Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:23

raar dat ze aan een lange teugel veel meer kan hebben.

kan stress zijn, spanningen, tanden, rug etc. Maar ik vind dat toch een groot teken dat er iets goed mis is.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:52

Even naar de kruidvat en magnesium pillen halen (gewoon voor de mens van kruidvat eigen merk) 4 per dag Door het voer.
Weekje op de bute.
Kijken hoe het gaat en of ze veranderd.
Geen verandering -> naar de aqua trainer ermee een maand
Nog geen verandering -> naar gert

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 00:56

Bedankt voor jullie reacties!

@Dancer (en iedereen die Gert noemt); Gert van ’t Hof heb ik wat filmpjes van bekeken, het is zo inderdaad een ruiter waarbij ik denk dat hij haar snel onder controle heeft. Ik lees ook dat hij vaak 2/3 weken nodig heeft, maar is het probleem thuis dan ook opgelost? Hij heeft zo te zien lijm aan zijn kont en is natuurlijk een stuk sterker dan een meisje van 1,63 en 58 kilo :P.
Ik neig overigens wel heel erg naar deze oplossing.. Puur omdat ik niet teveel gepluk wil en het dan het liefst meteen goed wil doen!

@Mando; Het voerbeleid is te lezen in het topic tweede topic (van boven) in mijn onderschrift, ze krijgt nogal een dieet omdat ze erg koliek gevoelig was en door de koliek heel erg afgevallen was. Hierdoor moesten we flink wat gaan bijvoeren aan luzerne, slobber en hooi. Ik zal het voerbeleid zo even kopiëren!

@Khirshanta; Ik heb zelfs al contact gezocht richting de ’spirituele kant’.. Hierbij werd mij verteld dat zij erg onrustig is in haar hoofd, heel snel afgeleid, moeite heeft met concentreren en inderdaad aangeeft het soms moeilijk te vinden. Hier kon ik me wel in vinden, maar dat verklaard niet helemaal waarom ze lekker ontspannen haar rondje galoppeert en in een split seconde zonder aanleiding een rodeo uit haar mouw schud.. Dat is ook een beetje wat haar zo onvoorspelbaar maakt, ze kan vanuit volledige ontspanning ineens flipper, daardoor voel je het niet aankomen.
Jarko Dun heeft de laatste keer besloten om haar niet eens te behandelen, zo los dat ze in haar lijf was. Hij heeft ons in het verleden echt super geholpen dus ik weet eigenlijk wel zeker dat ze niet vastzit momenteel.

@Majolen; Gevaarlijk durf ik haar momenteel ook wel te noemen, ik ben blij dat onhandelbaar ook niet iets is wat jij meteen roept. Ze heeft altijd al moeite gehad met hulpteugels, ook met longeren. Op het moment dat ik haar hoofd ’vast’ zet (niet met mijn handen maar met hulpteugels) en zij merkt dat ze niet haar hoofd omhoog kan doen, laat ze zichzelf achterover vallen. Ik heb het gelukkig alleen nog maar meegemaakt met longeren dat ze dat deed, maar ze heeft twee keer de lijnen van de dubbele longe gebroken om achterover te klappen. Dit was toen ze nog 4 was, maar sindsdien durf ik het niet meer aan. Ik longeerde nu met zijn groot dik touw dat je bevestigd aan het bit en dan tussen haar benen over haar rug, daar zit rek in. Hier had ze in het begin ook heel veel protest tegen maar uiteindelijk heeft ze het geaccepteerd.

@Sizzle; Dat is inderdaad heel erg balen.. Ik denk dat als ik haar nu op het land kan zetten, eventueel los kan gooien in de bak voordat iemand opstapt, dat er niet zoveel meer aan de hand is. Maar ik wil de pees, nu we zo ver zijn gekomen, inderdaad niet weer kapot hebben.. Aqua training is inderdaad wel een idee, wel vervelend dat ik haar zelf niet kan vervoeren in de trailer (kan nog niet lopen en auto rijden). Maar hier is altijd een oplossing voor te vinden. Weet iemand een ergens in de omgeving van Apeldoorn waar je dat kan doen? Stal Went heeft het ook, maar dat water gaat niet veel hoger dan de knie geloof ik.

@Ireika; Magnesium hebben we destijds geprobeerd en dat heeft inderdaad geholpen! Momenteel heeft ze geen spierverzuring meer gelukkig en is ze weer in topconditie wat betreft zweten en ademhaling (Ik zou bijna zeggen helaas, het was een stuk makkelijker geweest als ze na 10 minuten gek doen ook echt moe was haha). Longeren mag ook nog niet met haar pees, naast het feit dat onze cirkel op dit moment ook redelijk slecht is. Grondwerk doet mijn schoonzusje nu met haar, het gekke is dat ze daarbij wel donders braaf is en alles netjes doet wat haar gevraagd wordt (zeker zolang ze er iets lekkers voor krijgt).

@Hilay; bedankt voor je tips, ik ben niet helemaal thuis in het holistische, ik heb er wel al een ’spiritueel’ iemand naar laten kijken. Is dit hetzelfde? Ik moet inderdaad een ruiter vinden met lijm aan zijn kont, hoe meer ruiters zij eraf gooit die vervolgens niet meer op kunnen/willen stappen, hoe lastiger het gaat worden ben ik bang haha.

@Santos; Bedankt voor je tip! Herman Koorman heb ik nog nooit van gehoord, ik ga hem ook even opzoeken!

@Gea99; Ze heeft inderdaad geen pijn. Haar manier van pijn uiten is heel anders, daarnaast heeft ze al een tijd pijnbestrijding gehad omdat er geen oorzaak gevonden kon worden voor haar klachten, hier reageerde ze (gelukkig) niet anders door.

@Kendra; Dat gevoel heb ik ook bij optie 1, het is een relatief makkelijk en inderdaad tijdelijke oplossing. Ze heeft wel leuk papier om te fokken, maar ik moet eigenlijk geen veulen gaan fokken om deze reden. Daarnaast weet ik nu al dat ik het veulen wil houden zodra ik het zie, terwijl ik dit paard al niet eens onder controle heb haha. Als ik zeker zou weten dat ze netjes in het land blijft en als ze geen blessure had gehad, dan had ik het serieus een betere oplossing gevonden. Maar naast het feit dat het een tijdelijke oplossing is, zitten er ook nog de nodige risico’s aan. (En dan brengt dracht volgens mij ook weer kans op koliek met zich mee). Dankjewel voor je tip! Monya ken ik ook niet (klinkt vrouwelijk), ik neig wel meer naar een man maar dat komt denk ik omdat haar fokker ontzettend leuk met haar onder het zadel was en sinds hem heb ik niemand meer zo gezien met haar. Niet dat ik mezelf niet leuk vind met haar haha maar hij is er nog nooit afgevallen.
Ik ga haar iniedergeval wel even opzoeken!

@Kelly_ann; Bedankt voor je reactie, zie reactie aan Sizzle haha!

@Renskexb; Dat denk ik inderdaad ook, ik heb lichamelijk voor zover mogelijk bijna alles uitgesloten inmiddels. Bedankt voor je link, ik heb even snel gekeken, veel belovende foto’s haha! Wat ik wel jammer vind is dat hij zo te lezen liever alleen werkt. Ik ga er absoluut niet met mijn neus bovenop staan, want hoe meer ik haar zo zie onder het zadel, hoe minder ik gemotiveerd raak om zelf weer op te stappen haha. Maar uiteindelijk moet mijn huidige ruiter er wel bij betrokken worden, aangezien zij graag met haar verder wil, maar niet op deze manier.

@Pien2010; Bedankt voor je tip! Ik ga hem even opzoeken op internet.

@Bizzybijtje; Aan de hand is ze doorgaans heel makkelijk, maar hier merk je ook weer haar overtollige energie. Als er een voerzak staat op een plek waar normaal niks staat, dan springt ze ook 3 meter de lucht in. Dit deed ze vroeger nooit, maar verder is ze erg rustig en makkelijk aan de hand. Mijn merrie is verder eigenlijk juist bomproof, ik zou er een kind mee het bos in sturen want ze kijkt nergens van om. Eigenlijk pas als ze bekend is met de omgeving en zich veilig voelt, beginnen de grapjes.

@Esther; Het was voor mij inderdaad altijd goed te doen, ik heb dan ook door weken lang, 5 keer per dag aan de hand te stappen ook wel een hele goede band met haar gekregen. En ik ben ervan overtuigd dat ze niet echt gemeen is. Ik denk dat daar het probleem ook ligt bij anderen, zodra ze zien dat het niet alleen aan mij lag, en ook zij niet makkelijk uit de voeten komen met haar, dat het makkelijk is om er maar een stempel gevaarlijk en onhandelbaar op te plakken. En daardoor mensen niet meer weten wat ze met haar aan moeten.
Het ontsnappen heeft ze inderdaad aangeleerd door het missen van stroom, op mijn huidige stal is ze ook twee keer dwars door het hout gegaan, waar wel nog stroom op stond. Overigens zijn de weides op deze stal een stuk kleiner en staan de paarden alleen, ik kan me voorstellen dat dat een motivatie is voor haar om te ontsnappen. Overigens is weide inderdaad wel het allereerste wat ik weer ga proberen zodra ik groenlicht heb van de dierenarts! En als ik nu voor weide kies, dan op een opfokstal met een stel drachtige merries en oneindig gras, zodat ze niets te zoeken heeft buiten het draad :P.
Bedankt voor je tips!

@Myk_en_shant; Dankjewel voor je tips! Ik ga het nog eens overleggen met mijn dierenarts!

@Pikeur; Ik heb altijd het idee gehad dat ze wel graag buiten stond, ze was altijd overenthousiast als de wei in mocht, en sommige dagen wou ze niet eens terug naar binnen komen. Overigens kan het ’geren’ in de wei inderdaad ook duiden of angst en onveilig gevoel. Ik vind het dus eigenlijk moeilijk om te zeggen of ze graag buiten staat of niet, ik denk van wel maar helemaal zeker weet ik het niet.. Ze staat nu sinds ongeveer april/mei niet meer buiten, alleen nog maar op stal. Inmiddels met een slowfeeder voor gevorderden zodat ze de hele dag door wat te doen heeft. Echter is ze de slowfeeder inmiddels al de baas en heeft ze hem toch weer sneller leeg.
Magnesium ga ik maar weer eens proberen, ze heeft het in 2014 gehad maar daar ben ik uiteindelijk weer mee gestopt. Ik kan het altijd proberen!
Springen vind ze helemaal geweldig, vroeger sprongen we minimaal 1 keer in de week onder het zadel en ook regelmatig vrij. Ze deinst nergens voor terug en is behoorlijk zeker van zichzelf als het op springen aankomt. Helaas mag ze dit niet met de pees, en de dierenarts heeft al aangeven dat het altijd een zwakke plek zal blijven en springen een vergroot risico met zich meebrengt :(. Het is inderdaad wel de perfecte manier om haar uitdaging te geven, zeker omdat ze het ontzettend leuk vindt om te doen!

@R12312; Dankjewel voor je tips, is dat zo over dat hij daar wel het een en ander over kan aanvoelen? Dat vind ik zelf wel belangrijk, ook al is ze al helemaal binnenstebuiten gehaald, ik zou het wel fijn vinden als het altijd in beschouwing wordt gehouden door een eventuele ruiter!

@Wdj; Dankjewel, hem ken ik ook niet, ik ga even kijken op internet!

@Mrie; Dankjewel voor je tips! Magnesium ga ik iniedergeval proberen! Ze is inderdaad slim en ik zeg ook altijd dat ze een stuk getalenteerder is dan ik aan kan haha. Ik heb echt moeten leren om haar bezig te houden, want anders krijg je situaties zoals deze, als wij haar niet bezig houden dan houdt zij ons wel bezig. Ik krijg meerdere tips over toch een veulen erbij, ik kan me verdiepen in het fokken en de eventuele gedragsverandering. Het enige nadeel is dat als ze niet verandert, ik het daarna alsnog op moet zien te lossen. Ik vind het inderdaad niet verantwoord om haar te verkopen, ik wil het ook absoluut niet maar toch zijn er stalgenoten die dat opperen. Ten eerste blijft ze ook bij mij als ik er alleen nog maar naar kan kijken op een stukje gras, want ik ben gewoon gek op haar. Ten tweede zou ik veel te bang zijn dat ze niet goed terecht komt omdat ze inmiddels een langere gebruiksaanwijzing heeft dan een Ikea keuken. Als ze serieus onhandelbaar wordt verklaard, dan fok ik een leuk veulentje (van een extreem rustige hengst ;) ) voor mezelf en gaat ze met pensioen of eventueel verder als fokmerrie, maar ik houd haar sowieso zelf :) !

@Moonfish; Dankjewel!

@Smileydees; Dankjewel! Ik blijf die optie in gedachten houden, hij is ook een springruiter met lijm aan zijn kont, en ik weet dat hij gek is op haar. Het is vervelend dat we zo ’naar’ weg zijn gegaan daar. Haar ontsnappen en dergelijke begon overigens al wel daar op stal, maar de kans dat ze het niet naar haar zin heeft hier, bestaat sowieso. Ze is altijd al redelijk gevoelig geweest voor verandering dus de verhuizing zal zeker groot impact op haar hebben gehad. Nogmaals bedankt :) .

@Ilse; Dankjewel voor de link! Inmiddels staan we in Lieren haha, dichtbij Apeldoorn!

@Dblijham; Dankjewel voor je reactie, ik heb vol verbazing een aantal filmpjes van hem gekeken, het lijkt wel of zwaartekracht niet geldt voor Gert van het Hof!

@Zinzi; Dankjewel voor je tips, ik heb niet echt het idee dat ze snel gestresst is, wel dat ze moeite heeft met veel verschillende prikkels. Ze komt altijd ontzettend zelfverzekerd en bomproof over op vreemd terrein, buiten en in situaties waarvan je juist verwacht dat ze volledig gaat flippen. Daardoor denk ik altijd dat ze bomproof is, aan de andere kant, kan het natuurlijk ook zo zijn dat ze dan overdonderd is en daardoor zo reageert..

@SparklingApp; De klachten zijn inmiddels allemaal opgelost, maar ik ben bij haar altijd wel benieuwd voor hoe lang.. op haar pees na natuurlijk, die is al stukken beter maar nogsteeds aan het genezen! Wat jij nu noemt over Gert van het Hof is inderdaad waar ik wel bang voor ben.. Dat als ik zelf weer op mag stappen, ze alle trucjes weer uit de kast trekt. De hoeveelheid beweging en voer zijn helaas wel echt van levensbelang bij haar. Ze eet elke mogelijke bodembedekking die er bestaat op, zelfs met graasmasker om weet ze zichzelf bijna dood te eten, als er geen bedekking ligt dan eet ze hout en pfffff.. Ik ben altijd van de categorie als het makkelijk kan waarom dan moeilijk, maar na een bijna een jaar lang zoveel koliek durf ik geen risico meer te nemen. Verandering in brok kan bij haar al leiden tot koliek. Dat maakt het besluiten tot toch extern in training zetten wel moeilijk. Ik heb inderdaad heel veel vertrouwen in haar fokker maar we zijn min of meer op straat gezet om iets wat eigenlijk nergens op sloeg. Dat maakt het zo moeilijk om daar hulp te zoeken, maar zoals ik al zei, het is in het belang van mijn paard, dat gaat voor mijn trots! Hij zal haar sowieso wel willen ontvangen, ik weet alleen niet of ik zelf welkom ben haha.
Ik houdt jullie sowieso op de hoogte, bedankt voor je tips!!

@Dresjoepie; bedankt voor je tips, ze heeft destijds al een flinke tijd op pijnbestrijding gestaan, hier veranderde helemaal niets mee (gelukkig). Hoe onderzoeken ze hoe het zit met de hormoonhuishouding van een merrie? Ik zou bij mijn merrie bijvoorbeeld niet eens weten wanneer ze hengstig is, je merkt niks anders aan haar gedrag.

@Sizzle; dat is inderdaad ook mijn pijnpunt met wegbrengen naar een grote naam…

@Vilheide; Haar vorige dierenarts heeft hier naar eigen zeggen naar gekeken, maar hij heeft nooit iets gevonden bij haar en mij een godsvermogen gekost. Mijn huidige dierenarts heeft gelukkig wel de oorzaak en oplossing gevonden, hormoonhuishouding is bij hem niet aan het bod gekomen..

@Robin; Bedankt voor je reactie, als haar ontsnappen en pees geen rol hadden gespeeld dan had ik dat absoluut meteen gedaan! Daarom heb ik het toch ook in mijn optie-lijstje gezet.. Omdat het wel in mijn hoofd rond gaat. Ik vind het zo ontzettend moeilijk, de dierenarts, fysio en instructeur zeggen allemaal dat het puur gedrag is. Ook passend bij het bloedlijntje, het past ook wel bij hoe ze altijd is geweest, maar zolang ze me het zelf niet kan vertellen, weet ik het natuurlijk nooit zeker. Ik heb altijd het idee gehad dat ze het heerlijk vond buiten, daarom heb ik haar ontsnappingsdrang ook nooit begrepen. Als ik haar op het land zet dan wil ik haar wel graag laten dekken, dan kan ze tussen de drachtige merries lekker grasjes eten. Maar daar blijft de angst dat ze ook dan gaat ontsnappen, dat was een reden waarom we ruzie kregen op de vorige stal. De eigenaar vond het vervelend om steeds mijn merrie overal op te halen.. Ik ben zo bang dat dit weer gebeurt, en dat ik dan straks een drachtige merrie op stal moet gaan zetten :(. Ik ga het sowieso nog eens bespreken met mijn dierenars, omdat deze oplossing ons beiden op dit moment wel het meeste rust zou geven. Daarnaast is het goedkoper dan een dure stal, speciale voeding, extra molen, ruiters betalen en constant de dierenarts over de vloer haha. Bedankt voor je lieve woorden! Doet me wel weer goed haha.

@Paardjes; Bedankt voor je tip. Hahahaha in mijn gedachten hebben we al eens heerlijk gebarbecued, neee hoor grapje :P. Maar ook ik heb momenten gehad dat ik haar lekker tussen de wilde paarden wou zetten haha.

@Zanakuzies; bedankt voor je tip, ik woon helaas helemaal in Apeldoorn haha.

@Pol1; Paard is door alle ellende zo scheef als een hoepel en we zijn druk bezig met recht richten. De meid die haar nu rijdt is daar ook heel handig in gelukkig, een echte dressuur miep die haar eerst recht moet hebben voordat we überhaupt verder kunnen. Ook zij krijgt instructie met mijn merrie maar momenteel is het niet veel meer dan zitten blijven en controle terug krijgen helaas. Pijn is wel uitgesloten, KS ook, ze was goed op de foto’s gelukkig! Bedankt voor je tips!

@Sizles; ik lig helemaal in een deuk om jou bericht, dat is precies wat de dierenarts en instructeur ook zeggen, ze weet ons in te pakken en doordat we zo voorzichtig met haar zijn geweest vanwege haar pees, neemt ze helemaal een loopje met ons. 1 pasje kreupel en ze werd volledig in de watten gelegd, tot de dierenarts constateerde dat ze hartstikke teugel kreupel was, zucht.. sta je ook voor banketstaaf als ruiter haha. Koning status past absoluut bij haar, goed gevonden hahaha. Ik ben altijd al ontzettend voorzichtig geweest met haar, daar weet ze goed misbruik van te maken daar ben ik van overtuigd.

@R12312; Als het klopt wat jij zegt over Gert van het Hof dan ga ik er ook vanuit dat hij het snel genoeg door zou hebben als er wel pijn, angst, onzekerheid een rol speelt?

Jullie reageren sneller dan ik kan typen, ik stop dus maar even met persoonlijk reageren.
Mijn merrie is van top tot teen op de foto gezet en mankeerde echt helemaal niks. Even uit mijn hoofd op de late avond; bloedonderzoek, mestonderzoeken zijn met regelmaat uitgevoerd, er zijn heel veel echo’s gemaakt van haar maagdarm kanaal en uiteraard de pees, een endoscopie heeft drie keer plaatsgevonden en ze is onnoembaar keren opgevoeld. Ze heeft tweemaal op pijnstillers gestaan. De tandarts is geweest met de op dat moment teleurstellende mededeling dat ze niks mankeerde. Zelfs de fysio heeft haar hoofd en kaak nog bekeken. Ze is onder behandeling geweest in Lingehoeven en mijn eigen kliniek, beide veel van de bovenstaande onderzoeken uitgevoerd. Pees overigens alleen eigen kliniek. Beide klinieken zijn verbaast over haar gezondheid, elke keer weer, dat maakte het koliek verhaal zo lastig, ik heb het hierboven al eens benoemd maar de koliek was te wijten aan het eten van grote hoeveelheden vlas ondanks alle maatregelen die getroffen waren waardoor wij dachten dat het onmogelijk was voor haar om vlas te eten. Nadat dit is geconstateerd en merrie van vlas is afgehaald, heeft ze nooit meer koliek gehad of enig ander gezondheidsprobleem op de pees na..

Ik begrijp dat jullie snel geneigd is om het in de medische hoek te zoeken, maar ik heb de rekeningen om aan te tonen dat we op dit gebied echt hebben gedaan wat nodig was. Als drie klinieken, plus haar fysio (en ik ben van mening dat hij niet de minste is) mij vertellen dat mijn paard (op de toen onverklaarbare maar nu dus opgeloste koliek na), niks mankeert, dan ga je dat toch op een gegeven moment geloven. Ik zou ook niet zien waarom ik haar nu weer zou moeten onderzoeken, pijn is uitgesloten, verder mankeert ze nu op de pees na sowieso niets..

Het zijn overigens niet de mensen die haar kennen die haar gevaarlijk noemen. Ik sta net een jaar op deze stal, waarvan driekwart jaar het paard nauwelijks onder het zadel is geweest vanwege blessure en ziekte.. Het is wel makkelijk voor deze mensen om haar onhandelbaar te noemen, ze kennen haar alleen zoals ze nu is.. Het zijn juist de mensen die haar kennen, die zeggen dat ze niet onhandelbaar is maar haar ei niet kwijt kan.. Net als de dierenarts en instructeurs.. Ze is nuchter van karakter, maar ze wordt ontzettend heet als ze mag werken maar heel erg beperkt wordt, het moeilijk vindt of niet begrijpt wat je van haar vraagt.. En ik vind dat geen vreemd gedrag voor een paard dat 24/7 opgesloten staat terwijl ze dat niet gewend is, ontzettend ziek is geweest en mega werkwillend is.. Het is zelfs zo dat ze onder het zadel geen moment haar oren in haar nek heeft, die oortjes vallen er bijna af aan de voorkant.. Ze is ook ontzettend flexibel en los in haar lijf, dat maakt ook dat ze zo onverwachts kan wegduiken..

Dat ze gevaarlijk is onder het zadel betekent niet dat ze ingeslapen hoeft te worden lijkt me. Aan de hand zet ze geen pas verkeerd, waarom zou ik haar dan haar leven moeten ontnemen? In mijn ogen zijn paarden in eerste instantie niet geboren om bereden te worden.. Ze zijn geboren om lekker paard te zijn, als ze dat niet meer kunnen dan zou ik denken aan inslapen, niet omdat ze een paar gekke bokkensprongen onder het zadel heeft.. Overigens heb ik zelf al meerdere keren gevraagd aan de dierenarts of inslapen iets is waar ik aan moest gaan denken (toen de koliek terug bleef komen), hij heeft me elke keer dat ik het vroeg gewoon uitgelachen en gezegd dat hij haar iniedergeval in deze staat nooit in gaat laten slapen..

Momenteel zit ik zelf ’opgesloten’ in huis omdat ik door mijn knie niet weg kan, het klinkt misschien heeeeel stom.. Maar ik kan me haar frustratie ontzettend goed voorstellen.. Als de dokter over een half jaar tegen mij zegt nou je mag weer rennen, en iemand houdt mij aan een lijntje constant tegen, en sluit me na 3 rondjes rennen weer op in huis, dan breek ik na een paar weken hier ook de tent af.. Het is een bijna 7 jarig paard, die al ruim een jaar geen enkele vrije galop sprong meer heeft kunnen maken.. Terwijl ze gewend is om uren buiten te staan.. Maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd..

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 00:58

@mando; dit is het voer dat ze nu krijgt..
8:00 1,5e schep Sanequine Motility (speciale muesli vanuit de kliniek voor koliekgevoelige paarden)
8:00 Slowfeeder vol met hooi
10:00 Grote schep Luzerne
12:00 1,5e schep Sanequine Motility
15:00 Grote schep Luzerne
17:00 Slowfeeder vol met hooi
20:00 1,5 schep slobber + schep zemelen + hand lijnzaadmeel
21:00 Grote schep Luzerne

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:02

Ik zie ineens harde aanpak voorbij komen.
Doorrijden staat niet per definitie gelijk aan harde aanpak!!
Meestal gaat het gewoon om een ruiter met veel ervaring die de energie positief kan omvormen ipv het tegen je te laten werken.
Dat is overwegend handigheid.
Een gepikeerde merrie kun je domweg niet met geweld omvormen, dan wordt het pas serieus gevaarlijk.

Ik vind dat je wel erg veel voer in je paard stopt trouwens. Luzerne is een echte spieropbouwer en niet echt nodig voor een paard met een blessure.

vilheide

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:06

Misschien zeg ik nu wel iets heel stoms, maar is het niets voor haar om voor de wagen te beleren? Geen idee of ze daar geschikt voor is maar de belasting en inwerking van een ruiter is dan weg.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 01:07

Sizzle schreef:
Ik zie ineens harde aanpak voorbij komen.
Doorrijden staat niet per definitie gelijk aan harde aanpak!!
Meestal gaat het gewoon om een ruiter met veel ervaring die de energie positief kan omvormen ipv het tegen je te laten werken.
Dat is overwegend handigheid.
Een gepikeerde merrie kun je domweg niet met geweld omvormen, dan wordt het pas serieus gevaarlijk.

Ik vind dat je wel erg veel voer in je paard stopt trouwens. Luzerne is een echte spieropbouwer en niet echt nodig voor een paard met een blessure.


Daarom wil ik haar ook niet zomaar ergens heen brengen.. Als de verkeerde tactiek wordt toegepast dan hoef ik straks zelf echt niet meer op te stappen.. Maar lees dat Gert van het Hof wel weet wat hij doet..

De laatste keer koliek was zo heftig dat ze eem week op de kliniek belandde. Door het ziek zijn en stilstaan was ze sowieso al bijna alle bespiering kwijt, luzerne voeren we trouwens omdat dat weinig risico heeft tot koliek en wel voedend is. Ze had doorligplekken op haar heupen, zo mager dat ze was. Ze is nu weer op gewicht en begint er goed uit te zien qua bespiering. Ik kan eens overleggen of we de luzerne kunnen verminderen als ze daar onnodig energie van krijgt.
Laatst bijgewerkt door Ababe op 01-02-16 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 01:09

vilheide schreef:
Misschien zeg ik nu wel iets heel stoms, maar is het niets voor haar om voor de wagen te beleren? Geen idee of ze daar geschikt voor is maar de belasting en inwerking van een ruiter is dan weg.


Ik vind haar daar niet het type voor, zeker niet omdat ze de dubbele longe niet accepteerd. Maar ik heb verder absoluut geen verstand van paarden voor de wagen haha.

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:17

Health for horses omvat meer dan alleen seawalker. Vanuit Apeldoorn ook goed te doen. Voor de wagen zou ik dit paard niet zetten tenzij je een deathwish hebt.

fransje23

Berichten: 15467
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:21

Dat is best een flinke hoeveelheid krachtvoer voor een paard op rust. Misschien een idee om alleen nog een vitaminekorrel en hooi te geven en de muesli achterwege te laten? Lzuerne geeft veel volume maar weegt weinig en is bovendien ruwvoer dus dat lijkt mij dan weer een minder groot probleem.

Zijn er al eens foto's van nek en rug gemaakt?
Is ze als een opgevoeld om te checken of er een tumor op haar eierstokken zit? Dat kan ook extreem gedrag veroorzaken.

Wat was overigens de simpele oorzaak van de koliek?

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:25

Even naar de kruidvat en magnesium pillen halen (gewoon voor de mens van kruidvat eigen merk) 4 per dag Door het voer.
Weekje op de bute.
Kijken hoe het gaat en of ze veranderd.
Geen verandering -> naar de aqua trainer ermee een maand
Nog geen verandering -> naar gert

Sterkte met deze lastige situatie

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:35

Ik zou haar om te beginnen gewoon eens 24/7 buiten gaan zetten. Die van mij is hardstikke lief en betrouwbaar, maar zet hem op boxrust en je hebt binnen een maand een paard waar niet meer mee te stappen is en die van elk geluidje aan de kletter gaat, terwijl die normaal gesproken voor de duvel niet bang is.
In 2014 liep hij een peesblessure op en moest op boxrust met stappen. De 1e 2 weken ging nog, daarna werd het een steeds groter drama. Besloten op het land te zetten en het een half jaar te laten voor wat het was. Tot mijn grote ergernis zag ik hem dagelijks flink voorbij komen sprinten. Als hij niet werkt kliert hij enorm in het land omdat hij teveel energie heeft. Maar na een half jaar kwam hij zowaar blessure vrij van het land af. Heb me toen gelijk voor genomen met een energierijk paard nooit meer aan boxrust te beginnen. Nu hebben we een momenteel met een veel grotere blessure te kampen(niet gerelateerd aan de 1e) en moest hij 9 tot 12 maanden op rust. Paard zelfde week nog ingeladen en naar brabant gebracht waar hij nu komend jaar buiten loopt.

je geeft in het begin al aan dat je paard normaal gesproken van 9 tot 5 buiten stond. Dat is nog steeds de andere 18 uur binnen. Voor sommige paarden is dat prima, anderen hebben daar niet genoeg aan en worden stront vervelend.

Dierenarts kan wel zeggen dat je dr moet binnen houden, maar wat heb je nog te verliezen? Genezen van pees zal misschien wat langer duren, maar op deze manier is ze toch ook niet te rijden.

Zij klinkt met niet in de oren als gemeen, maar 1 die gek wordt van teveel energie en het opgesloten staan en elk mogelijk excuus aangrijpt om te ontploffen.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:42

En ik zou dr helemaal van het krachtvoer afhalen. Een paard dat zo weinig doet en zoveel energie heeft is 2x per dag een handje meer dan voldoende.
Wat heeft ze nu als bodembedekking? Heeft ze stro dat ze kan eten als haar hooi op is? Enig idee hoe lang ze doet met 1 slowfeeder?

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 02:12

Wat een verhaal en je doet verschrikkelijk je best maar toch denk ik dat er ergens iets misgaat. Dit paard kan zichzelf niet zijn en moet tot rust komen in d'r koppie ipv over de fles gejaagd worden.. Dat is wat er gebeurt bij een Gert of Herman.. Paard geeft zich misschien wel over, denkt dat ze doodgaat, breekt. Niet mijn manier.. Ik zou contact opnemen met Elise Buiten die al eerder genoemd is. Die kijkt naar wat het paard nodig heeft, hoe de ptss of ADHD of het autisme wel in goede banen geleid kan worden met respect naar het paard toe. Laat het paard weer paard zijn! Al zal misschien eerst de pees weer goed moeten zijn en daarvoor zal trainen in water perfect zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 02:25

Lauraa90 schreef:
@mando; dit is het voer dat ze nu krijgt..
8:00 1,5e schep Sanequine Motility (speciale muesli vanuit de kliniek voor koliekgevoelige paarden)
8:00 Slowfeeder vol met hooi
10:00 Grote schep Luzerne
12:00 1,5e schep Sanequine Motility
15:00 Grote schep Luzerne
17:00 Slowfeeder vol met hooi
20:00 1,5 schep slobber + schep zemelen + hand lijnzaadmeel
21:00 Grote schep Luzerne


Over het algemeen is 1 schep 1 kilo krachtvoer. Hoeveel je muesli precies weegt weet ik natuurlijk niet, maar dit zou betekenen dat jouw paard 3 kilo muesli (=granen) krijgt, 1,5 kilo slobber (=granenmeel), 1 kilo zemelen (=granen).
Dat is heeeeeeel veel granen; 5,5 kilo per dag aan snelle suikers met een paard dat 100% stilstaat. Ik vind het een wonder dat ze niet ontploft zodra ze uit de stal komt!
Ik zou haar volledig van de granen afhalen: dikmaken kan met lijnzaadbrok/meel/olie, geweekte grasbrok voor de vitamines en mineralen en meer heb je niet nodig. Grasbrok is bovendien erg maagvriendelijk en werkt (voldoende geweekt) preventief tegen koliek omdat er gaan granen/zetmeelbommen verteerd hoeven te worden.

Daarnaast krijgt ze zo'n 3 kilo luzerne. Dat valt op zich onder ruwvoer, maar het grote probleem van luzerne is dat het teveel calcium bevat waardoor de opname van magnesium verhinderd wordt. Je kunt er dus zoveel magnesium tegenaan gooien als je wil, maar als je paard veel teveel calcium binnenkrijgt dan wordt de magnesium weer uitgescheiden. Ik zou de luzernebrok dan ook vervangen door grasbrok + magnesium. Luzerne wordt vaak gegeven als maagzuurremmer, maar magnesium reguleert het maagzuur ook en lijnzaadolie legt een filmpje over de maagwand tijdens het verteren.

Ik zou dus alle granen met al die snelle suikers die meteen verbrand willen worden weghalen uit het dieet en overgaan op grasbrok, lijnzaadbrok/meel/vlok/olie voor de trage energie en magnesium.

Pas als je alle snelle hypersuikers geschrapt hebt en je paard is nog steeds hyper, dan pas zou ik kijken naar in training zetten bij mensen die haar gebok uit kunnen zitten. Dan pas is je paard namelijk ook in staat om naar zo'n ruiter te luisteren. Nu heb je een 5 jarige die je 8 marsen gevoerd en 3 liter Cola om hem vervolgens mee te nemen naar een museum om een uur lang stil naar schilderijen te kijken. Dat gaat over het algemeen fout. 8-)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 03:06

Oei al dat gebok lijkt me ook niet goed voor haar pees.
Ik zou zeggen zoveel mogelijk op het land/paddock met genoeg ruimte zodat ze haar energie kwijt is, dan blijft ze echt niet elke dag bokken en crossen als een malle. Dat lijkt mij beter voor haar pees en die explosies elke keer
En zoals hierboven al beschreven, je voert haar veel te veel energie, dus niet heel gek dat ze als een malle door de bak kan gaan.

franka75

Berichten: 11194
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 03:55

Dancer schreef:
Er komt bij mij een naam naar boven Gert van 't Hof

Ja bij mij ook, dit paard kan haar ei niet kwijt, jij kan nu niks ze kan de wei niet in en ze kan niet fatsoenlijk gereden worde. Daarbij heeft ze wel degelijk gemene streken zij snapt niet dat de gevolgen tegen haar werken als ze er iemand op die wijze afgooit. Dit paard moet als ze genezen is weer fors gereden worden en naar buiten dat kan nog even niet maar wanneer dat wel kan, is dat een deel van de oplossing En inderdaad Gert van het Hof. die zit haar zeker uit. Een lastig probleem dit

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 05:35

Petje af voor je doorzettingsvermogen!

Neem eens contact op met Karmie Stroeve. Zij kan je zeker verder helpen, heeft ervaring met dit soort paarden en werkt op een zeer correcte manier. Stal is ook fijn met veel ruwvoer en paddock/wei.

Mando

Berichten: 15777
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:25

xyzutu2 schreef:
Nu heb je een 5 jarige die je 8 marsen gevoerd en 3 liter Cola om hem vervolgens mee te nemen naar een museum om een uur lang stil naar schilderijen te kijken. Dat gaat over het algemeen fout. 8-)


_O-


Dit is mijn idee dus ook daarom vroeg ik naar het voer.
Te veel energie erin wat ze niet kwijt kan.
Beter extra goed hooi dan zoveel extra want ze werkt niet dus heeft het ook niet allemaal nodig voor energie.

Als de mijne op rust staat wordt gelijk het voerbeleid aangepast maar dan krijgt hij wel een kleine kwart schep muesli omdat de rest ook tijdens de voerbeurt eten krijgt en hij anders boos wordt.

Het is de eerste stap en dan de rest uitsluiten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110977
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:32

Wat krijgt jouw paard een gigantische berg krachtvoer voor de energie die het al niet kwijt kan.
Ik zou daar eerst eens mee aan de slag gaan. Zoveel graan is echt nergens voor nodig. Twee keer per dag een handje en voor de rest genoeg ruwvoer. Op deze manier weet ze van gekkigheid gewoon niet wat ze met zichzelf aan moet omdat ze de energie niet kwijt kan.

Zinzi_jewel

Berichten: 8902
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:40

En als vleesmaker zonder explosie is bieten pulp ook een veilige optie .
Als je al een moeilijk te rijden en explosief paard hebt en je stopt er veel energie in . Dan maak je het haar en jezelf nog moeilijker als t al is !
De magnesium zou ik zeker meenemen in haar rantsoen .
En dan verder ergens weg zetten waar ze veel ervaring hebben .
Vindt Elise buiten een hele goede , ook voor het doorrijden van dit soort paarden .
Bij Gert weet ik niet of dat een mogelijkheid is

kamsel
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:49

xyzutu2 schreef:
Over het algemeen is 1 schep 1 kilo krachtvoer. Hoeveel je muesli precies weegt weet ik natuurlijk niet, maar dit zou betekenen dat jouw paard 3 kilo muesli (=granen) krijgt, 1,5 kilo slobber (=granenmeel), 1 kilo zemelen (=granen).
Dat is heeeeeeel veel granen; 5,5 kilo per dag aan snelle suikers met een paard dat 100% stilstaat. Ik vind het een wonder dat ze niet ontploft zodra ze uit de stal komt!
Ik zou haar volledig van de granen afhalen: dikmaken kan met lijnzaadbrok/meel/olie, geweekte grasbrok voor de vitamines en mineralen en meer heb je niet nodig. Grasbrok is bovendien erg maagvriendelijk en werkt (voldoende geweekt) preventief tegen koliek omdat er gaan granen/zetmeelbommen verteerd hoeven te worden.

Daarnaast krijgt ze zo'n 3 kilo luzerne. Dat valt op zich onder ruwvoer, maar het grote probleem van luzerne is dat het teveel calcium bevat waardoor de opname van magnesium verhinderd wordt. Je kunt er dus zoveel magnesium tegenaan gooien als je wil, maar als je paard veel teveel calcium binnenkrijgt dan wordt de magnesium weer uitgescheiden. Ik zou de luzernebrok dan ook vervangen door grasbrok + magnesium. Luzerne wordt vaak gegeven als maagzuurremmer, maar magnesium reguleert het maagzuur ook en lijnzaadolie legt een filmpje over de maagwand tijdens het verteren.

Ik zou dus alle granen met al die snelle suikers die meteen verbrand willen worden weghalen uit het dieet en overgaan op grasbrok, lijnzaadbrok/meel/vlok/olie voor de trage energie en magnesium.

Pas als je alle snelle hypersuikers geschrapt hebt en je paard is nog steeds hyper, dan pas zou ik kijken naar in training zetten bij mensen die haar gebok uit kunnen zitten. Dan pas is je paard namelijk ook in staat om naar zo'n ruiter te luisteren. Nu heb je een 5 jarige die je 8 marsen gevoerd en 3 liter Cola om hem vervolgens mee te nemen naar een museum om een uur lang stil naar schilderijen te kijken. Dat gaat over het algemeen fout. 8-)

1,5 schep muesli is meestal wat minder dan 1,5 kg maar dan nog veel. Verder ben ik het helemaal met je eens.
Perfecte omschrijving trouwens.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:53

Dit voerbeleid kan inderdaad zorgen voor enorm explosief gedrag..Dit is echt veels te veel..Er is geen 1 paard die dit krijgt bij mij op stal, ook niet de paarden die meer werken.. Ik zou dit paard hoofdzakelijk op ruwvoer zetten..En een handje voor t idee..De paarden maag is absoluut niet gemaakt voor deze grote hoeveelheden krachtvoer ( een paard heeft een relatief kleine maag!!) Vervang je mega porties voor een wortel, en 2x daags handje suikervrije müsli bijvoorbeeld..
Dit is m.i wel vragen om ellende..Er zijn zelfs onderzoeken op t moment lopende dat veel krachtvoer zelfs schraalheid kan veroorzaken.. verdiep je goed in het maag/darm stelsel van een paard en dan weet ik zeker dat je accuut stopt met dit menu..
Stuk beter voor je portomonnee ook nog eens..
Sterkte ts..valt vast niet mee al die adviezen..

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:28

Ook hier verbaasd over de hoeveelheid krachtvoer. Ik zou daar zeker wat van gaan schrappen.

Tevens kan ook ik Elise Buiten aanraden, een dame met lijm op haar kont maar die mijns inziens uitgebreider met het paard aan de gang gaat dan een Gert of Herman.

Cemlys

Berichten: 14983
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:44

xyzutu2 schreef:
Lauraa90 schreef:
@mando; dit is het voer dat ze nu krijgt..
8:00 1,5e schep Sanequine Motility (speciale muesli vanuit de kliniek voor koliekgevoelige paarden)
8:00 Slowfeeder vol met hooi
10:00 Grote schep Luzerne
12:00 1,5e schep Sanequine Motility
15:00 Grote schep Luzerne
17:00 Slowfeeder vol met hooi
20:00 1,5 schep slobber + schep zemelen + hand lijnzaadmeel
21:00 Grote schep Luzerne


Over het algemeen is 1 schep 1 kilo krachtvoer. Hoeveel je muesli precies weegt weet ik natuurlijk niet, maar dit zou betekenen dat jouw paard 3 kilo muesli (=granen) krijgt, 1,5 kilo slobber (=granenmeel), 1 kilo zemelen (=granen).
Dat is heeeeeeel veel granen; 5,5 kilo per dag aan snelle suikers met een paard dat 100% stilstaat. Ik vind het een wonder dat ze niet ontploft zodra ze uit de stal komt!
Ik zou haar volledig van de granen afhalen: dikmaken kan met lijnzaadbrok/meel/olie, geweekte grasbrok voor de vitamines en mineralen en meer heb je niet nodig. Grasbrok is bovendien erg maagvriendelijk en werkt (voldoende geweekt) preventief tegen koliek omdat er gaan granen/zetmeelbommen verteerd hoeven te worden.

Daarnaast krijgt ze zo'n 3 kilo luzerne. Dat valt op zich onder ruwvoer, maar het grote probleem van luzerne is dat het teveel calcium bevat waardoor de opname van magnesium verhinderd wordt. Je kunt er dus zoveel magnesium tegenaan gooien als je wil, maar als je paard veel teveel calcium binnenkrijgt dan wordt de magnesium weer uitgescheiden. Ik zou de luzernebrok dan ook vervangen door grasbrok + magnesium. Luzerne wordt vaak gegeven als maagzuurremmer, maar magnesium reguleert het maagzuur ook en lijnzaadolie legt een filmpje over de maagwand tijdens het verteren.

Ik zou dus alle granen met al die snelle suikers die meteen verbrand willen worden weghalen uit het dieet en overgaan op grasbrok, lijnzaadbrok/meel/vlok/olie voor de trage energie en magnesium.

Pas als je alle snelle hypersuikers geschrapt hebt en je paard is nog steeds hyper, dan pas zou ik kijken naar in training zetten bij mensen die haar gebok uit kunnen zitten. Dan pas is je paard namelijk ook in staat om naar zo'n ruiter te luisteren. Nu heb je een 5 jarige die je 8 marsen gevoerd en 3 liter Cola om hem vervolgens mee te nemen naar een museum om een uur lang stil naar schilderijen te kijken. Dat gaat over het algemeen fout. 8-)

Mijn idee, ik zou beginnen met gewoon hooi (voor even), goed vitaminebrokje (marstall force) en kijken hoe ze dan is. Sommige paarden kunnen echt niks met al dat voer. Geef mijne een kwart schepje draversbrok en hij is zelfs niet keer te longeren. Ik zou beginnen met voer. Blijft ze dan nog zo moeilijk dan kun je andere dingen gaan uitsluiten.