Dominante ruin - bijtgedrag/chagrijnig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Re: Dominante ruin - bijtgedrag/chagrijnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:36

Hoe weet die gedragstrainer dat je paard het doet als
"maniertje"/ gewoonte en niet als uiting van onvrede/ pijn/ honger?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:16

Ninx schreef:
Rizette schreef:
Dit paard is niet blij dat is duidelijk. Hoeveel uur staat King dagelijks buiten ? Altijd met 1 ander paard? Hoeveel hooi krijgt hij op een dag aan kilo's in hoeveel voerbeurten en hoeveel krachtvoer? Hoe vaak wordt hij gereden en hoe lang is hij al onregelmatig bij het rijden? Hoe lang loopt hij al zonder passend zadel? Dat zijn denk ik allemaal dingen die zijn gedrag beinvloeden. Dan kun je proberen om wat aan zijn gedrag te veranderen maar beter eerst zorgen dat de basisvoorwaarden voor hem o.k. zijn.

Dit zijn relevante vragen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 16:32

Bij ons op stal is er in de winter helaas niet de mogelijkheid om dagelijks lang naar buiten te gaan. In de winter staat hij helaas dus veel binnen. We kunnen hem wel losgooien maar aangezien er meerdere pensionklanten zijn kan die hier niet uren achtereen in staan. Maar ook in de zomer wanneer hij overdag gewoon op het land staat, met zijn beste vriendje, doet die dit gedrag ook. Dus daar ligt het echt niet aan.

We hebben de laatste tijd iets problemen met het kuil/hooi want hij kreeg opeens heel veel eiwitbulten. Nu staat hij alleen op hooi en zijn deze bulten gelukkig weer weg. Hij krijgt dit als het goed is 3x per dag, hoeveel kg dit is zou ik niet weten. Maar het is natuurlijk ook niet mijn eigen paard hea, dus ik heb hier eigenlijk niks over te zeggen. Hij knabbelt ook de hele dag wat door aan zijn stro.

King wordt op dit moment met name door mij gereden, de eigenaresse rijd hem vrijwel niet meer. Ik rij hem 3x in de week en op maandag staat die altijd voor de kar wat die onwijs leuk vind. Verder komt die sowieso elke dag zijn stal uit, zijnde het in de molen zijnde het stappen aan de hand of longeren. We hebben sinds kort een nieuw zadel welke een stuk beter ligt en dit merk ik dan ook echt tijdens het rijden. Onregelmatig loopt die niet.

Hij vertoont dit gedrag voornamelijk op de poetsplaats tijdens het poetsen e.d. Tijdens het rijden is het een gewoon normaal paard, hij kan wel eens iets nukkig zijn maar welk paard is dat nou niet wanneer die iets moeilijk vind.

Renekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:54

Je zegt dat hij het alleen op de poetsplaats doet. Heb je hem wel eens in zijn stal proberen te poetsen? Doet hij het daar ook?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 21:16

Zaatje schreef:
Je zegt dat hij het alleen op de poetsplaats doet. Heb je hem wel eens in zijn stal proberen te poetsen? Doet hij het daar ook?

Ja ik heb hem toen op aanraden van de gedragstrainer eens voor zijn stal gepoetst en buiten voor de weilanden. Voor de stal deed die het ook een beetje, buiten niet maar toen zat die heerlijk over de weilanden heen te turen dus was die heerlijk afgeleid. Het is op de poetsplaats echt het ergst.

Renekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:13

_Linn_ schreef:
Ja ik heb hem toen op aanraden van de gedragstrainer eens voor zijn stal gepoetst en buiten voor de weilanden. Voor de stal deed die het ook een beetje, buiten niet maar toen zat die heerlijk over de weilanden heen te turen dus was die heerlijk afgeleid. Het is op de poetsplaats echt het ergst.

Dan ligt het volgens mij niet aan het feit dat je hem aan het poetsen bent... Misschien heeft hij nare herinneringen aan poetsplaatsen? Dan moet je hem de poetsplaats met iets fijns laten associëren.
Hoe je dat het beste doet weet ik ook niet, ben geen gedragsdeskundige. Maar misschien eten geven ofzo? Een wortel, paardensnoepje. Of m neerzetten en gewoon tegen m praten, geruststellen, kroelen, dat soort dingen? Ik ben maar even aan het brainstormen hoor...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:33

_Linn_ schreef:
Verder gaan we gewoon verder met waar we mee bezig zijn, dus toch het blijven corrigeren (of soms juist negeren) en proberen goed gedrag te belonen. We hebben nog een lange weg te gaan dus maar ik denk niet dat dit ooit helemaal over gaat. Die gedragstrainer zei ook dat het ook een soort maniertje/gewoonte van hem is geworden, dat die het doet zonder reden, dus dat is gewoon lastig om eruit te krijgen.

Consequent zijn is nogal belangrijk. Door soms te corrigeren en andere keren te negeren ben je niet consequent en dan is ongewenst gedrag er uit krijgen erg lastig.