Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:10

Ik zie in opjagen nu eigenlijk even geen oplossing. Als die wei groot genoeg is en met andere paarden erin, maak je jezelf alleen maar hartstikke moe en dat paard en de rest begrijpt er echt niks van. Dat is onder het zadel leuk, maar in een grote wei met hoeken geloof ik er niet in.

Sowieso is elke oplossing die je hiervoor wil hebben, alleen daadwerkelijk te gebruiken als je dit met de eigenaren doet. Het kan niet zo zijn dat persoon A dit doet en persoon B. Bespreek dit goed en als zij hier niet aan mee willen doen, neem gewoon afscheid.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:17

SindyKaya schreef:
Yacintha schreef:
Ik denk dat het echt wel op te lossen is. Ik heb ook een zeer schrikachtig paard die elk moment onvoorspelbaar in een paniekaanval kan schieten en dan ook niet meer bereikbaar is. Soms was hij aan de hand zelfs gevaarlijk omdat je niet wist wanneer hij schrok en of hij dan over je heen zou lopen. Nu is het de braafste pony van de wereld en schrikt hij nauwelijks. En dat in een maand tijd.

Toch snap ik heel goed dat je het na 3 jaar zat bent. Probeer eens iemand te zoeken die je les kan geven, al is het maar eens in de maand. Misschien dat dit toch kan helpen en dat je het plezier terug kan vinden. Daarna kun je het altijd nog stop zetten, met de gedachte dat je er écht alles aan hebt gedaan.
Als je het nu zomaar weg gooit, heb je kans dat je later gaat denken 'wat als...'

Hoe heb jij dat opgelost? Via les? En wat voor les dan?
Ik wil erg graag alle opties uitsluiten voordat ik er mee stop maar ik weet alleen niet meer hoe ik het zelf kan oplossen

Ik heb het zelf met grondwerk opgelost. Nu is dit ook een paard met een trauma, dus heeft een andere omgang nodig dan een dominant paard.
Wat betreft het schrikachtige ben ik in het begin bezig geweest met het geruststellen, maar dit heeft dus te maken gehad met zijn trauma. Vervolgens heb ik het gewoon genegeerd, geen aandacht geven en zelf expres eens met borstels gooien, jas aan en uit of ineens weg springen en gek doen. Alsof het niets is.
Toen bleef het op sommige momenten toch nog vrij erg, zo erg dat ik me dus niet meer veilig voelde. Toen ben ik simpelweg gaan corrigeren. Niet heel streng, hij mag best eens schrikken en vanwege het trauma wilde ik hem niet afstandelijk maken, maar gewoon duidelijk laten weten dat hij niet mag weg schieten maar moet opletten. Achteruit dus. Dit heeft mij onder het zadel ook heel erg geholpen, als lostte dit de paniekaanvallen niet op. Als hij wel zo'n aanval kreeg, probeerde ik hem in een noodstop te zetten. Die periode reed ik nog in de round pen, dus als ik hem niet bereikte dan kon hij geen kant op.

Met het wandelen hield ik hem altijd bezig. Eerst zorgen dat hij de basis van het grondwerk goed kent, dan pas aan beginnen.
Als hij schrok, stil staan. Lette hij niet op, stilstaan en achteruit. Stoof hij mij voorbij, omdraaien. Constant. Nu wordt hij nog wel eens nerveus bij vreemde paarden, maar als ik hem een paar stappen terug zet, is hij weer bij me. Dus áltijd een stick en 4 meter touw meenemen, en voor je eigen comfort en veiligheid handschoenen (anti slip) aandoen en het touw nóóit in lussen om je hand houden :)

Dat je niets met haar kan bereiken als de eigenaren er niets aan doen, ben ik trouwens niet mee eens. Mijn paarden gaan nog wel eens aan de haal met mijn klanten of zelfs familie. Maar ik hoef maar één stap in hun richting te zetten en ze weten dondersgoed dat ze zoiets niet bij mij moeten proberen... Ze herkennen je energie en je houding, dus ze weten echt wel bij wie ze wat kunnen doen ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:20

Laat kaya maar mooi Kaya zijn, ga met je eigen shet tutten(borstelen vinden ze in deze tijd vaak wel erg lekker) geef die wat lekkers na afloop en keur kaya geen blik waardig. Wil ze wel bij jou en je shet komen, maak je dan groot en jaag haar weg, weg uit je eigen ruimte bij jou en je shet. Blijf dit de komende tijd doen , desnoods een emmertje mee waar wat lekkers voor de shet in zit zodat die meteen bij je komt. Zorg wel dat je een zweep bij je hebt en zet altijd je cap op. Wegjagen en verder totaal geen aandacht aan schenken en dan ben ik heel benieuwd hoe zich dit ontwikkeld. Ik zie namelijk geen gemeen paard alleen twee dames die heel goed weten dat ze buiten bereik zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:22

SindyKaya schreef:
Shenavallie schreef:
Als je haar uit de wei haalt, is dat dan elke keer om te rijden of te longeren? Dan kan ik me voorstellen dat een paard denkt "Ja, doei!". De kunst is om jezelf interessant te maken. Dat doe je niet door met voer te paaien, want dan is alleen het voer interessant. Ga de ene keer alleen naar haar toe om haar een aai over haar bol te geven (of als dat niet eens lukt gewoon een tijdje tegen het hek aan zitten) en ga daarna weer weg naar huis (of doe wat klusjes op stal en ga daarna naar huis). De dagen dat je haar van het land haalt, doe je elke keer iets anders. De ene keer ga je rijden, de andere keer alleen borstelen, weer een andere keer alleen 10 minuutjes longeren en daarna weer het land op. Zorg voor afwisseling, waardoor zij niet kan inschatten wat er die dag op de planning staat. Geef geen voer uit de hand, maar alleen in de voerbak op stal. Of als er geen sprake is van een stal in een bak buiten de wei. Geef het voer ook pas vlak voordat je haar weer op het land terug zet. Je zult zien dat ze op den duur steeds nieuwsgieriger wordt naar wat er dit keer staat te gebeuren en omdat je niet teveel van haar vraagt, zal ze ook nieuwsgieriger naar jouzelf worden. Heel veel succes, je kunt het! :j

Heb je de OP wel gelezen? Want daar staat duidelijk in de dat ik de hele winter niet heb gereden en alleen maar heb gewandeld, schriktrainingen, poetsen en grondwerk gedaan heb.

Ja, ik lees heel goed. Maar het gaat niet alleen om de winter, je zult daarvoor wel wat met haar gedaan hebben...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 22:23

Mijn Shet komt altijd naar mij toe, dat is echt mijn vriendje.
Dat zal ik nog kunnen proberen, ga er mee aan de gang!
Met 2 dames bedoel je mij en Kaya of de moeder van Kaya en Kaya zelf ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:25

Met jouw advies had er afgelopen winter al verandering plaats moeten vinden, dat is niet gebeurd. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:30

SindyKaya schreef:
Mijn Shet komt altijd naar mij toe, dat is echt mijn vriendje.
Dat zal ik nog kunnen proberen, ga er mee aan de gang!
Met 2 dames bedoel je mij en Kaya of de moeder van Kaya en Kaya zelf ?

Ik bedoel de grote paarden, let wel op dat je het heel consequent toepast en heel alert blijft want als je je shet iets lekkers geeft of het liefst alleen met hem aan het tutten bent en je bent te laat met het wegsturen van Kaya dan begint het weer op nieuw. Jij moet de leider worden door duidelijk te zijn en aan te geven tot hier en niet verder. Maar daar zal ze het niet mee eens zijn dus wel heel goed opletten.

HorseMo_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:38

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:40

Ik zou het gewoon gaan trainen. Ja dat klinkt gek maar het kan écht. W

at er nu gebeurt is dat je de stappen te groot maakt. Verdeel je doel in piepkleine stapjes en ga elk stapje belonen. Door te belonen communiceer je wat je WEL wilt (dat ze naar je toekomt als je haar roept en kunt halsteren en meenemen).

Oefen vaak genoeg en als je 3x een stap kunt doen, ga je pas je criterium verhogen. Lukt de volgende stap niet, maak het dan weer kleiner of oefen met de vorige stap.
Elke stap die ik hier omschrijf is een voorbeeld. Misschien heb je nog 10 tussenstappen nodig. Dat hangt van het paard af.

Zie elke stap als een deel van je trainingsproces. Doel is dus niet om op dag 1 drie stappen in het proces te doen. Misschien heb je drie dagen nodig om stap 1 te doen. Of 10. Of 20.

Punt is, zodra het paard weet dat hij je kan vertrouwen is het opgelost. Het erachteraan jagen maakt de situatie enkel erger. (korte termijn oplossing)

De stappen kunnen zijn:
1- het paard benaderen zonder dat hij wegloopt (ik gebruik een clicker waarmee ik communiceer dus dat is super handig om op afstand te werken) Na een click volgt een voerbeloning (die hoef je niet uit de hand te geven, daar zijn oplossingen voor) ;)
2- het paard benaderen + aaien
3 - overal aaien en paard blijft bij je
3 halsteren
4 touw aanklikken
5 kleine stukje meelopen
6 meelopen tot aan het hek
7 tot buiten hek
8 tot de poetsplaats

Voor een video zie dit topic:
[VSW] Hebben jullie moeite met je paard uit het land halen?

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:43

Laatste redmiddel en wel wat onvriendelijk, maar: je zou haar ook een week in de wei kunnen zetten met een longeerlijn aan haar halster. Dan kan je haar wel pakken en leer je haar dat wegrennen geen zin heeft.

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:44

Of in een zandstukje zetten. Als ze willen eten komen ze wel.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:45

Mareintje schreef:
Laatste redmiddel en wel wat onvriendelijk, maar: je zou haar ook een week in de wei kunnen zetten met een longeerlijn aan haar halster. Dan kan je haar wel pakken en leer je haar dat wegrennen geen zin heeft.

Ik lees al een poosje mee, maar dit is wel het allerslechtste idee. Ten eerste knapt zown lijn rete snel als hij erop gaat staan en wil niet weten wat er gebeurd als hij er mee rond gaat rennen, ergens achter blijft hangen of weet ik veel wat.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:48

Mareintje schreef:

Zou ik niet doen, gevaarlijk.
Moet zeggen dat ik het af en toe met de Shet doe voor een half uurtje, maar dan blijf ik altijd in de buurt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:50

Dan knapt het toch retesnel :D

Nee geen goed idee, veelteveel variabelen bij zon lang touw.

Sequinoa

Re: Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:03

Heb ook ooit een paard verzorgd dat dit had, in de wei onmogelijk er uit te halen, in de bak zo mak en volgend als wat. Bij mij hielp het om haar maatje uit de wei te halen (dan wilde ze perse mee) en die dan op stal te zetten. Uiteindelijk heb ik wel het opgegeven omdat het heel frustrerend werd.
Ik zou haar een paar keer met rust laten, dus gewoon lekker met je shet bezig zijn en dan kijken wat ze doet gezien ze eerder wel naar je toe kwam. Ik zou ook zeker met de eigenaren overleggen zodat ze weten wat er allemaal speelt.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:07

Breathe schreef:
Heb ook ooit een paard verzorgd dat dit had, in de wei onmogelijk er uit te halen, in de bak zo mak en volgend als wat. Bij mij hielp het om haar maatje uit de wei te halen (dan wilde ze perse mee) en die dan op stal te zetten. Uiteindelijk heb ik wel het opgegeven omdat het heel frustrerend werd.
Ik zou haar een paar keer met rust laten, dus gewoon lekker met je shet bezig zijn en dan kijken wat ze doet gezien ze eerder wel naar je toe kwam. Ik zou ook zeker met de eigenaren overleggen zodat ze weten wat er allemaal speelt.

Nope, gaat niet werken, paard denkt doei doei!
Wij hebben ook zo eentje gehad, vreselijk irritant.

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:13

TerraHowrse schreef:
Breathe schreef:

Nope, gaat niet werken, paard denkt doei doei!
Wij hebben ook zo eentje gehad, vreselijk irritant.

Ligt enorm aan het paard (Ja, daar komt die aloude kreet weer :p), het paard waar ik het over had zou inderdaad iets hebben van 'jippie ik heb rust',maar ik heb ook paarden gehad die dan juist lichtelijk jaloers werden als ze normaal wel aandacht kregen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 23:16

Ligt aan kaya's bui. Soms is ze echt stik jaloers maar andere keren kan het haar geen reet schelen

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 01:20

Als ik naar je galopfilmpje in je andere topic kijk zie ik een paard dat mega scheef loopt, galop op twee sporen. Ik zou een lichamelijk ongemak dan ook niet uitsluiten. Paarden hebben een enorm 'pijngeheugen'. Ook al doe je maanden niets met ze, de kans dat ze pijn krijgen is soms al genoeg om weg te rennen.
Ook lees ik dat je paard een enorme angsthaas is.
Dat kan twee dingen betekenen: of ( weer) pijn, of ze heeft nooit geleerd zelfstandig te functioneren en durft daardoor ook niet van de veilige kudde af. Dat laatste moet je langzaam opbouwen, je kunt dan veel beter beginnen om haar samen met een vertrouwd ander paard (de moeder) uit te kudde te halen en samen te rijden of de moeder in de buurt te houden als steunpaard.
Via die moeder kun je haar misschien ook wel beter vangen: Vang de moeder en loop naar je pony met de moeder als buffer ertussen. Als je pony al slaat (waarschijnlijk niet, uit respect voor haar moeder) dan vangt moeder de klap op en niet jij. Meestal kun je als je hier handig genoeg in bent dicht genoeg bij komen, slim is wel dan de pony al een halster om te hebben zodat je haar snel kunt pakken in een onbewaakt moment. Direct, binnen twee seconden, een snoepje erin als je haar vangt. En NOOIT boos worden, ook niet als ze wegrent. Met boos worden bevestig je alleen maar dat jij niet leuk bent en wegrennen wel leuk is. Blijf vriendelijk praten en beloon elk stapje wat ze wel in jouw richting doet uitbundig. Met geduld en een goede timing win je dit.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 01:44

Ideetje mocht je toch willen doorzetten.
Is het niet een optie om haar altijd nadat je haar gevangen hebt een bakje voer uit de weide fe geven?
Dat ze dus altijd uit de weide gaan met oh daar krijg ik dan voer associeert ?
En daarna gewoon je ding doen maar echt standaard uit de wei eerst bakje eten geven erin houden?

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 01:51

Ik had in t eerste filmpje het andere paard wat blijft staan aandacht gegeven en haar compleet genegeerd zodat ze vanzelf komt,(misschien)
Is dat misschien een optie?

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 02:31

Ik heb niet meer alle reacties gelezen.
Maar ik heb het gevoel dat jou lichaamshouding ook niet goed is. En als die niet komt opjagen werkt ook niet in dit geval.

En jou "doemgedachtes" maakt het natuurlijk ook niet beter. Als jij gewoon blijft denken dat het je wel lukt ben je veel positiever. Als je al denkt dat het niet gaat lukken dan gaat het ook echt niet lukken. Ik zou je graag willen helpen maar ik geloof dat we niet echt bij elkaar in de buurt wonen.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 03:04

Ik ben nog nooit achter mijn pony aan gerent oid.

Mijn hand is een target, ik knips in mijn vingers en dan komt hij naar mijn open hand toe. Wanneer hij met zijn neus mijn hand aanraakt gebruik ik de clicker en krijgt hij een brokje.

werkt bij mij slechts in een straal van zo'n 4-6 meter vanaf het paard.

Heb gelukkig lang niet zo'n extreem geval als jij. Maar misschien is het iets om hem op commando te leren naar je toe te komen door clickertraining?

Ben zelf trouwens geen expert in clickeren, heb hem slechts een paar handige dingen aangeleerd (zoals kom en blijf staan). Voor de rest wordt hij te opdringerig bij clickeren helaas.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 03:40

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:16

LibertyLucky
Zoals al vaker gezegd heeft Kaya daar maling aan. Ze is dan niet jaloers en eet lekker door.

NatalieLot
Elke keer als ik het weiland in loop denk ik
'Kaya is lief ze komt wel' ' ze zou echt niet weg lopen'
Maar toch loopt ze weg

Unleash
Ik denk dat je het achterna rennen te letterlijk neemt. Tuurlijk ren ik niet achter haar aan. Dan krijg ik d'r natuurlijk nooit te pakken

jensvl
Ik ga eens een kijkje nemen, bedankt