Weinig plezier meer met paardje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:34

Heb je al eens gekeken naar de filmpjes van Warwick Schiller?

Op t nieuwe filmpje heb ik het idee dat je wat druk/chaotisch bent. Alsof je heel druk aan het praten bent maar niet helemaal begrijpt wat je zegt. snap je dat?
Laatst bijgewerkt door VWestra op 23-05-16 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ambertjeluna

Re: Weinig plezier meer met paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 17:37

Ja maar weet niet meer zo goed hoe dat ging, ik bekijk ook zoveel filmpjes :D

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:38

In het eerste filmpje zie ik een merrie die afgeleid word door een kleine loslopende spring in het veld. Hoe kan je nou stil staan als er een uk tegen je kont aan zit. Ze is werkelijk overal mee bezig, behalve met haar aandacht bij jou zijn.

In het tweede filmpje blijf je maar wiebelen met je zweepje ook als je pony doet wat je wilt. Waar is de rust, het beloonmoment van even niet wiebelen naar ontspanning?

Zoals al gezegd, en je zelf ook wilt, zoek iemand die je verder helpt. Iets leren kan je alleen van iemand die meer kennis heeft dan jij ;) Leuke pony trouwens.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:39

De filmpjes van warwick vind ik rustig en heel duidelijk. Je kan die bijna kijken zonder geluid omdat zijn lichaamstaal zo duidelijk is. Ik zal eens kijken of ik 1 kan vinden waar je veel aan hebt..

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:45

http://youtu.be/qincEZod6mQ

Al denk ik dat alles wat hij nu doet in t filmpje op dit moment nog te ver gevorderd is voor jullie. Ik weet niet hoe goed je Engels verstaat?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 17:45

VWestra schreef:
De filmpjes van warwick vind ik rustig en heel duidelijk. Je kan die bijna kijken zonder geluid omdat zijn lichaamstaal zo duidelijk is. Ik zal eens kijken of ik 1 kan vinden waar je veel aan hebt..

bedankt.

Sleeper schreef:
In het eerste filmpje zie ik een merrie die afgeleid word door een kleine loslopende spring in het veld. Hoe kan je nou stil staan als er een uk tegen je kont aan zit. Ze is werkelijk overal mee bezig, behalve met haar aandacht bij jou zijn.

In het tweede filmpje blijf je maar wiebelen met je zweepje ook als je pony doet wat je wilt. Waar is de rust, het beloonmoment van even niet wiebelen naar ontspanning?

Zoals al gezegd, en je zelf ook wilt, zoek iemand die je verder helpt. Iets leren kan je alleen van iemand die meer kennis heeft dan jij ;) Leuke pony trouwens.

ja Storm loopt soms wel in de weg maar niet zo vaak hoor :')
het belonen is uit het filmpje geknipt omdat het anders te lang word, na iedere keer dat ze iets goed doet laat ik de druk weg en geef ik haar een aaitje :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:28

Beste TS,
Het tweede filmpje ziet er al beter uit dan het eerste, maar ik vind dat je erg onrustig en hyper je hulpen geeft. Voor het paard is dit ook erg lastig; er gebeurt heel veel en waar moet ze nou precies op reageren, en hoe heftig? Als ik zo voor mijn paard ga staan stuiteren, staat hij binnen de kortste keren aan de andere kant van de bak te bibberen in een hoekje.

Verder zie ik dat je VEEL te laat bent met belonen. Als je pony dit soort oefeningen zó moeilijk vindt (wat ik uit dit topic, maar ook uit andere topics van jou begrijp), is élke stap die ze goed doet een beloning waard.

Als je haar laat stoppen, zoals in het begin van het filmpje, loopt ze wat mij betreft nog een paar passen te ver door en ben je te laat met strenger optreden. Zodra je ziet dat ze niet stopt als je je handen omhoog doet, maak je hulp dan DIRECT groter: SPRING omhoog en naar voren, wapper met je armen, maak herrie door het touw tegen jezelf aan te slaan (wel een jas aandoen, anders doet het zeer :+). Desnoods schrikt ze en gaat ze achteruit, dat is beter dan de passen die ze nu nog vooruit zet. Zodra ze stil staat, ONTSPAN. Direct! Stap naar haar toe en beloon haar, bijv. door even voor haar schoft te kriebelen. Het is belangrijk dat jij naar haar toe loopt en niet andersom. Jij hebt dan het initiatief genomen om de afstand tussen jullie kleiner te maken in plaats van je paard.

Bij het achterwaarts gaan: vraag 1 pas achteruit, zodra ze die zet ONTSPAN je hand direct! Je bent nu steeds te laat en vraagt niet 1 maar 30 passen achteruit. Omdat de beloning niet of veel te laat volgt, snapt je paard niet meer wat je van haar wil.
Bedenk ook welke hulp je wil geven om haar achterwaarts te laten gaan. Hoe zou jouw ideale achteruithulp eruit zien? Ik wil het liefst een kleine hulp (druk) onderaan het touwhalster geven; die hulp geef ik dan ook als eerste (hulp 1). Als mijn paard niet reageert, geef ik wat meer druk (hulp 2). Reageert mijn paard nog niet, dan wijs ik het been aan dat als eerste moet gaan bewegen (het been dat het meeste naar voren staat) (hulp 3). Reageert het paard dan nog niet, dan raak ik op de borst het been aan dat als eerste moet bewegen (hulp 4). Op deze laatste hulp MOET het paard reageren. Als ze achterwaarts zo moeilijk vinden dat ik hulp 4 nodig heb, vind ik het de eerste keren ook voldoende als ze hun gewicht naar achteren verplaatsen. Ze bewegen dan immers in de goede richting, dat mag dan ook beloond worden.

Verder zie ik je in het filmpje twee keer een flink aantal rukken aan het touw geven. Bedenk dat dit een reflex opwekt; een reflex is een handeling waar niet over na gedacht wordt (denk maar aan de dokter die met een hamertje onder je knie tikt; jouw been maakt die schopbeweging zonder dat je er bij na hebt gedacht). Ook leert een paard niets van een reflex, eerder het tegenovergestelde. Een reflex ontstaat als er te snel of te veel of te onverwachts druk wordt uitgeoefend. De enige die kan bepalen of druk te snel / te veel / te onverwachts was, is het paard.

Tenslotte: ik zie een aantal keer dat je leadrope (bijna) over de grond dweilt. Bedenk dat dit de veiligheid niet ten goede komt; jij kunt in het touw stappen, je merrie kan in het touw stappen en je veulen kan in het touw stappen. Bij een schrikreactie (kan ook door een wegvliegende vogel) kan dit flinke gevolgen hebben.

Nogmaals, ik denk dat je op de goede weg bent, maar ik zie in het filmpje dingen die veel beter kunnen, waardoor jij hopelijk ook de lol met je knol weer wat terug kunt krijgen.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 18:43

waar in het filmpje precies ruk ik te hard aan het touw? dan kan ik er de volgende keer op letten :)
en ergens in dit topic of ergens anders had ik gelezen: als ze geen respect voor je heeft en niet wilt achteruit gaan zou ik haar niet 1 of 2 passen achteruit laten zetten maar juist heel veel passen. Dus had ik dat ook gedaan :=

en ik dacht dat ik gewoon moest belonen na een paar passen achteruit niet na 1

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:43

Wat ik in je filmpje zie is dat je paard geen donder snapt van wat jij wilt, en ik eigenlijk ook niet.
Jou paard moet reageren op lichaamstaal, als jij voor haar loopt kan ze jou niet lezen. Dan draai je in 1 klap om en maakt je verschrikkelijk groot. Mijn paard zou gaan steigeren van jou actie, jou paard vraagt zich af wat ze fout doet en zoekt daarom maar naar wat jij wilt. Vervolgens begin jij haar ontzettend te tikken zonder reactie; ze heeft opnieuw geen idee wat jij wilt, jij wordt boos omdat je geen reactie krijgt en wordt hard op het halster terwijl die zweep hetzelfde blijft doen.

Tip, ga met je paard werken ipv apart van elkaar. Loop naast haar hoofd en zorg dat ze je spiegelt. Lopen betekend jou houding naar voren. Stilstaan betekend rechtop stil gaan staan, omdraaien en terug lopen moet ze achteruit.
Een zweep kun je mee wijzen, af en toe een tik geven, maar zo blijven tikken draagt 0.0 bij aan de uitleg van jou naar je paard.
Ik zie ook niet perse een dominiant paard in het filmpje. Ik zie meer een paard die probeert jou te begrijpen, geen duidelijke uitleg krijgt en daarom maar haar eigen ding gaat doen.
Comando geven = reactie krijgen. Niet comando comando comando comando en je dan is afvragen waarom het niet werkt.
Dus ga eerst het stilstaan oefenen; jou houding moet rust en stilstaan uitstralen, niet het wapperen met een zweep.
Het lijkt mij echt raadzaam om iemand erbij te halen die ervaring heeft met het opvoeden en beleren van paarden. Die jou helpt je paard een evenwichtige basis te geven en samen te leren werken.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:45

Ik kom even langswaaien hoor :wave: Ik heb wat foto's gezien van als je op je pony rijdt en wat me opvalt is dat je zadel veel te veel naar voren ligt..Dat is niet zo prettig voor je paardje omdat hij drukt op de schouder en dat is pijnlijk..Dat maakt het er zowiezo niet beter van..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:49

Ambertjeluna schreef:
waar in het filmpje precies ruk ik te hard aan het touw? dan kan ik er de volgende keer op letten :)
en ergens in dit topic of ergens anders had ik gelezen: als ze geen respect voor je heeft en niet wilt achteruit gaan zou ik haar niet 1 of 2 passen achteruit laten zetten maar juist heel veel passen. Dus had ik dat ook gedaan :=

en ik dacht dat ik gewoon moest belonen na een paar passen achteruit niet na 1

Tweede filmpje: 0.36, 0.42, 0.52.

Een flink aantal passen achteruit kan heel goed zijn, mits je weet wanneer je het moet toepassen. Voor mij zou dat zijn als ze niet stopt terwijl jij daar wel een duidelijke hulp voor hebt gegeven, of wanneer ze over je heen dendert. Maar dan moet je wel HEEL duidelijk kunnen zijn in je houding om aan je paard aan te geven dat dit echt niet oké is.
Bij gewoon achterwaarts bereik je veel meer door pasje-ontspan-pasje-ontspan-pasje-ontspan etc.

Verder ga ik met smurffie mee als het gaat om het erbij halen van een kundig persoon die niet alleen jou kan laten zien hoe het beter kan en hoe snel je paard kan leren, maar die ook jou kan vertellen wanneer je juist wel groot-actief-naar voren moet zijn en wanneer je juist moet ontspannen ter beloning.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:01

smurffie schreef:
Wat ik in je filmpje zie is dat je paard geen donder snapt van wat jij wilt, en ik eigenlijk ook niet.
Jou paard moet reageren op lichaamstaal, als jij voor haar loopt kan ze jou niet lezen. Dan draai je in 1 klap om en maakt je verschrikkelijk groot. Mijn paard zou gaan steigeren van jou actie, jou paard vraagt zich af wat ze fout doet en zoekt daarom maar naar wat jij wilt. Vervolgens begin jij haar ontzettend te tikken zonder reactie; ze heeft opnieuw geen idee wat jij wilt, jij wordt boos omdat je geen reactie krijgt en wordt hard op het halster terwijl die zweep hetzelfde blijft doen.

Tip, ga met je paard werken ipv apart van elkaar. Loop naast haar hoofd en zorg dat ze je spiegelt. Lopen betekend jou houding naar voren. Stilstaan betekend rechtop stil gaan staan, omdraaien en terug lopen moet ze achteruit.
Een zweep kun je mee wijzen, af en toe een tik geven, maar zo blijven tikken draagt 0.0 bij aan de uitleg van jou naar je paard.
Ik zie ook niet perse een dominiant paard in het filmpje. Ik zie meer een paard die probeert jou te begrijpen, geen duidelijke uitleg krijgt en daarom maar haar eigen ding gaat doen.
Comando geven = reactie krijgen. Niet comando comando comando comando en je dan is afvragen waarom het niet werkt.
Dus ga eerst het stilstaan oefenen; jou houding moet rust en stilstaan uitstralen, niet het wapperen met een zweep.
Het lijkt mij echt raadzaam om iemand erbij te halen die ervaring heeft met het opvoeden en beleren van paarden. Die jou helpt je paard een evenwichtige basis te geven en samen te leren werken.

ik draai mij niet zo plots om hoor ik zag al op voorhand eens rustig ho, als ik met niet zo snel zou omdraaien zou ze me gewoon omverlopen. met de zweep tikken was omdat ze niet achteruit wou gaan. maar als ik geen druk mag geven op het halster en niet met de zweep mag tikken, hoe moet ik haar dan achteruit zetten?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:07

Ambertjeluna schreef:
maar als ik geen druk mag geven op het halster en niet met de zweep mag tikken, hoe moet ik haar dan achteruit zetten?

Hoe wil je dat ze achteruit gaat?
Ik wil graag op wat druk op het halster. Een vriendin wil graag dat haar paard achterwaarts gaat als ze ruim voor hem staat en met haar leadrope wiebelt.

Je mag best druk op het halster geven en je mag ook best met je zweep tikken, maar zoals ik in mijn hulp 1 - hulp 2 - hulp 3 - hulp 4 stukje al aangaf, moet je kiezen wat jij graag zou willen. Dan moet je de hulpen op een logische manier opbouwen (altijd op dezelfde manier), zodat je paard een volgorde gaat herkennen. Geloof me, als hulp 3 vervelender is dan hulp 2 gaan ze heus herkennen dat ze beter op hulp 2 achteruit kunnen gaan omdat ze hulp 3 dan vermijden.

Het gaat er bij druk op het halster en zweep tikken dus niet om DAT je het doet, maar HOE je het doet. Een goede instructeur kan dit prima aan jou uitleggen en laten zien.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:07

pleiada schreef:
Ik kom even langswaaien hoor :wave: Ik heb wat foto's gezien van als je op je pony rijdt en wat me opvalt is dat je zadel veel te veel naar voren ligt..Dat is niet zo prettig voor je paardje omdat hij drukt op de schouder en dat is pijnlijk..Dat maakt het er zowiezo niet beter van..

oei op welke foto precies?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:10

Hilary schreef:
Ambertjeluna schreef:
maar als ik geen druk mag geven op het halster en niet met de zweep mag tikken, hoe moet ik haar dan achteruit zetten?

Hoe wil je dat ze achteruit gaat?
Ik wil graag op wat druk op het halster. Een vriendin wil graag dat haar paard achterwaarts gaat als ze ruim voor hem staat en met haar leadrope wiebelt.

Je mag best druk op het halster geven en je mag ook best met je zweep tikken, maar zoals ik in mijn hulp 1 - hulp 2 - hulp 3 - hulp 4 stukje al aangaf, moet je kiezen wat jij graag zou willen. Dan moet je de hulpen op een logische manier opbouwen (altijd op dezelfde manier), zodat je paard een volgorde gaat herkennen. Geloof me, als hulp 3 vervelender is dan hulp 2 gaan ze heus herkennen dat ze beter op hulp 2 achteruit kunnen gaan omdat ze hulp 3 dan vermijden.

Het gaat er bij druk op het halster en zweep tikken dus niet om DAT je het doet, maar HOE je het doet. Een goede instructeur kan dit prima aan jou uitleggen en laten zien.

en met hulp 3 wat bedoel je dan precies? met ja hand wijzen of met de zweep :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:12

Dat is dus afhankelijk van wat JIJ als hulp wil gebruiken bij het achterwaarts gaan. Als je dat wil doen op "druk op het halster", dan is stap 3 het aanwijzen van het been dat als eerste naar achteren moet.
Overigens geldt hier dat als je kiest voor "achterwaarts op druk op het halster" het niet zo is dat je nooit meer kunt overstappen naar "achterwaarts op wiebelen met het lijntje". Ze kunnen prima naast elkaar, maar leer haar eerst 1 methode aan. Als dat heel erg goed gaat, kun je ook methode 2 gaan gebruiken.

lovenoblesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:12

Kun je niet bij een manege in de buurt les nemen met je paardje?
Want zo te lezen ligt het niet aan je paardje maar aan jou.
Ik wens je heel veel succes en hoop dat het goed gaat komen!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:15

Als Oostburg in Zeeuws Vlaanderen niet te ver weg is, dan weet ik iemand die jullie zeker weten kan helpen!

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:16

lovenoblesse schreef:
Kun je niet bij een manege in de buurt les nemen met je paardje?
Want zo te lezen ligt het niet aan je paardje maar aan jou.
Ik wens je heel veel succes en hoop dat het goed gaat komen!

Ik heb ook altijd gezegd dat het aan lij ligt en nietaan het paardje!
En er zijn geen maneges in de buurt :')

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:16

Waar zit je dan ongeveer?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:02

Willemina_L schreef:
Als Oostburg in Zeeuws Vlaanderen niet te ver weg is, dan weet ik iemand die jullie zeker weten kan helpen!

Jaa is wel wat ver weg van belgie - West-Vlaanderen :j

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:16

Ambertjeluna schreef:
ik draai mij niet zo plots om hoor ik zag al op voorhand eens rustig ho, als ik met niet zo snel zou omdraaien zou ze me gewoon omverlopen. met de zweep tikken was omdat ze niet achteruit wou gaan. maar als ik geen druk mag geven op het halster en niet met de zweep mag tikken, hoe moet ik haar dan achteruit zetten?

Dan geef je gemengde signalen, want ik zie aan jouw houding in het filmpje voor je je plots omdraait niets wat 'ho' zegt aan je lichaamstaal.
Je loopt dus nog door als je al het signaal 'ho' hebt gegeven, en aangezien jij de leider bent en nog doorloopt, loopt je paard dus ook door.
Dan draai je je plots om met armen en zweep omhoog en denk je paard "wtf?" Je zegt dan waarschijnlijk ook 'ho'. Je geeft dus gemende signalen voor 'ho' en 'ho' betekent niet hetzelfde, aangezien je bij de eerste keer nog dorloopt.
Vervolgens besluit ze toch heel braaf stil te staan, en dus op dat moment is een beloning op zijn plaats. Maar jij gaat vrij snel door met zwiepen en vraagt meteen een aantal passen achteruit op die manier.

Daarnaast maak je je onbewust steeds kleiner zodra je achteruit vraagt. Bij stop maak je je groot, maar zodra je naar haar toeloopt om achteruit te vragen, buig je wat voorover, trekt je armen naar je lijf toe, en je laat de ruimte steeds kleiner worden. Waarbij je eindigt naast de schouder met zowel zweep, druk aan het touw je eigenlijk met je gewicht haar probeert terug te duwen.

Volgende keer is het beter als je 1 signaal gebruikt en niet een hoop tegelijk. Bijvoorbeeld 'ho' als ik omdraait is stop, geen reactie is een volgend signaal met armen omhoog. Doet ze dat, een beloning, druk eraf.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:28

Beste ts, ik vind het allemaal wel wat meevallen hoor, je hoeft je echt niet zo te verontschuldigen dat alles aan jou ligt want je doet ontzettend je best en dat vind ik hartstikke knap!
Wat ik bij je grondwerk wat mis is je eigen energie, als je je pony achterwaarts zet kan je best met grote stappen op haar toelopen, met veel overtuigingskracht zeg maar. Het is nu wat voorzichtig. Een beetje druk op het halster en zodra ze achteruit gaat ontspannen. Je hebt dan het zweepje denk ik nauwelijks nodig.

Succes ts, jullie komen er wel!

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 16:06

Anna79 schreef:
Beste ts, ik vind het allemaal wel wat meevallen hoor, je hoeft je echt niet zo te verontschuldigen dat alles aan jou ligt want je doet ontzettend je best en dat vind ik hartstikke knap!
Wat ik bij je grondwerk wat mis is je eigen energie, als je je pony achterwaarts zet kan je best met grote stappen op haar toelopen, met veel overtuigingskracht zeg maar. Het is nu wat voorzichtig. Een beetje druk op het halster en zodra ze achteruit gaat ontspannen. Je hebt dan het zweepje denk ik nauwelijks nodig.

Succes ts, jullie komen er wel!

bedankt!! :D

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 19:03

we hebben al iemand op het oog die kan komen lesgeven! de knoop moet nog doorgehakt worden maar ik denk dat het gaat mogen *\o/*

maar ik heb voor nu nog een vraagje over het stoppen, hoe moet ik haar dan laten stoppen? ik mag me dus niet zo plots omdraaien en mijn armen niet in de lucht houden. hoe moet het dan wel? :)