hoe reageert jou paard op snoep en wanneer geef jij het?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:51

Ik heb een shet.

Dat is het antwoord op alles.

Langer antwoord: ik geef zo nu en dan iets, niet alleen als beloning (ik wil tegengaan dat ze 'trucjes' gaat doen als ik iets eetbaars bij me heb)

Daarnaast is ze GEK op eten, dus wil ik niet dat ze me als wandelende snoepjesautomaat gaat zien

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 19:40

Vandaag deed hij gewoon weer normaal! Het is alsof hij pas zo doet daadwerkelijk als hij word beloond met snoepjes. Daarbij was hij het ook niet gewend, ik geef wel is gewoon een appeltje maar dan is het ook klaar! Maar nu had hij ineens geleerd als hij dit en dit deed kreeg hij een snoepje.. Ik heb ook spijt dat ik het goed keurde dat die meiden mijn paard snoep voerde! Ik heb ze gesproken en gewoon aardig gezegd dat ik liever niet heb dat andere mijn paard voeren. gelukkig begrepen ze het! Ze vertelde dat hij soms te wild werd en dat ze hem alleen onder controle hielden met het geven van een snoepje.. Ik schrok daarvan! Want als ik vroeg hoe het ging antwoorde ze: ja super hij kan al dit en dit! Ik wist niet eens dat hij bedelde tot gister dan.. ik dacht oh onschuldig dan zet ik hem even voor die meiden in zijn stal of vast op de poets plaats, kan ik even mijn ding doen. Maar dat doe ik nooit meer! Ze vroegen ook of ze met hem de bak in mochten maar dat was gelijk een nee want daar wil ik echt bij zijn.. Hij is al snel schrikkerig en test echt uit.. Dat zag ik al gelijk niet zitten. Nou ik heb der ook weer van geleerd en ze doen het niet meer hebben ze beloofd, en hij deed vandaag gewoon zoals altijd gelukkig :j

valerieblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:43

mijn weet presies waar het licht en die blijft altijd netjes wachten tot ze krijgt enzo

nika85

Re: hoe reageert jou paard op snoep en wanneer geef jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:34

Ik geef alleen wat lekkers als het werk gedaan is. Tijdens het werk vind ik een stembeloning of aai voldoende. Anders wordt er nog meer gebedeld dan ze al doet en zijn mijn zakken niet meer veilig.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:03

Mijn ruin krijgt na het werk altijd een snoepje. Dit weet hij en soms vergeet ik het wel eens en dan staat hij heel vragend te kijken tot ik het door heb haha. Omdat hij alleen op dat moment een snoepje krijgt, wordt hij niet vervelend op andere momenten. Mijn andere pony wordt er wel heel lastig van en blijft bedelen, die krijgt dus geen snoepjes.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:00

Mijne krijgt alleen met vrijheidsdressuur een snoepje (en dat is dan ook nog wel samengeperst hooi) of na het werk of als ie braaf was met bekappen of iets anders.

Met vd leer ik hem nu eerst voedsel weigeren, maar hij heeft een erg grote will to please, en is altijd erg happy als ik zeg dat ie iets goed heeft gedaan. Dus stem is voor hem al de ultieme beloning.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:50

Ik heb alleen IJslanders dus daar pas ik al een beetje mee op.
Ik heb net een nieuwe IJslander en met hem doe ik of een kriebel of een snoepje bij het handwerk. Dit zijn dan brokjes en geen snoepjes. Hoe meer brokken hij tijdens de training krijgt, hoe minder na de training. Als ik hem rijd krijgt hij alleen na het rijden snoepje.
Uiteindelijk gaat het er om dat het paard voor jou werkt, niet voor je snoepjes :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:15

Bij mijn mini heb ik in het begin wel heel veel met brokjes/snoepjes en wortels gewerkt.
Die was zo schuw dat ik het echt gebruikte als beloning. Een kriebel geven liet hij niet toe, daar had ik de brokjes voor nodig.
Nu komt hij elke keer bij iedereen een kriebel halen.
Lekkers als beloning gebruiken we al heel lang niet meer. Hij is er ook nooit vervelend door geworden.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:17

Ik rij een Lusitano, geef soms snoepjes maar eigenlijk heel zelden. :+
Als ik echt iets van hem vraag (buigen, voetje, etc.) dan krijgt ie soms wel iets, maar vaak ook gewoon een kriebel hoor.
Stukjes wortel/appel geef ik dan weer wel regelmatig!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:28

xSlvna schreef:
Ik geef ze allemaal snoepjes wanneer ik wil. Mijn pony wilt nog wel eens granken maar slechts ' ff proberen '. Nee is Nee en dan probeert ze het niet meer.

Als je je knol niet kan leren wanneer hij wel mag snoepen en wanneer niet... tja, dat ligt niet aan de snoep maar aan je eigen leiderschap. Als je moeder je een zak snoep koopt betekend niet dat je gelijk een nieuwe krijgt als ie op is :)

gaat bij mij niet om wanneer wel en niet, die van mij is uiterst beleefd.
maar ik vind snoepen gewoon geen goede gewoonte.
zie ze liever genieten van een extra stukje fruit of een wel verdiend klein schepje muesli dan suikergoed.

ik stop ook niet zelf een snoepje in mijn eigen mik als ik de afwasmachine gevuld heb, en dan weer een als ik het aanrechtblad schoon gemaakt heb, gevolgd door een als ik de kastjes heb afgenomen..

idem met mijn dieren.. die krijgen genoeg eten, en belonen doe ik ze met lekkertjes aan voer die ze anders niet zomaar altijd krijgen.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:29

elenaMM77 schreef:
ik stop ook niet zelf een snoepje in mijn eigen mik als ik de afwasmachine gevuld heb, en dan weer een als ik het aanrechtblad schoon gemaakt heb, gevolgd door een als ik de kastjes heb afgenomen..

Doe jij dat nieeet joh? Owh.. -O-

_O- _O-
Wel een grappige vergelijking haha. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:27

elenaMM77 schreef:

idem met mijn dieren.. die krijgen genoeg eten, en belonen doe ik ze met lekkertjes aan voer die ze anders niet zomaar altijd krijgen.

Standaard dingen die ze al kennen geef ik ook geen snoep/voer voor, maar ik heb er 1 die klooit als je in de mond wil kijken (tandarts), die leer ik in korte momentjes tussen door dat hoofd stil houden als baas naar je tandjes kijkt lekkers op levert (en baas dan ook stopt met dat gedoe). Net als goed oogjes kijken (iets teveel slaapvuiltjes soms, dus dan wil ik even oogleden openvouwen, kijken of oog echt schoon is. Dat zijn dingen die ik gewoon zou kunnen doen, maar dit zijn van die tijdens begroeten tussen door dingetjes terwijl alles dus los staat zonder iets om vast te pakken (en beide handen nodig voor de handeling). Het is wel zo dat na de eerste periode het lekkers niet meer van zelf sprekend is. Snoep gebruik ik als extra motivatie om een gewoonte aan te leren en dan af en toe om die te bevestigen, maar daar kan maanden tussen zitten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:17

VisibreTeam schreef:
lieveli schreef:
Ik voer Abel nooit uit de hand, krijg je vervelende paarden van. Nu doe ik ook geen kunstjes dus het is niet nodig.

Waarom is voerbeloning gelijk gekoppeld aan kunstjes?

Weet je hoe fijn het kan zijn als je paard keurig een wormenkuur in zijn mond neemt, het bit zelf in de mond neemt, naar je toedraait als je wil opstappen vanaf een krukje, de trailer zo oploopt, los opgezadeld kan worden (ook als je paard nog niet zadelmak is...)

Voerbeloning hangt niet samen met 'kunstjes', maar met het trainen via positive reïnforcement.

Ja dat weet ik, ik heb Abel uit de opfok zelf zadelmak gemaakt en ingereden. :') Maar al die dingen doet hij zonder voerbeloning. Ik wil gewoon niet dat hij handen associeert met voer of snoepjes. Nergens voor nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:41

Ik heb altijd wel wat in mijn zakken zitten van snoep of wortel en beloon daar altijd mee. Ook krijgen ze vaak zomaar een snoepje, in de wei of op stal 's avonds. Ik heb nog nooit een vervelend paard daardoor gehad. Zijn absoluut niet gefixeerd op mijn handen of zakken. Bedelen niet en worden zeker niet drammerig of opdringerig.

Maar dat zou ik ook nooit accepteren.

Waarom wel wat lekker geven? Omdat ik dat leuk vind en zij vinden het lekker. Het werkt voor ons en ik heb er dus nooit een nadeel aan ondervonden. Had het ook zonder gekund? Tuurlijk, maar nogmaals ik vind het leuk om ze wat te geven wat ze erg lekker vinden en zichtbaar van genieten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:42

Als ik ook niets bij me heb (komt zelden voor) is het ook goed. Het is echt niet zo dat ik niets gedaan krijgt zonder voedselbeloning. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:52

elenaMM77 schreef:
gaat bij mij niet om wanneer wel en niet, die van mij is uiterst beleefd.
maar ik vind snoepen gewoon geen goede gewoonte.
zie ze liever genieten van een extra stukje fruit of een wel verdiend klein schepje muesli dan suikergoed.

Als ik voedzame én lekkere snoepjes had zou ik dat zeker doen. Paard weegt 400/600 kg, als je daar af en toe 30 gram snoep in mikt tegenover de 12 kg hooi/gras die hij (hopelijk) eet... Muah

Dikgedrukte... jaa weet je, je kunt ook best gezonde lekkertjes kiezen. Fruit bevat ook veel suiker, dan wel natuurlijke.

No offence hè! Maar bedoel gewoon te zeggen dat snoepen wel meevalt. Als ik thuis snoep mik ik er al gauw 200 à 300 gram in, terwijl ik vervolgens maar 600/800 gram voedsel eet. ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:05

Paris_ schreef:
elenaMM77 schreef:

Doe jij dat nieeet joh? Owh.. -O-

_O- _O-
Wel een grappige vergelijking haha. :D

heb het wel gedaan, maar sindsdien staat mijn weegschaal in de hoek. die mag er pas weer uitkomen als hij zijn excuses heeft aangeboden

tamary schreef:
elenaMM77 schreef:

Standaard dingen die ze al kennen geef ik ook geen snoep/voer voor

als je mijn huishoudelijke kwaliteiten zou kennen, dan zou er heel wat motiverend voer ingestopt moeten worden voor ik dat ook maar enigszins onder de knie heb :o

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:00

Ik heb mijn Bonte Jaopie er perfect mee leren stilstaan bij het opstijgen, vele jaren terug, dus wat zoiets betreft kan het wel erg motiverend werken. Maar dan gaf ik pas links en rechts een versnapering als ik er óp zat, en als hij netjes bleef staan wachten tot ik het vertreksein gaf.
Nu hoeft dat al jaren niet meer.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:43

De mijne krijgt bijna nooit snoepjes van me en ook niet van andere. Zodra je der 1 snoepje geeft blijft ze rond draaien en aan je jaszak snuffelen en met der hoofd op en neer bewegen. Het enigste wanneer ze een snoepje krijgt is als ze in der stal staat en ik het in der voerbak doe.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:49

die van mij word ontzettend opdringerig. af en toe krijgt ie wel wat hoor, maar niet te vaak. was bezig om hem wat kunstjes te leren, en omdat ie alles voor eten doet was het ideaal. ben er snel mee gestopt want als hij het dan uit zichzelf deed en geen snoepje kreeg werd ie boos haha

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:00

Ik geef altijd een appel nadat het werk gedaan is. Tussendoor dus niet. Vroeger had ik een veel te dikke pony en toen zei de veearts dat ik het zo moest doen. Toen ik pas begon had ik een leasepony en die ging iedere 50 meter tijdens het rijden stilstaan, draaide zijn hoofd om en dan moest ik er een paar brokjes instoppen die ik altijd volop in mijn zakken had, en zodra die weggekauwd waren stond hij dus weer stil, etc!

Fraisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:47

Ik geef altijd een snoepje als hij hard getraind heeft maar hij eet alleen zelfgemaakte koekjes

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 01:31

Ik geef mijn paard veel lekkers, mijn hele training is erop gebaseerd. :+
De regels zijn:
alleen voer uit de hand na een *click*
een click kun je verdienen, dus let op mijn cues

Ik laat nooit mijn paard zonder deze regels iets krijgen. Wil een ander ze uit de hand voeren? Prima, ik vraag wel even iets. :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 05:35

VisibreTeam schreef:
lieveli schreef:
Ik voer Abel nooit uit de hand, krijg je vervelende paarden van. Nu doe ik ook geen kunstjes dus het is niet nodig.

Waarom is voerbeloning gelijk gekoppeld aan kunstjes?

Weet je hoe fijn het kan zijn als je paard keurig een wormenkuur in zijn mond neemt, het bit zelf in de mond neemt, naar je toedraait als je wil opstappen vanaf een krukje, de trailer zo oploopt, los opgezadeld kan worden (ook als je paard nog niet zadelmak is...)

Voerbeloning hangt niet samen met 'kunstjes', maar met het trainen via positive reïnforcement.

Ik ben het 100% met je eens dat deze dingen heel fijn zijn, en ik ben van mening dat ELK paard dit allemaal zou moeten doen (is ook allemaal in mn trainingen. Ik train jonge paarden en probleem paarden.), maar dit hoeft niet gedaan te worden met voerbeloning. Dit kan allemaal gedaan worden met pressure-release. En dat is een manier die ik persoonlijk veel beter vind werken+ in mijn ervaring krijg je meer respect voor het paard omdat het meer werken op een natuurlijkere manier is. Nu ga ik wsl heel bokt op me krijgen omdat t niet zo bekend in Nederland is op deze manier, maar hier in Canada begint de natural horsemanship veel groter te worden en dat is dit.
Zou t wel heel interessant vinden om er meer over te leren trouwens! Heb alleen vroeger gewerkt met voerbeloning en heb t mensen om me heen zien doen. Dus misschien daarom is mn beeld er zo negatief over, omdat ik t nooit goed heb gezien.

Maar nee. Ik geef mn paard alleen heel soms wat. Gewoon soms om hem eens wat lekkers te geven. Bedelen doen ze nooit. Ook met voeren blijvdn ze op hun plek staan zonder vast te staan. Respect (aan beide kanten) is belangrijk ;)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 06:30

De mijne hecht heel weinig waarde aan snoep (of eten in het algemeen, 't is een lastige, nerveuze eter). Ze krijgt stiekem toch best veel snoepjes/lekkers (je krijgt 'r toch niet dik, was 't maar zo): vaak gewoon bij 't pakken uit de wei of uit de stal, tijdens het poetsen of net na het rijden. Het enige wat ze doet is wanneer je iets geeft, ze d'r hoofd naar je ombuigt en met d'r oortjes naar voren 'vraagt' of je er nog een hebt. :) Nee? Dan even goede vrienden. Ze laat ook vaak zat het snoepje gewoon uit d'r mond vallen als ze er geen zin in heeft. :o D'r appeltje na het rijden wil ze altijd wel graag, maar ze staat er niet om te drammen en als ik er eens geen heb, dan is ze er ook niet verdrietig over. :j

Zo zie je maar dat er ontzettend veel verschil zit tussen paarden. :j