AlwaysH schreef:Ik snap de methode wel ja!
Maar meestal weet ik wanneer hij iets eng gaat vinden. Heeft hij gewoon die extra: "Kom maar stap" nodig. Hij heeft toch wel vertrouwen om mij te volgen.
Ja dat kan heel prima werken, dan heb je al voldoende vertrouwen opgebouwd zodat je paard jou wil volgen.
Als hij vervolgens ontspant doe je het heel goed.
Het meegaan in angstig gedrag, dus afstemmen op de angst van je paard is voor het paard niet fijn, maar het zien van het gedrag en daarop reageren door bijv. stil te staan en terug te trekken, of in vertrouwen te vragen met je mee te gaan is leiderschap en bouwt zelfvertrouwen voor het paard op.
Het is dus afhankelijk van de situatie, paarden die nieuw zijn in alles geef ik mega veel tijd, terwijl ik een paard waar ik mee door veel dingen heen ben gegaan weleens een stapje verder vraag, om zichzelf te overwinnen.
Echter, freeze gedrag lost meestal op met terugtrekken, althans, lost op in een ontspanning waarin het paard wat leert. De freeze kan ook over zijn als je het enge bent gepasseerd, maar dan is het soms meer overleven voor het paard dan leren. Al laten ze dan ook vaak ontspanning zien door kauwen, likken of proesten, wat betekent dat ze het verwerkt hebben en dus geleerd dat dat niet zo eng was.
Bij een echte freeze is doorvragen niet handig, maar bij een twijfelend paard kan dat ook best een keuze zijn.