Nieuwe pony wordt afgestoten door kudde, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Nieuwe pony wordt afgestoten door kudde, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:59

Doordat onze paarden in te kleine en omheinde weiden moeten staan moet je oppassen met dat zog. natuurlijke kuddegedrag, want ze kunnen elkaar lelijk verwonden.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:11

Ik vind dat je het mooi zorgvuldig aanpakt. Verder de tip dat jij als belangrijk iemand in de kudde de paarden ook de opdracht kan geven om de nieuweling met rust te laten. Dat doe je met je houding, energie en desnoods woorden. De laatste nieuweling in onze kudde werd met rust gelaten maar mocht niet mee-eten bij de hooi-bak. Mijn eigen alpha-merrie was daar debet aan. Ik ben op een gegeven moment (na een paar dagen) tussen de paarden gaan staan, heb ruimte gemaakt en heb de nieuweling uitgenodigd erbij te komen staan. Toen mijn paard chagrijnig keek heb ik haar een extra stap opzij laten zetten. De nieuweling kwam er bij (heel onzeker) en ik bleef er nog een kwartier bij. Daarna nooit meer een probleem geweest.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:28

Wat ik vaak vind helpen is een merrie en een ruinen kudde. Vaak passen die toch beter bij elkaar dan een gemengde kudde, daar waar mijn merrie eerst altijd bij ruinen heeft gelopen en nu ook met 2 ruinen loopt, was het met merries samen koppelen nooit vechten of uitdagen, altijd gelijk goed. Terwijl de ruinen wel altijd even testen.
Wellicht nog een optie om te proberen?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:54

Merrie's en ruinen gescheiden is bij TS geen optie i.v.m. de beperkte weide wat ze tot haar beschikking heeft. In de zomer zou het nog kunnen maar in de winter echt niet :n

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:57

Ze schrijft sowieso 2 kuddes te hebben toch? 3 om3, dan vind ik zelf 4 om 2 fijner werken...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 11:02

2 kuddes nu uit nood geboren i.v.m. de situatie. Normaal loopt alles bij elkaar in. Ook als TS in de zomer 'gastpaarden' heeft. Mijn jongste merrie heeft vorig zomer ook 3,5 week bij TS gestaan i.v.m. vakantie. Die konden we er zo bij ingooien en op wat gejaag na de eerste dagen van de alpha-merrie verliep dat uitstekend. Maar ze zal zeker ook wel geholpen zijn door d'r moeder, mijn oudste merrie, die alweer 2.5 jaar bij TS staat.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 00:34

Ik heb idd geen ruimte om twee kuddes te maken.
Het is nu echt met het runnen van het bedrijf ( lessen) een crime dat er twee apart staan.
Ook kan de achterste weide het nu al niet mee aan dat er continue 4 dieren op staan, normaliter wissel ik de twee weides af en geef ze een tijd rust ivm dat we op kleigrond staan.
Een ruingroep ( oftwel twee dieren) versus een merriegroep is voor hier ook niet te doen.
Te weinig land om weides rust te gunnen, en dan zit ik er continue mee dat er een achterblijver is als ik een ruin nodig heb. ' even' bij de anderen zetten kost dan teveel tijd steeds.
Daar zit ik nu al mee, en geeft al best onrust als er eentje achter moet blijven.

Hier al wel noodgedwongen van de week tot twee keer toe mijn andere rustige merrie erbij moeten gooien eind vd dag voor een uurtje wegens tijdgebrek om die helemaal naar de achterste weide te brengen.
( lang leve een druk bedrijf en heeeeele zware modder waar bijna niet doorheen te ploegen is. Soms kost het gewoon 15 minuten om een paard uit de achterste weide te halen)
Dit ging goed, in de zin van; ze laten Oreo met rust. Helaas klitten de twee merries direct aan elkaar als ze samen staan, er is totaal geen interactie met Oreo.
Wel zit er 'groei' in dat ze niet achter Oreo aanjagen. Plan is nog altijd om een set van twee aan te houden, dus probeer ik zoveel mogelijk te ontwijken anderen erbij te zetten uiteraard.

Ook alle andere dagen tot op heden is er totaal geen interactie tussen Oreo en de huidige vaste merrie. Die staat elke ochtend vol verwachting bij het achterste hek of ze bij de rest mag. Oreo mag er dan trouwens wel naast staan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:45

Uh ja,
mijn hengst heeft ook een aantal weken bij een paard gestaan dat hem absoluut niet lag, en mijne is zeer makkelijk. De andere hengst leek heel schuw en bang, stond te bibberen in de hoek van de stal als ik met een borstel of spuitbus aan kwam. Maar hij verwondde mooi mijn paard tot bloedens toe. Telkens als de andere hengst in beweging kwam, werd mijn paard onrustig en ging lopen voor hem. Ging regelmatig achterin de stal staan, terwijl hij normaal haantje de voorste is met alles maar vooral als zijn vrouwtje er is. Ik herkende hem niet meer terug!

Uiteindelijk heb ik kunnen regelen met de staleigenaresse dat hij met een ander paard kwam te staan en wat een verschil.

Je zegt dat je alle paarden al erbij geprobeert hebt, en dat het allemaal niet klikt. Dan lijkt het toch aan het nieuwe paard zelf te liggen. Wellicht is het slim om hem tijdelijk ergens anders te plaatsen? Of misschien verkopen? Tja, als het eenmaal niet klikt kun je moeilijk de andere 4 verkopen toch?
Misschien helpt het om het paard eerst in een goede, sterke en stevige conditie te krijgen? weet niet hoe deze nu is, maar mijn hengst is nu de ruzieschopper in de kudde de baas omdat ik afgelopen winter best wel wat met hem heb kunnen trainen in de bak (wat de rest niet heeft gedaan) en daardoor staat Finn veel beter in zijn spieren en schroomt hij niet om een trap uit te delen of boven op een rug van de grootste kastelen te springen.
misschien zou dat helpen? dat paard van zich af kan slaan? maar als het echt gevaarlijke problemen oplevert, zoals je beschrijft, zou ik het het paard niet aan willen doen. Dan krijg je dadelijk zo'n ingevallen, bang, schrikkerig diertje met een trauma naar andere dieren.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 16:28

Pony is in perfecte wedstrijd conditie,dus ook wel echt in de prime van zijn leven in geest en lichaam nu.

We houden het idd in ons achterhoofd dat mocht het niet lukken, hij inderdaad verkocht zal moeten worden. Maar wil wel alles geprobeerd hebben eer ik die laatste stap ga nemen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:48

Ruilen tegen Paultje? :P 8-)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:13

Zou het kunnen zijn dat hij anders ruikt? Is hij al eens gewassen?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:27

Cayenne schreef:
Zou het kunnen zijn dat hij anders ruikt? Is hij al eens gewassen?

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik denk dat dat best wel eens zou kunnen. Misschien heeft hij bij de vorige eigenaar wel naast andere paarden ook bij heel andere dieren gelopen wat hij nog naar ruikt.of heeft geroken waardoor ze hem niet vertrouwen. Of een andere geur van iets. Een keer wassen kan zeker met deze temperaturen geen kwaad.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 22:09

Morgen is het flink warm, dus heb shampoo gekocht net en ga dat eens proberen :D

@ flettie; voor myrthe? :+ whuhaha trust me, daar wil je haar nog niet ophebben := voor jezelf is hij wel suuuuuuper leuk :D maar ik houd hem liever nog even zelf hihihi

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 02:30

Voor Myrthe :j maar voordat zij zo ver is kan mama er inderdaad leuk mee rijden :D ;)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:37

Ik ben heel benieuwd of het wassen helpt TS, had aan zoiets nog niet gedacht !

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 10:38

flettie schreef:
Voor Myrthe :j maar voordat zij zo ver is kan mama er inderdaad leuk mee rijden :D ;)

Jij moet een Tika hebben :j die is echt suuuuuuperknap qua looks en gangen, EN braaf met kindjes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:45

Ik weet niet of het al voorgesteld is, maar heb je hem al met de grootste etterbak samen in de trailer gehad?
Dan ook echt samen weg, lang stuk rijden, op vreemd terrein een buitenrit samen en weer terug.
Doet vaak wonderen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:23

Dat zou nog kunnen werken idd Sizzle.

Wassen is ook een goede tip.

En anders, is het misschien een idee om hem een een week/2 weken te koppelen aan een wildvreemd (dominant) paard en hem daarna samen met dat paard terug te zetten in jou kudde? Dan komen ze samen en kunnen ze samen een front vormen zeg maar.
Het is een risico maar, het zou kunnen werken (wij deden dit vaak vlak voordat wij op internet stage gingen met wildvreemde paarden, die paarden die vormden samen een koppel en konden daardoor makkelijk in de kudde geplaatst worden).

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:26

Is het normaal dat pony beetje loopt te dreigen naar andere happend (niet raak) en vervolgens hard op dr af galoppeerd met oren in dr nek om haar weg te jagen? Vanochtend is mn nieuwe pony gekomen en pony die er al stond die normaal nooit iets verkeerds doet bij andere vertoont dit gedrag.. heb er 2 uurtjes bij haar in de wei gehad daarna maar in de andere wei gezet omdat ze elke keer werd weg gejaagd ;(

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:57

Ik was benieuwd of het wassen geholpen heeft TS ?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 09:26

Nee, totaal niet :n ik heb ze allemaal moeten wassen met Sebacil ivm een mijt uitbraak, dus ze stonken allemaal hetzelfde sindsdien. Pony heeft nog altijd geen aansluiting met de merrie waar hij bij samen staat. Tussendoor weer enkele malen een dier extra erbij gezet voor een uurtje, maar of hij werd verjaagd, of genegeerd.
Morgen start ik op met een tweede dier voor vast erbij, maar ga daarna serieuze problemen krijgen, de weide waar ze opstaan is echt volledig op en moet gewoon een week of twee op rust, maar heb geen ruimte om twee groepen volledig apart te houden, dus daar moet ik nog creatief over zijn.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:40

Omdat ook de wei leeg is heb je geen kennissen/boeren etc in de buurt die een weitje leeg hebben staan. En die je even mag gebruiken?
Dit is misschien nog kans van slagen. Samen op de trailer en voor allebei een vreemde wei dat wil nog wel eens helpen dat ze naar elkaar toe trekken.
Dat je de pony's dan even niet kan gebruiken is dan wel lastig maar koppelen gaat nu even voor.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:31

Ik kan geen paarden missen in het bedrijd helaas, dus dat is geen optie. Ivm enkele zeer grote veranderingen en gebeurtenissen de laatste twee maanden in het bedrijf kan ik mij dit niet permitteren.
Ik geef eerlijk toe dat ik de pony eerder zou verkopen dan dat ik een goede lespony nu een tijd met hem apart van het bedrijf zou moeten houden :=

Ik heb net overleg gehad met een kennis, en ik ga van de week de twee weides herindelen en bekijken of ik de boel zo stuk voor stuk op rust kan zetten.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:47

Hoe gaat het nu?

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:51

Ik weet het! *D

Wij hadden dat dus ook maar dan met een A-pony maar dat is bijna hetzelfde. Ik zou de pony eerst een tijdje alleen zetten met een touwtje tussen de andere paarden zodat ze elkaar wel kunnen zien maar niet kunnen aanraken. Daarna misschien allebei pakken en eerst de baas(opperhoofd) bij haar laten aan het halster en dan rustig laten ruiken en inspecteren daarna die weer terug zetten en dan weer een ander paard pakken ook hetzelfde. Daarna laat je ze één voor één weer bij haar. Dat heeft geholpen bij ons. Hoop dat het ook bij jou lukt /3