Paard is 'boven bang' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 11:53

Mizora schreef:
Het gras wordt steeds mineraalarmer en daardoor kunnen paarden tekorten opbouwen. Ook zit er verschillen tussen minimaal voldoende en geadviseerde hoeveelheid waardoor zelfs bij hooi waar krap voldoende van alles in zit nog steeds suboptimaal gevoerd wordt. Vaak wordt bij jouw argument aangegeven dat paarden vroeger niets anders kregen, maar vroeger kregen paarden haver bijgevoerd, bestonden de weides uit meerdere gras- en (on)kruidsoorten en was de bodem nog niet zo verarmt. Daarnaast was een aftands paard oud, mocht hij nog een rondje door met de schillenboer en werd hij daarna afgevoerd. Een paard wordt echter met 7 (onderkaak) of 11 (bovenkaak) aftands. Ook niet helemaal onze insteek.

[VS] Uitkomst ruwvoeranalyse

Bedankt! Ik heb al even gegeken naar de Mastral Force (weet niet of ik het goed schrijf haha) ik denk dat ik een emmer van 10 kg ga bestellen. Hoe veel zal ik hem daar van bij geven? En zou dat door de lucerne kunnen?
Hij is ongeveer 157/158 groot.

Ik ga zo naar stal om wat vrijheidsdressuur te doen :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 11:56

Anoniem schreef:
Hee Floor! Ik wist helemaal niet dat Duque dit 'probleem' had. ET heeft/had het namelijk ook. Dekjes erop leggen, zadel, dekens, ik kon zelfs niet op een krukje naast d'r staan want zodra ik boven haar bezig was raakte ze in paniek.
Opstappen ging dat wel, maar ik kon nog geen jas uitdoen, m'n zweep van hand veranderen of m'n haar goed doen. Bewegingen boven haar was rede tot paniek.
Wat ik eraan gedaan heb? Helemaal niks.
Ik heb het genegeerd, aangezien het allemaal doodnormale dingen waren. Op een krukje staan gewoon vaak gedaan, dus voor aan onbewust oefenen. (Ze is best groot zoals je weet) Dekens moet ik er daarom wel enigszins opgooien, dan schrok ze even, ik ging gewoon verder en uiteindelijk werd het normaal.
Hoe is Duque met bewegingen als je erop zit?
Mijn jas kan ik door gewoon vaak herhalen inmiddels gewoon uit doen, maar mijn zweep van hand veranderen blijft ze eng vinden. Ik heb het er dus niet helemaal uitgekregen, maar het feit dat ik er gewoon geen aandacht aan schonk heeft volgens mij erorm geholpen

Hey Franka! Hoe zit het dan met het oefenen van je jas aan/uit doen? Schrok ze dan elke keer ofzo? En begon je dan opnieuw oid?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:59

mijn arab hengst is heel lang heel bang geweest van z'n dekens(2,5 jaar) inmiddels is hij vijf en gaat het 9 van de 10 keer goed, maar die ene keer kan hij helemaal exploderen als ik hem een deken of zadel of wat ook op leg.
Rekening mee houden en zachtjes doen als hij weer geschrokken is, is eigenlijk het enige wat werkt.

liedjuh2

Re: Paard is 'boven bang' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:11

ik heb niet je hele topic doorgelezen, maar misschien is het een idee om magnesium bij te voeren. Ik heb ook een sensibel paard en ondanks het oefenen bleef hij schrikkerig en rillerig op dingen zoals opstappen en kon hij in een soort van paniek raken als ik hem een keer strafte als hij stout was. Ik ben toen op aanraden van mijn instructrice magnesium gaan voeren en daar heeft hij zoveel rust van in zijn koppie gekregen. Hij vond het in het begin nog steeds wel spannend maar hij kan makkelijker ontspannen en de rust terugvinden.
Van de zomer had ik hem op het land staan en stond hij alleen op gras, dus geen magnesium meer, en ik wilde opstappen en hij schrikt van het zwaaien van mijn been en schiet aan. Ik ben eraf gevallen en mijn been gebroken. Sinds hij weer op stal staat en magnesium bijgevoerd krijgt, is het weer een stuk rustiger, maar ook zelfverzekerder paard.
Het blijft een kwestie van oefenen maar magnesium bijvoeren kan wel een hulpmiddel zijn om het voor hem makkelijker te maken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:33

Ik voer paarden 100g force, dat is een krap maatbekertje (die wordt meegeleverd). Dan doe je dus 3 maanden met een emmer.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:26

toch even opgezocht maar in marstall force zit 5% suiker en in pavo koeken 6%.......

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:39

connie64 schreef:
toch even opgezocht maar in marstall force zit 5% suiker en in pavo koeken 6%.......

Maar van de Force geef je minder/ is minder nodig dan van de koeken..................dus geef je minder suiker.
Force ca. 50- 80 gram voor een paard ( = 2 tot 4 gram suiker) , maar een dagdosis koek is 150 gram ( = 9 gram suiker, dus meer dan het dubbele) , dus meer suiker. Daarbij zijn de koeken van PAVO................. en zit er in de PAVO koeken 16 % zetmeel, in de Force 0,15 %, een aanzienlijk verschil dus.
100 gram Force is al veel, dat is voor sportpaarden, die dus flink werken. De meeste Nederlandse paarden vallen onder de noemer "recreatie" ( zeker in de winter, met alleen een buitenbak ;) ).
Laatst bijgewerkt door ElCid op 07-01-16 17:48, in het totaal 3 keer bewerkt

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 17:45

Het ging vandaag erg goed! Begonnen met wat vrijheidsdressuur (voetje geven). Tussendoor een beetje gespeeld met mee draven, ho, mee draven, ho, stappen, achterwaarts enz.

Daarna geoefend met het krukje. De linkerkant ging heel goed! Alleen een beetje spanning toen ik met de longeerlijn over zijn rug ging, maar hij bleef keurig staan en super ontspannen afgesloten! :D
Rechterkant was heel erg spannend, dus daar heb ik nog niet op het krukje gestaan. Ook goed afgesloten!

Als laatst nog even met hem gespeeld, join up gedaan. Vond hij erg leuk! Merk ook echt dat hij me steeds meer gaat vertrouwen, elke keer als ik mijn lichaamshouding verander in rust, dat hij mag komen, komt hij ook echt *\o/*

Ik heb ook nog wel een filmpje voor de mensen die dat leuk vinden :)

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:01

Er zijn redelijk veel jeukklachten op summerfit, zomereczeem-achtige klachten die weer verdwenen toen men stopte met de koeken te voeren. Over Force hoor je maar zeer zelden dat een pony er niet tegen kan. Nu zie ik wel dat de koeken aangepast zijn, ik heb nog geen recente ervaringen gehoord. De hoeveelheid in grammen verschilt nog wel wat met Force, maar ook minder. 1 koek weegt tegenwoordig 140g, vroeger wogen ze 170g en de hoeveelheid suiker is verwaarloosbaar. Waar het wel in zit weet ik niet, het is een meer gehoorde klacht bij de klassieke pavo-voeders (care4life behoort tot de nieuwe pavo-voeders, net als speedibeet, 18+ en topsport).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 07-01-16 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 18:08

Bedankt Mizora! Ik denk dat ik de Force ga bestellen. Raad jij aan om eerst een 4kg emmer te nemen om te proberen of maakt dat niet zo veel uit?

Ik zag op de site pony's en kleine paarden 20-50 gram per dag. Hij is niet zo groot (ongeveer 157) en er wordt nu dus ook niet intensief gereden. Ik dacht dan zelf aan 60/70 gram per dag?
En kan dit gewoon door de lucerne?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:14

Ik zou gewoon 100g per dag doen. Sommige mensen noemen dieren van 1.40 ook kleine paarden, met 1.57 is het gewoon een paard. Het gaat niet om hoeveel beweging hij krijgt, ze hebben altijd een bepaalde hoeveelheid vitamines/mineralen nodig. Als hij een lastige eter is zou ik beginnen met een klein emmertje, anders direct een grote emmer. Ik voer het inderdaad door de luzerne heen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:28

Je kan de Force heel makkelijk bij Langwerden bestellen; http://www.langwerden-veevoeders.nl/sho ... _Marstall/, die brengen het bij je thuis/ op stal http://www.langwerden-veevoeders.nl/prijsstelling/
Erg makkelijk.
Ik zou dus geen 100 gram doen, onze paarden ( 165m en 155m) geven we allebei rond de 70 gram en dat is genoeg. Teveel aan vitaminen moet weer worden uitgescheiden en dat betekent dat de nieren harder moeten werken, daarbij is het zonde van je geld als een deel gewoon wordt uitgescheiden ;)

Om te beginnen kan je het best met de kleinste verpakking werken, ook i.v.m. houdbaarheidsdata en de ( kleine) kans dat je paard het niet wil eten. Maar als je het door de lucerne doet is die kans erg klein.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 19:38

Bedankt ElCid!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 20:27

*vanaf het krukje*

Afbeelding

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:54

Ik denk dat je al veel goede tips hebt gehad en ik ben ook super tevreden over de producten van marstall. Wat je verder nog zou kunnen proberen ter ondersteuning zijn bach druppels. Niet de rescue die je bij de drogist haalt, maar ik laat ze speciaal samenstellen voor mijn ruin, die ook veel spanning ervaart bij onbekende en soms ook bekende dingen. Je moet er wel voor open staan, het duurt vaak lang voordat je echt resultaat ziet maar mijn paard heeft er al veel baat bij gehad. Je mag PBen als je contactgegevens wil van iemand die ze samenstelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:01

EdkingEnzo schreef:
*vanaf het krukje*

Ik zie hier nog wel steeds een bezorgd paard. Als een paard zo kijkt, zou ik nog niet verder gaan met engere dingen zoals longeerlijn over hem heen (of rijden) maar eerst zorgen dat hij op deze manier met het krukje ontspant.

Zoals ik de training las lijkt het alsof het krukje een eigen 'blokje' vormt in de training Dat kan ervoor zorgen dat het paard de hele training ontspannen is, dan tijdens het krukje trainen een paar minuten in de alerte modus gaat omdat dit zo uitgezonderd wordt, en als dat voorbij is weer ontspant. Wat je hem wilt leren is dat het krukje helemaal niets is. Ik zou daarom het krukje steeds opnieuw weer opstappen tijdens het trainen van al die andere dingen. Voetjes vragen kun je ook vanaf het krukje, achterwaarts of zijwaarts vragen net zo - en daarvoor veel belonen! Kijk hoeveel je je paard kunt vragen en dan zal je paard dat ding niet meer zien als iets waarvoor speciale trainingsruimte voor wordt ingeruimd, maar gewoon iets wat compleet bij het dagelijks leven hoort - net zolang tot hij het op het krukje gaan staan ziet als aankondiging van leuke dingen doen voor veel beloningen, en het dus zelfs positief wordt. :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 11:20

Bedankt xyzutu2!
Daar ga ik mee aan de gang :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:34

Hoi allemaal.

Even een updateje. Ik had de oude eigenaresse en de mevrouw waar hij in training stond een berichtje gestuurd. Bij de oude eigenaresse had hij dit ook, maar waar hij daarna in training stond totaal niet. Ik kreeg net dan ook een filmpje waar ze zonder zadel zo op hem springen. Zonder ook maar een klein teken van spanning.
Toen zakte de moed me wel een beetje in de schoenen.. ;( doe ik dan echt wat verkeerd? Komt het door de castratie? Door alle verhuizingen? Ga ik te snel? Dat laatste kan ik me haast niet voorstellen, doe ik te voorzichtig?

Ik ga er zo weer heen. Ik wil toch eigenlijk wel graag wat meer begeleiding, wat vaker in de week. En dat er ook op mij wordt gelet. Hoe ga ik er mee om en heb ik dan misschien toch te veel spanning? Dus mochten jullie nog tips en ervaringen hebben voor mensen in de buurt van Zwolle, hoor ik het graag!

Afbeelding

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:34

tja tuurlijk zakt de moed je dan in schoenen.....
snap ik
maar aan de andere kant werd mijn paard gebruikt als beginnerspaard en zelfs voor mensen die nog nooit hadden gereden.
Echt hoor,ik kan me er niets maar dan ook niets bij voorstellen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:36

Ik zou het gewoon iets meer tijd geven - en het vooral als positief zien dat hij in het verleden ook zonder problemen een ruiter op/boven zich verdroeg!

Met [***] ben ik ook begonnen met Het Krukje. 8-) Wat bijna verkeerd ging omdat hij het zag als Het Plateautje en zo sterk zijn Ikeakrukjes nou ook weer niet. :D
Vanmiddag zal ik [***]'s dagboek weer eens bijwerken met daarin ook onze nieuwe training: de kruktraining. Hij stapte weg van het krukje en hield zijn hoofd hoog als ik ook hoog ging staan. Het is een beetje teveel om het hier ook helemaal te beschrijven, maar na de eerste training bleef hij gewoon staan als ik met het krukje om hem heen liep, neerzette en erop ging staan (ook bij zijn billen 8-) ). Dat was nog wel allemaal met een hoog hoofd, dus heb ik hem de tweede training geleerd om zijn hoofd omlaag te doen als ik bovenop het krukje stond en over zijn hals/rug aaide. Op een holgetrokken rug wil ik namelijk niet gaan zitten.
Het moet natuurlijk nog wel allemaal erin slijten, maar als je paard eenmaal blijft staan als je op de kruk stapt, dan zou ik hem zo snel mogelijk aanleren om met het hoofd laag te gaan staan, want daarmee ontspan je hem én je geeft hem iets om te doen (in plaats van jou in de gaten houden ;) ).

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:36

Ik vind het super knap dat jij dat allemaal doet xyzutu2! Maar ik heb er denk ik echt begeleiding bij nodig. Ik heb daarin gewoon te weinig ervaring nog. Ik heb een beetje het gevoel alsof ik zelf maar een beetje wat aanpruts :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:45

goed dat je wat hulp erbij zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:16

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 16:20

Inderdaad xyzutu! Bedankt voor je topic! Ik volgde je al een hele tijd :)

Het gaat hier goed! Veel geoefend met het krukje ( gepoetst, geborsteld enzovoort.) Was allemaal totaal niet spannend eigenlijk. Ook met m'n benen gezwaaid, armen gezwaaid.

De vitamine korrels zijn in bestelling :)

Afgelopen 2 weken niet echt toe gekomen aan longeren en met de lange lijnen werken ivm ijzel. Wel wat vrijheidsdressuur geoefend! Dat vind hij toch leuk! Heerlijk om te zien.

Deze week wil ik gaan oefenen met het opstappen :)

Liliann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:48

Mooi paard! Paarden zijn gewenningsdieren hoe vaker je blijft oefenen hoe gewoner het wordt!

Fijn om te lezen dat het al beter gaat, veel succes met je knappe vlam! <3