Jonge tinker goed doorrijden... tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jelkedam

Re: Jonge tinker goed doorrijden... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 19:56

Ja, de instructrice van mijn dochters werkt ook op een manege waar gehandicapten rijden. Zij hebben ook heel veel tinkers. Rondjes lopen gaat ze prima af. Ze staan nergens van te kijken enz. Maar verder zou ze ze nooit als lespony (zoals wij op de ponyclub doen) nemen...
Wat we nu doen is:
Ik heb hulp ingeschakeld. Een ervaren midden-twintiger wil ons een tijdje hierbij begeleiden. Waarschijnlijk neemt ze nog een 16+ meisje mee om haar eerst wat door te rijden. Kijken hoe ze dat oppakt. We gaan grondwerken (vooral respect bijbrengen haha) en vertrouwen/band. Ook met onze dochters erbij. Dan gaat ze kijken hoe de pony en zij reageren op elkaar. En of dat positief ontwikkeld.
Daarna beslissen we of wat kan gaan worden of niet. Dan heb ik ook het idee dat we er alles aan gedaan hebben.
Met de 15 jarige pony gaat het supergoed. Beide dochters rijden er nu al mee in de les. Zeker de springles woensdag vond ze erg leuk. We zagen aan heel haar houding dat ze ervan genoot! Dus het heeft ook geen haast. Beide meiden kunnen gewoon naar de ponyclub blijven gaan en daarnaast gaan we met de tinker aan de slag (heeft tot nu toe veel rust gehad).
Ze moet wel nodig naar de hoefsmid (hoeven zijn erg lang. Slordig eigenlijk dat dat niet bij de oude eigenaar is gebeurd! Het werd al aangehaald bij de klinische keuring. Daarna hebben ze er 6 wk niks aan gedaan. Maar ook onze fout... Hadden we moeten afspreken dat zij dat zou doen. We gingen er vanuit dat ze netjes afgeleverd zou worden. We kregen haar met zwarte moddersokken, lange hoeven en een haak op haar tand afgeleverd. En ik zie er best tegenop om de hoefsmid en de tandarts erbij te halen. Omdat ze nog zo weinig gewend (blijkt) te zijn. Maar misschien weet de hoefsmid best wel hoe ze met zulke dieren om moet gaan...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:17

Gewoon bij het maken van een afspraak de hoefsmid melden dat je een jonge tinker hebt die wat het betreft hoeven bekappen nog niet veel gewend is. Zo kan hij meer tijd inplannen voor jullie afspraak.

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:20

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik denk dat de basis elkaar leren kennen is? waar hij wel/niet van houdt en zo.. :D

Jelkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 14:56

Het tinktertje gaat officieel terug. Gisteren de dierenarts hier gehad, omdat hij bultjes kreeg en plekjes bij zijn manen. Blijkt helaas zomereczeem te zijn en een bacteriele infectie (goed te behandelen). Toen hij in het paspoort keek zag hij dat er geknoeid was met de geboortedatum. Hij keek naar zijn tanden en hij had het vermoeden dat hij rond de 3 jaar is (ipv 4). Dat verklaart genoeg. Ze snapt het allemaal echt nog niet. Ze is superlief, maar verder is ze zo groen als gras. Chip klopte gelukkig wel.
In het paspoort stond ook 'Cob' ipv tinker. Dat vond ik ook al raar. Kortom... bij de koop van een andere pony zijn we zeeeeeer achterdochtig en kijken we alles heel goed na. Te goed van vertrouwen geweest, maar het was onze eerste. Heel naar voor iedereen, maar we hebben er wel erg van geleerd. Nu hoop ik wel dat dit beestje een plek krijgt waar ze past. Ervaren paardenmensen die echt haar helemaal gaan opleiden, want ze kan het echt. En niet verkopen als beestje die dat alles al kan. Wat dat is helemaal niet zo. En ik hoop in een regio waar zomereczeem minder voorkomt (aan de kust)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:06

Cob is een type tinker dus dat is niet zo vreemd. Succes met de zoektocht.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:20

hog,die datum en cob daar ik geloof ik niet in gefoefel hoor.

de geboortedatums van ingevoerde tinkers zijn meestal gewoon 01/01/xxxx van het geboortejaar.
als ze van het eind van het jaar ervoor of een stuk in de zomer van het jaar erna zijn,komt allemaal op dezelfde geboortedatum te staan.
ene paard is ook gewoon later aan met tandenwisselen dan andere paard,dus kan je rond die leeftijd zo goed als onmogelijk zeggen hoe oud ze juist zijn door de tanden(volgens mij wisselen paarden tussen de 2.5j en 5j,de ene vroeger dan de andere)

en 'cob' is gewoon idd een type tinker,is ook helemaal niets fout mee.

ook ZE nu enkele weken pas?een paard met ZE gaat echt niet weken niet schuren en plots toch beginnen schuren?
ik zou het eerder gewoon bij die infectie zoeken.

Dat het paardje niet past qua karakter,ok,maar dan aan alles beginnen twijfelen is ook niet nodig.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:48

Ik denk ook dat de leeftijd gewoon klopt. Geboortedatum bij cobs (tinkers uit ierland) is inderdaad altijd 1.1.xx en leeftijd via gebit is altijd een ongeveer. En de bultjes, plekjes en 'eczeem' zal eerder stress- of voedings gerelateerd zijn. Die van mij schuurde het 1e jaar ook wat. Stress van de verhuizing en andere voeding.'

Jammer dat jullie niet volgehouden hebben. Je had er niet op hoeven zitten maar lekker een tijd grondwerk en spelletjes. De band die je dan opbouwt, daar heb je de rest van je leven plezier van. Nu is het maar afwachten waar het dier terecht komt.

Dat gezeul altijd... :(

Jelkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 22:20

Maar waarom is de geboortedatum dan handmatig veranderd? Dat is toch op z'n minst vreemd?
Ik snap dat anderen het misschien meer volgehouden hadden, maar wij zijn ook beginners en hebben (nog) niet het zelfvertrouwen om met een heel groen dier aan de slag te gaan. Ik denk dat het beestje bij een ander echt veel meer op zijn plek zal zijn. Iemand die weet wat hij/zij met jonge dieren het beste kan doen.
Twijfel aan diagnose van dierenarts? Tsja...
Ik baal hier ook van. Het dier is echt superlief. Maar wij zitten nu niet in de juiste fase om dit dier te begeleiden. En dan doorgaan, terwijl we niet goed weten hoe we het aan moeten pakken? Ik denk dat dát pas zielig zou zijn. Ik hoop wel dat er nu een 'eerlijke' advertentie komt. Zodat ze de juiste match krijgt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:24

Ik vind dat je gelijk hebt hoor, TS. Goede beslissing.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 00:13

Uit je posts zou ik zelfs durven afleiden dat de kennis voor eigen paarden te houden ontbreekt en dat je beter een extra leasepaard kunt zoeken ipv zelf nog een paard te kopen. Het ontbreekt jullie blijkbaar ook aan goede begeleiding en dan gaat het zgn zelfvertrouwen (en kennis) er ook niet komen. Als je er geen hopen tijd, geld en moeite wil in steken moet je niet aan eigen paarden beginnen. De ingesteldheid van "kopen, opstappen en wegrijden" is ook allesbehalve de juiste. Het is wrs idd beter dat dit paard bij iemand anders terechtkomt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:03

aan de ene kant ok,maar aan de andere kant,weet elke mens met een beetje verstand toch dat een jong die(of het nu 3 of 4j is),nog niet 100% bomproof,perfect opgeleerd,ingereden,..... kan zijn?

ook al was het dier braver met rijden,waarom koop je dan zo'n jong paard?dan weet je dat dit opvoeding nodig heeft?

de geboortedatum.
als het paard nu 25 was en handmatig aangepast was naar 15,ok,maar waarom zouden ze een dier van 4j,er 3j van maken?dat heeft toch geen enkel voordeel naar verkoop of om het even wat?
er kunnen 1001 redenen zijn,maar dat zal je nooit weten.
ik geloof gewoon niet dat er met die leeftijd gefoefeld werd,daar het geen enkel nut heeft.

mij lijken het vooral 'toevallig' goeie factoren die voorbij komen en dan maar volop aangegrepen worden om het dier van de hand te doen zonder de reden bij jezelf te moeten zoeken.

hoe je het ook draait of keert,jullie zijn de oorzaak dat hij terug verkocht wordt.
dat heeft niets met een datum,jeuk of eender wat te maken,want dat zijn factoren die bijkomstig zijn.

elk paard kan van karakter veranderen als hij voelt dat de mensen naast hem onzeker zijn.
elk paard kan bij proberen perfect lijken en eens bij jullie totaal anders.
ligt dit aan het paard?neen,helemaal niet,ligt aan de persoon die naast het paard staat.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 07:50

Ik wil je geen advies geven maar wel even "mijn verhaal"vertellen over onze tinker.... misschien dat je dat kan helpen in je beslissing: we kochten haar een jaar of 14 geleden bij een tinkerboerderij, kleine tinker en liefde op het eerste gezicht, ze kwam uit Engeland en net in Nederland. Bij het inrijden superbraaf, paar keer wezen kijken, onze dochters van een jaar of 10 en 8 konden er alles mee. Toen we haar hadden werd het een ander verhaal..daar, waar de andere kindjes lekker rondgaloppeerden in de bak stond onze tinker te bokken. De eerste maanden hadden we haar op de manege staan en hadden we gelukkig begeleiding, maar het werd "zelfs zo erg" dat de dochter van de eigenaresse, die ook les gaf, op onze tinker ging zitten om haar te rijden. Tinkertje stond midden in de bak en verzette geen stap meer. Dat was me wat... dat verhaal ging natuurlijk de hele manege door :). Toch hebben we nooit een seconde getwijfeld en zijn we gewoon rustig door gegaan en langzamerhand begonnen we aan elkaar te wennen en van elkaar te leren en werd ons tinkertje het meest fantastische paardje dat je je kunt voorstellen. Zij werd de basis voor mijn oudste dochter wat betreft dressuur en vooral springen (tinkerlief bleek goed foutloos te kunnen springen en dochter is hier later fanatiek mee doorgegaan met haar latere "springpony"). Onze tinker werd uiteindelijk de ideale kinderpony, wedstrijdpony voor dressuur en springen, crossen, buitenrijden etc.
Ik wil met mijn verhaaltje eigenlijk aangeven dat het ook heel goed kan lopen... Tinker was ons eerste paardje (we hebben er nu vier), we waren erg onervaren,jonge kinderen van 8 en 10 die erop gingen rijden, maar met geduld en liefde en enthousiasme en positief blijven hebben we een superpaardje aan haar gekregen. Ik vind dat je na een paar dagen inderdaad nog niet kunt zeggen of iets gaat werken of niet....bij ons heeft het maanden en maanden geduurd maar we hadden het er voor over omdat ze zo leuk was/is. Wij hadden het er voor over en hebben vanaf het begin van haar genoten en we zijn altijd positief gebleven (ookal stonden we wel eens bijna jankend aan de bak als ze weer aan het "vervelen"was). Als jij de tijd er voor kunt opbrengen om alles langzaam aan op te bouwen dan is de kans supergroot dat je er een vriend voor het leven bijkrijgt.
Overigens was het voor mijn kinderen ook heel goed om te leren dat alles echt niet vanzelf gaat, vaak denken kids van die leeftijd, dat als ze op een manege pony goed rijden dat ze alle paarden aankunnen :), hiervan kunnen ze ook veel leren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:02

Klinkt inderdaad echt top hoor, je dochters jankend in de bak. Nee hoor TS; lekker bij je beslissing blijven, je ziet zelf ook hoeveel beter het gaat met de oudere pony :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:06

Nies_ schreef:
Klinkt inderdaad echt top hoor, je dochters jankend in de bak. Nee hoor TS; lekker bij je beslissing blijven, je ziet zelf ook hoeveel beter het gaat met de oudere pony :)

Ja echt top....want natuurlijk wil je dat dat levende wezen altijd precies doet wat jij wil. Wat een flauwekul dat je bij een paard tegen problemen aanloopt doordat jij geen idee hebt waar je mee bezig bent waardoor het paard geen idee heeft wat ie moet doen. Genant ook dat dochters dan staan te huilen want die wil je natuurlijk leren dat de zon echt wel voor niks op gaat.
Ja echt top. Veel beter om een paard na een week weer weg te doen en een nieuwe te halen. Geweldig leermoment voor de kids....

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:24

Het is goed dat jij de beslissing hebt gemaakt. 3 Jaar is inderdaad nog erg jong, mijn tinker had in haar paspoort staan dat ze 7 was, nadat de dierenarts er was geweest voor extra controle, bleek toch dat zij 8 was.
Mijn 'tinker' heeft ook Cob staan in haar paspoort, niets mis mee, heeft te maken met de schofhoogte en hoe ze gebouwd zijn volgens mij.

Je hebt nu ervaring wat er allemaal kan gebeuren met het kopen van een pony. Fouten maken hoort erbij, dan let je de volgende keer beter op. Je kan er alleen van leren dus zie het als een belangrijke les in het leven.

Hoe gaat het nu met de andere pony?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:35

Ellebel123 schreef:
mijn tinker had in haar paspoort staan dat ze 7 was, nadat de dierenarts er was geweest voor extra controle, bleek toch dat zij 8 was.

Oh hellup, nog iemand die het niet snapt.

Cob heeft in dit geval overigens niets met schofthoogte te maken.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:38

Nies_ schreef:

Wat flauw, ik wil aangeven, dat, ook al is het in het begin wat moeilijk, je niet meteen een slechte keus hoeft te hebben gemaakt. Mijn kinderen waren dolblij met onze tinker maar verwachtten destijds ook dat ze meteen alles konden en je moet gewoon wennen aan elkaar..de ene keer duurt dat wat korter, de andere keer wat langer. Ik probeer juist met dit verhaal een positieve draai te geven en dan komt er zo'n opmerking. Dat wil niet zeggen dat het fout is om de tinker weg te doen..ik wilde alleen aangeven dat een moeilijke start ook tot iets moois kan leiden en ik denk dat veel mensen dat herkennen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:47

Kinderen mogen best leren dat niet alles vanzelf gaat, de voldoening als het dan wel lukt is des te groter. Kind jankend in de bak, graag, daar leren ze 10x meer van dan van een braaf, "automatisch", paard.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:51

Tussen automatisch en een jonge tinker zit gelukkig nog een enorm verschil. Opties die een stuk veiliger zijn en ook nog eens fijner voor de betreffende pony.

Je gaat je dochters toch niet op een jonge bokkende tinker zetten :n Je kunt ze ook wel door het donker laten fiets zonder verlichting. Onverantwoord.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:05

Nies_ schreef:

Gelukkig dat deze dochter daar door nu wel genoeg ervaring heeft om paarden naar het Z te kunnen rijden (vanaf basis) en tenminste een beetje behoorlijk kan rijden... En ja dat kwam omdat ik zelf moest leren er mee om te gaan en ook zelf aan het werk moest ermee. Levens gevaarlijk nee, zeker niet, uitproberen ja dat wel. En hoe beter je reed en hoe meer je vroeg hoe meer er protest kwam. Poetsen of lekker stappen door de bak geen probleem. Iets met liever lui dan moe en grenzen op zoeken.
ik ken genoeg meiden die destijds wel 100% beleerde lieve brave pony's hadden en nu nog steeds een beetje rond hobbelen op dat zelfde niveau. Of zelfs gestopt zijn.
Enige wat ik mee wil geven is dat een goede begeleiding wel een pre is. Anders was ik ook nooit zover gekomen als ik nu ben maar dat heb ik ook aan die tinker te danken die mij het echte rijden heeft geleerd :)

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:58

Valt me altijd op dat mensen zo slecht lezen... nu wordt onze tinker "uitgemaakt "voor een jonge bokkende tinker , onverantwoord om op te rijden., en wordt er zelfs een vergelijking gemaakt met fietsen zonder licht in het donker.. sorry hoor, wat een flauwe kul. Ja, in het begin gaf ze wel een bok als ze het ergens niet mee eens was of niet begreep wat er gevraagd werd. Onverantwoord?? Zeker niet. Gevaarlijk? Tsja, dan moet je je kind niet laten paardrijden want zelfs de liefste pony schrikt of bokt wel eens.
En ik wilde alleen maar met dit verhaaltje aangeven dat , hoewel lastig in het begin, je met wat doorzetten iets moois kunt bereiken, ook zonder zeer gevaarlijke capriolen.
Wil ik ook nog vermelden dat het natuurlijk ook verstandig is om een wijze oude leerpony in het begin aante schaffen, maar omdat men deze pony al had wilde ik laten zien dat zoiets ook supergoed kan uitpakken.