Verschil tussen een ruin/hengst en een merrie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:28

Ruin! Absoluut.

Ik kan gewoon niet veel met een merrie, ze liggen me gewoon niet :=

Ik heb dus een hengst gekocht :+ maar dat is nu gewoon een ruin en daar ben ik dol gelukkig mee :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:32

Peterina schreef:

En daar ging de koffie...proest... _O-

Hier ook een merriemens. Ik heb hengsten, ruinen en merries gereden en verzorgd maar toch, die dames vind ik toch het leukst. Hengsten vind ik vaak net te druk en teveel (behalve die ene, dat was een ouderwetse gentleman, als die een hoed had zou hij die standaard af nemen en 'goedendag, dames' brommen als hij merries tegenkwam). Ruinen, mja, lief en er zitten grapjassen tussen (vorig vzpaard was een rasclown) maar ik vind ze vaak, net als hengsten, wat lomp. Als er iets stuk gaat op het erf is het 9 van de 10 keer door een 'man' gedaan.
Merries vind ik grappig. VZpaard, ook een merrie, vind ik hilarisch. Kan een boek volschrijven over alles wat ik met die malle ouwe muts heb meegemaakt. De koppen die ze trekt, 't humeur dat ze heeft, hoe ze zich uitleeft, wat een briljant beest. :') En dan ook nog zo ontzettend lief en moederlijk kunnen zijn zoals alleen een echt mammapaard dat kan, zo voorzichtig met kleintjes, zo oppassend, je verdedigen tegen die lompe ruinen en andere rommel. Moppie. :+:
Maar sowieso, ook met andere merries, ik vind het gewoon ontzettend leuk spul, zelfs als ze eens wat gillerig zijn. En misschien ook juist omdat ik er altijd zo de lol van in zie dat ik ze daarom ook altijd wel redelijk handelbaar vind. Zelfs die 'diva' die voor mijn neus stond te stampvoeten omdat ze geen broodje van een voorbijganger mocht :') .

En natuurlijk is het vreselijk persoonlijk. Iedereen heeft zijn eigen idee bij een fijn/leuk paard en wat de één geweldig vindt is voor de ander een gruwel. En maar goed ook, zou sneu wezen als er alleen maar merrie,- hengsten,- of ruinenmensen waren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:58

Ik heb 13 jaar een merrie gehad, absoluut erg leuk dat geen dag hetzelfde is, dat je haar voor je moet winnen, dat je moet 'overleggen' en dat er dagen zijn dat ze geen millimeter geeft en dagen dat ze alles voor met je doet.
Maar ik heb ook momenten gehad dat het dodelijk vermoeiend is; altijd op je hoede voor losse achterbenen, knuffelen is er niet bij (dan deed ik dat juist wel, leuke piepmerrie :D ) en altijd onvoorspelbaar. Ik ben een periode steevast de box uit gemept, letterlijk, tot ik er achter kwam dat ik rook naar mijn bijrijdpaard (ruin). Andere kleding aan voor ik naar haar ging, en het probleem was uit de wereld. Merries. :+
Nu ik verhuisd ben moet ze ook niks van me hebben, omdat ik haar 'verwaarloos'. Dat is tenminste wat ik er aan koppel.

Ze is enorm leuk, maar tegelijkertijd was ik dat gedraak wel 'zat' dus besloten dat ik in de toekomst een ruin zou willen. Stabieler. Paarden zijn mijn ontspanning naast het drukke werkleven, en ze mogen best pittig zijn, maar niet iedere dag afwachten of je wel of geen discussie aan moet gaan.
Bij toeval liep ik tegen een jonge hengst aan, hoewel ik nog niet op zoek was, en die heb ik uiteindelijk gekocht. Wel zonder ballen, want gezien ik in de randstad woon en een stalling voor een groen paard met veel weidegang al lastig bleek, is het voor een hengst haast onmogelijk hier een paardwaardig bestaan te hebben.
We zijn elkaar nog aan het leren kennen, maar ik denk dat ik absoluut de juiste keuze heb gemaakt. Hij is geen sul, heeft de looks van een hengst (met 4,3 jaar gecastreerd) er zit pit in maar ook een heel vriendelijk, koel karakter.
Na een merrie die alles behalve koel was, een verademing. :D (maar de merrie blijft ook geweldig hoor, mijn gekke meissie)

Collie2008

Re: Verschil tussen een ruin/hengst en een merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:03

Een ruin, voor geen goud een merrie. Ik vind het zeikerds (letterlijk ook :+ ) te wispelturig en snel uit balans. Ben zelf vrij onrustig, ongeduldig en wispelturig :+ Dus dat werkt niet als er zo'n dame tegenover gaat staan. Liever een nuchtere ruin, al kan die van mij ook volledig over de zeik gaan, maar dat gebeurt eigenlijk zelden als ik zelf onrustig ben. We houden elkaar prima in balans.

Ik vind het lompe van de ruinen juist grappig. Op zich zou ik best een hengst willen, mits een goed karakter, maar ik vind dat je hengsten weinig paard kunt laten zijn als je geen eigen erf hebt dus dan is een ruin toch praktischer.

nadeel van ruinen vind ik wel dat ze echt een gigantische smeerboel van hun stallen maken en veel slopen. Althans, ik heb het idee dat ruinen dat meer consequent doen dan merries.

Eigenlijk net mensen dus :+

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:08

Mij maakt het niet uit!

Voorheen heb ik een merrie gehad, die altijd gewoon braaf haar ding deed. Was nooit wispelturig, niet vervelend terwijl ze hengstig is gewoon zoals het moet.

Nu heb ik een ruin, maar merk daarin tegen weinig verschil met mijn merrie. Het enige verschil is, dat mijn ruin een smeerboel maakt van zijn stal. Dit deed mijn merrie dan weer niet.

Conclusie: Mocht ik ooit weer kijken voor een ander paard, dan maakt het geslacht niet uit!

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:14

Een ongecompliceerde ruin lijkt mij heerlijk, maar vreemd genoeg val ik alleen voor merries! :+

Ik hou wel van de uitdaging; beetje onderhandelen samen én als je samen eenmaal op één lijn zit....geweldig!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:39

Ik heb ook zeker voorkeur voor geslacht!

Ik wil absoluut geen merrie meer. Ik vind het net als Collie2008 zeikerds, wispelturig, onvoorspelbaar. Daarnaast vind ik ze gewoon altijd minder mooi, missen een stukje uitstraling, en vind ik (na 10 jaar merrie) de hengstigheid echt enorm vervelend, zeiken hun staart constant onder :S Op stallen altijd gezeik als ze merries/ruinen samen gooien, worden ze constant gedekt -> rugproblemen. Leiding is ook altijd maar suggestief, want beetje alpha merrie laat zich niet zomaar commanderen, die moet het er toch ook echt mee eens zijn.

Ruinen vind ik een tikje saai, maar beetje extaverte ruin, zal ik altijd prima vinden. Lekker gelijkmatig, voorspelbaar, makkelijk de baas te worden; kan overal bij in de wei.

Hengst heeft mijn voorkeur, net even wat meer actie, eigen houding, speelsheid. Verder net als ruin gelijkmatig, voorspelbaar en makkelijk te domineren. Vooral de speelsheid kan ik wel waarderen, creatief, en ook altijd heel bijzonder hoe ze veel meer voor je over hebben als er in hun ogen gevaar optreed. IPV rennen aanvallen. Die mentaliteit hou ik wel van.

Maar behalve geslacht is het algemene karakter natuurlijk bepalend! het moet sowieso een eerlijk dier zijn, anders zou ik hem sowieso niet willen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:43

Toydoll schreef:
Ik heb ook zeker voorkeur voor geslacht!

Op stallen altijd gezeik als ze merries/ruinen samen gooien, worden ze constant gedekt -> rugproblemen.

Zoals de mijne dus :+ Die springt overal op en helemaal d'r in ook gewoon. Met 2,5 jaar geruind, maar helaas :+ Kan dus ook niet echt in een groep staan. Alleen met hele dominante merries die dit gedrag niet pikken

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:10

En daarom heb ik een pony ;)
Ik heb bewust voor een ruin gekozen, hele tijd merrie's getraind maar kan er niets mee, die karakters tussen mij en hun gaan botsen. Ik pak graag door, en dat gaat met een merrie 9 vd 10x niet. Die moet je overtuigen tot in de eeuwigheid af en toe.

Maar doordat ik een pony heb di eook nog eens lang hengst is gebleven heb ik wel alle andere voordelen, het is een grapjas 1e klas, wil graag kroelen, heeft veel looplust en laat zeer regelmatig merken dat hij er is onder het zadel :D (onder het zadel op een vreemd terrein met andere wordt het echt een wanna be hengst, overigens thuis in de bak met andere paarden komt dit gedrag ook veel naar boven)

Aan de andere kant is het juist weer een goedzak, kan er alles mee, laat alles overzich heen komen, kan bij alle paarden(nu is hij heel onderdanig naar andere soortgenoten als hij los staan, zal ook niet proberen te dekken bij merrie's, jagen etc hij laat alles over zich heen komen en is bijna altijd zelf de pisang als er gekibbel uitbreekt.), vergeet mijn foutjes, correcties etc.

Dus de volgende wordt echt weer een ruin en dan bij voorkeur een pony, puur omdat die meer karakter meenemen ookal zijn ze ruin

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:25

Doe mij ook maar mooi een merrie.
Ruinen zijn eigenlijk veel makkelijker, maar op een of andere manier heb ik daar toch nooit een klik mee. Ik heb blijkbaar toch echt dat tegengas nodig van een merrie.
Al is het soms gewoon wel heel. erg. vermoeiend. Maar ach, dan blijft het uitdagend, right? :D

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:27

Ik wilde een ruin en kwam thuis met een merrie. :Y)
Vind het wel een leuke uitdaging hoor! Ze is erg gereserveerd, en dat kan inderdaad vermoeiend zijn, maar als ze zich dan openstelt voel je je wel erg speciaal! <3

EDIT: volgende keer ga ik wel echt voor een ruin, denk ik. O:)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:29

Ik ben echt een merriemens, ik overleg graag :D maar ik weet bij merries wel aan is aan, en dan is het ook 100%. Heb bij ruinen altijd het idee dat ze maar doen waar ze zin in hebben := .

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:32

Geloof me, dit verschilt zo erg per paard.
Er heerst over alle drie een behoorlijk vooroordeel, vind ik. Ik heb een ruin gehad, waarvan zijn humeur meer wisselde dan een zwangere vrouw. Ik heb een hengst gereden, die je met twee vingers kon sturen en een merrie die fantastisch was met kleine kinderen. Maar hengsten en merries hebben hormonen, dus daar kunnen ze meer last van hebben. En ruinen kunnen minder pit/energie hebben doordat ze gecastreerd zijn.

Ik zou eerder kijken naar het kuddeverband en wat daar tussen zou passen. En vervolgens gewoon is bij paarden gaan kijken die je aanspreken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:39

Ruin..
Maar ja, daar zit je dan met je 2 merrie's en 1 ruin.
Hengsten vallen puur af vanwege huisvestings problemen, zou er geen bezwaar tegen hebben (heb ook jaren AV verzorgpaard hengst gehad).
Moet zeggen heb merrie's die zich niet meteen als merrie gedragen.
Oude wijze dame, is niet zo van de knuffel, maar doet dan nog geen oor naar achteren, ondergaat het gewoon, zal geen hoef optillen. Verder heel gelijkmatig, in verleden alleen als ze echt hengstig was, met rijden probleempje.. heb wel eens stil gestaan op een diagonaal in een 60 meter bak... met wedstrijd, geen beweging meer in te krijgen en toen kon je nog niet afgroeten, heb me die proef doorgeploeterd en hadden geen verlies..ppffff.
Verzoeken wel graag netjes met 2 woorden indienen, echter dan doet ze wel ALLES voor je.
Mevr. wordt overigens vaak aangezien voor hengst of laat geruind.
Ruin, die heb ik gekocht, maar als dit toevallig merrie was geweest was ook wel oke geweest. Wel meteen gemeld, geen hengst en als hij nog hengst wordt, wordt ie geruind. (hengst mag bij ons op stal wei niet in, vind ik geen leven, dus dan maar ruinen). Is gezellig, wil overal aan peuteren, maar is wel heer van stand.
Nummer 3 had ik niet veel keus in, dochter van mijn oude merrie. Ook geen echte merrie, grote pretbek, super gezelligheids dier echt blije vogel. Heb nog geen verzoeken uitgebreid in hoeven dienen, dit is soort border collie, grote will to please.

Zo kwam hengsten/ruinen mens toch aan 2 merries en is er nog blij mee ook.
Zou ook geen paard laten staan om het geslacht, ja echte pismerrie, maar dat is dan toch niet mijn type :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:00

Merrie.
Heerlijk dat eigenwijze "vandaag niet kom morgen maar terug"
Kan je op een briefje geven dat het zo is.
Als ze deze bui niet heeft heeft is ze heel erg medewerkend.
Ben met lange lijnen bezig en zo heel af en toe kijkt ze vragend om wat de bedoeling is. :j
En vooral dat smorgens binnenkomen, je weet gelijk hoe dr pet staat.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:11

Ik heb 2 merries, en ja daar heb ik specifiek voor gekozen!
Ik vind merries persoonlijk ook leuker ivm de hormonen, geen dag is hetzelfde!
Een hengst zou ik niet willen, puur omdat je, als je stalling zoekt moeilijk een stalling kan krijgen alleen al omdat het een hengst is!

Een ruin vind ik persoonlijk niks, doe doen in mijn ogen gewoon wat je vraagt!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:15

Doe mij maar een dominante ruin, of en hengst. Veel merrie's zijn gewoon irritant. Hetzelfde als met vrouwen, heb ook liever mannelijke contacten :')

Marit_femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:22

Al zijn ze soms nog zo eigenwijs ik kies voor een merrie <3

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:37

Ik ben dol op merries, heeft toch iets en een stukje eigenwijsheid waar ik mij in kan vinden. Mijn eigen merrie houdt ook van daadwerkelijk contact, genieten van elkaars aanwezigheid en een kroel. Zelf is zij wel stabiel en zal je nooit kwaad doen, zelfs niet als zij hengstig is (merk je eigenlijk bijna niet). Maar met een ruin kan ik net zo goed mee opschieten!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:35

Mijn merrie heeft gelukkig niet echt last van haar hengstigheid. En ik ben nog nooit een onder gepieste staart bij haar tegengekomen.
Ze heeft af en toe wel echt een bui dat ze echt geen zin heeft. Dan loopt ze weg als ik haar uit de paddock wil halen. Als ik dan 30 meter achter haar aan loop, laat ze zich wel pakken (met tegenzin, haha ). Ik vind dat wel grappig. Verder is ze wel een enorme knuffel. En voor mijn dochter is ze echt super lief.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:44

Ik heb zelf twee merries lopen en een ruin. In het verleden heb ik vooral merries gereden en verzorgd. Ik vind het lastig te zeggen wat mijn voorkeur heeft, ieder paard is immers anders. Als ik een nieuw paard zou gaan kopen zou ik eigenlijk niet echt rekening houden met het geslacht. Alleen een hengst zou afvallen, maar dat is puur omdat ik dus al merries heb lopen.

Als ik puur naar die van mij kijk dan valt me op dat Hans veel speelser is dan Grietje en Amber. De twee dames zijn slim, maar ze gebruiken die slimheid vooral om aan eten te komen. Hans gebruikt zijn hersens ook graag om streken uit te halen zonder dat daar perse voer tegenover staat. Hij is ook meer op mij gericht dan de dames. Die hebben geen interesse in mij zodra ze eten hebben gekregen. Hans komt gewoon even gezellig buurten als ik poep aan het scheppen ben in de wei. Amber is erg dominant, maar werkt wel graag voor je als je het op een eerlijke manier van haar vraagt. Ze had vroeger wel ontzettend veel last van haar hengstigheid en was een echte bitch tegen andere paarden. Dat wordt nu gelukkig minder nu ze ouder wordt. Hans is echt een banketstaaf rozenwater, maar hij daagt de rest wel weer graag uit door irritant te doen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:12

Haha, al die mensen die zeggen dat ruinen saai zijn, geen karakter hebben of geen humor? Jullie mogen je gerust eens een dagje met mijn ruin vermaken :')

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:16

Ik ben echt een merrie-mens :j We hebben er thuis 3 lopen en ik vind ze gewoon tof. Ze hebben een heel eigen pittig karakter en kunnen elke dag anders zijn. Tsja soms is dat wel irritant maar vaak kan ik er wel om lachen.

Ze gaan wel 100% voor hun eigenaar door het vuur en zetten altijd hun beste beentje voor :D ik merk dat ze beide erg aan me gehecht zijn. En de merrie van mijn vader heeft echt een band met hem en mij vindt ze niet zo boeiend terwijl ik ze meestal op de wei zet en ze mij wel vaak (positief) ziet.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:23

Ik heb geen voorkeur. Ik heb 2 merries en 2 ruinen... Ze hebben allemaal trekjes die ik heel leuk vind of minder leuk vind. Maar dat is niet ruin of merrie afhankelijk hier in ieder geval.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:30

Mijn voorkeur gaat naar merries, ik hou wel van dat: vandaag niet, ik heb namelijk zelf ook zo'n dagen.

Hengstigheid valt bij mijn eigen merrie wel mee, kan rijden zonder problemen. Maar toch heeft ze dagen waarin van de eerste ochtendminuut duidelijk is: vandaag wil ik met rust gelaten worden, door alles en iedereen! (ook andere paarden)
Laat ik nu ook af en toe zo'n dag hebben...