D Pony - Dominant? Proberen? Stout? ... Wie kent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:22

Maar al die punten die je opnoemt, mbt tot te dierenarts bezoeken. Staan los van het feit of ze ergens pijn heeft.

De dierenarts komt alleen controleren of de droes of etc er nog zit. Hij gaat niet zomaar haar rug checken of haar tanden. Dit is een afzonderlijk probleem.

Het is wel pech wat je in die korte tijd heb gehad met je pony!

Erik67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 14:24

linn1502 schreef:
Maar al die punten die je opnoemt, mbt tot te dierenarts bezoeken. Staan los van het feit of ze ergens pijn heeft.

De dierenarts komt alleen controleren of de droes of etc er nog zit. Hij gaat niet zomaar haar rug checken of haar tanden. Dit is een afzonderlijk probleem.

We hebben bij de aankoop in september gevraagd om ze volledig na te kijken maar dat is natuurlijk al wel enkele maanden geleden.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:25

De rug even nakijken, gebeurt niet standaard door een DA.
Zelfs bij een aankoopkeuring wordt het praktisch niet gedaan (tenzij je erachter vraagt).
Wat voor keuring heb je laten doen?

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:29

Erik67 schreef:
linn1502 schreef:

We hebben bij de aankoop in september gevraagd om ze volledig na te kijken maar dat is natuurlijk al wel enkele maanden geleden.

Maar is er met na kijken, ook een foto gemaakt?
Want op een foto zie je duidelijk meer dan alleen met aanraken/ voelen

Cemlys

Re: D Pony - Dominant? Proberen? Stout? ... Wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:02

Ik ben dierenarts en osteopaat, als dierenarts kijk ik heel anders een paard na als als osteopaat zijnde. Wat iedereen dus probeert te zeggen, laat die rug even door een osteopaat kijken.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:28

Het gaat niet alleen om hetgeen wat de pony moet uitvoeren, maar ook de manier waarop.
Je schrijft dat de instructise soms er op gaat om 'te laten zien wie de baas is'.
Nu weet ik niet wat ze dan precies doet natuurlijk, maar het kan ook zeker liggen aan de manier waarop er met de pony wordt omgegaan/gewerkt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:01

Snuivend voor je gaan staan en steigeren zijn zaken waarin je heel duidelijk moet zijn, pijn of niet, dat is leiderschap over willen nemen. Na laten kijken is altijd prima maar verder heeft de pony gewoon te luisteren. Daarin moet je de pony echt duidelijkheid geven.
Tuurlijk moet je correct omgaan met de pony en eerlijk naar je eigen handelen kijken. Maar blijf altijd de baas over ponylief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:28

Erik67 schreef:
marieke1997 schreef:
Is de pony fysiek helemaal in orde?

Ze heeft de laatste maanden toch al een paar keer de dierenarts gezien.

Eerst bij de aankoop waar we ze volledig hebben laten checken.

Iets daarna is ze jammer genoeg ziek geworden er heerste droes in de vorige manège dus heeft ze een hele tijd niet kunnen werken (ze was genezen oktober vorig jaar).

Dan heeft ze onlangs nog een inspuiting gehad voor rhino en hebben we de tandarts laten komen.

En een twee weken geleden is de dierenarts nog eens geweest voor de identificatie papieren EN om te bevestigen dat ze naar haar definitieve stal mocht bij de andere paarden.

Dus moest er iets mis zijn, denk ik dat de DA het ons toch wel gezegd zou hebben.

Als jij naar de huisarts gaat voor een keelontsteking, ziet hij toch ook niet meteen dat je een beginnende hernia hebt? Dan zal je hem eerst moeten vertellen dat je klachten hebt. (Of het moet zo erg zijn dat je niet meer normaal kunt lopen natuurlijk, maar dan ben je ver heen).

Dierenartsen zijn nou eenmaal geen paranormale genezers die een blik op een dier werpen en meteen zien dat het wat mankeert. Ze zullen dan informatie moeten krijgen van de eigenaar en aanvullend onderzoek moeten doen. Als ik met mijn paard voor de vaccinaties kom, dan zwaait mijn dierenarts me na die vaccinatie weer vrolijk uit. Maar als ik vertel dat aangalopperen met mijn paard steeds weer uitmond in heftige boksessies en dat zelfs ervaren ruiters er niet op blijven zitten, dan zal hij wellicht zeggen: 'laat me eens even onderzoeken of je paard ergens pijn heeft. Want daar zou dat gedrag op kunnen wijzen.'

Een aankoopkeuring zegt ook niet alles. Mijn paard is klinisch gekeurd. De dierenarts heeft naar longen en ogen gekeken, gekeken of hij als hengst 2 ballen had, een buigproef gedaan om het beenwerk te checken, gekeken naar zijn bewegingen toen hij los liep in de bak, op wat punten geprikt, geduwd en gekneed en dat was het. En hij zei er duidelijk bij: "voor zover ik nu kan zien mankeert er niks aan. Maar hou er rekening mee dat ik op deze manier lang niet alle problemen kan zien die een paard mogelijk kan hebben. Het is maar een momentopname. En een oppervlakkig onderzoek."
Hoe is dit paard gekeurd?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:34

Erik67 schreef:
Vandaag (enkele dagen later) wil de lesgeefster toch eens laten voelen wie er baas is wij of het paard en wil dus haar even inrijden ... wat gebeurt er, er wordt geweigerd om zelfs maar in stap te gaan, en fikse bok en dan steigeren zodat ze bijna omviel. :( :( :(

Heel rap naar iemand anders. Wat een zinloze actie is dit zeg.
Pony is nog niet helemaal nagekeken of het ergens pijn heeft, staat sinds kort op een nieuwe stal.
Het enige wat je met "aanpakken" zoals deze vrouw doet bereikt is dat de pony straks niks meer van je dochter aanneemt omdat je haar leert goed op haar duvel te krijgen om te luisteren.
Het staken is naar mijn mening een duidelijk antwoord van je paard. Ze kan niet wat er gevraagd wordt!!!

Verder het voerbeleid eens checken, krijgt ze niet teveel krachtvoer?
Verandering van weer kan ook een hoop doen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:09

Wat een aannames ik snap op zich de actie wel van de lesgeefster. Alleen de reactie van de pony is wel reden om verder te onderzoeken of het pijn is of een machtstrijd

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:19

Een pony zo dwingen iets te doen totdat die zich genoodzaakt voelt om te steigeren en zich bijna om te laten vallen?!
Nee ik snap de reactie van deze dame niet.
Als het nu een volledig onbeleerd/ onopgevoed paard zou zijn dan kan ik me indenken dat je even probeert door te zetten maar deze pony vertoont ineens dit gedrag terwijl het eerder altijd braaf was, dan ga je toch eerst opzoek maar oorzaken?
Zeer ouderwetse en achterhaalde manier van een dier iets bijbrengen.Hoop dat de dressuurlessen beter zijn die ze geeft

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:25

Mijn instructrice zou het zo iig niet aanpakken. Ik zeg niet dat deze instructrice slecht is, maar als ik een probeer ervaar met mijn paard, dan zal mijn instructrice erop gaan om te voelen wat er juist mis loopt. Die zou hem niet even 'aanpakken'.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:54

Wij waren er niet bij. Een paard kan ook wel eens klieren of vervelend doen zonder dat daar medische toestanden aan ten grondslag liggen. Zeker als er een iets te lief kind mee rijdt in een wat koudere periode waar paarden toch wat langer binnen staan en wat frisser zijn.

Ik zeg maar wat maar de instructrice was er wel bij dus misschien had ze recht van spreken om zo te doen. Wij weten het niet. Wat zei de instructrice dan na het voorval?

Erik67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 14:33

Gisteren heeft de dochter zelf gereden, wel enkel stap en draf geen galop, en dat verliep prima.

De controle door de DA was inderdaad een oppervlakkige controle en dus geen rx of dergelijke, ook omdat onze pony bij de vorige eigenaar steeds prima reed en ook in het begin bij ons echt prima werk leverde.

De nodige acties hieromtrent worden, as we speak, genomen en dus afspraak met DA e.d. gemaakt.

Ook het voer wordt aangepast omdat ze inderdaad nogal veel krachtvoer kreeg/krijgt.

En we hebben van collega stal huurders inderdaad ook wel de opmerking gekregen dat de instructrice nogal "te stevig" op onze pony ging en misschien liggen die elkaar ook niet zo.

Ik blijf in ieder geval eraan werken om dit voorval niet meer te laten gebeuren en me goed te laten bijstaan door goedmenende mensen met kennis van zaken!

Het plezier aan elkaar van dochter en pony staat voorop!

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:35

vind dat je er goed omgaat met de adviezen die hier gegeven worden!
Ben benieuwd of de DA wat vind

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:36

Waar ik ook op zou willen wijze is dat je dochter misschien beter ook af en toe wat grondwerk (les) kan doen met haar pony. Ikzelf onderschatte dit eigenlijk ook altijd, maar met mijn laatste verzorgpony heb ik hier veel van geleerd. Met die pony kon ik ook prima rijden en alles ging prima, maar zodra je in een nieuwe situatie kwam of iets moeilijks vroeg werd het toch een strijd of ging ze in protest. Na een tijdje grondwerk gedaan te hebben ging het veel beter en luisterde ze ook veel beter.

Je geeft aan dat je dochter de pony pas net heeft en alleen maar rijd. Ik zou dus echt willen adviseren minstens 1 dag in de week grondwerk toe te voegen zodat de verhoudingen tussen je dochter en de pony duidelijk worden voor beide partijen.

Dit zijn natuurlijk tips voor als er medisch niks aan de hand blijkt en het dus inderdaad uitproberen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:23

Erik67 schreef:
Gisteren heeft de dochter zelf gereden, wel enkel stap en draf geen galop, en dat verliep prima.

De controle door de DA was inderdaad een oppervlakkige controle en dus geen rx of dergelijke, ook omdat onze pony bij de vorige eigenaar steeds prima reed en ook in het begin bij ons echt prima werk leverde.

De nodige acties hieromtrent worden, as we speak, genomen en dus afspraak met DA e.d. gemaakt.

Ook het voer wordt aangepast omdat ze inderdaad nogal veel krachtvoer kreeg/krijgt.

En we hebben van collega stal huurders inderdaad ook wel de opmerking gekregen dat de instructrice nogal "te stevig" op onze pony ging en misschien liggen die elkaar ook niet zo.

Ik blijf in ieder geval eraan werken om dit voorval niet meer te laten gebeuren en me goed te laten bijstaan door goedmenende mensen met kennis van zaken!

Lijkt me een mooie insteek. Ook het minderen van het krachtvoer. Dat zou best eens kunnen helpen.

Qua instructeur: er zijn er een heleboel die ik ook niet met mijn dieren aan het werk wil hebben. Ben door de jaren heen door schade en schande wijs geworden. Vroeger dacht ik dat zo ongeveer iedere instructeur het beter wist dan ik. Tegenwoordig ga ik niet meer met iedereen in zee. En weet je....je hoeft geen bergen ervaring te hebben om te weten wat goed is en wat niet. Gewoon luisteren naar je gevoel. Als ik het gevoel heb dat het niet klopt of niet klikt, dan houdt het op. Ik ben echt niet van de softe aanpak en kan best eens doorpakken, maar ik wil wel dat mijn pony onder aan de streep plezier houdt in het werk. Niet een uur vechten met elkaar, maar een uur lol met mijn knol. En een goed instructeur zoekt met jou en je paard naar die positieve weg.

Succes met je dochter en haar pony!

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:47

Super dat jullie goede begeleiding zoeken!
Misschien ook een ideetje om de pony 1 of 2 keer per week te longeren met bijzetje om de pony lekker over de rug te laten lopen en soepel te houden. Beetje vrijheidsdressuur en met balkjes spelen is ook leuk om mee te pakken en zo groeit het vertrouwen tussen dochter en pony ook. Zadels laten wij zeker 1 x in het half jaar checken dus dat is ook een goed idee! Onze D pony's krijgen trouwens ook niet veel krachtvoer, goed hooi kunnen ze al een hoop uithalen. Ook leuk om vertrouwen te laten groeien is pony aan de longeerlijn en dochter erop eerst zonder beugels en later misschien zonder zadel en handen en zo wat zitoefeningen doen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:16

Erik67 schreef:

Super!
kijk, dat is echt met hart voor je pony en dochter.
Dat gaat goedkomen!

joellexangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:50

hallo!
dit had mn oude pony ook!
probeer veel afwisseling!
in de oefeningen en vooral ook andere disciplienes
lukt het nog niet?
zou ik het ook niet weten..probeer contact op te nemen met de oude eigenaar {:}
suc6! Y;(

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:59

Erik67 schreef:
[quote="piezze"

Ja en wat is er daarna gedaan nog dan of zijn ze hier na afgestapt en klaar?

Ze is dan op de buitenpiste gezet, waar ze haar energie heeft weggelopen ...

Hoe gaat het inmiddels met dochter en pony ?

Deze tekst viel mij nog even op

Er is dus iemand afgestapt en pony heeft als het waren gewonnen! Lekker spelen in de buitenbak

Wat ik altijd moeilijk vind is idd te bepalen of het stout/uitproberen is of een andere oorzaak als bv pijn of een niet passend zadel! Snap wel dat je er als instructie op gaat zitten om dat te bepalen Als je bij elke x dat je paard iets stouts doet afstapt en de Da belt weet je zeker dat je een stout paard krijgt! Dus je moet wat in zo een geval Zelf had ik pony dan eerder met een bijzetje aan de longe laten WERKEN!!! Rennen in de bak is dan toch wat leuker

Ik kan je vanaf hier niet vertellen wat de oorzaak is van het gedrag Zadel nakijken zou ik zwz laten doen!

Mag ik vragen hoe oud je dochter is? Hoe groot is ze Voor een klein poppetje kan een D pony best pittig zijn!