Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
TerraHowrse schreef:dushishoeve schreef:Touw achter z'n kont langs. En als ze steigeren is dat gewoon stout. Hij heeft er immers altijd gewoon in gestaan. Ook na zijn val. Klinkt misschien stom en zal heel bokt wel over me heen krijgen. Maar als er bij ons een paard niet in wilt krijgt die 1 keer met de zweep, gaat die dan nog niet dan pakken we de heftruck met een strobaal erop en dan duwen we hem er gewoon in. Het zijn geen suikerklontjes waar je mee werkt. Ze zijn slimmer als ons en ook veel sterker. Ik noem dit ongehoorzaam respectloos en dominant gedrag.
Ik ben het hier wel mee eens.![]()
Kan je misschien zien als zielig maar ik vind van niet. Niet zeiken maar meewerken. Iedereen is tegenwoordig meer van het ''oh wat zielig hij is bang'' maar ze hebben gewoon te luisteren.
Wij gaan hier echt niet uren staan kloten, 5 minuten en that's it. Ze doen hier 1 keertje moeilijk en daarna nooit meer, want ze weten dan dat ze niet winnen.
bigone schreef:We hebben er eentje gehad en ook onze instructeur, die had hetzelfde probleem. Altijd gewoon de trailer op gegaan en op een gegeven ogenblik weigerden ze. Is dit het geval dan eerst je trailerbodem eens goed bekijken want in deze twee gevallen bleek de bodem rot. Niet zichtbaar van de bovenkant maar wel onderaan. Misschien toeval dat ik twee van deze gevallen heb meegemaakt maar in de nieuwe trailers was het probleem na de eerste keer rijden verholpen. De keer er op gingen ze er fluitend op.
LBLGypsyCobs schreef:Eerder onverstandig dan zielig, maar wat ik al eerder schreef zo zacht als kan en zo hard als moet.
De situatie kan zo zijn dat er geen andere optie is.
En wat Ibbel ook aanhaalde, dat geldt niet alleen voor het gebruik van een shovel maar eigenlijk voor alles wat je op en rond het paard kan gebruiken.
Sees schreef:Terrahowrse, maar dan neem je trailerladen toch mee in de training? Als je dit meeneemt in de basis scheelt dit al de helft. Het is toch ook niet 'eerlijk' om van een paard dat nog nooit op de trailer heeft gestaan te verwachten dat het zonder gedegen training zo de trailer op gaat? Het paard gaat voor jou de trailer op, en over het algemeen niet voor zijn eigen plezier.
TerraHowrse schreef:Zal ook wel weer iets boers zijnhier nemen we dit nooit mee in de training. Niet te veel gedoe en gemiep, hup erin. Sommige paarden doen dit netjes altijd, maar gaan ze moeilijk doen zijn we daar hier heel makkelijk mee. Niet te veel poespas, ze zijn niet van porselein, zo eng is een trailer nou ook weer niet.
Als ik nu naar onze beleerder ga en vraag of hij ook kan trainen voor het op de trailer lopen wordt ik vierkant uitgelachen denk ik.
Net als in de omgang, ik duld geen steigeren, happen, trappen, of moeilijk doen. Je hebt gewoon mee te werken en doe je dat niet krijg je gerust een tik. Niet miepen. En wij hebben echt geen doodsbange paarden die alles doen wat je vraagt omdat ze bang voor je zijn, wij hebben nette brave paarden die weten hoe ze zich moeten gedragen.
Sees schreef:Tja, ik zou het gewoon niet willen zo. Omdat het imo ook niet zo hoort/hoeft. Als je 'gewoon' het trailer laden traint met je paard en er geen gekke dingen gebeuren, zal het geen probleem zijn namelijk.
Je beleerder hoeft het ook niet te oefenen, je kunt dat zelf toch al doen voordat je paard überhaupt naar de beleerder gaat?
Nood breekt wetten dus als je geen keuze hebt en je paard MOET de trailer op vanwege de DA, dan is het wat anders maar in alle andere gevallen vind ik het een gebrek aan training.
Wij mensen 'denken' dat een trailer niet eng is maar voor een paard werkt dat helaas niet zo;). Die beredeneren niet.
Zinzi_jewel schreef:Je hebt er heus bij die echt echt echt niet willen ! Maar waar het toch MOET !
Ik zie dan geen probleem in t opsluiten van de trailer tussen de staldeuren en evt achter opsluiten met de shovel en een pak stro .
Je moet ze niet willen aanduwen met t stro , dat kan echt link worden . Maar opsluiten en het paard laten beseffen dat er geen andere keuze is ...
En dan wel zorgen dat de trailer rit positief is .
Dus netjes rijden ermee ...
janouk schreef:Eens met ruitje, als Mozes niet naar de berg komt, dan moet de berg maar naar Mozes.
We reizen 3 x in de week met de trailer en koets. We nemen altijd in het begin veel tijd om het paard rustig te laten wennen en in alle rust het laden bij te brengen. Vooral oefenen als je niet weg hoeft en er geen tijdsdruk is.
Onze paarden lopen we nu tot voor de plank, touwtje over de rug en ze lopen zelf de trailer in, en ik kan de stang er achter doen en dan naar voren lopen om ze vast te zetten. Bij het uitladen ook, ik maak ze los, touwtje over de rug, ik haal de stang weg en zij komen langzaam de plank afzetten en ik pak het touwtje. Klaar.
Maar dat moet je wel met rust oefenen en aanleren, dat gaat niet vanzelf. Daar moet je de tijd voor nemen.