hengst gedrag... tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:47

kohtje schreef:
Morgen nog castreren. Zo te zien heb jij veel te weinig ervaring voor een hengst.

Helemaal mee eens.
En niet omdat het je eerste hengst is maar om hoe je erover praat.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:52

Varekaj schreef:
Is het niet eerder olie op het vuur ipv water ;)

Oooh het is laat.... het spijt me hahahahahahaha

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:58

Heb een 2,5 jarige hengst staan en moet zeggen dat hij erg braaf is voor een hengst.
Heb ze wel eens stuiterend naast me gehad en zelf 1 op de 2 benen die ik omver heb moeten trekken voor hij zich ging gedragen.
Mijn hengst ben ik al stevig aan het opvoeden wat erg goed gaat. Bij mij is de regel standaard aandacht van mij en niet op zijn omgeving. En daar ben ik heel duidelijk in.
Geen focus op mij aan het werk per direct.
Ook al begint hij te dribbelen een paar passen achteruit hij moet op je gefocust blijven en onderdanig zijn.
Hij test me regelmatig uit maar toch laat ik hem duidlijk merken dat ik de baas ben.
Als hij zich gedraagd krijgt hij positive aandacht en word hij goed beloont.
Het is wel zo dat je een hengst ff keihard moet aanpakken voor hij zich gedraagt.
Als dat eenmaal is door broken merk je haast geen verschil of het nou hengst of merrie het dier heeft zich te gedragen naar jou toe zo simpel is dat.
Mijn hengst merken weinig mensen verschil omdat ik van af het begin al duidlijk ben van wat wel en niet mag.
Het zelfde geld ook voor jou hengst als hij dribbelend de stal uit komt terug zetten in de stal per direct.
Net zo lang tot hij rustig is zo als hij ook op stal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:05

Toen die van mij 2,5 was heeft ie ff gepuberd, en elk jaar een weekje als de lente eraan kwam. Let wel, ik ken dit paard sinds hij 8 maanden oud was en heb 'm altijd mee opgevoed. Toen hij 2,5 jaar was heb ik hem overgekocht. En toch is die op zijn 6,5 de klojo gaan uithangen.

Daarnaast weten we niet hoe de hengst van TS verder is gehuisvest, hoe gingen ze er vroeger mee om, zijn er mensen met ervaring in de buurt etc. We weten alleen dat ze hem nu al half kwijt is soms aan de hand, niet beseft dat dat dribbelgedrag abnormaal is, zijn aandacht niet ten alle tijde bij haar heeft en dat ze 0,0 ervaring heeft met hengsten. Om dan gelijk een flinke kerel van 6 jaar op zijn nummer te zetten moet je wel enig besef hebben wat je doet, waarom en hoe te reageren als ie er even lekker tegenin wil gaan. Want dat risico heb je met een hengst, dat die niet zomaar zijn positie aan jou af wil staan als hij eenmaal denkt dat hij die heeft verworven.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:21

Punz schreef:
Keona:
[ Video ]

Bij 2.15 zie je ons Connemara demo team, lopen 4 dekhengsten mee. Ik ben dus niet anti hengst
( heb er recent nog een met veel plezier gereden) en wil helemaal niet alleen maar de slechte voorbeelden naar voren halen.

Maar ik wil WEL dat er enige realiteitszin ontstaat. Niet iedereen is in staat om een hengst op te voeden, en niet iedere hengst kan functioneren op een gemiddelde particuliere pensionstal.

En als ik de post van TS lees dan maak ik me serieus zorgen over haar vaardigheden in het omgaan met een paard. Ik duim heel hard dat dit NIET haar eerste paard is.. maar vrees er voor...........

Daar heb je ook zeker gelijk in.maar wij kunnen niet oordelen achter onze computer.en denk dat de stal eigenaar toch ook niet wil dat er problemen komen,en dus in grijpt als hij ziet dat het niet gaat en hun zegt dat ze moeten castereren.ik zou in ieder geval geen problemen willen op mijn stal

callum

Re: hengst gedrag... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:32

Ik zeg ook castreren voornamelijk omdat een hengst vaak niet naar buiten mag op pensionstallen en of altijd alleen moet staan.

Daarnaast als je nu al.moeite met hem hebt hoe gaat dat zijn als er hengstige merries komen. Lijkt me ook gevaar opleveren voor de andere pensionklanten. En niet helemaal eerlijk voor de hengst die behoorlijk last gaat krijgen van zijn hormonen.

En nee ik ben niet anti hengst maar helaas is er in Nederland weinig ruimte voor hengsten zodat ze paard waardig gehouden kunnen worden.

Ts komt het dier uberhaupt een aantal uur vrij buiten? Dus los in een wei paddock?

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:34

Ik heb mijn paard ook op dezelfde leeftijd gekocht en ook als hengst. En ik ken jouw paard natuurlijk niet maar ik weet hoe gevaarlijk een onopgevoede hengst kan zijn. Ik heb het een 1,5 maand aangekeken totdat ik hem heb laten castreren en ik ben heel blij met die keuze. Nooit meer hoeven opletten of er andere paarden op de wasplaats staan, hij mag gewoon naar buiten met vriendjes etc. En stel, je valt van hem af, en er zijn andere paarden in de bak? Dan is een ontsnapte hengst toch echt wel een gevaar voor de anderen.

Ik zou zeggen, het is overbodig om hem als hengst te laten als je hem niet voor de fok wil gebruiken. Dan is castratie een vrijheid voor hem, hij mag met zijn vriendjes in de wei. Omdat hij ouder is zal het iets langer duren voordat zijn hormonen er volledig uit zijn (bij ons duurde dat een half jaar) maar daarna zal het helemaal goed komen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:00

Wat is de geschiedenis van het paard?
Als hij al gedekt heeft,heb je veel kans dat hij in zijn hoofd hengst blijft en dan is castreren niet erg nuttig.

Toch vraag ik me ook af waarom je zo'n paard gekocht hebt?
Als hij nu al zo'n gedrag stelt in de winter,wees er dan maar zeker van dat dit nog sterker zal worden eens het voorjaar er is en merries terug massaal hengstig worden.

Een hengst op een pensionstal is idd ook vragen voor problemen.
Elk paard raakt vroeg of laat wel eens los,tot de braafste knol toe,meestal is zoiets totaal niet erg,maar met een hengst op een pensionstal,bij andersmans paarden,kan dit toch serieuze gevolgen hebben.

Ook ik vraag me af in welke mate hij buiten komt?want een hengst op pension kan vaak amper tot niet buiten....vreselijk leven voor zo'n paarden dus.
Raken ze ook enkel maar gefrustreerd door en daarom nog kloteriger gedrag,.....

Hier zelf ook een hengst,maar loopt lekker 24/7 buiten in kudde.
Grotere goedzak kan je niet hebben,maar zet hem alleen en binnen en je krijgt een gefrustreerd bommetje die zich voor alles ongelooflijk aanstelt.

De oudste hengst hier op de weide gecastreerd was er 12,en gaf totaal geen probleem.
Ook 5 en 7-jarige hengst gecastreerd hier,ook telkens zonder probleem.
Allen hadden echt gedekt,en geen van alledrie is ooit een brave ruin geworden die geen hengstengedrag meer vertoonde.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:13

Hier ook iemand die op dit ogenblik zelf 3 hengsten heeft en de afgelopen jaren tientallen heeft gehad (wij fokken kleinschalig en fokken de hengsten ook zelf op totdat ze volwassen zijn).
Bij ons worden ze eigenlijk allemaal
tussen de 2 en 5 jaar oud geruind.

Zoals ik de tekst van ts lees, lijkt het mij zeer verstandig dat ze intensieve begeleiding krijgt en de hengst te castreren. De basiskennis van de ts lijkt niet voldoende voor de omgang met dit dier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:31

Punz schreef:
Is toch ook realiteit:

[ Video ]

En we kennen allemaal het meisje hier op bokt waar de arm er zo'n beetje half afgebeten werd door haar pas gekochte hengst..

Kortom:
Niets mis met hengsten, maar je moet ze wél weten op te voeden, je moet er wél mee om kunnen gaan

Heel eerlijk gezegd vraag ik me ook af of daar de ervaring wel voldoende is, ipv ingrijpen zie ik daar vooral veel paniek.

Een hengst kan altijd zo'n bui krijgen en de kunst is om er niet van te schrikken en het gewoon echt flink af te straffen. Je moet gewoon in de eerste seconden al duidelijk maken dat dit absoluut niet getolereerd wordt.

Als ik ts zo hoor, vraag ik me af of ze al voldoende ervaring heeft om een eigen paard te hebben, laat staan om een hengst te hebben. Je hebt wel verantwoordelijkheid, er zijn meer paarden en mensen op stal, die moeten wel veilig zijn als jij met je hengst rondloopt/rijd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:34

tengeltje11 schreef:
Als hij al gedekt heeft,heb je veel kans dat hij in zijn hoofd hengst blijft en dan is castreren niet erg nuttig.

Dat is niet waar, ook een hengst die al jaren gedekt heeft wordt rustiger van casteren. Slechts in enkele gevallen gebeurd dat niet en is het puur een karakterkwestie en als dat het geval is, moet je zowieso niet dekken met zo'n hengst.

Ook castreren op oudere leeftijd kan prima, 7 jaar valt nog heel erg mee. De risico's die daar aan zitten worden meestal erg overdreven. Als je niet met je hengst om kunt gaan moet je hem gewoon castreren, ongeacht leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:57

De mijne heeft soms nog steeds wat "kuren" maar het is nu wel makkelijker om ermee om te gaan. En vooral, stel dat ik er ooit naast kukel, dan kan hij alvast niet meer dekken. Een loslopend paard op wedstrijd is altijd gevaarlijk, zeker als ze de groep inlopen en om zich heen gaan meppen. Dat kan met een ruin of merrie net zo goed.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:06

anneliesdj schreef:
tengeltje11 schreef:

Dat is niet waar, ook een hengst die al jaren gedekt heeft wordt rustiger van casteren. Slechts in enkele gevallen gebeurd dat niet en is het puur een karakterkwestie en als dat het geval is, moet je zowieso niet dekken met zo'n hengst.

Ook castreren op oudere leeftijd kan prima, 7 jaar valt nog heel erg mee. De risico's die daar aan zitten worden meestal erg overdreven. Als je niet met je hengst om kunt gaan moet je hem gewoon castreren, ongeacht leeftijd.

heb je dan zelf die ervaring?

zelf heb ik een hengst van 5j,eentje van 7-8j en eentje van 12j gecastreerd.
laatste is nu 5j terug,de andere al langer en geen enkele van die nu-ruinen,zijn ruin in hun hoofd.
allemaal blijven ze een behoorlijk portie hengst zijn houden.
allen blijven dekken,lopen te showen als een hengst als er iets is,brullen het hok bijeen als ze ergens aankomen,en dan echt zo'n hengstenbrul,zouden een andere ruin de wei uitjagen(tot zelfs vermoorden) als ze bij merrie(s) op de wei staan,.....

dus mijn ervaring met oudere hengsten castreren is totaal niet dat dit het hengsten-probleem oplost.
het enige pluspunt die je zeker hebt is dat hij terug met merries op de wei kan zonder ze drachtig te maken.

tuurlijk zullen er ook wel andere zijn die wel kalmeren en ruin worden in hun hoofd,maar bij mij was het 3 op 3 die jaren later amper getemperd zijn in hun hoofd qua gedrag.

niet dekken met zo'n hengst is ook weer zever.

de laatste die hier op 5j gecastreerd werd,daarvan lopen hier nu nog 2 dochters van hem.
de hengst in kwestie was een doodeerlijk paard,een kind kon er mee werken en rijden.
ik reed hem op touwhalster,kon letterlijk in de kont van vreemde,hengstige merries rijden,die gaf geen krimp.maar in de wei moest je met geen ruin in de buurt komen als er merries in de buurt waren,of hij zou die ruin letterlijk vermoorden.

dat gedrag vertoont hij nu,5j later nog steeds.
zet hem bij ruinen zonder merries,geen probleem,zet hem bij merries zonder ruin,ook geen probleem,maar allen samen en je hebt een groot probleem.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:40

Is het voor TS zelf ook zo gezellig om een hengst te hebben?

Zo zul je nooit eens gezellig met stalgenoten een buitenrit kunnen maken als daar (hengstige) merries bij horen. Of een georganiseerde rit, ook vrij onmogelijk met al die merries er omheen.

Als ik nu al de vragen van TS lees dan zie je toch onmiddelijk dat er geen (voldoende) kennis en kunde aanwezig is. ZEKER niet voor een hengst.

Overigens: hoe is die situatie met die haflinger uit dat filmpje afgelopen?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:52

dynara schreef:
vind het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen om te zeggen dat ze hem meteen moet castreren... iedereen is toch ergens begonnen met ervaring?
als ze hem hengst wilt houden dat is dan haar keuze :j

ik persoonlijk zou gewoon even iemand mee laten helpen de eerste tijd die daar wat meer kijk in heeft.

_/-\o_

cocosmilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:55

Hallo,
Heb zelf een 9 jarige haflingerhengst (nu intussen ruin sinds 2 maanden).
Is sinds kleins af aan in mijn bezit.
Ik heb altijd in gedachten gehouden dat indien hij niet gekeurd werd, ik hem zou laten castreren. Helaas niet gekeurd, dus gekozen om hem te laten castreren (kliniek-gesloten castratie). Hij vertoonde agressief gedrag en elk jaar werd het erger. Nu reeds 2 maanden, bijna 3 gzcastreerd en wat een opluchting ! Ik kan weer doen wat ik wil zonder mezelf en andere mensen in gevaae te brengen !
Castreren is voor mij de beste keuze geweest, heb er geen spijt van ! En ik zie hem elke dag meee openbloeien ;)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:59

Percy schreef:
Met elk paard moet je zeer consequent zijn en met een hengst nog een ietsiepietsie meer.

Dat dribbelen en hinniken is wel hengst eigen maar dat dribbelen moet je direct corrigeren, dat mag hij niet. Punt uit. Hinniken kan je wel verbieden maar echt nodig is dat niet als het bij gehinnik blijft.

De ene hengst is de andere niet. Wij hebben er ook één en die is super braaf maar wel ook zo opgevoed. Die kan achter een hengstige merrie aan stappen onder het zadel zonder dat hij een kik geeft. Staat nu op een pensionstal waar ook zat merrie's staan en hij geeft nooit problemen. De meeste mensen zijn verbaas als ze horen dat zijn ballen er nog onder hangen. Omdat hij met onze ruin samen kan staat hij ook nooit alleen.

Kan jij je hengst dit niet bieden dan is castratie zeer beslist een goede overweging want een paard moet wel gewoon paard kunnen zijn.

Overigens is castreren met zeven jaar geen probleem. Hormonen weg, hengstengedrag weg. Zal nog even door sudderen maar dan is het over.

Dat is niet waar. Er is geen enkele garantie dat een laat gecastreerde hengst zich als ruin gaat gedragen. Ik spreek uit veel ervaring. Bovendien betekent het nogal wat om een hengst op deze leeftijd te castreren. Iedereen die met hengsten om gaat heeft het eens moeten leren. De reacties op een hulpvraag maken dat mensen die hulp zoeken zich vaak niet tot Bokt wenden. Dat is erg jammer, voor de hengsten én voor de mensen die er mee om (willen/leren) gaan

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:07

Je kan een hengst niet online opvoeden. Bokt kan alleen adviseren begeleiding te vinden, want alle advies komt al een aantal uren te laat. Je moet direct kunnen reageren en niet eerst een antwoord in een topic afwachten. Zeker niet als het paard al bepaalde kuren vertoond die absoluut niet oke zijn, hengst, ruin, merrie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:31

tengeltje, ik heb zelf die ervaring inderdaad, maar meest met hengsten die sociaal gehouden worden. Ik kan me voorstellen dat een hengst die zijn hele leven alleen staat idd hysterisch blijft reageren op andere paarden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:45

Een hengst vertoont twee zaken

- hormoongedreven gedrag
- gedrag dat ontstaan is buiten de hormonen om.

het dribbelen, nek erop zetten, gillen.. ontstaat bij hengsten vooral om te imponeren, hetzij andere hengsten en/of ruinen laten merken wie er de baas is. of de merries om te laten weten dat de man des huizes er is..

dit ontstaat door de hormonen..

als je hem castreert, haal je 100% altijd de invloed van de hormonen weg.. niet misschien, altijd.. ze zijn er niet meer punt.

hij kan dan nog steeds dribbelen, nek erop zetten en gillen.. absoluut.. het is nu gedrag dat ooit begonnen is door die invloed van hormonen..

hij zal misschien zelfs nog steeds willen laten zien dat hij 'de man' des huizes..

Maar nu kun je het eruit trainen.. de invloed die hem namelijk tot dit gedrag dreef, die hormonen om 'de dekkende' hengst te zijn. zijn weg.. Je kunt m nu dus gewoon leren NEE, is NEE.. Er komt geen 'ja maar ik moet mijn zaad lozen' antwoord meer.. ja dat kan zo lijken, beetje tegensputteren omdat hij gewend is de man des huizes te mogen zijn.. aan jou de taak om hem te leren nu dat hij niet meer de man des huizes hoeft te zijn.

je kunt m dit ook voor de castratie vertellen.. maar dan blijft er in zijn kop en lijf de strijd tussen jouw woorden en die van zijn hormoonhuishouding, en deze staan in basis lijnrecht tegenover elkaar.. want wat zijn hormonen uiterst gewenst gedrag vinden.. vinden wij mensen heeeeeeeelemaal niet ok..

en hoe meer er na de castratie verstrijkt des te meer wordt de drive vergeten, op voorwaarde dat je hem direct onder controle neemt. hij vertoont immers gedrag alsof er nog hormonen zijn, daar is geen enkele reden toe. op een gegeven moment neemt de herinnering van de hormonen af..

ja dan zullen ze af en toe nog eens een nek erop zetten, of een andere ruin verjagen.. maar dit is 'veilig' er kan simpelweg geen rode waas door hormonen meer optreden waardoor hij iedereen de baas wil zijn..

is het wel blijvend? dan heb je gewoon te maken met een pestkarakter.. en ja dan zou je overbodig hebben laten castreren.. maar hoe dan ook heb je de stoorzender hormonen uit de communicatie gehaald..

daarmee zeg ik niet direct, je moet een hengst maar persee casteren.. als je persee de stoere bink wilt zijn met een beest met ballen en daarmee de stoorzender in communicatie als die optreed + alle ongemakken, risico's en eventueel schades op de koop toeneemt.. be my guest, helemaal eigen keuze.

ik heb het niet over de brave goedzak hengsten die sociaal opgegroeid en opgevoed zijn..

Het is een overweging die je moet gaan maken als je goedzak veranderd in een haantje, het liefst voor er issues ontstaan met betrekking tot dominatie, voor je achter je paard aan richting de merries of ruinen moet skieën.. Want hoe minder hij het 'haantje' wordt, des te makkelijker wordt het gedrag ook weer te niet gedaan door de castratie..

hoe meer hij geflikt krijgt onder invloed van zijn hormonen, hoe meer gedrag erin sluipt, hoe meer er weer afgeleerd moet worden als de hormonen niet meer van toepassing zijn.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 29-01-16 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:50

Als jij van jezelf al zegt dat je er niet mee gaat fokken, castreer hem dan en geef hem een lekker paardenleven in een kudde.
Wil je er wel mee fokken en castreer je dus niet.. voed hem op. Tolereer dat gedrag niet. Komt hij dravend uit zijn box zet je hem weer in de box en haal je hem eruit op jou tempo. Draaft ie weer zet je hem gewoon terug. Het is hengsten gedrag, maar dat betekend niet dat hij het hoeft te vertonen. Wij hebben hier hengsten die elke zomer gewoon dekken en die gedragen zich zonder problemen. Want ze hebben een consequente opvoeding.

Maar ik adviseer je toch te casteren, sommige hengsten zijn niet gemaakt voor het hengstenleven. Die van mij was dat ook niet en dat liet hij op jonge leeftijd al zien en hij is nu vele male gelukkiger zonder ballen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:52

RoyalMemory schreef:
Percy schreef:
Met elk paard moet je zeer consequent zijn en met een hengst nog een ietsiepietsie meer.

Dat dribbelen en hinniken is wel hengst eigen maar dat dribbelen moet je direct corrigeren, dat mag hij niet. Punt uit. Hinniken kan je wel verbieden maar echt nodig is dat niet als het bij gehinnik blijft.

De ene hengst is de andere niet. Wij hebben er ook één en die is super braaf maar wel ook zo opgevoed. Die kan achter een hengstige merrie aan stappen onder het zadel zonder dat hij een kik geeft. Staat nu op een pensionstal waar ook zat merrie's staan en hij geeft nooit problemen. De meeste mensen zijn verbaas als ze horen dat zijn ballen er nog onder hangen. Omdat hij met onze ruin samen kan staat hij ook nooit alleen.

Kan jij je hengst dit niet bieden dan is castratie zeer beslist een goede overweging want een paard moet wel gewoon paard kunnen zijn.

Overigens is castreren met zeven jaar geen probleem. Hormonen weg, hengstengedrag weg. Zal nog even door sudderen maar dan is het over.

Dat is niet waar. Er is geen enkele garantie dat een laat gecastreerde hengst zich als ruin gaat gedragen. Ik spreek uit veel ervaring. Bovendien betekent het nogal wat om een hengst op deze leeftijd te castreren. Iedereen die met hengsten om gaat heeft het eens moeten leren. De reacties op een hulpvraag maken dat mensen die hulp zoeken zich vaak niet tot Bokt wenden. Dat is erg jammer, voor de hengsten én voor de mensen die er mee om (willen/leren) gaan

Maar wat het dan is, hij blijft zich misschien zo gedragen maar mocht het fout gaat hoef je geen dierenarts te bellen om een abortus te laten plegen.. Ik denk dat dat wordt bedoeld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:05

Als een hengst zich na cassatie echt precies zo blijft gedragen als ervoor, moet je toch echt eens kritisch naar je opvoed kunsten kijken. Als je hem niet de baas bent zul je dat ook niet zijn na castratie.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:45

Jammer dat ts niks meer laat weten,want ben wel nieuwschierig hoe hij gehouden word.of hij net zo vaak buiten gaat komen als de rest(als die natuurlijk ook buiten komen).

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:44

Klopt VivaByoux, plus dat bij de meesten het echte hengstengedrag wel degelijk verminderd. Daarnaast speelt opvoeding een hele grote rol zoals anneliesdj al aangeeft.

Wij hebben er één laten castreren met vijf jaar oud en die werd ook echt een ruin. Hij zat zichzelf en ons in de weg als hengst omdat hij heel vervelend hengstengedrag vertoonde. Hij was wel te hanteren voor ons maar het was altijd alert zijn en het verminderde zijn prestatie's heel erg.

Als ruin draaide hij als een blad om de boom om en werd een heel fijn paard.

Onze hengst kan ik aan een los teugeltje mee stappen (er naast lopend) terwijl er van alles om hem heen aan het gebeuren is. Hij richt zich op "zijn mens" en niet op zijn omgeving.
Hij staat in de paddock naast onze ruin en gaat straks de wei in met onze ruin. Samen worden ze geregeld even los gelaten in de piste/bak en dat is geen enkel probleem. Hij heeft dus hetzelfde leven als wanneer hij ruin zou zijn. Staat dus gewoon op een pensionstal zonder probleem. We zijn verwend met hem maar we zijn ook vanaf dag één heel consequent geweest naar hem.

In onervaren handen kan elk paard een draak worden of het nu een hengst, ruin of merrie is.