overtredingen volgen gepaste maatregelen. Bij sommige paarden volstaat een opgeheven vingertje en andere hebben een klomp nodig.

Maar dat is hier lijkt mij niet aan de orde. Paard heeft een trukje ontdekt om los te komen wat een paar keer gewerkt heeft. Dat trukje moet je zien te wissen. Door iets erachter voorkom je dat. Of je laat hem hangen aan een halsband met een ketting maar daarbij heb je ook kans op beschadiging van het paard. Nou zijn paarden daar nogal goed in om zich met lomp gedrag zelf stuk te maken dus mijn voorkeur heeft het niet. Ik vind mijn dierenarts een aardige vent maar ik zie hem het liefst maar 1x per jaar voor een enting

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:25

De kans op letsel aan hals/ nek is m.i. Niet groter dan met een halster, eerder kleiner. Kijk maar eens hoe ze aan een halster hangen, dan worden er nog meer delen belast dan wanneer je een halsriem gebruikt. Het enige verschil is dat het halster eerder kapot zal gaan, als ze dit blijven herhalen lijkt het mij ook niet fijn voor de nek...
Laat ik het anders zeggen: laat een loeisterk halster maken van zwaar nylon en sterke gespen en ringen, dat is echt wel zo te doen dat het niet breekt en laat ze dan daar maar aan gaan hangen. Het maakt namelijk niet uit hoe je ze vastzet als ze maar echt vast staan en het spelletje niet kunnen winnen dan zijn ze het in No time afgeleerd.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:38

aadburg schreef:
De kans op letsel aan hals/ nek is m.i. Niet groter dan met een halster, eerder kleiner. Kijk maar eens hoe ze aan een halster hangen, dan worden er nog meer delen belast dan wanneer je een halsriem gebruikt. Het enige verschil is dat het halster eerder kapot zal gaan, als ze dit blijven herhalen lijkt het mij ook niet fijn voor de nek...
Laat ik het anders zeggen: laat een loeisterk halster maken van zwaar nylon en sterke gespen en ringen, dat is echt wel zo te doen dat het niet breekt en laat ze dan daar maar aan gaan hangen. Het maakt namelijk niet uit hoe je ze vastzet als ze maar echt vast staan en het spelletje niet kunnen winnen dan zijn ze het in No time afgeleerd.

Een gewoon halster knapt binnen een paar seconden stuk, bij zo'n koeiending of speciaal halster komt er enorm veel druk op de nek staan. Ik zou een stalgenoot zodra hij een pas naar achter zet gewoon met een bezem klaar laten staan zodat hij daar tegenaan loop en/of een por op z'n reet mee krijgt.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:49

Taucha schreef:
Is het mogelijk om er bv met behulp van wat hindernispalen een afgezet stukje van te maken, of misschien is die plek van 4x4 al deels afgezet? Hem daarin los te zetten en dan te voeren, poetsen, trutten, net zolang tot ie rustig blijft staan. Daarna een keer iemand laten helpen met een touw door de ring en hem zover kan krijgen dat hij niet continu gaat draaien maar enigzins op dezelfde plek blijft staan. Wsl moet je dan een heel aantal keren oefenen, zal het lang duren voor ie door heeft dattie nergens heen kan als ie gaat hangen, maar dan kun je het allemaal zonder extra spanning doen.

Waar ik nog steeds nieuwsgierig naar ben is of de poetsplaats nu een afgesloten stuk is of toch alleen een wand met een ring in de muur en verder niets.

Afhankelijk daarvan moet je de strategie waarschijnlijk aanpassen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:49

Ellebel123 schreef:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden..

Klopt.

Maar dat geldt voor vaklieden.

Ter informatie: paarden hebben reflexen. Een dier dat druk voelt achter de oren 'en zonder verdere reden' gaat hangen reageert reflexmatig.
Niets te "trucje" dat je moet zien te "wissen".

Er is wel een trucje dat goed werkt: zet het dier vast (NIET op de wasplaats, in zijn geval) aan de zijring van het halster. Dat is sowieso veiliger ivm hangen.
En het voorkomt druk achter de oren waarop hij gaat terugtrekken.

Ik ga mee met Floortz: TS pikt de signalen niet op.

Wel zegt ze dat het dier het eng vindt, TS heeft er genoeg van en zet m vast. Tot hier kun je bovengenoemd spreekwoord aanhalen.
So far, so good.
Beschouw het vastzetten als een experiment 'is hij me aan het plagen of is er echt angst'?

Paard trekt zich los.
Experiment geslaagd in die zin, dat je weet dat het geen plagen is.
De spreekwoordelijke heelmeester toont nu meesterschap en begint van voor af aan met vertrouwen opbouwen en communicatie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:51

Citaat:
Ik zou een stalgenoot zodra hij een pas naar achter zet gewoon met een bezem klaar laten staan zodat hij daar tegenaan loop en/of een por op z'n reet mee krijgt.

...het klinkt wel stoer, maar heeft weinig te maken met meesterschap of communicatie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:10

DatBenIkNou schreef:
Een gewoon halster knapt binnen een paar seconden stuk...<knip>

Jup, en als je pech hebt slaat-ie daardoor achterover en breekt z'n nek, of z'n schoft. Ik ken in ieder geval één zo'n gevalletje.

Sterk halster dat níet meteen de geest geeft, zo'n 'aussie blocker tie ring' (had de link naar een topic daarover ergens in het begin al gezet) waardoor er uberhaupt geen druk kan worden opgebouwd en iemand erachter met een bezem om 'm te laten schrikken als-ie toch achteruit gaat zou wel eens de beste combinatie kunnen zijn.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:24

Ga naar de welkoop o.i.d en koop een koeienhalsband of halster.
Vastzetten en een kop koffie of twee gaan drinken. Kom je over 20 minuten terug. Dan staan ze als een lammetje. Soms willen ze ineens weer raar doen. Omdraaien en neem en een watertje o.i.d. Als je teveel koffie drinkt dan slaap je zo slecht :-).
Op alle (opfok)stallen waar ik tot nu heb gestaan deden ze dit met jonge hengsten. Ze leren meteen vast is vast.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:43

Mijn paard wilde in het begin ook nog wel eens hangen. Hij kon gewoon rustig staan en ineens van iets schrikken en in de achteruit gaan. Na twee gesneuvelde touwen (leren halsters bleven gelukkig heel) ben ik gaan oefenen. Had ook alleen een ring in de muur. Touwtje door de ring gehaald en gewoon laten hangen. Dat opgebouwd naar touwtje een keer door de ring halen en dan om zichzelf heen slaan (soort van in elkaar draaien, schiet zo los maar toch net iets meer druk). Zo doorgeoefend tot een keer vastzetten. Nu gaat het eigenlijk altijd goed. Moet wel zeggen dat ik hem in onrustige situaties niet vast zet maar stil laat staan met het touw ergens overheen geslagen of vast laat houden.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:35

yarrah schreef:
Ga naar de welkoop o.i.d en koop een koeienhalsband of halster.
Vastzetten en een kop koffie of twee gaan drinken. Kom je over 20 minuten terug. Dan staan ze als een lammetje. Soms willen ze ineens weer raar doen. Omdraaien en neem en een watertje o.i.d. Als je teveel koffie drinkt dan slaap je zo slecht :-).
Op alle (opfok)stallen waar ik tot nu heb gestaan deden ze dit met jonge hengsten. Ze leren meteen vast is vast.

Een jonge hengst die het nog moet leren is wat anders dan een paard wat al een paar halsters heeft kapotgetrokken. De laatste moet iets worden afgeleerd en dat is lastiger. Je kunt iets maar 1 x goed aanleren.
Iets afleren kan met een pijnprikkel. Goed afstraffen kan in sommige gevallen helpen, maar soms verergert het gedrag. Je moet wel kunnen inschatten of het geneuzel, ongehoorzaamheid is, onbehagen of zelfs angst. (definities 'wat is:...' hoeven niet uitgediept te worden...)
Bij geneuzel of onwil krijgt die van mij in elk geval een correctie. Niet zeuren. Bij onbehagen of onwennige situaties beslist niet. Zijn vertrouwen wil ik niet verliezen.

Ik ken ook zo'n gevalletje van een paard die achterover klapte. Einde oefening.
Veel beginproblemen lossen zich - schijnbaar - vanzelf op zodra een paard gewend is aan de omgeving, de andere paarden, de verzorger en alle handelingen. Paarden houden van structuur, en als je regelmatig oefent met de dagelijkse dingen, dan gaan die er vanzelf bij horen. Lukt het niet, dan zul je creatief moeten gaan denken over een oplossing. Slimmer zijn. Wil linksom niet? Dan rechtsom.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En te paard duurt die weg langer dan met de auto. ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:00

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik zou een stalgenoot zodra hij een pas naar achter zet gewoon met een bezem klaar laten staan zodat hij daar tegenaan loop en/of een por op z'n reet mee krijgt.

...het klinkt wel stoer, maar heeft weinig te maken met meesterschap of communicatie.

En als ik verder geen problemen met dit paard zou hebben, zou me dat werkelijk aan m'n reet roesten als het werkt!En hoe duidelijk wil je het gecommuniceerd hebben? Duidelijker kan je bijna niet zeggen: naar voren jij en schei hier mee uit!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:07

ALS er verder geen problemen zouden zijn, zou het een zinnig plan kunnen zijn. Paarden zijn niet zo van de softe.

Maar ik las dat er toch wel wat strubbelingen waren en dan vind ik een spreekwoord als 'zachte heelmeesters...' niet aan de orde.
(Meesters zijn hard als dat moet - als in: het is nodig. Geen enkele meester gaat stoer lopen doen.)

En: "duidelijk" is in mijn ogen iets anders dan "meer van hetzelfde".
Als een Fransoos jou niet verstaat, ga je toch ook niet harder Nederlands praten...?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:27

Exact, paarden onderling gaan ook niet bepaald zachtzinnig met elkaar om. Het zijn paarden, geen pas geboren cavia's. ;-)
Soms is het gewoon wel even klaar als je het op andere manieren al geprobeerd hebt.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:13

Met een koeienband kunnen paarden zichzelf ook gewoon beschadigen. Wat minder snel en/ of op een andere manier dan met een gewoon halster maar zorg voor een andere methode dan gewoon laten hangen tot hij opgeeft. Dan liever een schop ender de kont, of een bezem of zo.. Of maak je paard los wanneer hij gaat hangen en zo ver mogelijk achterwaarts laten lopen. Paar keer herhalen (trek er bij sommige paarden gerust een aantal middagen voor uit) dan is het spelletje uiteindelijk afgelopen ;)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:40

Wesco schreef:
Ik heb het bij een paard opgelost door op het juiste moment een goede schop onder zijn kont te geven.

ik sluit me aan bij floortz
Soms helpt een goed timede schop onder de kont enorm. Of een corrigerende ruk aan een hengstenketting over de neus (natuurlijk niet aan vastzetten of op spanning houden). Of een bezemsteel achter de kont..
MAAR dan moet je er wel eerst zeker van zijn dat het paard wéét wat de bedoeling is en er héél zeker van zijn dat het dus écht geen angst is, anders maak je het probleem alleen maar groter.

Je moet het natuurlijk wel eerst aan je paard uitleggen. Ik wil dat je hier staat en netjes stil blijft staan. Dus consequent weer netjes (terug) zetten zodra hij ook maar 1 stap verzet of zijn gewicht in de strijd gooit. Dus niet alleen belonen als hij het goed doet, ook laten weten dat het niet de bedoeling is dat hij ook maar 1 stap verzet.

Zou zeker het advies vastzetten en zelf rustig koffie gaan drinken niet opvolgen hoor, blijf er maar gewoon bij, zo kan je hem sturen en leren wat een gewenste reactie is.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:12

TS heeft het over een paard dat zonder aanwijsbare reden gaat hangen, die moet je dus gewoon goed vastzetten en inderdaad koffie gaan drinken. Ik vraag me wel eens af waar al die slecht opgevoede paarden vandaan komen, het word me nu al weer een stuk duidelijker!

Je hoeft een paard niets uit te leggen, hij moet gewoon weten wat de bedoeling is en dat ie daar niet onderuit kan komen als ie daar even geen zin in heeft. Een paar jaar terug was er een dame die haar volwassen hengst op een volgens haar verantwoorde manier ging trainen en wel met veel belonen met suikerklontjes want dat was allemaal zo positief voor dat dier... Binnen een paar maanden was dat paard levensgevaarlijk voor haar. Hij is daarna bij een kundige consequente eigenaar terecht gekomen en in No time kende je het dier niet meer terug, het is gewoon een braaf paard zonder gekkigheid dat netjes zijn ding doet.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 19:40

Floortz schreef:
EdkingEnzo schreef:
....

Ik heb mijn paard nog niet zo lang, 2 maand.

De stal waar we nu staan is nog maar net 'open' dus moest nog veel gebeuren. In het begin ging ik dan ook poetsen in zijn stal, daar was niks aan de hand.
Vigo is wit, en gaat altijd in zijn poep liggen dus hij moet nog wel is onder de douche :D voor dat ik hem kocht vond hij het douchen erg eng en heeft hij zich 1 keer los getrokken. Sinds dien wil hij eigenlijk niet meer naar de was/poets plaats toe. Met veel geduld, oefenen en belonen krijg ik hem er steeds beter op. In het begin voornamelijk met meerdere mensen, zodat iemand hem kon vast houden.

Nu hebben we sinds kort de poetsplaats buiten af, en kunnen we daar staan. Ik dacht, dat zal hij wel minder eng vinden. Dit was helaas niet het geval, dus weer veel geoefend en beloont.

Omdat ik het vervelend vond dat hij elke keer in de achteruit ging als hij los stond, heb ik hem gewoon vast gezet op de poetsplaats. Toen is hij dus gaan hangen, zonder reden.. Hij schrikt niet, heeft geen spanning. Hij kan zo maar in een keer uit het niets achteruit springen, voelt druk en gaat er tegen in hangen. Of hij zet gewoon rustig een stap achteruit, en wanneer er dan druk op het halster komt gaat hij ook hangen. Hij heeft nu al 5 halsters en 2 touwen kapot getrokken en het wordt steeds erger.. :(

Wie heeft er tips, adviezen?
Moet ik hem gewoon maar in z'n stal gaan zetten? Ben ik te snel gegaan? Hij zal het toch moeten leren om normaal, rustig vast te kunnen staan..

Nog even terugkomend hierop...
Wat vind je zelf?
Je paard geeft veel aan, maar zijn signalen worden genegeerd omdat het nodig is dat hij op de poetsplaatsen moet staan? Je hebt hem nog maar kort, en twee maanden is voor sommige paarden veel te kort om zich 'thuis' te voelen, laat staan om iemand volledig te vertrouwen.
Geef het dier tijd, poets maar in de stal als hij daar geen spanning heeft, en probeer over een paar weken weer een keer de poetsplaats zonder gelijk vast te zetten. Bouw het wat rustiger op. Als het dier meer vertrouwen heeft zal het veel makkelijker gaan. En dat kost tijd.
Ga je zijn signalen nog harder negeren, dan loop je de kans dat het nóg erger wordt.
Je paard communiceert wel, maar je moet het wel oppikken.

Heb je de rest van mijn posts wel gelezen? :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 19:43

Taucha schreef:
Taucha schreef:
Is het mogelijk om er bv met behulp van wat hindernispalen een afgezet stukje van te maken, of misschien is die plek van 4x4 al deels afgezet? Hem daarin los te zetten en dan te voeren, poetsen, trutten, net zolang tot ie rustig blijft staan. Daarna een keer iemand laten helpen met een touw door de ring en hem zover kan krijgen dat hij niet continu gaat draaien maar enigzins op dezelfde plek blijft staan. Wsl moet je dan een heel aantal keren oefenen, zal het lang duren voor ie door heeft dattie nergens heen kan als ie gaat hangen, maar dan kun je het allemaal zonder extra spanning doen.

Waar ik nog steeds nieuwsgierig naar ben is of de poetsplaats nu een afgesloten stuk is of toch alleen een wand met een ring in de muur en verder niets.

Afhankelijk daarvan moet je de strategie waarschijnlijk aanpassen.

Heb ik ergens hier boven uitgelegd! De poetsplaats buiten is niet zo luxe, het is een stuk van 4x4 betegeld met een ring aan de muur. Verder is alles daar om heen is open. Achter hem nog zo'n 15/20 meter tot de buitenbak begint