Je hebt een paard maar doet er weinig mee

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 06:42

Ik ben zelf ook geen ruiter maar ben, samen met mijn bijrijdster, wel iedere dag bezig met de paarden. Ik haal de lol uit wandelen, grondwerken en rechtrichten aan de hand en mijn bijrijdster zit er 3 x per week op. In de zomer 24/7 in de wei en in de winter uitloopstal met paddock.
Als jouw paard voldoende beweging krijgt maakt het volgens mij niemand wat uit dat je er niet op rijdt.
Waar ik wel moeite mee heb zijn paarden op een pensionstal die 23/7 in een hok van 3x3 staan en waar niets tot weinig mee gedaan wordt.
Ik snap ook af en toe niet waarom mensen een paard hebben, ik vind het iedere maand serieus geld wat ik kwijt ben.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 06:44

Bij mij is het de laatste jaren ook afgezakt.
Ik vond het altijd heel leuk om te rijden en beleren maar ben er nu niet zo meer mee bezig.
Heb mijn haflinger verkocht in april naar een top thuis omdat zij de aandacht wel echt nodig Had en gelukkig ook ruim voldoende krijgt nu.
Verder heb ik inmiddels 4 shetten en ik doe er praktisch niks mee, moet er wel elke dag zijn voor ze.
Ze hinniken altijd en komen aan rennen maar ze weten goed genoeg dat ze voedsel krijgen ;)
Ze vinden me heus wel lief ;)
Ze vermaken zich prima met vriendjes, ontsnappen, vechten, spelen en halen rottigheid uit.
Dus de wandelingen etc missen ze niet hoor. De verzorgster komt af en toe ook dus dubbel feest.
Rijd al een half jaar geen paard, de boer waar ik sta heeft er wel eentje laten beleren en ik ga het wel wat oppakken maar of ik ooit actief word zoals ik was? Nee zeker niet verwacht ik.
Krijg vaak genoeg commentaar dat ik gewoon niet durf en een echt rij paard moet kopen.
Maar ik hou teveel van mijn grasmaaiers waar ik niks aan heb :)

F_Orumster

Re: Je hebt een paard maar doet er weinig mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:25

Vraag de pensionhoudster eens of je paard nukkiger of lastiger in omgang is (naar andere paarden of voor binnen en buitenzetten).

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:32

Maar jij luisterd wel, jij doet er ook nog wat mee. Alleen wordt je hier gesterkt in jou mening. Maar dat is nou wat zij niet willen.

Mooi laten gaan. Paardje vindt het vast geen straf

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:34

Ik heb er 4.. Die staan 24/7 buiten.. (nu heb ik er eentje ff binnen staan ivm rotstraal aan 3 voeten) maar daar doe ik ook niet dagelijks wat mee.. De ene men ik mee.. De ander rij ik mee.. Weer een ander is gisteren voor t eersr geshowed en de laatste doet helemaal nog niks.. En ze staan twee aan twee op de paddock of op de wei.. Ligt aan t weer..

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 11:13

Als ze met veel regen binnen staat en dan weer met mooier weer naar buiten mag dan kan ze moeilijk zijn in de omgang. Maarja dat is vrij logisch.

Er is ook altijd een fanatieke wedstrijd ruiter op stal en die vraagt ook vet vaak: ga je ook rijden? en dan is mijn antwoord vaak altijd: nee.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:19

Ik heb ook een tijdlang weinig met m'n pony gedaan, na het voeren en 's winters mesten vd stallen was de tijd nou eenmaal al op! Nu staan ze op een stal waar de 'klusjes' worden gedaan en heb ik opeens zeeen van tijd dat ik denk van; wat moet ik nou doen?! Ik voel me soms bijna schuldig dat ik alleen kom om m'n pony te verwennen en te poetsen en een aantal keer per week er lekker op stap voor een ritje :o
Zolang je paard lekker buiten op 't land staat met vriendjes en je er zelf wel gewoon elke dag bent, niks mis mee toch? Paardje vind 't vast niet erg :D Stel nou dat 'ie de hele dag opgehokt zou staan, dan word 't uiteraard een andere kwestie vind ik.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 11:34

Piekosjj schreef:
Ik heb ook een tijdlang weinig met m'n pony gedaan, na het voeren en 's winters mesten vd stallen was de tijd nou eenmaal al op! Nu staan ze op een stal waar de 'klusjes' worden gedaan en heb ik opeens zeeen van tijd dat ik denk van; wat moet ik nou doen?! Ik voel me soms bijna schuldig dat ik alleen kom om m'n pony te verwennen en te poetsen en een aantal keer per week er lekker op stap voor een ritje :o
Zolang je paard lekker buiten op 't land staat met vriendjes en je er zelf wel gewoon elke dag bent, niks mis mee toch? Paardje vind 't vast niet erg :D Stel nou dat 'ie de hele dag opgehokt zou staan, dan word 't uiteraard een andere kwestie vind ik.

Ja als ze op stal staat hou ik er wel rekening mee. Maar dan heb ik nog steeds geen zin om met haar aan de slag te gaan dan doe ik het omdat het moet, niet omdat ik het leuk vind.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:41

Ik rij zelf ook te weinig (toen mijn verzorgster op vakantie was wel :')) maar nu is zij weer fanatiek bezig en denk ik "prima" ;)

Bij ons op stal zegt niemand er iets van... Vorige stal wel.. toen heel subtiel gezegd "Ja, dan geef je me 10.000 euro, mag je hem hebben met spullen en alles erbij en kun jij bepalen wat er mee gebeurd... Doe ik er een strikje omheen." :')

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:45

Ik voel me al schuldig na 5 dagen niks doen qua training.
Ik heb dan wel mini's maar wel 2 die elke dag staan de stuiteren voor het hek omdat ze aan het werk willen. Al is het maar een blokje lopen dan staan ze al veel rustiger.
Ik voel me wel echt heel schuldig als ik een dagje niet kan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:47

Mijn 'reden' is dan misschien iets anders, maar toch...

Ik heb een pony die ik al 9 jaar heb. Ze is 27, een oude dame met cushing.
Ik heb die 9 jaar niet veel op haar kunnen rijden. Ze heeft 3x een peesontsteking gehad, en liep vaak onregelmatig waar dierenartsen geen reden voor konden vinden...
Vorig jaar ben ik begonnen met mennen. Ze liep al weer een tijd goed! En ik ben eigenlijk te groot voor haar (ik ben 1.60, ze is een c pony van 1.32) Dus mennen leek me leuk om op te gaan pakken.
Ze leerde snel, binnen no time kon ik op pad met haar. In de herfst begonnen, in de winter niks gedaan vanwege het weer, in het voorjaar wou ik weer beginnen... Maar toen werd ze hoefbevangen.
Weer een aantal maanden niks kunnen doen. De hoefbevangenheid was maar licht, gelukkig na een tijdje gaven de veeartsen en hoefsmid mij weer groen licht om te beginnen.
Leuk, weer begonnen. Alleen sleet ze haar hoeven erg snel, dus in overleg ijzers eronder, alleen voor de zomer 6 weken, zodat ik in de zomervakantie lekker kon rijden met haar.
Ze kon niet overweg met haar ijzers, ze liep er eerst super op, maar na 2 weken weer onregelmatig. Toen ze een aantal keren hard onderuit ging in het land (ze gleed uit door de ijzers) was de maat vol en heb ik ze er weer onder weg laten halen.
Maar nog bleef ze onregelmatig lopen. Ik wist niet meer wat ik er mee moest, veeartsen wisten het ook niet... Dus wij naar Albert van Es. Bleek er een verbinding tussen haar rug en bekken los te staan (ik kan het niet precies uitleggen, maar je kon duidelijk voelen dat er tussen haar bekken een gat in haar rug zat, hier hoorde eigenlijk een spier te lopen). Hij heeft dit weer goed gezet, en inderdaad! Ze liep beter.
Ze loopt nog steeds goed. Af en toe onregelmatig. Albert gaf ook wel aan dat ze iets slijtage in het linkervoorbeen heeft (wat wil je voor een 27 jarige dame).
Maar ik vind het lastig om weer te beginnen, bang dat ze weer gaat kreupelen, dat ik -hoe voorzichtig ik ook ben- iets overbelast of stuk maak. Rijden mag ik niet meer op haar (ivm die verbinding, door de druk op haar rug zou dit langzaamaan weer los kunnen gaan, ze heeft een doorgezakte rug dus hij raadde rijden af).
Het maakt mij allemaal niet zo uit, maar de mensen om mij heen sporen me iedere keer aan om weer te gaan mennen. Maar ik durf niet en dat snappen ze niet.

Mijn pony heeft het goed, gaat elke dag in de wei met een paardenvriendje. Ze is happy, dat kan ik aan haar zien.

Ik ben iig blij dat ik niet de enige ben...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:48

Stalhouder heeft niets te klagen als hij zijn geld maandelijks krijgt. Paard zal er ook geen probleem van maken hoor. Ik zie het probleem niet.

Die 2 van mij staan ook wel eens langere tijd niks te doen. Ik ben nu eenmaal druk en dan moet ik keuzes maken.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:53

Haha da's een goeie Lianennetje. Ach de omgang met die dieren is toch gewoon het allerleukste vind ik hoor. Veel leuker dan rijden. En me verplicht voelen om wat 'te doen' daar doe ik al helemaal niet aan.
Onze katten daar rijden we trouwens ook al nooit op en die zijn ook erg leuk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:57

Mijn 27 jarige staat met een shet op de wei met inloopstal. Zo nu en dan een borstel en een klopje naast voeren en mesten en ze is prima tevreden. Zo nu en dan doen we nog een wandeling onder het zadel.

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:22

Jouw paard heeft een luxeleven waar veel paarden jaloers op kunnen zijn. Ik vind dat de staleigenaresse zich hiermee niet moet moeien, jouw paard, jouw keuze.
Wel begrijp ik niet waarom mensen paarden houden als ze er toch niks mee doen, hier op stal ook, verschillende paarden waar de eigenaar misschien 1x/ maand langskomt. Dan kan je toch beter je geld in iets anders steken...

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:27

Hobbyhorse schreef:
Haha da's een goeie Lianennetje. Ach de omgang met die dieren is toch gewoon het allerleukste vind ik hoor. Veel leuker dan rijden. En me verplicht voelen om wat 'te doen' daar doe ik al helemaal niet aan.
Onze katten daar rijden we trouwens ook al nooit op en die zijn ook erg leuk.

Dat heb ik dus ook... Ben er elke dag, beetje tutten, verzorgen af en toe een ritje.. Prima toch? :) Beest komt niets tekort... (Kijk hebben ze medische zorg nodig en je komt nooit/regelt dat niet... ander verhaal)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:40

Fitii schreef:
Jouw paard heeft een luxeleven waar veel paarden jaloers op kunnen zijn. Ik vind dat de staleigenaresse zich hiermee niet moet moeien, jouw paard, jouw keuze.
Wel begrijp ik niet waarom mensen paarden houden als ze er toch niks mee doen, hier op stal ook, verschillende paarden waar de eigenaar misschien 1x/ maand langskomt. Dan kan je toch beter je geld in iets anders steken...

Wij doen ook vrijwel niets meer met de paarden, maar zelfs als ze gezond waren zouden ze niet verkocht worden. Eenmaal gekocht gaat een dier hier pas weg als hij dood is. Zo lang een paard een leuk leventje heeft is het goed toch? Ja, het is wat duurder dan kijken naar een tv, (al staan ze hier gewoon thuis in het land/paddock dus dat kost alleen wormmiddel, de dagelijkse medicatie, en bij winterdag hooi) maar een knuffel hier en een ritje voor de kar of onder het zadel of met de verzormeisjes daar is de moeite en het geld wel waard hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:49

Ik heb 2 setjes van 7 en 8 jaar oud en een tinker van 8. Die is beleerd, ik heb hem sinds 2011 en tot nu toe staat die 24/7 bij mijn wedstrijdpaard gras te maaien. Die nu ook al aantal maanden vakantie heeft. Zolang ze elkaar hebben maakt het hen echt geen zier uit. Die entertainen elkaar heus wel :)

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:01

Om meerdere reden zit ik er ook niet dagelijks op. Soms maar eens in de twee week en dan maar tien minuten.
Ook ik kreeg commentaar. Op deze manier kom je nooit in de wedstrijden.
"Ik hoef geen wedstrijden te rijden. Ik hoef eigenlijk helemaal niet te rijden. Ik heb een paard en op deze manier geniet ik er van."

Ik betaal stalling. Verzorg mijn paard en geef haar alle medische zorg wat ze nodig heeft.
En wat n ander met zijn paard doet zal mij roesten...
Twas wel fijn als iedereen zo dacht.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:04

Bobar is nu 20 en zo'n twee of drie jaar volledig met pensioen. Hij krijgt dagelijks z'n natje en z'n droogje en een knuffel. Heeft een paardenvriend en is erg blij en goed te pas. Wat wil zo een dier nog meer? Leven en laten leven moet men in de paardenwereld echt eens leren. Mijn jonge paard van 6 jaar heeft vorig jaar veel gedaan en veel mee gemaakt. Dit jaar echt een tussenjaar ingepland. Hij staat soms rustig 4 - 5 weken stil. Dan rij ik weer een paar keer en zet ik hem weer stil. Laat mensen maar denken. Ik denk dat ik hen op deze manier heel houd en dat het goed voor ons is. Wel start ik hem nu ook niet. Dat is de keerzijde. Want dat vond ik niet eerlijk tov hem. Dus als je wedstrijden wilt rijden zul je moeten trainen en anders lekker genieten van je paard zoals jij wil ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:14

Ik wordt er soms ook best wel verdrietig van hoe mensen denken. Mijn vorige staleigenaar zei altijd tegen mij; waarom verkoop je haar niet? Naar de slager ermee! (Zie mijn verhaal paar posts hiervoor).
Hij zei je kunt er niks mee, die knol kost alleen maar geld... (Ook een belangrijke reden waarom ik daar weg ben gegaan.)
Merk dat heel veel mensen zo denken over oude(re) ponys/paarden. Je kunt er niks meer mee, dus weg ermee. Jammer.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 14:20

Ik ben het rijden gewoon zat. Ik heb ook vaak last van mijn rug met rijden. Ik zat te denken om soms wat lange lijnen werk te doen. Alleen heb daar geen ervaring mee. Weet iemand of dat leuk is?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:32

Fitii schreef:

Ik begrijp nooit zo goed waarom anderen er altijd een mening over moeten hebben eerlijk gezegd :o Mijn paard, mijn geld, mijn keuze inderdaad :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:12

Bambi1995 schreef:
Ik ben het rijden gewoon zat. Ik heb ook vaak last van mijn rug met rijden. Ik zat te denken om soms wat lange lijnen werk te doen. Alleen heb daar geen ervaring mee. Weet iemand of dat leuk is?

Ik vind dat erg leuk (ik doe het vooral met m'n verzorgshet). Hij vindt het ook erg leuk. Ik maak meestal een wandeling buiten, daar hoef je niet veel voor te weten, hoewel ik ook een keer een lesje heb gevolgd.

Afbeelding
Ook leuk uitzicht toch :D

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 15:45

Hoe zou ik daar mee kunnen beginnen? Want ik heb niks van materiaal