Trailerladen: Van kwaad naar erger

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Trailerladen: Van kwaad naar erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:23

Ik denk dat professionele hulp echt het belangrijkste is nu. En dan nog blijven er paarden over die eenvoudigweg niet te laden zijn. Maar omdat ze er eerder wel gewoon opgestaan heeft denk ik dat dat met de jouwe niet het geval is. En het hoeft helemaal niet te zijn dat ze bang is. Het kan best ook gewoon koppigheid zijn. Net zoals bij kinderen, negatief gedrag negeren, positief gedrag belonen, maar nooit geweld toepassen want je verliest het vertrouwen en de keer erna sta je op achterstand.
Het is zoals Different zegt. Geen dwang naar voren. Wel consequent het achteruitgaan blokkeren, rust, geduld en de tijd nemen. Dat bij elkaar (en vooral het consequent zijn en geduldig blijven) is allemaal zo makkelijk nog niet.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:40

Je hebt het bijna goed maar de volgorde is verkeerd .

Eerst schiet je haar (uit frustratie), dan gebruik je de shovel om haar in de kruiwagen te gooien, dan knoop je de longeerlijn aan de voorkant van de kruiwagen en trekt het hele zooitje in de trailer.

Je was zo dicht bij de oplossing! Geef niet op de volgende keer gaat dit zeker werken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:45

JorineCosse schreef:
Ik en de eienaren weten hoe ze was en hoe ze nu is.

Als je er ook niks over vertelt kunnen we dat natuurlijk onmogelijk weten he.

TS ik snap je probleem. Echt. Ik heb ook geen trailer, en wel een paard wat uiteindelijk wel laadt maar wat ook achteruit stormramt op het moment dat iemand de stang of klep dicht wil doen. En zo lang dat zo is gaat hij NOOIT meer ergens naartoe zonder dat een professional hem inlaadt. Het liefst vervoer ik 'm nooit meer maar soms moet je. En als je dan toch afhankelijk bent van anderen dan echt alleen van iemand die GOED weet wat hij doet. Als ik iemand inschakel is dat iemand die mijn paard al kent en die mijn paard goed ligt. Of anders in elk geval iemand die ik al ken en met wie ik ook bespreek wat de grenzen zijn qua methodes en tijdsduur. Dat is iets wat ik door schade en schande heb geleerd en ik neem het mezelf nog steeds kwalijk dat ik daar zo lang over gedaan heb.
Uiteraard ben ik zelf ook met hem bezig (zonder trailer, een sluisje van prikpaaltjes is al een intensieve oefening voor 'm).

Doe alsjeblieft wat met de enige zinvolle tip die hiervoor is. En die in het topic ook al een paar keer gegeven is.
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-06-16 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:53

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:55

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:07

ijsco2008 schreef:

Deze inderdaad, en via haar heeft www.happination.nl ons geholpen. Zij zijn beide ook meer van het principe 'de mens leren laden en niet het paard', want 9x van de 10x gaat het fout door hoe je het als mens aanpakt.

Ons paard deed beetje hetzelfde, gewoon voor de trailer gaan staan en vervolgens geen stap meer verzetten. Dit van ons was wel degelijk bang, ook al was dat niet duidelijk te zien. Normaal als hij iets eng vindt schiet hij weg en gaat hij rennen, bij de trailer had hij een heel andere reactie, hij keerde helemaal in zichzelf en er was geen contact meer mee te maken. Reageerde helemaal nergens meer op.
Wij hebben héél erg veel moeten oefenen en heel erg veel geduld moeten hebben, maar nu staat hij er altijd binnen 5 minuten op (zonder dwang of andere hulpmiddelen). Het is het dus zeker waard.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:08

1 tip... John Erb... Meerdere paarden op stal leren trailerladen die niet meer te laden waren... en als je eenmaal de methode kent, kun je vrijwel alle paarden laden... zonder geweld..

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:40

Jammer dat het zo verpest is door de lompe hulpen. Wij zeggen zelf wel eens voor de grap van dan maar een shovel erachter als hij weer niet oplaad. Dom Dom Dom dat sommige particulieren dat doen en zo het vertrouwen weten te bederven.

Ons 6 jarig groen paard durfde ook niet meer de trailer op waarom weten we nog niet. Hij is eerder ook op hengstenkeuringen geweest bij een van de vorige eigenaren, beetje raar. Wij hebben heel veel methodes geprobeerd, het lukte telkens maar niet. Een keer liep dat paard er dus zo op en gingen we naar een manege om te rijden (waar we dus eigenlijk nooit heen gaan, omdat we een eigen bak hadden) na het rijden natuurlijk weer naar huis, het was rond een uur of 7 's avonds en hij wou er maar niet op, wij (mijn broer en ik) begonnen ons geduld te verliezen rond 10 uur, we hadden al een paar keer omgewisseld met laden de eigenaren van die stal hadden ook al geprobeerd te laden, maar zij moesten nog weg en hebben dus uiteindelijk onze moeder gebeld of zij wou komen, omdat wij boos, moe, saggereinig enz. werden. Uiteindelijk na veel geduld en wat worteltjes, muesli enz. liep hij er rond 3 uur 's nachts op. Hij vertrouwde ons wel want als hij in het weiland lag kon ik gewoon bij hem in de buurt komen en tegen hem aan liggen enz.

Bij ons vorige groene paard hadden we hetzelfde probleem en hebben we professionele hulp er bij gehaald zo'n rare man die aan Natural Horsemanship doet, waar wij dus toen niets mee hadden, hij ging dat paard dus naast de trailer in onze bak longeren en eerst voor de trailer stilzetten, dat herhaalde hij dus een paar keer. Later ging het paard zelf de trailer op na het longeren (wij bleven naast de klep staan het paard liep er alleen op) dat heeft ongeveer 2 en een half uur geduurd.

Die methode gebruiken wij nu ook voor het paard van het nachtwerk. Het werkt super. Elke keer op concours gaat hij er alleen na 2 keer op de trailer. Als hij erop staat en vast staat hebben we een voerschep met muesli en of een paar wortels klaar staan en geven we hem een paar handjes en of een wortel/ appel enz..

Misschien moet jij deze manier ook gaan gebruiken eerst met professionele hulp, ga nooit alleen op concours of ergens anders heen als het paard moeilijk te laden is en jij weinig/geen geduld hebt.

JorineCosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 12:58

Om het hele shovel gebeuren even op orde te stellen: het was niet de beste keus, maar het 'er in duwen' wordt te letterlijk genomen, hij is gebruikt als druk van achter, heeft haar niet geraakt, zodat ze niet meer achter uit kon schieten. Het is niet dat hij haar letterlijk aan heeft lopen drukken!!

Maar iedereen bedankt voor de tips. Zitten hele goede tussen. Ook ben ik met enkele mensen in onderhandeling, zodat ik het uit handen kan geven.

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:01

Vond hij dat niet dood eng? een shovel?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:03

TS uit je reacties lees ik dat het helemaal goed gaat en dat iedereen tevreden en kundig is maar het dier niet op de kar wil. In je profiel lees ik dat het om een beestje gaat met een behoorlijk portie Arabisch bloed. De sleutel bij deze paarden is meestal heel simpel. Zet je eigen ego opzij en neem de tijd. Heb je een uur? Dan is het in 10 minuten gefixed. Heb je 10 minuten? Dan kost het uren. Het zijn meesters in het op de kast jagen en van anderen. En dat maakt ze ook zo leuk.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:06

Ik zie al wat goede namen voorbij komen die kunnen helpen, misschien is Annemarie vd Toorn nog een andere optie.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:52

Hoe gaat het met grondwerken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:00

Welke regio staat het paard?
Neem eens contact op met bokker San. Zij heeft de opleiding bij Petra Vlasblom/2Moons gevolgd.
Absoluut een fijne methode voor lader en paard.
Mijn paard loopt nu probleemloos de trailer op, na 5 jaar laadproblemen, trailers gesloopt en een aantal professionals verder te zijn. En dat probleem was echt enorm. Overigens ook niet even in een middagje opgelost.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:07

John Erb even er bij halen, is heel goed hiermee. Kost wat, heb je ook wat, half januari is hij hier ook geweest en ben hem nog steeds dankbaar.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:39

Of het helemaal anders aanpakken en een 2-paardsvrachtwagentje huren, vermits dat wel goed gaat. Kost wel iets, maar iemand inhuren om het trailerladen te huren is ook niet gratis. Veel paarden vinden een trailer griezelig (en ze hebben eigenlijk een beetje gelijk) en gaan veel makkelijker op een vrachtwagen.
Paard krijgt dan de tijd om zijn angst voor de trailer te vergeten, je kan later in alle rust nog eens terug proberen.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:42

Ik kan jouw idee van vertrouwen niet echt serieus nemen na een uitspraak als 'het is een vosmerrie' en 'ze vertrouwt mij want ze komt aangalopperen in de wei' :=

Ik zou toch maar eens terug naar de basis gaan en proberen vertrouwen (van op de grond) op te bouwen, het liefst met behulp van een professional.
Veel succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:29

En rustiger gaan rijden

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:24

Sclimpre schreef:
Of het helemaal anders aanpakken en een 2-paardsvrachtwagentje huren, vermits dat wel goed gaat. Kost wel iets, maar iemand inhuren om het trailerladen te huren is ook niet gratis. Veel paarden vinden een trailer griezelig (en ze hebben eigenlijk een beetje gelijk) en gaan veel makkelijker op een vrachtwagen.
Paard krijgt dan de tijd om zijn angst voor de trailer te vergeten, je kan later in alle rust nog eens terug proberen.

Ik denk dat je uiteindelijk meer gemak er van hebt als je paard gewoon op elke trailer te laden is.
En bijvoorbeeld bij John leer je niet alleen je eigen paard te laden.
Je leert een techniek, en misschien dat je deze later ooit toe kunt passen op een ander paard.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 06:13

Hier een zelfde ervaring. Een paard wat niet bang was, maar een grote eigen mening. Diverse professionele (als in 'het is mijn werk'/betaalde) hulp erbij gehad, grondwerkles en nog moest er een longeerlijn achter om hem op de trailer te krijgen.

Ik wilde leren alleen te laden, helaas is dat nooit gelukt (ondanks dat ik bij veel trainingen geheel afzijdig bleef, omdat ik het idee had dat het aan mij lag)

Het is dus niet altijd angst, maar samenwerking en karakter van het paard speelt mee.

Hopelijk vind je iemand die je wel kan helpen, want niets zo vervelend als paard wat niet geladen kan/wil worden.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 06:18

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:02

Zo te horen is begeleiding hier wel echt even nodig.
Mocht je dat niet willen of kunnen regelen:
1. Zorg er eerst voor dat de regels aan de hand super bevestigd zijn. Dat je daar top controle hebt over snelheid, richting en voor en achterwaarts. Noem het grondwerk als je wil.
2. regel een trailer (+auto) die je dagelijks kunt gebruiken voor langere tijd. Eerst hoef je er nog niet mee te rijden.
3. laat al je frustratie thuis, ben helemaal zen
4. bekijk eens wat filmpjes van mogelijk methodes.
5. en dan tijd, tijd, tijd en mini stapjes. Een voetje op de klep is de eerste keer al top. Pas daaaagen daarna heb je je paard echt in de trailer staan met de stang dicht.

Mijn jonge paard is lastig te laden en het heeft mij een jaartje gekost voor ik hem met een goed gevoel de eerste keer in de trailer echt ergens mee naar toe nam met als doel iets te gaan doen. Tot die tijd heeft iedere trailer laad beurt in dienst gestaan van het prettig leren laden.
In die periode heb ik soms 3 dagen achter elkaar geoefend en soms een maand niet. Altijd wel alles alleen gedaan en ik krijg hem dus nu ook zonder gevecht met een heel klein beetje geduld helemaal alleen geladen. Het heeft zoveel tijd gekost omdat ik echt een paard wil wat probleemloos laad. Ik heb ook echt een bloedhekel aan dat gedoe bij de trailer maar heb mijn frustratie wel echt in de vriezer moeten parkeren. En met succes.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:44

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:57

Nouja, ik snap wel dat je gefrustreerd raakt en wat minder vriendelijke opties probeert, zeker als er wat haast bij zit.

Toch zou ik proberen een x een auto met trailer te lenen om te oefenen (dus niet persee met chauffeur, al is dat wel handig). En het vertrouwen winnen qua laden. Gewoon met haar erin en eruit gaan lopen. Net voor het punt dat zij stil wil gaan staan, zet jij haar een stap naar achter..

Je loopt weer richting trailer en voor ze eraan denkt te stoppen, weer naar achter..
Het is handig dit eerst even verder van de trailer af te oefenen, en ieder stapje vooruit belonen. Zodat je steeds dichter naar de klep komt, stapje op de klep, belonen !
En ze mag er weer af, volgende keer probeer je 2 stapjes op de klep en steeds belonen als ze verder gaat..

Zo heel heel rustig aan, zou je weer IN de trailer kunnen komen.

Ik zou niet de nadruk op de stang en het rijden leggen maar in eerste instantie op het laden zelf, zodra dit weer goed gaat, kun je de stang en het rijden er weer bijpakken. maar als de chauffeur gewoon netjes rijdt, hoeven hier geen problemen mee te zijn..

Eraf weer het zelfde, 2 stapjes terug, 1 vooruit, 2 stapjes terug, 1 vooruit. Dat ze jou leert te volgen...

Een manier die lang duurt, maar wel lange termijn resultaat zal opleveren.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:02