Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Marieke_K schreef:24/7 wei wordt z'n dood vanwege z'n bevangenheid. Ik sta bij iemand thuis met nog twee andere paarden, veel keus heb ik niet qua buiten zetten. Daar weg wil ik ook niet: hij staat met pensioen en pensioenstallen in deze omgeving doen niet aan weidegang in de winter. Hem verhuizen is ook niet goed voor zijn hb.
Zelf iets knutselen zijn we aan het verzinnen, maar hij sloopt alles.
Vervelende is dat hij het eerste jaar daar t niet deed, nu wel. Kan geen oorzaak/ritme of trigger ontdekken..
Bowen schreef:Dees schreef:Er zijn ook paarden die hartstikke kapot gaan aan 24/7 naar buiten.
Net zoals er paarden zijn die helemaal geen speeltjes nodig hebben om de stal te verdragen.
Ik denk dat veel stalgebreken aangeleerd zijn door mismanagement - waarbij telkens maar je bekommeren om het geluksgevoel van je paard zeker ook een groot deel van mismanagement is. Het is een dier, het heeft een baas nodig en regels. Met op gezette tijden voer, een soortgenoot (liefst een paard) en werk. Duidelijkheid en beleid. En een ondergeschikte rol.
Bij mij op stal nog nooit een stalondeugd gehad. Een enkeling die trapt om aandacht en dat smoor ik dus in de kiem. Ik heb ze zo'n 10 uren per dag buiten staan en de rest staan ze op stal. Ze werken weinig. Ik houd al zo'n 20 jaar paarden en krijg bij herhaling complimenten over hoe keurig ze opgevoed zijn. Je mag wel iets van me aannemen
24/7 of anders met speeltjes en slowfeeders zou niet nodig moeten zijn. Een paard kan heus een paar uren op stal staan zonder ongemak, ook wel even zonder wat te 'knabbelen'. Dat moet je ze gewoon ook leren.
Kort om bek houden en slikken maar tegen je paard zeggen. Even lekker fiks aanpakken als ze "om aandacht vragen", vooral niet kijken waarom ze dat doen.
Je bekommeren om het welzijn van je dieren mismanagement noemen, sorry hoor, maar dat geeft wat opkomend gal bij mij.
Het hele "om aandacht vragen" e.d. is juist je dier vermenselijken. Een paard geeft gewoon aan ergens niet ok mee te zijn, dan dien je te luisteren, te kijken naar wat je kan doen binnen de kaders van dat dier, ga je niet ze even lekker aanpakken zodat ze niets meer zeggen.
En geen enkel gezond paard gaat kapot van 24/7 buiten, alhoewel daar ook management nodig is. Een schuilstal is erg handig, een goed geselecteerde kudde waarin geen individu ondergesneeuwd wordt ook, ook kan het nodig zijn het dier een deken op te doen. Is dat in orde kan ieder paard 24/7 buiten.
Kan je niet aan die voorwaarden voldoen dan is het echt niet erg om het dier een bepaalde tijd op stal te zetten, bv om rustig te kunnen eten. Moeten je paarden omdat je niet aan de voorwaarden kan voldoen langer binnen staan is het juist erg belangrijk om naar hun welzijn te kijken, grotere stallen (5 bij 5 bv), open wanden/deuren zodat contact met soortgenoten mogelijk is, voldoende ruwvoer en evt extra afleiding.
Dees schreef:Bowen, je schiet door.
Even in Bowen's profiel gekeken, maar die heeft dan ook geen warmbloeden op stal staan. Wel haflingers en een pony-kruising. Tja, dat kun je inderdaad wel 24/7 buiten laten.
Iets wat je met bloedpaarden rustig kunt vergeten. Die willen dat niet maar gaan er ook kapot aan. Bij mij op stal menig sportpaard dat van nature al amper een winterhaar aanmaakt. Zet zo'n dier 24/7 buiten en je kunt er min of meer wel afscheid van nemen. Paard blijft wellicht wel leven, maar gaat in kwaliteit per dag achteruit. Dat is niet uit te leggen aan een liefhebber van sobere rassen, maar bloedpaarden verliezen spieren en de vacht wordt mat. Die paarden staan dan echt in de overleef-modus en zijn helemaal niet zo gelukkig als de alternatieve paardenhouder hoopt.
Inmiddels zijn we erg van topic af.
TS, onder welke omstandigheden houd jij je pony?
Orchidee14 schreef:Dees schreef:Bowen, je schiet door.
Even in Bowen's profiel gekeken, maar die heeft dan ook geen warmbloeden op stal staan. Wel haflingers en een pony-kruising. Tja, dat kun je inderdaad wel 24/7 buiten laten.
Iets wat je met bloedpaarden rustig kunt vergeten. Die willen dat niet maar gaan er ook kapot aan. Bij mij op stal menig sportpaard dat van nature al amper een winterhaar aanmaakt. Zet zo'n dier 24/7 buiten en je kunt er min of meer wel afscheid van nemen. Paard blijft wellicht wel leven, maar gaat in kwaliteit per dag achteruit. Dat is niet uit te leggen aan een liefhebber van sobere rassen, maar bloedpaarden verliezen spieren en de vacht wordt mat. Die paarden staan dan echt in de overleef-modus en zijn helemaal niet zo gelukkig als de alternatieve paardenhouder hoopt.
Heel toevallig staat mijn, zeer verwende voorheen sportpaard KWPN bij dezelfde stalling als die van bowen. Vanaf geboorte tot 2 jaar terug (ze is nu 16) altijd 's-nachts op stal gestaan en nu dus 24/7 buiten, zelfs zonder deken in de winter. En raad eens? Ik heb nog nooit zo'n gelukkig en tevreden paard gehad. De paarden redden zich wel, uitzonderingen daar gelaten, het zijn de mensen die er moeite mee hebben.
Shenavallie schreef:Marieke_K schreef:24/7 wei wordt z'n dood vanwege z'n bevangenheid. Ik sta bij iemand thuis met nog twee andere paarden, veel keus heb ik niet qua buiten zetten. Daar weg wil ik ook niet: hij staat met pensioen en pensioenstallen in deze omgeving doen niet aan weidegang in de winter. Hem verhuizen is ook niet goed voor zijn hb.
Zelf iets knutselen zijn we aan het verzinnen, maar hij sloopt alles.
Vervelende is dat hij het eerste jaar daar t niet deed, nu wel. Kan geen oorzaak/ritme of trigger ontdekken..
En 's nachts in de rijbak met een flinke pluk hooi, verspreid?
Orchidee14 schreef:[naam verwijderd] schreef:Je neemt duidelijk met een minder mooie conditie genoegen.
Nou ja, zolang jij er maar in gelooft en blij van wordt, of niet dan?
Ik wil het zo niet doen.[/quote*
Ja, ik heb liever een gelukkig, minder mooi paard dan een ongelukkig paard in topconditie, dat klopt!
Dees schreef:En daarmee ga jij er dus voor het gemak maar van uit dat paarden in topconditie op stal automatisch ongelukkig zijn.
Yeah, right. Dat probleem hebben `24/7 buiten fanaten` wel vaker.
Mooi als het voor je werkt (voor zover je dat zelf kunt beoordelen, dat hangt natuurlijk maar helemaal van je eigen referentiekader af!). Ik heb er helaas al meerdere paarden aan kapot zien gaan, dat buiten willen houden en geloof er echt helemaal niet in. Niet in Nederland.
Dees schreef:Bowen, je schiet door.