Help! Paard onrustig in trailer? Tips gevraagd!!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:49

Rizette schreef:
Kan je paard wel smal staan? Er zijn nogal wat paarden, waarvoor een plaats in een 2 paardstrailer te smal is en waardoor ze engtevrees krijgen in de bochten en zich laten vallen. Zet je het schof scheef (en goed vast natuurlijk) dan is er niets meer aan de hand.

wij hebben het tussenschot er uit gehaald -paard staat nu stil

Relien

Re: Help! Paard onrustig in trailer? Tips gevraagd!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:05

Zoals hier boven tussenschot er uit kan helpen.
Ik leen altijd de stal trailer dit is ook een 2 paards zonder tussenschot. Mijn d pony staat er super rustig in

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:14

Heey ik had hier ook heel erg last van maar ik heb mijn paard wat meer ruw voer gegeven en wat eten in een diepere bak. Daar is hij langer mee bezig.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:28

Misschien een gekke vraag.. (ik heb het hele topic niet gelezen, sorry! ik zit in de klas haha)

Heb je in de 2 paards trailer wel eens bij je paard gestaan (om te zien wat je paard eccht uitspookt)? (LET OP! hierbij dien je wel je eigen veiligheid voorop te stellen en wellicht met de bestuurder af te spreken dat wanneer je de telefoon over laat gaan dat hij/zij moet stoppen.)
Of een camera ophangen in de trailer is ook een optie.
ik zou ALLEEN bij een 2paards trailer ervoor kiezen om in de trailer te gaan staan

Mijn paard gaat namelijk hangen tegen de muur bij een bocht naar links en gaat vervolgens "spartelen" met dr benen zodat ze bijna onderuit gaat. Hier nog geen oplossing voor gevonden. Ik zal even opzoek naar een filmpje van wat mijn paard doet, die zal ik later in mijn reactie hier toevoegen.

Ook mijn paard gaat makkelijk de trailer op, staat met rechtdoor rijden en bochten naar rechts ook heel rustig maar bochten naar links zijn dramatisch. Dit schijnt een balans probleem te zijn en bij mij komt dit voort uit blessures (been blessures na z1 te hebben gereden, wordt nooit meer 100% dus z1 halen we nooit meer. Mijn paard mist nu de balans voor de trailer zegt men.

Oplossing zou zijn paard in de trailer laten verstappen (voorwaarts/achterwaarts, zijwaarts) zodat ze leren dat ze moeten verstappen ipv gaan hangen.
Hiervoor moet je dus wel weer bij je paard staan of achter op de trailer (als je zo'n opstapje hebt op je klep, hiermee mag je dus niet op de openbare weg).

Dit was de eerste x dat ik erbij stond dus ikzelf was wel heel bang door dit beeld. Hierdoor reageerde ikzelf meer dan wat ik nu zou doen.

https://youtu.be/2fzL24ZE8BY
https://youtu.be/cB2nzZAIrjA
https://youtu.be/JIeZmZcgxGk
https://youtu.be/0nxGrHmhdjk

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 16:18

Zooooo.... Bijna twee maanden verder... En! Goed nieuws! Ik heb hem sinds 11 mei weer gestart. Hij liep net als anders braaf de trailer in en stond mega stil tijdens vervoer. (Stond wel wat te schrapen maar het leek verder geen stress.) hij flikt het gewoon weer om gelijk in de L2 (hogere klasse) te winnen .... Gouden pony heb ik !!! Hij had 197 en 204,5 punten. Die week erna weer meegenomen, zelfs twee keer. De eerste keer had hij 200 en 193,5 met een 2e en 4e prijs! De tweede keer die week (selectie wedstrijd) was er teveel spanning (eerste grote concours) maar toch 187&186,5 met twee keer de derde prijs (tweede voor selectie). Toen heb ik hem twee weken rust gegund en weer gestart (dat was vorige week zondag) daar had hij maar liefst 202&212!!! Gisteren was de tweede selectie voor de groningse kampioenschappen en werd hij 2e achter een goed gekeurde dekhengst met slechts 3 puntjes verschil. (201!) en al die keren liep hij braaf de trailer op, stond hij muisstil en deed hij erg zijn best! Gisteren met laden thuis moest hij even een halve minuut nadenken maar dan zet ik hem achteruit en loopt hij zo achter me aan. Conclusie: 2 paards trailer werkte NIET voor mijn pony, een 1,5 paards is DE oplossing voor mijn paard!!! Erg blij mee!! Ook zonder gebruik van confidence staat hij mooi rustig. Hij heeft inderdaad een druk programma gehad maar gelukkig staat hij 12 uur per dag in het land, gaat hij minimaal 2 keer per maand met mij mee op een lange buitenrit en stappen we wekelijks 3/4' keer een rondje buiten uit. Of tewel ik heb een happy pony die happy op de nieuwe trailer staat!!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:42

Wat een goed nieuws zeg !!! veel veilige kilometers toegewenst !

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:47

Toch het probleem van smal staan, komt vaak voor hoor. Fijn dat meer ruimte de oplossing is.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:02

Blij dat het goed gaat!
Toch denk ik dat het probleem hem niet zat in de 2-paardstrailer, maar in het houten tussenschot wat je had.
Als er een flap tussen zit, kunnen ze alsnog breed gaan staan.
Ik heb heel wat verschillende paarden vervoerd, van kleine shetlanders tot paarden >1.80 en nog nooit problemen mee gehad ze te smal stonden bij de flap. Nu hadden wij ook een nieuwe Böckmann dus dat zijn ook gewoon hele degelijke trailers.

Leuk verhaaltje: Wij hadden een B-pony, oude rot in het vak en had superveel ervaring met op wedstrijd gaan etc.
Als wij op wedstrijd gingen, hadden we eerst een houten tussenschot. Pony troffen we dus af en toe liggend in de trailer aan.
Achteraf blijkt dat pony'tje dus inderdaad niet genoeg ruimte had, en simpelweg zijn balans niet kon vinden in een trailer met houten tussenschot.
Toen we een hadden met flap, was er niks aan de hand. :)

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 08:40

Seventeen schreef:
Blij dat het goed gaat!
Toch denk ik dat het probleem hem niet zat in de 2-paardstrailer, maar in het houten tussenschot wat je had.
Als er een flap tussen zit, kunnen ze alsnog breed gaan staan.
Ik heb heel wat verschillende paarden vervoerd, van kleine shetlanders tot paarden >1.80 en nog nooit problemen mee gehad ze te smal stonden bij de flap. Nu hadden wij ook een nieuwe Böckmann dus dat zijn ook gewoon hele degelijke trailers.

Leuk verhaaltje: Wij hadden een B-pony, oude rot in het vak en had superveel ervaring met op wedstrijd gaan etc.
Als wij op wedstrijd gingen, hadden we eerst een houten tussenschot. Pony troffen we dus af en toe liggend in de trailer aan.
Achteraf blijkt dat pony'tje dus inderdaad niet genoeg ruimte had, en simpelweg zijn balans niet kon vinden in een trailer met houten tussenschot.
Toen we een hadden met flap, was er niks aan de hand. :)

Ja ik denk inderdaad ook dat dat het was, zal even mijn bericht aanpassen haha. Ik bedoelde natuurlijk wel de 2-paards met houten tussenschot. Aangezien ik nu 1 paard en 1 pony heb (en dus niet meer 2 pony's) kunnen ze toch niet samen mee. 1,5 paards is dus ideaal nu :)
Oh dus het komt vaker voor! Gelukkig dat er niks ernstigs is gebeurd met het pony'tje ... Die pony van ons bleek achteraf op het laatst dus gewoon spartelend op de trailer te hebben gestaan. En dan niet in de vorm van de trailer afbreken maar schrapen en schrapen en schrapen... Ben ontzettend blij dat we de oplossing hebben gevonden en áls we ooit een tweepaards weeer kopen, dan in ieder geval wel met een flap ertussen en noooooit geen houten tussenschot weer.. :)

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 08:44

X_Michelle_X schreef:
Misschien een gekke vraag.. (ik heb het hele topic niet gelezen, sorry! ik zit in de klas haha)

Heb je in de 2 paards trailer wel eens bij je paard gestaan (om te zien wat je paard eccht uitspookt)? (LET OP! hierbij dien je wel je eigen veiligheid voorop te stellen en wellicht met de bestuurder af te spreken dat wanneer je de telefoon over laat gaan dat hij/zij moet stoppen.)
ik zou ALLEEN bij een 2paards trailer ervoor kiezen om in de trailer te gaan staan

Mijn paard gaat namelijk hangen tegen de muur bij een bocht naar links en gaat vervolgens "spartelen" met dr benen zodat ze bijna onderuit gaat. Hier nog geen oplossing voor gevonden. Ik zal even opzoek naar een filmpje van wat mijn paard doet, die zal ik later in mijn reactie hier toevoegen.

Ook mijn paard gaat makkelijk de trailer op, staat met rechtdoor rijden en bochten naar rechts ook heel rustig maar bochten naar links zijn dramatisch. Dit schijnt een balans probleem te zijn en bij mij komt dit voort uit blessures (been blessures na z1 te hebben gereden, wordt nooit meer 100% dus z1 halen we nooit meer. Mijn paard mist nu de balans voor de trailer zegt men.

Oplossing zou zijn paard in de trailer laten verstappen (voorwaarts/achterwaarts, zijwaarts) zodat ze leren dat ze moeten verstappen ipv gaan hangen.
Hiervoor moet je dus wel weer bij je paard staan of achter op de trailer (als je zo'n opstapje hebt op je klep, hiermee mag je dus niet op de openbare weg).

Dit was de eerste x dat ik erbij stond dus ikzelf was wel heel bang door dit beeld. Hierdoor reageerde ikzelf meer dan wat ik nu zou doen.

Hoi Michelle, lees dit nu pas! Oeps haha.
Dit is PRECIES MAAR DAN OOK PRECIES wat mijn pony ook deed. omvallen en hangen in de bocht naar links, spartelen bij onbalans en de bocht naar rechts was niks aan de hand. In wat voor trailer heb jij je paard staan? En als het een 2 paards trailer is, heb jij ee dan een houten of flap tussenschot in? Bij mij was namelijk meer ruimte de oplossing...

Zie net op het filmpje dat je een lage ijzeren plaat als trapbescherming hebt. Ik zou nooooooit meer met zo'n trapbescherming reizen. Dat is mijn pony namelijk de boosdoener geweest, hij heeft uiteindelijk zn halve hoef afgesneden nadat hij zo dramatisch onrustig stond. Hij heeft not zo vaak gesparteld totdat kit rand eraf lag en de ijzeren plaat een kaasschaaf werd!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:59

MyrtheMarit3 schreef:
X_Michelle_X schreef:

Hoi Michelle, lees dit nu pas! Oeps haha.
Dit is PRECIES MAAR DAN OOK PRECIES wat mijn pony ook deed. omvallen en hangen in de bocht naar links, spartelen bij onbalans en de bocht naar rechts was niks aan de hand. In wat voor trailer heb jij je paard staan? En als het een 2 paards trailer is, heb jij ee dan een houten of flap tussenschot in? Bij mij was namelijk meer ruimte de oplossing...

Zie net op het filmpje dat je een lage ijzeren plaat als trapbescherming hebt. Ik zou nooooooit meer met zo'n trapbescherming reizen. Dat is mijn pony namelijk de boosdoener geweest, hij heeft uiteindelijk zn halve hoef afgesneden nadat hij zo dramatisch onrustig stond. Hij heeft not zo vaak gesparteld totdat kit rand eraf lag en de ijzeren plaat een kaasschaaf werd!

Het is niet van ijzer maar van hout. Het tussenschot is ook van hout.
We hebben nu gemerkt dat rechts zetten en een ander paard links al heel erg werkt omdat ze dan niet echt gaat "hangen" op links want dan hangt ze oo dat andere paard.
Over 2 jaar gaan we wss pas aan een andere trailer (ivm platgooien en heropbouwen schuur en stallen). Dan is het inderdaad goed om te kijken naar een flap als tussenschot! Voor nu reizen we steeds met zn 2en en dat werkt voor ons voor nu!
Thanks.

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 09:32

Gelukkig dat je een goede tussenoplossing het Michelle!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:05

Hoe is die op de trailer met een ander rustig paard ernaast?

Een vriendin van mij had een paard die makkelijk de trailer opliep, maar daarna helemaal gek werd tijdens het rijden.
Samen met mijn paard op de trailer gezet (die altijd lekker staat te eten onderweg) en toen was die wel kijkerig maar stond de hele weg stil heeft zelfs nog wat gegeten aan het eind..

Verder zou ik als ik jou was een wifi cameraatje kopen draadloos dan kun je tijdens het rijden zien wat hij precies doet in de trailer..

En hoe reageert hij op transportbeschermers? In sommige gevallen hebben paarden daar een hekel aan zeker als ze gaan zweten en proberen ze uit alle macht af te krijgen...

Drogeren zou ik nooit doen want hij staat dan misschien wel rustig maar hij maakt wel alles mee... stel je voor dat jij bang bent maar niks kunt doen en nauwelijks kan bewegen... dan zou je de volgende keer niet graag nog een keer die trailer opwillen. .

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 21:17

lissie_zigor schreef:
Hoe is die op de trailer met een ander rustig paard ernaast?

Een vriendin van mij had een paard die makkelijk de trailer opliep, maar daarna helemaal gek werd tijdens het rijden.
Samen met mijn paard op de trailer gezet (die altijd lekker staat te eten onderweg) en toen was die wel kijkerig maar stond de hele weg stil heeft zelfs nog wat gegeten aan het eind..

Verder zou ik als ik jou was een wifi cameraatje kopen draadloos dan kun je tijdens het rijden zien wat hij precies doet in de trailer..

En hoe reageert hij op transportbeschermers? In sommige gevallen hebben paarden daar een hekel aan zeker als ze gaan zweten en proberen ze uit alle macht af te krijgen...

Drogeren zou ik nooit doen want hij staat dan misschien wel rustig maar hij maakt wel alles mee... stel je voor dat jij bang bent maar niks kunt doen en nauwelijks kan bewegen... dan zou je de volgende keer niet graag nog een keer die trailer opwillen. .

Hoi Lissie,

Als je een berichtje terug had gelezen had je gemerkt dat het probleem is opgelost! Dat neem ik jouw niet kwalijk natuurlijk ;)

Bedankt voor het meedenken! Het lag aan de houten tussenschot, hij had te weinig ruimte waardoor hij niet wijd kon staan.

Drogeren doen we sowieso niet. We gebruiken confidence en dat werkt op basis van hormonen die een paard gerust stelt. Overigens doen we nu alweer zonder.
Groetjes Myrthe

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:39

@ts Oooh wat fijn zeg! En gelukkig een simpele oplossing!

Oké oh daar heb ik nog nooit van gehoord die ga ik onthouren!

En sorry ik had idd niet alles gelezen haha

Is dat trouwens altijd zo bij alle paarden dat ze te weinig ruimte hebben met een houten tussenschot? Want ik heb toevallig net een trailer aangeschaft met zo'n schot... misschien kan ik hem er bet er uithalen dan... hebben jullie nog iets als vervanging gedaan? Zeil oid?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:45

Fijn dat het is opgelost ;). Hier precies hetzelfde, ik had altijd het idee dat hij wat meer steun had aan het tussenschot, maar juist daardoor kon hij niet breed gaan staan. Sinds we met een 1,5 paards rijden is het probleem helemaal over, hij loopt veel gemakkelijker de trailer op en staat daar nu prima en rustig in stil :D

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:45

MyrtheMarit3 schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Bach bloesem! Is een natuurlijk product, in spray vorm.
Tekoop in een natuurlijk winkel.
Sprayen op de tong van het paard voor het laden en ze raken de scherpe kantjes in ieder geval kwijt. Werkt super!! althans... Mijn ervaring was geweldig!
Hopelijk werkt het ook bij jou paard.

Bedankt! Hier ga ik achteraan.

Dit kun je ook bij de drogist kopen.
Het heet Rescue Remedy en is idd van Bach.
Druppels op een klein stukje brood werkt heel goed.
Even goed de gebruiksaanwijzing lezen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:59

Fijn dat het zo verbeterd is! Mijne was ook een spartelkont op tweepaards trailers. Ik heb er wel eens bij in de trailer gestaan om te kijken wat er nou eigenlijk gebeurde en ze zette zich in de bochten helemaal schrap met haar lijf tegen de zijwand en haar benen tegen de stangen van het tussenschot. Erg sneu want dat was voor haar de enige manier om balans te houden. Ook wel af en toe het interieur van een trailer gesloopt op die manier.

Hier bood ook de 1.5 paards een uitkomst. In het begin was ze daar ook wat wiebelig op, maar nu staat ze super stevig. Ook als ik soms per ongeluk een bochtje wat te snel neem wordt er niet gesparteld. Door haar veel mee te nemen in de 1.5 paards is haar balans dusdanig verbeterd dat ze inmiddels ook normaal op een 2 paards kan staan.

Dus goed opgelost en veel succes in de toekomst!