paard schopt tegen stal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: paard schopt tegen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:51

Marieke; zal nu ook wel overgegaan zijn op gewoonte en dat is zo lastig te doorbreken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:17

Ben ik ook bang voor.. En wat is wijsheid: negeren? Niet slaan belonen, maar hoe? Boos worden? Al is hij daar niet van onder de indruk.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:26

Of ze staan bij het hek te staan dat ze naar binnen willen.

Kijk wat bij je paard past.
En of het lukt om hem bv snachts buiten te hebben.

Bevalt het niet kan je een Slow feeder aanschaffen.
Zijn ze langer met hun hooi bezig.
En op stal kreeg een paard matras voor zijn deur.
Met halster touwen vast gemaakt aan de spijlen.
je maakt een gat in de stof en daar halstertouw doorheen.
Wel als het matras kapot gaat weer een nieuw matras regelen.
Liefst zonder veren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:56

Marieke_K schreef:
24/7 wei wordt z'n dood vanwege z'n bevangenheid. Ik sta bij iemand thuis met nog twee andere paarden, veel keus heb ik niet qua buiten zetten. Daar weg wil ik ook niet: hij staat met pensioen en pensioenstallen in deze omgeving doen niet aan weidegang in de winter. Hem verhuizen is ook niet goed voor zijn hb.

Zelf iets knutselen zijn we aan het verzinnen, maar hij sloopt alles.

Vervelende is dat hij het eerste jaar daar t niet deed, nu wel. Kan geen oorzaak/ritme of trigger ontdekken..

En 's nachts in de rijbak met een flinke pluk hooi, verspreid?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:03

Bowen schreef:
Dees schreef:
Er zijn ook paarden die hartstikke kapot gaan aan 24/7 naar buiten.
Net zoals er paarden zijn die helemaal geen speeltjes nodig hebben om de stal te verdragen.

Ik denk dat veel stalgebreken aangeleerd zijn door mismanagement - waarbij telkens maar je bekommeren om het geluksgevoel van je paard zeker ook een groot deel van mismanagement is. Het is een dier, het heeft een baas nodig en regels. Met op gezette tijden voer, een soortgenoot (liefst een paard) en werk. Duidelijkheid en beleid. En een ondergeschikte rol.

Bij mij op stal nog nooit een stalondeugd gehad. Een enkeling die trapt om aandacht en dat smoor ik dus in de kiem. Ik heb ze zo'n 10 uren per dag buiten staan en de rest staan ze op stal. Ze werken weinig. Ik houd al zo'n 20 jaar paarden en krijg bij herhaling complimenten over hoe keurig ze opgevoed zijn. Je mag wel iets van me aannemen ;)

24/7 of anders met speeltjes en slowfeeders zou niet nodig moeten zijn. Een paard kan heus een paar uren op stal staan zonder ongemak, ook wel even zonder wat te 'knabbelen'. Dat moet je ze gewoon ook leren.

Kort om bek houden en slikken maar tegen je paard zeggen. Even lekker fiks aanpakken als ze "om aandacht vragen", vooral niet kijken waarom ze dat doen.
Je bekommeren om het welzijn van je dieren mismanagement noemen, sorry hoor, maar dat geeft wat opkomend gal bij mij.

Het hele "om aandacht vragen" e.d. is juist je dier vermenselijken. Een paard geeft gewoon aan ergens niet ok mee te zijn, dan dien je te luisteren, te kijken naar wat je kan doen binnen de kaders van dat dier, ga je niet ze even lekker aanpakken zodat ze niets meer zeggen.

En geen enkel gezond paard gaat kapot van 24/7 buiten, alhoewel daar ook management nodig is. Een schuilstal is erg handig, een goed geselecteerde kudde waarin geen individu ondergesneeuwd wordt ook, ook kan het nodig zijn het dier een deken op te doen. Is dat in orde kan ieder paard 24/7 buiten.
Kan je niet aan die voorwaarden voldoen dan is het echt niet erg om het dier een bepaalde tijd op stal te zetten, bv om rustig te kunnen eten. Moeten je paarden omdat je niet aan de voorwaarden kan voldoen langer binnen staan is het juist erg belangrijk om naar hun welzijn te kijken, grotere stallen (5 bij 5 bv), open wanden/deuren zodat contact met soortgenoten mogelijk is, voldoende ruwvoer en evt extra afleiding.

Ben het helemaal met je eens Bowen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:04

Dees schreef:
Bowen, je schiet door.

Even in Bowen's profiel gekeken, maar die heeft dan ook geen warmbloeden op stal staan. Wel haflingers en een pony-kruising. Tja, dat kun je inderdaad wel 24/7 buiten laten.
Iets wat je met bloedpaarden rustig kunt vergeten. Die willen dat niet maar gaan er ook kapot aan. Bij mij op stal menig sportpaard dat van nature al amper een winterhaar aanmaakt. Zet zo'n dier 24/7 buiten en je kunt er min of meer wel afscheid van nemen. Paard blijft wellicht wel leven, maar gaat in kwaliteit per dag achteruit. Dat is niet uit te leggen aan een liefhebber van sobere rassen, maar bloedpaarden verliezen spieren en de vacht wordt mat. Die paarden staan dan echt in de overleef-modus en zijn helemaal niet zo gelukkig als de alternatieve paardenhouder hoopt.

Inmiddels zijn we erg van topic af.
TS, onder welke omstandigheden houd jij je pony?

Heel toevallig staat mijn, zeer verwende voorheen sportpaard KWPN bij dezelfde stalling als die van bowen. Vanaf geboorte tot 2 jaar terug (ze is nu 16) altijd 's-nachts op stal gestaan en nu dus 24/7 buiten, zelfs zonder deken in de winter. En raad eens? Ik heb nog nooit zo'n gelukkig en tevreden paard gehad. De paarden redden zich wel, uitzonderingen daar gelaten, het zijn de mensen die er moeite mee hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:18

Uitzonderingen bevestigen de regel.
Niet ieder KWPN paard is een bloedpaard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:43

Dees schreef:
Uitzonderingen bevestigen de regel.
Niet ieder KWPN paard is een bloedpaard ;)

Nou, die van mij zeker wel enzo staan er nog 3. :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:58

Je neemt duidelijk met een minder mooie conditie genoegen.
Nou ja, zolang jij er maar in gelooft en blij van wordt, of niet dan?
Ik wil het zo niet doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:33

Orchidee14 schreef:
Dees schreef:
Bowen, je schiet door.

Even in Bowen's profiel gekeken, maar die heeft dan ook geen warmbloeden op stal staan. Wel haflingers en een pony-kruising. Tja, dat kun je inderdaad wel 24/7 buiten laten.
Iets wat je met bloedpaarden rustig kunt vergeten. Die willen dat niet maar gaan er ook kapot aan. Bij mij op stal menig sportpaard dat van nature al amper een winterhaar aanmaakt. Zet zo'n dier 24/7 buiten en je kunt er min of meer wel afscheid van nemen. Paard blijft wellicht wel leven, maar gaat in kwaliteit per dag achteruit. Dat is niet uit te leggen aan een liefhebber van sobere rassen, maar bloedpaarden verliezen spieren en de vacht wordt mat. Die paarden staan dan echt in de overleef-modus en zijn helemaal niet zo gelukkig als de alternatieve paardenhouder hoopt.

Heel toevallig staat mijn, zeer verwende voorheen sportpaard KWPN bij dezelfde stalling als die van bowen. Vanaf geboorte tot 2 jaar terug (ze is nu 16) altijd 's-nachts op stal gestaan en nu dus 24/7 buiten, zelfs zonder deken in de winter. En raad eens? Ik heb nog nooit zo'n gelukkig en tevreden paard gehad. De paarden redden zich wel, uitzonderingen daar gelaten, het zijn de mensen die er moeite mee hebben.

Super! Het zijn in veel gevallen inderdaad de mensen die er moeite mee hebben, terwijl de comfortzone voor het gemiddelde paard tussen de +10 en -10 graden ligt. Met - zoals jij zelf ook zegt - de uitzondering daargelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:37

[quote="Dees"]Je neemt duidelijk met een minder mooie conditie genoegen.
Ik wil het zo niet doen.[/quote

Ja, ik heb liever een gelukkig, minder mooi paard dan een ongelukkig paard in topconditie, dat klopt!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:40

Shenavallie schreef:
Marieke_K schreef:
24/7 wei wordt z'n dood vanwege z'n bevangenheid. Ik sta bij iemand thuis met nog twee andere paarden, veel keus heb ik niet qua buiten zetten. Daar weg wil ik ook niet: hij staat met pensioen en pensioenstallen in deze omgeving doen niet aan weidegang in de winter. Hem verhuizen is ook niet goed voor zijn hb.

Zelf iets knutselen zijn we aan het verzinnen, maar hij sloopt alles.

Vervelende is dat hij het eerste jaar daar t niet deed, nu wel. Kan geen oorzaak/ritme of trigger ontdekken..

En 's nachts in de rijbak met een flinke pluk hooi, verspreid?

Dan gaat ie heel de nacht staan gillen :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:41

Ook als hij met vriendjes staat?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:39

Orchidee14 schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Je neemt duidelijk met een minder mooie conditie genoegen.
Ik wil het zo niet doen.[/quote*

Ja, ik heb liever een gelukkig, minder mooi paard dan een ongelukkig paard in topconditie, dat klopt!

En daarmee ga jij er dus voor het gemak maar van uit dat paarden in topconditie op stal automatisch ongelukkig zijn.
Yeah, right. Dat probleem hebben `24/7 buiten fanaten` wel vaker.

Mooi als het voor je werkt (voor zover je dat zelf kunt beoordelen, dat hangt natuurlijk maar helemaal van je eigen referentiekader af!). Ik heb er helaas al meerdere paarden aan kapot zien gaan, dat buiten willen houden en geloof er echt helemaal niet in. Niet in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:24

En daarmee ga jij er dus voor het gemak maar van uit dat paarden in topconditie op stal automatisch ongelukkig zijn.

Mooi als het voor je werkt (voor zover je dat zelf kunt beoordelen, dat hangt natuurlijk maar helemaal van je eigen referentiekader af!). Ik heb er helaas al meerdere paarden aan kapot zien gaan, dat buiten willen houden en geloof er echt helemaal niet in. Niet in Nederland.[/quote]

Ik ga daar net zo vanuit als dat jij uitgaat dat mijn paard in minder mooie conditie is. En ik ben helemaal geen 24/7 fanaat, ik stond er zelfs heel sceptisch tegenover maar de overige stallingsmogelijkheden hier in de buurt waren helemaal niets. Ik sluit helemaal niet uit dat mijn paard ooit weer 's-nachts op stal komt te staan, maar voor nu werkt het. Maar feit blijft dat een heleboel mensen (ooit was ik er een van) denken dat hun paard luxe en warm moeten staan en er prachtig uit moeten zien. Maar dit is voor het genot van de eigenaar, niet voor het paard, daar wordt vaak aan voorbij gegaan. Maar goed, dit wordt wel heel erg off-topic. Ieder zijn ding toch?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:29

Dees schreef:

Mooi als het voor je werkt (voor zover je dat zelf kunt beoordelen, dat hangt natuurlijk maar helemaal van je eigen referentiekader af!). Ik heb er helaas al meerdere paarden aan kapot zien gaan, dat buiten willen houden en geloof er echt helemaal niet in. Niet in Nederland.

Heb je wel door dat de enige die zich fanatiek gedraagt hier jij bent?
Ik ben namelijk helemaal niet helemaal anti stal(wel anti 24/7 stal).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:57

MarlindeRooz schreef:
Ook als hij met vriendjes staat?

Als je terug leest zie je dat, dat niet kan :)

Overigens hebben we hem gister alleen een uurtje langer laten staan en dat ging vannacht goed..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:37

@ Dees: Een paar uurtjes op stal is helemaal niet erg, maar 23 uur lang wel. Sterker nog: dat vind ik heel, heel erg. Een paard is een bewegingsdier en raakt volledig gefrustreerd van binnen staan. Dat zie je wellicht niet direct, maar dat uit zich later in allerlei kwalen. Ook raken dit soort paarden sneller geblesseerd, omdat als ze wel los mogen ze meteen helemaal uit hun dak gaan (ze zijn het tenslotte niet gewend om vaker/langer los te mogen). Als weiland geen optie is, omdat je bijvoorbeeld te maken hebt met een drassige grond of welke reden ook, dan is het op z'n minst paardvriendelijk om de dieren zo lang mogelijk in een paddock/rijbak te zetten met plukken hooi. Voor mij geldt: al zal het paard eruit zien als een teddybeer, met plukken uit de oren, een waaier van haren aan het hoofd, onder de bagger van het rollen... als het maar gelukkig is. Wij denken vaak dat een paard niet gelukkig is als het buiten het grazen of spelen om wat in de ruimte staat te staren. Dat is geen verveling, dat is ontspanning.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:12

Dees schreef:
Bowen, je schiet door.

En hoe komt dat?
Juist! Door bemoeienissen van de mens. Mensen fokken het dier naar wensen en niet naar hoe het voor het paard beter is!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:25

Beter? Waarom zou het beter moeten zijn voor het paard? Er woonde niet voor niks geen wilde paarden in Nederland. Paarden zijn niet gemaakt voor het weer zoals het hier is dus moesten zich toch wel aanpassen. Daarom is het belangrijk om naar het paard te kijken ipv het ideaal beeld. Ik wilde niks liever dan mijn paard 24/7 buiten hebben. Zij dacht daar toch anders over

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:01

Ik vind het wel heel erg irritant en dwingend als mensen hun type stal en manier van paarden houden bij iedereen willen doordrukken.
Als je het één keer vertelt in een topic is het duidelijk, hoor en ook interessant om te lezen.
Maar het is onzinnig om dat zo door te drukken in een topic en het meerdere malen aan te prijzen.
Wie zit daarop te wachten?

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:34

Misschien kan je hem in een paddock of wei doen met een schuil stal :o

Annegg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:53

Mijn oude paard heeft dat ook gedaan! Ik heb hem altijd voldoende hooi gegeven, een skippybal en een liksteen zodat hij zich niet zou vervelen. Het is wel minder geworden maar nooit helemaal overgegaan....

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:10

Mijn oude paard deed dit ook en nu weer.
Wat bij hem hielp was hem verplaatsen naar een rustigere gang, hij doet het nl alleen als er mensen rod zijn stal bezig zijn...soort van aandacht vragen?

Hij deed het niet meer, maar sinds kort staat hij weer in de drukkere gang en doet het wel weer

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:14

Ja, logisch dat hij het in een rustige gang minder doet. Het is aandacht vragen en verveling. Het paard weer in een rustige gang zetten is wederom symptoombestrijding. Hij verveelt zich nog even hard, maar er is niemand om het te vertellen...