kohtje schreef:Morgen nog castreren. Zo te zien heb jij veel te weinig ervaring voor een hengst.
Helemaal mee eens.
En niet omdat het je eerste hengst is maar om hoe je erover praat.
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Punz schreef:Keona:
[ Video ]
Bij 2.15 zie je ons Connemara demo team, lopen 4 dekhengsten mee. Ik ben dus niet anti hengst
( heb er recent nog een met veel plezier gereden) en wil helemaal niet alleen maar de slechte voorbeelden naar voren halen.
Maar ik wil WEL dat er enige realiteitszin ontstaat. Niet iedereen is in staat om een hengst op te voeden, en niet iedere hengst kan functioneren op een gemiddelde particuliere pensionstal.
En als ik de post van TS lees dan maak ik me serieus zorgen over haar vaardigheden in het omgaan met een paard. Ik duim heel hard dat dit NIET haar eerste paard is.. maar vrees er voor...........
Punz schreef:Is toch ook realiteit:
[ Video ]
En we kennen allemaal het meisje hier op bokt waar de arm er zo'n beetje half afgebeten werd door haar pas gekochte hengst..
Kortom:
Niets mis met hengsten, maar je moet ze wél weten op te voeden, je moet er wél mee om kunnen gaan
tengeltje11 schreef:Wat is de geschiedenis van het paard?
Als hij al gedekt heeft,heb je veel kans dat hij in zijn hoofd hengst blijft en dan is castreren niet erg nuttig.
anneliesdj schreef:tengeltje11 schreef:Wat is de geschiedenis van het paard?
Als hij al gedekt heeft,heb je veel kans dat hij in zijn hoofd hengst blijft en dan is castreren niet erg nuttig.
Dat is niet waar, ook een hengst die al jaren gedekt heeft wordt rustiger van casteren. Slechts in enkele gevallen gebeurd dat niet en is het puur een karakterkwestie en als dat het geval is, moet je zowieso niet dekken met zo'n hengst.
Ook castreren op oudere leeftijd kan prima, 7 jaar valt nog heel erg mee. De risico's die daar aan zitten worden meestal erg overdreven. Als je niet met je hengst om kunt gaan moet je hem gewoon castreren, ongeacht leeftijd.
dynara schreef:vind het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen om te zeggen dat ze hem meteen moet castreren... iedereen is toch ergens begonnen met ervaring?
als ze hem hengst wilt houden dat is dan haar keuze
ik persoonlijk zou gewoon even iemand mee laten helpen de eerste tijd die daar wat meer kijk in heeft.
Percy schreef:Met elk paard moet je zeer consequent zijn en met een hengst nog een ietsiepietsie meer.
Dat dribbelen en hinniken is wel hengst eigen maar dat dribbelen moet je direct corrigeren, dat mag hij niet. Punt uit. Hinniken kan je wel verbieden maar echt nodig is dat niet als het bij gehinnik blijft.
De ene hengst is de andere niet. Wij hebben er ook één en die is super braaf maar wel ook zo opgevoed. Die kan achter een hengstige merrie aan stappen onder het zadel zonder dat hij een kik geeft. Staat nu op een pensionstal waar ook zat merrie's staan en hij geeft nooit problemen. De meeste mensen zijn verbaas als ze horen dat zijn ballen er nog onder hangen. Omdat hij met onze ruin samen kan staat hij ook nooit alleen.
Kan jij je hengst dit niet bieden dan is castratie zeer beslist een goede overweging want een paard moet wel gewoon paard kunnen zijn.
Overigens is castreren met zeven jaar geen probleem. Hormonen weg, hengstengedrag weg. Zal nog even door sudderen maar dan is het over.
RoyalMemory schreef:Percy schreef:Met elk paard moet je zeer consequent zijn en met een hengst nog een ietsiepietsie meer.
Dat dribbelen en hinniken is wel hengst eigen maar dat dribbelen moet je direct corrigeren, dat mag hij niet. Punt uit. Hinniken kan je wel verbieden maar echt nodig is dat niet als het bij gehinnik blijft.
De ene hengst is de andere niet. Wij hebben er ook één en die is super braaf maar wel ook zo opgevoed. Die kan achter een hengstige merrie aan stappen onder het zadel zonder dat hij een kik geeft. Staat nu op een pensionstal waar ook zat merrie's staan en hij geeft nooit problemen. De meeste mensen zijn verbaas als ze horen dat zijn ballen er nog onder hangen. Omdat hij met onze ruin samen kan staat hij ook nooit alleen.
Kan jij je hengst dit niet bieden dan is castratie zeer beslist een goede overweging want een paard moet wel gewoon paard kunnen zijn.
Overigens is castreren met zeven jaar geen probleem. Hormonen weg, hengstengedrag weg. Zal nog even door sudderen maar dan is het over.
Dat is niet waar. Er is geen enkele garantie dat een laat gecastreerde hengst zich als ruin gaat gedragen. Ik spreek uit veel ervaring. Bovendien betekent het nogal wat om een hengst op deze leeftijd te castreren. Iedereen die met hengsten om gaat heeft het eens moeten leren. De reacties op een hulpvraag maken dat mensen die hulp zoeken zich vaak niet tot Bokt wenden. Dat is erg jammer, voor de hengsten én voor de mensen die er mee om (willen/leren) gaan