'aanduwen' met heftruck

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:57

Eerlijk, ik ben beslist voor het goed opvoeden (en dus ook al vrij jong leren netjes voorwaarts én achterwaarts te gaan) en met rust een paard de trailer in en uit laden. Ging hier, ook met jongspul wat voor het eerst op een trailer moest, altijd erg goed. Zelfs met vreemde paarden, stukje wandelen en dan 'per ongeluk' de trailer in lopen.
Maar goed, dan heb je alle rust, geduld en voldoende tijd om zo'n dier te 'bewerken'. Ik kan me wel heel degelijk voorstellen dat als je bv geregeld met vreemde paarden werkt je niet altijd alle tijd van de wereld hebt om ze te laten kennismaken met trailers en als het dan 'ineens' een keer moet zie ik, denk ik, toch liever deze methode zoals Ibbel beschrijft dan dat je ze er echt met grof geweld in mept of dat je vijf uur aan het sjorren bent. Ik vind 'm eerlijk gezegd nog niet eens zo verkeerd zelfs. Het is gewoon dat een shovel gelijk zo heftig klinkt en als je inderdaad die methode niet kent denk je al snel aan paarden die letterlijk de trailer in geschoven worden, ondersteboven en al. En ja, dát moet je inderdaad niet willen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:00

Hier ook wel gedaan. (zoals ik ook al in het andere topic heb gezegd)

Ik denk dat het iets is van ''de nuchtere boer met koudbloeden'' over het algemeen.

Ik kan zo een aantal namen opnoemen die aardig groot zijn in de Friezenwereld die dit vaak zat doen. Niks zieligs aan.

Wij hebben het ook meerdere keren zo gedaan, voorbeeld: Fries van ons was beleerd en zou weer terug naar onze stal komen, wou de trailer niet in. Nou, man die haar beleerd had erbij, rijd heftruck erachter en het gedoe was klaar.

-echter geen goede methode voor bange paarden-

Dancyy

Re: 'aanduwen' met heftruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:02

TerraHowrse schreef:
dushishoeve schreef:
Touw achter z'n kont langs. En als ze steigeren is dat gewoon stout. Hij heeft er immers altijd gewoon in gestaan. Ook na zijn val. Klinkt misschien stom en zal heel bokt wel over me heen krijgen. Maar als er bij ons een paard niet in wilt krijgt die 1 keer met de zweep, gaat die dan nog niet dan pakken we de heftruck met een strobaal erop en dan duwen we hem er gewoon in. Het zijn geen suikerklontjes waar je mee werkt. Ze zijn slimmer als ons en ook veel sterker. Ik noem dit ongehoorzaam respectloos en dominant gedrag.

Ik ben het hier wel mee eens. :o
Kan je misschien zien als zielig maar ik vind van niet. Niet zeiken maar meewerken. Iedereen is tegenwoordig meer van het ''oh wat zielig hij is bang'' maar ze hebben gewoon te luisteren.

Wij gaan hier echt niet uren staan kloten, 5 minuten en that's it. Ze doen hier 1 keertje moeilijk en daarna nooit meer, want ze weten dan dat ze niet winnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:03

We hebben er eentje gehad en ook onze instructeur, die had hetzelfde probleem. Altijd gewoon de trailer op gegaan en op een gegeven ogenblik weigerden ze. Is dit het geval dan eerst je trailerbodem eens goed bekijken want in deze twee gevallen bleek de bodem rot. Niet zichtbaar van de bovenkant maar wel onderaan. Misschien toeval dat ik twee van deze gevallen heb meegemaakt maar in de nieuwe trailers was het probleem na de eerste keer rijden verholpen. De keer er op gingen ze er fluitend op.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:07

bigone schreef:
We hebben er eentje gehad en ook onze instructeur, die had hetzelfde probleem. Altijd gewoon de trailer op gegaan en op een gegeven ogenblik weigerden ze. Is dit het geval dan eerst je trailerbodem eens goed bekijken want in deze twee gevallen bleek de bodem rot. Niet zichtbaar van de bovenkant maar wel onderaan. Misschien toeval dat ik twee van deze gevallen heb meegemaakt maar in de nieuwe trailers was het probleem na de eerste keer rijden verholpen. De keer er op gingen ze er fluitend op.

En daarom is het belangrijk je trailer regelmatig goed na te laten kijken.

Ik moet eigenlijk een beetje lachen om de mensen die het super zielig vinden :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:08

Shovel met stro, longeerlijn, klap met de bezem, mijn methoden zijn het niet :n. Uitsluitend in hoge nood (met spoed naar de kliniek) zou ik eventueel een van deze methoden inzetten omdat je geen andere mogelijkheid hebt (tenzij licht sederen nog een optie is). Maar het probleem bij veel (lees; dus niet alle) niet te laden paarden ligt toch echt bij de eigenaar. Trailerladen wordt nooit geoefend (hoort imo bij je opvoeding en training) en dan ineens wil men op wedstrijd of een dagje weg.
Laatst bijgewerkt door Sees op 04-08-16 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:09

Eerder onverstandig dan zielig, maar wat ik al eerder schreef zo zacht als kan en zo hard als moet.
De situatie kan zo zijn dat er geen andere optie is.

En wat Ibbel ook aanhaalde, dat geldt niet alleen voor het gebruik van een shovel maar eigenlijk voor alles wat je op en rond het paard kan gebruiken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:14

LBLGypsyCobs schreef:
Eerder onverstandig dan zielig, maar wat ik al eerder schreef zo zacht als kan en zo hard als moet.
De situatie kan zo zijn dat er geen andere optie is.

En wat Ibbel ook aanhaalde, dat geldt niet alleen voor het gebruik van een shovel maar eigenlijk voor alles wat je op en rond het paard kan gebruiken.

Dit is echt waar, maar moet je dan perce met je paard op pad koste wat het kost?
dat zou ik me eerder bezinnen alvorens te beginnen!

En helaas dan die kliniek dat hebben wij ook gehad, het dier had zo een koliek echt een slag in de darmen dat vervoer ook echt niet een optie meer was!
je moet je ook vooraf realiseren wat je een dier en ook jezelf aandoet! met een trekpaard op de snelweg die de trailer kapot slaat van de pijn en niet meer op zijn benen kan staan......dat moet je niet willen.
(alhoewel het dier aardig bereisd was in normale toestand en nooit heeft geweigerd!)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:24

kwita schreef:
Dit is echt waar, maar moet je dan perce met je paard op pad koste wat het kost?
dat zou ik me eerder bezinnen alvorens te beginnen!

Mja, eigenlijk wel. Ze kunnen niet eeuwig bij de man die voor ons beleerd blijven staan..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:28

Terrahowrse, maar dan neem je trailerladen toch mee in de training? Als je dit meeneemt in de basis scheelt dit al de helft. Het is toch ook niet 'eerlijk' om van een paard dat nog nooit op de trailer heeft gestaan te verwachten dat het zonder gedegen training zo de trailer op gaat? Het paard gaat voor jou de trailer op, en over het algemeen niet voor zijn eigen plezier.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:33

Sees schreef:
Terrahowrse, maar dan neem je trailerladen toch mee in de training? Als je dit meeneemt in de basis scheelt dit al de helft. Het is toch ook niet 'eerlijk' om van een paard dat nog nooit op de trailer heeft gestaan te verwachten dat het zonder gedegen training zo de trailer op gaat? Het paard gaat voor jou de trailer op, en over het algemeen niet voor zijn eigen plezier.

Zal ook wel weer iets boers zijn :D hier nemen we dit nooit mee in de training. Niet te veel gedoe en gemiep, hup erin. Sommige paarden doen dit netjes altijd, maar gaan ze moeilijk doen zijn we daar hier heel makkelijk mee. Niet te veel poespas, ze zijn niet van porselein, zo eng is een trailer nou ook weer niet.

Als ik nu naar onze beleerder ga en vraag of hij ook kan trainen voor het op de trailer lopen wordt ik vierkant uitgelachen denk ik.

Net als in de omgang, ik duld geen steigeren, happen, trappen, of moeilijk doen. Je hebt gewoon mee te werken en doe je dat niet krijg je gerust een tik. Niet miepen. En wij hebben echt geen doodsbange paarden die alles doen wat je vraagt omdat ze bang voor je zijn, wij hebben nette brave paarden die weten hoe ze zich moeten gedragen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:39

Zolang er vanuit rust wordt gewerkt ook met shovel en strobaal zie ik het 'probleem' niet zo.

Met klaar geweld erin proppen, duwen, trekken of slaan vind ik vele malen dieronvriendelijker.

Bij mij gaat het erom dat een paard zonder teveel stress erin gaat en ook daarna rustig blijft tijdens de rit....bij het ene paard werkt het juist positief door gelijk door te pakken en geen of weinig ruimte te geven...een ander paard is weer gebaad bij weinig druk of misschien wel een brokje erbij.

Zolang je je hoofd er maar bij houdt en niet gaat lopen stressen of onvriendelijk wordt tegen het paard zijn er vele wegen die naar Rome leiden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:40

Ik train wel bewust op laden omdat ik er meestal alleen voor sta.

En ik heb dus wel een geblesseerde pony gehad doordat men hem letterlijk bij kop en kont pakte en de trailer op forceerde.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:45

TerraHowrse schreef:
Zal ook wel weer iets boers zijn :D hier nemen we dit nooit mee in de training. Niet te veel gedoe en gemiep, hup erin. Sommige paarden doen dit netjes altijd, maar gaan ze moeilijk doen zijn we daar hier heel makkelijk mee. Niet te veel poespas, ze zijn niet van porselein, zo eng is een trailer nou ook weer niet.

Als ik nu naar onze beleerder ga en vraag of hij ook kan trainen voor het op de trailer lopen wordt ik vierkant uitgelachen denk ik.

Net als in de omgang, ik duld geen steigeren, happen, trappen, of moeilijk doen. Je hebt gewoon mee te werken en doe je dat niet krijg je gerust een tik. Niet miepen. En wij hebben echt geen doodsbange paarden die alles doen wat je vraagt omdat ze bang voor je zijn, wij hebben nette brave paarden die weten hoe ze zich moeten gedragen.

Tja, ik zou het gewoon niet willen zo :n. Omdat het imo ook niet zo hoort/hoeft. Als je 'gewoon' het trailer laden traint met je paard en er geen gekke dingen gebeuren, zal het geen probleem zijn namelijk.

Je beleerder hoeft het ook niet te oefenen, je kunt dat zelf toch al doen voordat je paard überhaupt naar de beleerder gaat?

Nood breekt wetten dus als je geen keuze hebt en je paard MOET de trailer op vanwege de DA, dan is het wat anders maar in alle andere gevallen vind ik het een gebrek aan training :o.

Wij mensen 'denken' dat een trailer niet eng is maar voor een paard werkt dat helaas niet zo;). Die beredeneren niet.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:50

Sees schreef:
Tja, ik zou het gewoon niet willen zo :n. Omdat het imo ook niet zo hoort/hoeft. Als je 'gewoon' het trailer laden traint met je paard en er geen gekke dingen gebeuren, zal het geen probleem zijn namelijk.

Je beleerder hoeft het ook niet te oefenen, je kunt dat zelf toch al doen voordat je paard überhaupt naar de beleerder gaat?

Nood breekt wetten dus als je geen keuze hebt en je paard MOET de trailer op vanwege de DA, dan is het wat anders maar in alle andere gevallen vind ik het een gebrek aan training :o.

Wij mensen 'denken' dat een trailer niet eng is maar voor een paard werkt dat helaas niet zo;). Die beredeneren niet.

Ik snap je ergens wel, maar zolang we de paarden niet pijn doen zie ik het probleem er niet van. Er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden.

Ik snap ook dat paarden dit anders zien en een trailer eng kunnen vinden, maar als we ze erin hebben en we rijden voorzichtig en rustig leren ze óók dat het niet eng is.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:55

Ben het met Sees eens wbt gebrek aan training...al mensen investeren in het trailerladen zijn veel paarden van het evt stress momentje af.

Mijn paard is jong en is niet echt fan van trailer laden...dat weet ik...maar ze is ook geen fan van de hoefsmid.
Veel tijd van onze training wordt dus besteed aan voeten optillen en stilstaan en trailer van de binnenkant bekijken en rustig eruit lopen.
Haar stress moment zit hem niet in het laden maar in het achteruit eruit lopen.
Kwestie van oefenen en bijhouden...zou het erg vervelend voor mijn paard als ze ooit onverwachts de trailer op moet en ze heeft er in geen eeuwigheid in gestaan....

Dat handelstallen hier niet teveel tijd in steken kan ik me voorstellen...of ik dit oke vind is weer wat anders maar begrijp het deels wel.
Particulieren met een eigen paardje kunnen het met een klein beetje tijd per week al een stuk makkelijker maken voor hun paardje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:59

Maar het gaat er ook (en misschien wel juist) om dat er ook paarden zijn die goed getraind zijn, tijdenlang probleemloos de trailer op gelopen zijn en opeens besloten hebben een middelste hoefje op te steken en te zeggen: doe het zelf maar.
Dit is geen methode ter vervanging van trainen, maar om een paard dat opeens niet meer meewerkt te vertellen dat meewerken fijner is dan niet meewerken.
En daarnaast is het een methode om - mits met beleid en rust ingezet - ook een ongetraind paard dusdanig te laden dat-ie in één keer door krijgt dat sputteren niet werkt, dat het allemaal niet zo eng is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:00

Je hebt er heus bij die echt echt echt niet willen ! Maar waar het toch MOET !
Ik zie dan geen probleem in t opsluiten van de trailer tussen de staldeuren en evt achter opsluiten met de shovel en een pak stro .
Je moet ze niet willen aanduwen met t stro , dat kan echt link worden . Maar opsluiten en het paard laten beseffen dat er geen andere keuze is ...
En dan wel zorgen dat de trailer rit positief is .
Dus netjes rijden ermee ...
En daarna wel aantal keren oefenen en t paard leren dat laden de enige keuze is ...

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:05

Zinzi_jewel schreef:
Je hebt er heus bij die echt echt echt niet willen ! Maar waar het toch MOET !
Ik zie dan geen probleem in t opsluiten van de trailer tussen de staldeuren en evt achter opsluiten met de shovel en een pak stro .
Je moet ze niet willen aanduwen met t stro , dat kan echt link worden . Maar opsluiten en het paard laten beseffen dat er geen andere keuze is ...
En dan wel zorgen dat de trailer rit positief is .
Dus netjes rijden ermee ...

Ben ik het helemaal mee eens!!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:22

Grappige aan dit soort topics vind ik dat er altijd mensen zijn die zeggen. "paard neemt je in de zeik", "paard tilde hoefje naar me op" enz... Paarden kennen zulke dingen helemaal niet. Dat is een menselijk gevoel. Er is een reden waarom ie er niet op gaat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:23

Maar dat zeg ik ook, als je geen andere keus hebt (lees DA) dan zijn er methoden die je kunt inzetten. Dit zijn echter methoden die je mijns inziens niet moet willen inzetten als je op wedstrijd of buitenrit wil. Dan had je het gewoon moeten trainen.

Als een paard altijd heeft gewild, er is niets gebeurd, geen andere trailer, andere bodem, andere stal, trauma onderweg, bodem is goed e.d. dan zou ik er eerst een expert bij halen alvorens andere hulpmiddelen te gaan gebruiken. Maar nogmaals, ik vind het je verantwoordelijkheid als eigenaar dat je
het eerst gedegen en met geduld traint.

Veulen84, en dat dus :j.
Laatst bijgewerkt door Sees op 04-08-16 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:24

janouk schreef:
Eens met ruitje, als Mozes niet naar de berg komt, dan moet de berg maar naar Mozes.

We reizen 3 x in de week met de trailer en koets. We nemen altijd in het begin veel tijd om het paard rustig te laten wennen en in alle rust het laden bij te brengen. Vooral oefenen als je niet weg hoeft en er geen tijdsdruk is.

Onze paarden lopen we nu tot voor de plank, touwtje over de rug en ze lopen zelf de trailer in, en ik kan de stang er achter doen en dan naar voren lopen om ze vast te zetten. Bij het uitladen ook, ik maak ze los, touwtje over de rug, ik haal de stang weg en zij komen langzaam de plank afzetten en ik pak het touwtje. Klaar.
Maar dat moet je wel met rust oefenen en aanleren, dat gaat niet vanzelf. Daar moet je de tijd voor nemen.

Hier hetzelfde. Nooit een probleem gehad. Maar dan moet je inderdaad wel de tijd nemen om te trainen. Daarbij zorg ik ook dat het prettig is voor ze op de trailer. Hooi, af en toe belonen met wat lekkers als ze erin gelopen zijn en altijd heel erg rustig rijden.... En ik heb waarschijnlijk twee makkelijke paarden, waarbij het trailerladen niet al in een eerder stadium verziekt is door iemand die ze erin gemept heeft, die met veel stress, geruk en geschreeuw geladen heeft, of die te ruig heeft gereden met de trailer.
Ik vind het heus niet zielig als mensen dat met een bobcat en een baal stro doen, mits rustig en met beleid. Dat is ook een oplossing. Maar je lost het probleem er niet structureel mee op. Je kunt moeilijk die bobcat en baal stro overal mee naar toe nemen. Nee, dan toch maar liever in alle rust het trailerladen trainen, want het is heerlijk als ze met plezier die trailer inlopen.

En stiekem geniet ik er ook wel een klein beetje van als ik iemand wanhopig zie leuren en sleuren met een paard voor de laadklep en wij daarnaast twee paarden laden in luttele seconden. Wel een beetje gemeen van me, ik weet het. := Maar hé, wij hebben er ook ons stinkende best voor gedaan. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:26

Oh, tuurlijk heeft dat paard een reden. Bijvoorbeeld een nieuwe trailer, omdat de oude 'op' was. Dat kan best een reden voor een paard zijn om te zeggen: vergeet het, hoewel hij probleemloos al die jaren op de oude is gestapt. En met dat soort redenen kan je best even doorpakken om paardlief te vertellen dat deze trailer óók leuk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:28

Paard duw je toch ook niet in een stal met een steek wagen. Waarom bij trailer wel?

Enige reden waarom ik kan bedenken waarom nodig kan zijn is omdat er wat mis is.
Hoe wordt er gereden, wat is de staat van het materiaal auto/trailer, hoe is het vertrouwen tussen paard en eigenaar?

Problemen oplossen doe in mijn opzicht nooit met gewld, maar met posetieve tijd en geduld.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:29

Omdat een paard een vluchtdier is en een trailer een heel klein hokje. Lijkt mij reden genoeg zonder dat er ooit wat gebeurt is.

En soms is er een kleine overtuiging nodig om dat hokje in te gaan. En als er vervolgens niks raars gebeurt leren ze het hokje kennen. En wordt het in het hokje lopen ook makkelijker.