Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SindyKaya schreef:Yacintha schreef:Ik denk dat het echt wel op te lossen is. Ik heb ook een zeer schrikachtig paard die elk moment onvoorspelbaar in een paniekaanval kan schieten en dan ook niet meer bereikbaar is. Soms was hij aan de hand zelfs gevaarlijk omdat je niet wist wanneer hij schrok en of hij dan over je heen zou lopen. Nu is het de braafste pony van de wereld en schrikt hij nauwelijks. En dat in een maand tijd.
Toch snap ik heel goed dat je het na 3 jaar zat bent. Probeer eens iemand te zoeken die je les kan geven, al is het maar eens in de maand. Misschien dat dit toch kan helpen en dat je het plezier terug kan vinden. Daarna kun je het altijd nog stop zetten, met de gedachte dat je er écht alles aan hebt gedaan.
Als je het nu zomaar weg gooit, heb je kans dat je later gaat denken 'wat als...'
Hoe heb jij dat opgelost? Via les? En wat voor les dan?
Ik wil erg graag alle opties uitsluiten voordat ik er mee stop maar ik weet alleen niet meer hoe ik het zelf kan oplossen
SindyKaya schreef:Shenavallie schreef:Als je haar uit de wei haalt, is dat dan elke keer om te rijden of te longeren? Dan kan ik me voorstellen dat een paard denkt "Ja, doei!". De kunst is om jezelf interessant te maken. Dat doe je niet door met voer te paaien, want dan is alleen het voer interessant. Ga de ene keer alleen naar haar toe om haar een aai over haar bol te geven (of als dat niet eens lukt gewoon een tijdje tegen het hek aan zitten) en ga daarna weer weg naar huis (of doe wat klusjes op stal en ga daarna naar huis). De dagen dat je haar van het land haalt, doe je elke keer iets anders. De ene keer ga je rijden, de andere keer alleen borstelen, weer een andere keer alleen 10 minuutjes longeren en daarna weer het land op. Zorg voor afwisseling, waardoor zij niet kan inschatten wat er die dag op de planning staat. Geef geen voer uit de hand, maar alleen in de voerbak op stal. Of als er geen sprake is van een stal in een bak buiten de wei. Geef het voer ook pas vlak voordat je haar weer op het land terug zet. Je zult zien dat ze op den duur steeds nieuwsgieriger wordt naar wat er dit keer staat te gebeuren en omdat je niet teveel van haar vraagt, zal ze ook nieuwsgieriger naar jouzelf worden. Heel veel succes, je kunt het!
Heb je de OP wel gelezen? Want daar staat duidelijk in de dat ik de hele winter niet heb gereden en alleen maar heb gewandeld, schriktrainingen, poetsen en grondwerk gedaan heb.
SindyKaya schreef:Mijn Shet komt altijd naar mij toe, dat is echt mijn vriendje.
Dat zal ik nog kunnen proberen, ga er mee aan de gang!
Met 2 dames bedoel je mij en Kaya of de moeder van Kaya en Kaya zelf ?
Mareintje schreef:Laatste redmiddel en wel wat onvriendelijk, maar: je zou haar ook een week in de wei kunnen zetten met een longeerlijn aan haar halster. Dan kan je haar wel pakken en leer je haar dat wegrennen geen zin heeft.
Mareintje schreef:Laatste redmiddel en wel wat onvriendelijk, maar: je zou haar ook een week in de wei kunnen zetten met een longeerlijn aan haar halster. Dan kan je haar wel pakken en leer je haar dat wegrennen geen zin heeft.
Breathe schreef:Heb ook ooit een paard verzorgd dat dit had, in de wei onmogelijk er uit te halen, in de bak zo mak en volgend als wat. Bij mij hielp het om haar maatje uit de wei te halen (dan wilde ze perse mee) en die dan op stal te zetten. Uiteindelijk heb ik wel het opgegeven omdat het heel frustrerend werd.
Ik zou haar een paar keer met rust laten, dus gewoon lekker met je shet bezig zijn en dan kijken wat ze doet gezien ze eerder wel naar je toe kwam. Ik zou ook zeker met de eigenaren overleggen zodat ze weten wat er allemaal speelt.
TerraHowrse schreef:Breathe schreef:Heb ook ooit een paard verzorgd dat dit had, in de wei onmogelijk er uit te halen, in de bak zo mak en volgend als wat. Bij mij hielp het om haar maatje uit de wei te halen (dan wilde ze perse mee) en die dan op stal te zetten. Uiteindelijk heb ik wel het opgegeven omdat het heel frustrerend werd.
Ik zou haar een paar keer met rust laten, dus gewoon lekker met je shet bezig zijn en dan kijken wat ze doet gezien ze eerder wel naar je toe kwam. Ik zou ook zeker met de eigenaren overleggen zodat ze weten wat er allemaal speelt.
Nope, gaat niet werken, paard denkt doei doei!
Wij hebben ook zo eentje gehad, vreselijk irritant.