Paard zeer onrustig op stal. Non stop rondjes draaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:37

Montega schreef:
Dag Dorien :)

dorien heeft gelijk. doe je ogen eens open en doe het beste voor dat paard.

Montega

Re: Paard zeer onrustig op stal. Non stop rondjes draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 13:44

Ach zoe. Heeft gelijk? Dat kan jij inschatten van een afstand. Goed bedoelde adviezen zijn welkom maar dit ervaar is als bet weterij. Ik doe al jaren het beste en alles voor mijn paard. Ik kan daar met recht geagiteerd door raken als iemand die ons niet kent zegt van niet

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:46

er kwamen veel goedbedoelde adviezen totdat jij alles van tafel veegde

Wees nu eens eerlijk, komt een paard dat zo'n gedrag stelt over als ene paard dat op stal gelukkig is??

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:46

Ik heb ook een paard gehad dat diep ongelukkig werd en in de stress schoot als ie 24/7 BUITEN moest staan, weliswaar met schuilstal en de dekens wanneer nodig.
Paard is verkocht en staat weer in de routine dat ie vroeger stond (stal, paar uur weide per dag, trainen, ...)
En dat gaat top! Hij is de rustheid zelve, niet in de stress en vooral gelukkig.

Ik zou gewoon proberen maar vooral hem veel tijd geven voor terug rust te vinden op zijn nieuwe plaats.
En vooral zelf niet teveel er mee bezig zijn, ongerust zijn want dan gaat het paard mss nog meer dat gedrag vertonen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:04

Montega schreef:
Zeker met het laatste wat je zegt eens. Miss was het probleem dat de stallen dicht waren waar hij is begonnen met draaien. Eerder deed hij dit nooit en had hij een luik. Nu kan hij ook met zijn hoofd buiten de stal en heeft hij de hele dag eten tot zijn beschikking en maatjes om zich heen. Het draaien is begonnen op nare stal (tevens de reden dat ik weggegaan ben) en een uur reizen verhuist ben van familie en vrienden. Maar ach heb niks voor mn paard over he?;)

Ik heb de indruk dat TS er best veel aan doet, heeft gedaan, en het beste wil voor haar paard. Als het eerder wel goed is gegaan dan is het misschien gewoon een kwestie van wennen. Hij heeft immers toch een poos alleen maar buiten gestaan.
De meeste paarden kunnen prima op stal gehouden worden. Er zijn er maar enkele waarbij dat echt niet kan. Aan de andere kant zijn er ook paarden die niet 24/7 op de wei kunnen.

Ik vind de meeste reacties hier dan ook erg overtrokken. Als een paard stereotyp gedrag vertoont wordt meteen geblert dat dat door de stal zal komen, terwijl we allemaal inmiddels wel weten dat dat maar 1 factor is, in een hele reeks factoren waaronder aanleg.

Dus TS, misschien is het alleen maar een kwestie van wennen. Ik kan me voorstellen dat je je intussen zorgen maakt dat ie zich misschien verwondt als hij zo onrustig is. Misschien kun je hem voor die periode even stalbandages geven.

Voor dat enkele paard dat echt niet op stal te houden is; tja daar zou ik dan een andere baas voor zoeken. Maar zover is het natuurlijk nog niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:06

_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb ook een paard gehad dat diep ongelukkig werd en in de stress schoot als ie 24/7 BUITEN moest staan, weliswaar met schuilstal en de dekens wanneer nodig.
Paard is verkocht en staat weer in de routine dat ie vroeger stond (stal, paar uur weide per dag, trainen, ...)
En dat gaat top! Hij is de rustheid zelve, niet in de stress en vooral gelukkig.

Precies. Een vriendin van mij had er zo eentje. Die was niet voldoende op zijn gemak op de wei om daar bijvoorbeeld te slapen. Was dan altijd op zn hoede en doodop van 24/7 op de wei.

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 14:07

Bedankt alarm voor je bericht. En babootje wat fijn dat jij de sitatie helder ziet zoals het is :) En ja adviezen waar ik niks aan heb schuif ik zonder pardon van tafel. En aan een hele hoop adviezen heb ik ook wel wat en ga ik wat mee doen. Thnx

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:16

Wat ga je doen als na een tijd blijkt dat hij niet rustig wordt en het gedrag aanhoudt? En hoe lang ga je daar de tijd voor nemen?

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:33

Als ze niet het beste voor haar paard wil start ze denk ik geen topic en deze vraag niet.
Heb door de vele negatieve reacties niet alles gelezen.

Zoals ik het begrijp komt hij straks op een soortelijke stal waar hij eerder gestaan heeft en het wel goed is gegaan. Ik snap je angst maar ga het gewoon eerst proberen en hou misschien wat afstand bij de box als hij er net in staat. Misschien slaat jou stress over op hem. En ja hij zal wel weer even moeten wennen en dat zal misschien wel wat langer duren dan een dag of twee. De meeste paarden die verhuizen moeten weer wennen en hebben daar wat last van. Geef ze de tijd om te wennen. De voorzieningen op je nieuwe stal klinken goed, veel buiten, vriendjes, stal met luik, voldoende eten etc.. Op zich lijkt mij dat heel goed en zouden heel veel paarden daar een moord voor doen. Er zijn erbij die het minder hebben.

Probeer het even lost te laten hoe moeilijk dat ook is. Paard verhuizen en kijk het even aan. Gaat het echt niet dan zal je inderdaad keuzes moeten maken. Waarbij ik niet aan twijfel dat je het beste voor je paard zal kiezen.

wanneer gaat je paard verhuizen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:38

[***] was ook gestresst en bang als hij op stal stond, ook met buitenluik, zicht op paarden en binnen een vriendje. Ik heb hem toen steeds 10 minuutjes binnengezet met een dik hooinet en brok. Dat hielp al iets, maar het draaien bleef.
Op een gegeven moment stormde en regende het erg toen ik hem binnenhaalde. Hij houdt niet van regen, dus toen werd de stal al iets beter, maar hij bleef een hap hooi pakken, een paar rondjes lopen, een hap hooi nemen enz., totdat de regen plotseling met bakken uit de hemel viel. Als je uit zijn luik keek, dan zag je alleen nog maar een waterval en het zicht was verder nul door de regen. Toen stond hij minutenlang doodstil uit zijn luik te kijken, draaide zich toen om en ging hooi eten. Blijkbaar was dat voor hem een goede reden om op stal te staan. Sindsdien was op stal staan geen probleem meer, als hij maar hooi had.
Dus als je een paard hebt dat niet tegen regen kan, kun je daar ook gebruik van maken om de stal nog aantrekkelijker te maken. Gewoon zonder deken buiten laten staan in de regen (als hij niet geschoren is moet dat geen probleem zijn) en dan naar binnen halen - natuurlijk met onbeperkt hooi in een slowfeerder.

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 14:58

Black smurf en xyzutu bedankt!! Hier heb ik wat aan :) dus het kan nog goed komen :) en idd miss is het wel gewoon de nare sfeer geweest op de andere stal. Mijn ruin is mega gevoelig en die stadhouder was ook wel echt naar. En ik moet jullie gelijk geven dat ik ook een stresser ben en ikzelf moet leren om rustig te blijven. Dus laten we hopen dat het mee valt en zo te lezen kan t dus ook goed gaan :)

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 20:49

Nou beste mensen, voor degene die geintereseerd is .. Mijn ruin is verhuist .. Binnen 10 minuten heb ik hem zelf voetje voor voetje de trailer in gekregen. Eenmaal op de nieuwe stal heeft hij in de bak gestaan met een maatje en daarna heb ik hem de stal in gezet. HELEMAAL NIKS AAN DE HAND:) hoofdje lekker naar buiten en hij is gaan eten. Contact gehouden met de stalhoudster en na het eten nog zelf terug gegaan. Stal is netjes dus geen rondjes en hij stond vredig om zich heen te kijken .. Happy horse happy me

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:06

Mooi dat het zo goed is gegaan. Veel plezier op de nieuwe stal.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:18

Fijn dat het toch is goed gekomen!
Was waarschijnlijk toch de energie of hoe je het noemt op die stal dat hij daar wel gek deed!

Ik word zo moe van die mensen die zeggen dat alleen 24/7 op het land goed is voor je paard!
Ik woon in noordholland en hier is dat überhaupt geen optie. Vanaf begin oktober is het land te nat.
Maar mijn paard zou vast ongelukkig zijn!
Niet! En trouwens alle andere paarden ook niet bij ons op stal.
Eigenlijk knappen ze juist allemaal op als ze bij ons komen...
En dat terwijl ze niet het hele jaar op het land staan! Toch gek ;-)

Die van mij staat een dagdeel op de padouck, komt ze er bij mij uit en bij mijn buurvrouw van stal!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:23

Wauw, ben heel blij voor jou en je paardje :j

Fijn dat hij zo relaxed is, nu ben je zelf ook wat gerust gesteld. Je hebt dat goed gedaan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:10

TamaraFloor schreef:
Was waarschijnlijk toch de energie of hoe je het noemt op die stal dat hij daar wel gek deed!

Ik word zo moe van die mensen die zeggen dat alleen 24/7 op het land goed is voor je paard!
Ik woon in noordholland en hier is dat überhaupt geen optie. Vanaf begin oktober is het land te nat.

Die van mij staat een dagdeel op de padouck, komt ze er bij mij uit en bij mijn buurvrouw van stal!

Oh ik kan zo al 12 plekken noemen in Noord-Holland waar paarden wel buitenstaan wat een slap excuus. Ik zit bij Enkhuizen op de klei, maar ook in waterland op het laagveen weet ik plekken waar paarden altijd buiten staan, dus nee met dit excuus ko je niet weg. Waarschijnlijk vind je je eigen reistijd, rijbak, verwarmde zadelmaker etc belangrijker en schuif je het daarom op Noord-Holland kan niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:14

idd sta in Amsterdam Noord ( landelijk Noord ) en het hele spul staat gewoon nog op de wei hoor ( stal Bleijkmeer ).Gewoon heel goed gedraineerd.
Vanaf eind November is het hier ook afgelopen , maar dan is er een 100x 50 (droge) paddock waar ze de hele dag op staan. Dus nog steeds lekker buiten.

Die paddock is droog ondanks de grond hier, er wordt elk jaar weer een hele boel zand aan toegevoegd om hem weer strak winterklaar te hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:12

Goede keus TS. Waarschijnlijk toch de stress van de andere stal waardoor hij uit zn doen was en niet de stal op zich. Zo zie je maar weer. Paard geeft zelf wel aan wat wel en niet kan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:18

Hartstikke fijn ts!

Ik zit op veengrond en mijn paarden staan 24/7 buiten. Niet op het land nee, dat is echt geen doen in de wintermaanden. Maar in de gedraineerde paddock/bak staan ze lekker met droge voetjes buiten.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:56

Haha die reacties meteen! Waar ik sta is het te nat. Anders hadden ze nog wel op het land gestaan. Kan wel een foto maken als jullie dat willen ;-)

Ik reis al een flinke tijd zodat mijn paard op een fijne stal kan staan in plaats op een stal waar ze er amper uit kunnen.
Dus dat is ook onzin.

Ze komt er ik denk gemiddeld 8 uur per dag uit in de winter en ze is daar happy mee. Na een paar uur op de padouck is ze er wel weer klaar mee en wil ze er graag uit.

En nee ze staat niet alleen.

Maar fijn dat jullie paarden vast veeeel gelukkiger zijn dan die van mij.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:59

O en nog even over verwarmde weet ik wat allemaal, ja we hebben een binnenbak maar ik rijd bijna altijd buiten. We staan aan natuurgebied waar ik ook rijd als het koud is.

En Noord Holland is groot dus als je onder aan woont ga je niet je paard in Den helder zetten of andersom.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 03:02

misschien is hij gewoon een neurotisch paard en heeft hij toch een trauma opgelopen bij die boer , heb je wel eens aan valeriaan gedacht.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 03:03

Montega schreef:
Nou beste mensen, voor degene die geintereseerd is .. Mijn ruin is verhuist .. Binnen 10 minuten heb ik hem zelf voetje voor voetje de trailer in gekregen. Eenmaal op de nieuwe stal heeft hij in de bak gestaan met een maatje en daarna heb ik hem de stal in gezet. HELEMAAL NIKS AAN DE HAND:) hoofdje lekker naar buiten en hij is gaan eten. Contact gehouden met de stalhoudster en na het eten nog zelf terug gegaan. Stal is netjes dus geen rondjes en hij stond vredig om zich heen te kijken .. Happy horse happy me

dat is geweldig gefeliciteerd.

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 15:44

Voor iemand die misschien ooit info zoekt over hetzelfde probleem.

Ik heb nog nooit zo'n rustige ruin gehad. Hier van heb ik geleerd dat een slechte stal en een onrustige omgeving voor je paard dus wel de gehele invloed is op zijn gedrag en dat dit gedrag dus ook wel afgeleerd kan worden.
Ik sta nu eindelijk op een super goede stal waar mijn ruin in het begin wat onrustig was maar naar 3 maanden zo gewend en blij was dat hij rustiger is dan ooit ! Het kan dus wel..
Ohjaa en hieruit blijkt maar weer .. Niet ieder paard wilt 24/7 het land op. Want mijn bolle ruin is altijd weer blij als hij naar binnen mag :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:52

TamaraFloor schreef:

Ook mijn 4 paarden staan 24/7 buiten in de kop van Noord-Holland.. Ja het is veel werk maar het kan wel.
En nee, geen modder en geen drek. En wel een goede rijbak ;) Niet zomaar wat roepen als je het niet zeker weet. Je moet wel goed zoeken.

TS; fijn dat jij een oplossing hebt gevonden.