stalmedewerker geeft mijn paard mep op hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

menzel

Re: stalmedewerker geeft mijn paard mep op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:37

Ik zou haar aanspreken op haar gedrag en als je dat niet durft misschien aankaarten bij de pension eigenaar? Het lijkt me dat die ook niet van dit gedrag houd?!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:11

Ik ben stomverbaasd over sommige reacties. Gewoon preventief een paard al een knal om z'n oren verkopen? Omdat hij/zij de oren naar achteren doet? Heb er maar 1 woord voor….knettergek

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:44

God... dan kun je die van mij de godganse dag tegen haar hoofd gaan staan meppen... die heeft namelijk gewoon een sjaggo kopwerk...
Als je bij orenspel al begint te meppen dan gaat er iets niet goed in de communicatie en heb je als mens zijnde toch even een cursusje nodig vrees ik...(of een knal voor je kop natuurlijk... misschien dat je dan ook nooit meer ongemak kenbaar durft te maken... alleen nog maar blije hoofden en anders... gewoon een mep voor je hoofd)

Oren naar achter kan met een heel simpel iets als "ho maar " of een willekeurig setje andere woorden op een geruststellende toon worden opgelost.
Orenspel is een onderdeel van spreken van een paard... om een paard vanwege het kenbaar maken van ongemak maar gelijk een mep te verkopen :n
Dan is er mijn inziens meer nodig dan " ja maar ze deed haar oren in de nek.." dan wil ik minstens tanden zien flashen

En trust me, ik ben van de hele nuchtere duidelijke omgang , ik wil gerust een tik of een skup onder de kont uitdelen indien nodig ... maar niet preventief omdat paardlief iets wil vertellen... dat valt bij mij ook onder de noemer die Kinke er aan geeft.

Een paard zou van minder al sjaggo gaan kijken :=

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 01:21

Je mept een paard niet tegen het hoofd , ook niet als ze de oren in de nek legt.
De enige reden is als die dreigt te bijten maar dan heb je waarschijnlijk al ruzie gemaakt met het paard en zijn er dingen voorgevallen.
Als dat is gebeurd ben je blijkbaar niet geschikt als verzorger.

TS paard zo snel mogelijk verhuizen.
Zo'n persoon valt niet op te voeden, je bent er immers niet de hele dag en als de staleigenaar zich er niet mee bemoeid ben je machteloos.
Sterkte voor de paard :(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 02:08

Ik zou eens vragen hoe het nou zit aan haar.
Mijn eigen pony heeft periodes gehad dat hij wel vond dat hij alles kon bepalen.
Normaal corrigeren hielp niks, hij bleef doorgaan.
Dus ja de laatste keer flikte hij het weer en ben ik heel boos geworden en heb m met veel bombarie een mep met zijn halstertouw gegeven.
Dat had voor jullie geweest als: agos hij deed amper wat en zij geeft hem een mep.
Maar bij mij is hij al misschien 10 keer die grens half of helemaal over geweest, en na zoveel keer aardig/normaal corrigeren is het eens klaar.
En bij een iemand was het: ja maar hij is zo lief!
Zo van hij doet dat toch niet?
Ja, hij is zo lief omdat ik hem af en toe in een eigenwijze geef-hem-een-vinger-en-ik-pak-je-arm-bui op zijn plek zet. Met herrie. :+

Ze zal hem vast niet met een vuist op zijn hoofd hebben geslagen en ik ga uit van een tik tegen de neus?
Vraag gewoon hoe het zit, en bedenk dat soms een correctie zorgt dat zo iemand niet met uit elkaar getrokken armen naar huis gaat.
Mijn paard hoeft niet te dreigen naar anderen, maar als hij bijna neigt uit te halen met een zure kop mag diegene hem van mij een tik verkopen.

Over slaan trouwens..
Er zijn paarden die met voeren van hooi bijna in je vingers/armen bijten, door het uit je handen te pakken.
Dan wappert een normaal mens voor de paarden hun neus om ze terug te laten gaan.
Stel voor dat de eigenaar om de hoek komt lopen en ze zien je voor een box wapperen, omdat zij/hij jou onbewust kan bijten.
Dan loop je als stalmedewerker de kans dat diege zegt dat jij paarden slaat, ik heb het nu bij meerdere stallen zoiets dergelijks gehoord.
Dan is het dus echt niet meer fair, en nee je kunt met 30+ paarden niet altijd allerlei extra dingen doen als dekens wisselen voor klanten.
Niet leuk maar voor je het weet is het een waslijst, dat kan overkomen als lui, onwillend of ongeintresseerd iemand die geen zin heeft in haar werk.
Dat hoeft niet perse zo te zijn, vraag het haar wie weet kan ze het gewoon logisch verklaren waarom ze het deed.

Mooi voorbeeld.
Ik vond bij de NS dat bevroren wissels verhaal zo'n banketstaaf, dan verwarm je ze toch?
Tot ik het vroeg aan een conducteur in de trein, een aha moment was dat.
Hij vertelde dat dat ijshompen zijn die bij de wissels loskomen, en fout liggen zodat de wissels niet meer kunnen functioneren.
De wissels zijn verwarmd maar zo'n ijshomp is niet gelijk ontdooit natuurlijk, dus dat moet men weghalen of iets.
Sja, hartstikke logisch dus...

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 02:34

Absoluut onacceptabel! Ik geloof dat ik aan een vertrek zou gaan denken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 06:34

Heb t al eerder gemeld in dit topic voed je paard op!! Tuurlijk is oren in de nek niet een reden voor een tik! Maar over je heen walsen of Door je heen walsen wat is dat toch een drama..
Nu net weer 2 nieuwe paarden op stal duidelijk ook de afslag gemist van t opvoeden em beide ook nog verlatingsangst! Eigenlijk gewoon heel zielig! Ben dagelijks aan t corrigeren.. De een schraapt continu over de vloer als ie op was plaats staat en wil continu Door je heen lopen, de andere maakt t helemaal dol walst compleet over je heen wat je ook met em wil.. Als t baasje met t dier bezig is loopt ie geheid 2x los over t terrein..De eigenaren lachen er maar om -:(-
Ik als pensionhouder irriteer me er mateloos aan..En t Brand op mn lippen om er wat van te zeggen ( zou denk ik geen enkel zin hebben)
Sommige mensen moeten gewoon geen paard hebben!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:46

ja, dat is natuurlijk een staaltje totaal niet opvoeden. Maar niet vergelijkbaar met het paard van TS. Overigens zou over mij heen lopen ook een duidelijke reactie van mij uitlokken, echter niets zou in de buurt komen van een mep op het hoofd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:51

Dat een paard zijn eigenaren omver loopt is op zich triest en als pensionhouder zou je misschien eens een trainer kunnen laten langs komen die een clinicje geeft om zulke mensen wegwijs te maken.

Dat dat paard jou of anderen omver loopt heeft daar niks mee temaken, dan ben je zelf niet duidelijk.
Ik hoef een paard hooguit 1 x duidelijk te maken dat ik niet wijk en zij wel en dat probleem is opgelost.
Juist als je diegene bent die zo'n dier voert kun je heel gemakkelijk dat dier opvoeden zonder dat het tijd kost.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:13

Even voor de duidelijkheid: ik laat niet over me heen walsen Door geen enkel paard..Maar je merkt gewoon duidelijk dat je zo'n paard continu moet herinneren aan t feit dat ie met jou te maken heeft..Zou zoveel fijner zijn als het baasje daar ook straight in zou zijn!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:37

Er zit ook een verschil tussen oren chagrijnig naar achter en oren plat un de nek standje 'kom niet dichterbij want dan voel je mijn tanden '. Ik kan uit het verhaal van TS niet opmaken wat het geval is, of de stalhulp een hork is of de eigenaresse te koetsjiekoetsjie.

Wel vind ik het taak van de eigenaar dat de hulp zijn/haar werk kan doen. Die moet veilig kunnen passeren, niemand hoeft om te lopen omdat het het paard niet zint dat er iemand langs komt. Mocht er in de stal gevoerd of gemest moeten worden dan moet dat veilig kunnen, paard netjes om. Bij de hoefsmid en de veearts geen gemieter. Mocht dat niet gaan dan heeft degene die met mijn paarden te maken heeft volledige toestemming om er een maat 38 tegen te planten.

Maar uiteraard bestaan er ook mensen die uit eigen onkunde of slecht humeur verkeerd bezig zijn.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:39

Vind de stalhulp uit het verhaal van Ts gewoon bot en lomp en op zn zachtst gezegd onkundig wbt haar kennis van omgang met paarden.

Als pensiongast betaal je, doorgaans goed, voor een goede verzorging van je dier. Daar hoort m.i. niet bij dat je paard bij het minste of geringste klappen krijgt.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:50

Je hoort niet zomaar iemand anders zijn paard te slaan.
Er zit wel degelijk een verschil tussen corrigeren en slaan. Een correctie kan op zn plaats terecht zijn. Maar dat houdt nog niet in dat je zomaar een paard moet slaan omdat hij zijn oren naar achter legt.

Betreft wat je nu moet doen, stal eigenaar er op wijzen... Ik zou het ook niet weten. Maar dat is was ik zou doen..
Laatst bijgewerkt door Hanneke137 op 13-11-15 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:53

Gianti schreef:
Dus slaan mag pas als ik paar tanden in mij heb staan? Ik was er niet bij dis weet niet in hoeverre slaan slaan is of meer een tik was. Daarnaast hoe het paard laatste tijd in omgang is. Is die al wat meer aan uittesten laatste tijd en vaker aan dreigen/proberen, zou ik ook al veel sneller corrigeren. Dat je verwacht dat Ze andere gang neemt omdat je paard dreigt vind ik eigenlijk absurd :o

Ik sluit me hier volledig bij aan.
Al vraag ik me inderdaad ook af in hoeverre dit een ''mep/slaan'' of gewoon een tik was.

Want als het echt slaan is.. dan snap ik jou ook niet TS. Daar zeg je toch gelijk wat van? :o

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:17

Mensen die dit soort dingen doen blijf ik altijd bij uit de buurt!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:23

Dat mens een knal voor dr kop geven zodra ze fronst. Dat zal haar leren!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:37

Poiuytrewq schreef:

Ja dat zal de oplossing zijn, geweld met geweld oplossen :j >;)
Domme opmerking.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:52

Probleem is weer... je hoort het verhaal maar van een kant!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:59

saskiakefie schreef:
Poiuytrewq schreef:

Ja dat zal de oplossing zijn, geweld met geweld oplossen :j >;)
Domme opmerking.

Mensen die de sarcasme niet zien. :j Dom dom dom.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 10:18

Hier leggen ze ook geen oren plat naar mensen die gewoon passeren. Dan krijgen ze een "EH!" en als ze een "aanvallende beweging" maken ook al is die dreigend, krijgen ze wel degelijk een tik. Dreigen doe je maar in je vrije tijd. Niet naar mensen.
TS had al moeten ingrijpen toen paard oren plat legde.
Ts zegt dat paardje "laatste maanden niet zo lief is" en dat ze niet weet wat deze persoon doet als zij er niet is. Je weet ook niet wat dat paard doet als je er niet bent. Wellicht haalt ze, als jij er niet tussen staat, wel degelijk uit. En ja, dan kan ik me een tik voorstellen. Ik laat me ook niet bijten door andermans knol. Mag er nog een hele club eigenaren langs staan. Als zij niet reageren doe ik het.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:08

Kinke schreef:
Ik ben stomverbaasd over sommige reacties. Gewoon preventief een paard al een knal om z'n oren verkopen? Omdat hij/zij de oren naar achteren doet? Heb er maar 1 woord voor….knettergek

Als ik al drie keer gegrepen ben? Reken maar dat hij dan een knal om zijn oren krijgt als hij weer dreigt.

Dit is de reden dat ik liever niet op pensionstallen kom. Zoveel mensen met onopgevoede paarden en een hoog koetsjiekoetsjie gehalte. Ik werk nu al een aantal jaar met dekhengsten en dan kan je maar beter wat strikter zijn dan alles met lieve woordjes op willen lossen.

Natuurlijk sla je het paard van een ander niet als hij zijn oren een keer naar achter doet, dat doet elk paard wel een keer en hoeft niet te betekenen dat ze bijten. Maar ik kan uit dit verhaal niet opmaken of dit terecht was of niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:22

Ik zou eerst met haar gaan praten. En ik zou de volgende keer met puntjes gaan werken ipv komma's. Dit leest absoluut niet fijn

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:28

naar haar leidinggevende gaan is denk ik het enige goede antwoord. als dit bij anderen gebeurd doen zij hetzelfde en komt er duidelijkheid over hoe en wat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:41

MayDayParade schreef:
Kinke schreef:

Als ik al drie keer gegrepen ben? Reken maar dat hij dan een knal om zijn oren krijgt als hij weer dreigt.

Dit is de reden dat ik liever niet op pensionstallen kom. Zoveel mensen met onopgevoede paarden en een hoog koetsjiekoetsjie gehalte. Ik werk nu al een aantal jaar met dekhengsten en dan kan je maar beter wat strikter zijn dan alles met lieve woordjes op willen lossen.

Natuurlijk sla je het paard van een ander niet als hij zijn oren een keer naar achter doet, dat doet elk paard wel een keer en hoeft niet te betekenen dat ze bijten. Maar ik kan uit dit verhaal niet opmaken of dit terecht was of niet.

Ik snap je reactie niet, je reageert op mijn quote alsof ik niet goed bij m'n hoofd ben omdat ik vind dat je een paard niet preventief een knal op z'n hoofd hoort te geven. Dan begin je opeens over als je al 3x gegrepen bent. Heeft niets maar dan ook niets met mijn reactie te maken, ik had het namelijk niet tegen jou en al helemaal niet over 3x gegrepen worden. En daarna bevestig je wat de meesten ook zouden doen, je geeft pas reactie naar het paard op het moment dat die de grenzen overschrijdt. Normaal opvoeden dus.

Ik zou overigens nooit een knal op het hoofd geven, hoe creëer je een kopschuw paard… Het meeste kun je echt wel af met je stem, met een vingerwijzing of met een zwiep van een touw, het paard daadwerkelijk aanraken is meestal helemaal niet nodig.
Wat me door dit topic wel duidelijk wordt is dat er blijkbaar veel mensen zijn met slecht opgevoede paarden, daar begrijp ik geen snars van. Is toch gewoon basisomgang met je paard? En gemak voor jezelf maar ook voor anderen zoals dierenarts, smid, je medestalgenoten etc? Ik ga echt niet lopen k.tten met halsters en paarden waarbij ik het hoofd bij wijze van spreken in een houdgreep moet hebben om een halster om te kunnen doen. Ik hou het halster gewoon voor hun neus en ze steken zelf hun hoofd erin. Vervolgens wordt er netjes gewacht tot ze de stal uit mogen, daarbij word ik rustig gevolgd, gewoon aan een lang touw zonder spanning erop. We lopen rustig naar de wei, er wordt braaf gewacht tot ik het hek open heb gedaan en rustig meegelopen de wei in waar ik gewoon op m'n gemakje het halster af kan doen zonder dat er al hysterisch gedaan wordt omdat paardlief zin heeft om uit zijn/haar plaat te gaan.
Is en blijft je paard strontchagerijnig? Misschien voelt hij/zij zich wel doodongelukkig door zijn leefomstandigheden. Te drukke stal? Teveel paarden? Teveel drukte door mensen in de stalgangen?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:24

Kinke schreef:
MayDayParade schreef:

Ik snap je reactie niet, je reageert op mijn quote alsof ik niet goed bij m'n hoofd ben omdat ik vind dat je een paard niet preventief een knal op z'n hoofd hoort te geven. Dan begin je opeens over als je al 3x gegrepen bent. Heeft niets maar dan ook niets met mijn reactie te maken, ik had het namelijk niet tegen jou en al helemaal niet over 3x gegrepen worden. En daarna bevestig je wat de meesten ook zouden doen, je geeft pas reactie naar het paard op het moment dat die de grenzen overschrijdt. Normaal opvoeden dus.

Ik zou overigens nooit een knal op het hoofd geven, hoe creëer je een kopschuw paard… Het meeste kun je echt wel af met je stem, met een vingerwijzing of met een zwiep van een touw, het paard daadwerkelijk aanraken is meestal helemaal niet nodig.
Wat me door dit topic wel duidelijk wordt is dat er blijkbaar veel mensen zijn met slecht opgevoede paarden, daar begrijp ik geen snars van. Is toch gewoon basisomgang met je paard? En gemak voor jezelf maar ook voor anderen zoals dierenarts, smid, je medestalgenoten etc? Ik ga echt niet lopen k.tten met halsters en paarden waarbij ik het hoofd bij wijze van spreken in een houdgreep moet hebben om een halster om te kunnen doen. Ik hou het halster gewoon voor hun neus en ze steken zelf hun hoofd erin. Vervolgens wordt er netjes gewacht tot ze de stal uit mogen, daarbij word ik rustig gevolgd, gewoon aan een lang touw zonder spanning erop. We lopen rustig naar de wei, er wordt braaf gewacht tot ik het hek open heb gedaan en rustig meegelopen de wei in waar ik gewoon op m'n gemakje het halster af kan doen zonder dat er al hysterisch gedaan wordt omdat paardlief zin heeft om uit zijn/haar plaat te gaan.
Is en blijft je paard strontchagerijnig? Misschien voelt hij/zij zich wel doodongelukkig door zijn leefomstandigheden. Te drukke stal? Teveel paarden? Teveel drukte door mensen in de stalgangen?

In je post zeg je dat een paard preventief een klap verkopen als hij z'n oren in zijn nek doet knettergek is. Ik geef aan wanneer ik een paard preventief een mep verkoop.

Ik verklaar je ook zeker niet voor gek, ik geef alleen aan dat er wel degelijk situaties zijn dat een preventieve klap echt wel nodig is. Ik ben bang dat ik anders wat vaker tandafdrukken in mijn armen zou hebben.