Hangend paard - hoe op te lossen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:27

Mijn merrie deed dat vroeger ook. Gewoon kalm hangen tot er iets knapte (voordeel van goedkope halstertouwen, knappen direct) en dan even kalm een grasspriet gaan zoeken om vervolgens nog steeds helemaal zen zich schaapmak weer terug vast laten zetten.
Zet haar nu dmv strotouwtjes vast, of 2 slagen door de ring, of ook gewoon met knoop maar met lang touw. Zolang mevrouw ruimte heeft om te koekeloeren, te scharrelen en de poetsplaats over en weer te lopen (paarden staan vast aan een lange buis) is er geen vuiltje aan de lucht. Ze denkt nog niet eens aan hangen.
Ben er nooit kwaad om geworden. Als ze echt ging hangen en er knapte niet direct iets maakte ik haar los om haar opnieuw vast te zetten.
Ze is er vanzelf mee gestopt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:59

mrie schreef:
Ja bruintje dat snap ik ook, Dus jij meent dat dat doorbreken alleen met dwang en een vorm van geweld kan? De vraag is "Moet dat met dwang of is het beter dat met list en bedrog te doen"

Als list en bedrog niet werkt zul je toch verder moeten gaan.

Het is natuurlijk wel een verschil of een paard hangt uit angst of aangeleerd gedrag uit dominantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:01

lauriluchies schreef:
__YSB__ schreef:
Niet vriendelijk, wel effectief.
Koeienhalster en een zweep.
Dat halster gaat niet kapot als ze hangt en je kan met de zweep een tik geven over der kont.

Werkt prima. Zo heb ik mijn trailerlaadprobleem en hang probleem ook opgelost. Voor het hangen was het halster voldoende en met trailerladen een keer een goede klap en sinds dien is die poeslief

Echt walgelijk dit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:08

Is er geen mogelijkheid op jullie stal haar te binden tussen 3 wanden, dus met een muur / wand achter haar kont? Gaan ze doorgaans ook niet meer hangen...

Sanny79

Re: Hangend paard - hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:10

Tja... echt paardvriendelijk is het niet, maar wij hebben het ook zo opgelost. Wachten tot ze ging hangen en een klap met de zweep erop. Was in 1 keer afgelopen. Succes met oplossen!!!

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:25

Ik vind de touwhalstertjes toch wel redelijk gevaarlijk := Die snijden behoorlijk, zeker als ze gaan hangen.

Heb trouwens erg in de atlas van je paard. Dat kan (volledig) blokkeren door het hangen, de druk die erop komt te staan.. Een osteopaat of cranio sacraal therapeut kan je misschien wel helpen! Als de druk nu al hoog is en er komt enige druk door bijv. het vastzetten op het halster te staan, zal de reactie heftiger zijn als dat de druk van de atlas gehaald kan worden. Dan kun je beginnen met opnieuw leren vaststaan :)

Succes in ieder geval! :D

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:27

Jeetje wat een hoop reacties weer met nee hoor dat is zielig blablabla. Vandaar dat er zo veel paarden zijn die geen respect hebben. Een angstig paard zal ik nooit slaan maar zo eentje die het erom doet moet je gewoon 1x hard aanpakken en hem overbluffen wel met de juiste timing. Ik heb een heel dominant paard gehad deze moest je ook echt de baas zijn en flink streng snoepjes en fluwelen handschoentjes werkte niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:14

Wat een reacties, bedankt allemaal! Aan halsbanden e.d. begin ik liever niet, we hebben alleen de afgebeelde plek om vast te zetten en ik ben te bang dat ze iets stuktrekt in haar hals als het niet stuk kan, of dat ze zichzelf ophangt, wat zorgt voor paniek en een nare ervaring erbij.

Ik ga maar weer even aan de knutsel :')

En voor degene die het weer vroeg: het is geen touwhalster, het is een gewoon halster, maar hij is bruin geblokt zodat het van een afstandje misschien op een touwhalster lijkt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:32

Ja iets kapot trekken kan. Zonder risico is dat niet.
Los schieten en daarbij letsel oplopen kan ook. Bijvoorbeeld achterover klappen of verkeerd op de staartwortel komen.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:39

Ik zou haar gewoon een poosje los laten staan als ze dat wel netjes doet. En dan langzaam weer op bouwen ..

Mijn paarden trekken ook nog wel eens maar niet zo erg. Heb een stukje touw van hooi baal tussen de muur en het touw zitten, zo gaat alleen het stukje touw kapot. Ben ook bang dat als ze gewoon vast aan de muur zitten dat, in plaats van het halster hun nek knapt ...

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:49

Ergens zetten waar ze zowek links als rechts boxen-of een muur heeft.
en vlak achter haar ook.
ALS ze dan gaat hangen zit ze al tegen een muur voor de touwen op spanning staan.

Het enige wat ze dan kan is naar voren.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:23

Tillie20 schreef:
Jeetje, wat een adviezen..

Je doet het touw door de ring, beloning. Herhaal dit 3x. Ga een stap verder met de knoop, beloning. Herhaal dit. Zet 'm vast, beloon hem en maak het touw los. Herhaal dit en breidt de tijdsduur uit en laat de beloning weg. Is het nou zo moeilijk om iets diervriendelijk op te lossen? Lekker makkelijk om maar meteen naar een zweep te grijpen..

Zo zou ik het ook oplossen. Als ik het goed begrijp is het paard dus niet in paniek? Ook niet als ze trekt? En als ze los staat dan staat ze mooi stil. Dat is toch perfect om op verder te bouwen. Een keer een hele week elke dag 10 minuten aan werken en het zal snel veranderen.
Als je paard al geleerd heeft dat hangen niet mag kan ik me voorstellen dat je wel een keer harder optreedt als ie het wel doet. Maar als je een goede mep nodig hebt dan is er volgens mij is mis gegaan in het leerproces.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:26

Ja het leerproces dat lomp hangen los gaan betekend.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:26

Katyatje schreef:
Tillie20 schreef:
Jeetje, wat een adviezen..

Je doet het touw door de ring, beloning. Herhaal dit 3x. Ga een stap verder met de knoop, beloning. Herhaal dit. Zet 'm vast, beloon hem en maak het touw los. Herhaal dit en breidt de tijdsduur uit en laat de beloning weg. Is het nou zo moeilijk om iets diervriendelijk op te lossen? Lekker makkelijk om maar meteen naar een zweep te grijpen..

Zo zou ik het ook oplossen. Als ik het goed begrijp is het paard dus niet in paniek? Ook niet als ze trekt? En als ze los staat dan staat ze mooi stil. Dat is toch perfect om op verder te bouwen. Een keer een hele week elke dag 10 minuten aan werken en het zal snel veranderen.
Als je paard al geleerd heeft dat hangen niet mag kan ik me voorstellen dat je wel een keer harder optreedt als ie het wel doet. Maar als je een goede mep nodig hebt dan is er volgens mij is mis gegaan in het leerproces.

Precies. Ik ben sowieso niet zo snel van het straffen, maar straffen mag imo alleen als het dier weet dat het niet mag en ander correct gedrag aangeleerd is. Dán is straffen vaak terecht. Leer hem correct gedrag aan op een positieve manier en je hoeft hem het negatieve gedrag niet af te leren. Zo moeilijk is het niet ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:42

bruintje123 schreef:
Ja het leerproces dat lomp hangen los gaan betekend.

Meer het leerproces dat hangen geen nut heeft.

Door het paard "drift" ruimte te geven zal het leren om te gaan met het claustrofobische gevoel dat vaststaan kan veroorzaken. Of dat nu angst oplevert of "dwars" zijn (wil niet beperkt worden!) maakt niet zoveel verschil.
Je paard leren met een "ground tie" om te gaan kan ook helpen, kortom, gewoon het paard leren los te blijven staan als jij dat zegt, maar daar is een fikse berg geduld en herhaling voor nodig.
Een high tie kan ook helpen, dat mag geen ongemakkelijke houding zijn voor het paard, maar maakt dat hangen gewoon niet kan en je kan werken aan ontspannen om en nabij stil staan. Geeft ook wat "drift" ruimte waardoor het niet zo'n gevecht wordt.

Touw een paar keer door een ring of om een buis geeft wat "drag", waardoor er dus wel "drift" ruimte is, maar echt geheel loskomen lastig wordt. Als je zelf ook nog eens het andere einde van het touw bedient kan je dit doseren naar wat nodig is. (hoe meer driftruimte het paard nodig heeft, hoe langer het touw moet zijn)
Hiermee leer je ze dat hangen niet de oplossing is, help je ze uit te vinden wat wel de oplossing is. Natuurlijk is de beloning voor rustig staat en acceptatie (in een opbouw daarvan) wat het paard echt laat leren. Druk motiveert, het loslaten leert.

Wij mensen zijn geneigd rechtlijnig te denken, het paard als prooidier heeft dat veel minder. Dat rechtlijnige denken loslaten kan erg veel helpen bij de training van een paard.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:46

LdJ schreef:
Ik vind de touwhalstertjes toch wel redelijk gevaarlijk := Die snijden behoorlijk, zeker als ze gaan hangen.

Heb trouwens erg in de atlas van je paard. Dat kan (volledig) blokkeren door het hangen, de druk die erop komt te staan.. Een osteopaat of cranio sacraal therapeut kan je misschien wel helpen! Als de druk nu al hoog is en er komt enige druk door bijv. het vastzetten op het halster te staan, zal de reactie heftiger zijn als dat de druk van de atlas gehaald kan worden. Dan kun je beginnen met opnieuw leren vaststaan :)

Succes in ieder geval! :D

Ik bedoelde de touwhalstertjes die als suggestie genoemd werden, niet jou halster :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:55

Mijn paard Kon gewoon stilstaan.
Ik kon zo op en neer naar de zadel kamer.
Maar vast vertikte hij.
Echt eerst wel de andere manieren geprobeerd. En nee paniek was er niet.
Hij ging hangen tot hij had wat hij wilde. Of het nu kwam doordat ik liet vieren of er iets knapte boeide hem niet.
Als hij maar resultaat had.
En dan stond hij weer gewoon rond te kijken.
Overigens longeren met welke hulpteugel dan ook ging ook niet.
Dan klapte hij ook om.
Nu is logeren toch geen hobby van me. Dus daar geen moeite in gestopt.
Maar vast staan moet gewoon kunnen.
En ja ik heb toen sterke spullen aangedaan en hem succes gewenst.
Niet geslagen niet geschreeuwd of wat ook.
Na een paar minuten hangen kwam hij zelf naar voren.
De keer erop binnen een halve minuut.
Toen nog eens 10 seconden.
En daarna nooit geen probleem meer gehad.

Kan het niet zo onvriendelijk noemen.
Dwang ja. Maar dat is rijden op zich ook.
Tenminste rechts is rechts en ho is ho :)

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:58

Onze vos heeft als jonkie ook zo'n fase gehad. En dat was in haar geval zeker geen angst. Na een paar keer waren we er klaar mee. Paardlief kreeg haar gewone halster om& stond vast met paniekhaak aan het halstertouw voor geval dat. Daarbij kreeg ze ook een koeienhalsband om met daaraan ook een halstertouw met paniekhaak eraan. Ze stond aan beide vast. Gewoon gaan poetsen en stomme acties genegeerd. En verrek na een paar keer uitproberen had ze door dat het niet werkte. Ik zal dat verbaasde hoofd nooit vergeten! Nog een poosje zo blijven vastzetten voor de zekerheid, en halsband/ding daarna in de hoek gegooid. Na die paar weken nooit meer nodig gehad.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:09

Interessant topic, in Amerika hebben een vriendin van mij en ik met een paard moeten werken (maar sowieso kende die niet veel). Maar wanneer ze vast hing ging ze onverwachts dit ook doen. Blondie was wel echt een gevalletje paniek.. best sneu om te zien. Ze was waarschijnlijk geen druk gewoon.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:10

mijn ruin heb ik het afgeleerd door hem zonder knoop vast te zetten, maar dus touw 2× rond de balk of haak te draaien. Geeft mij de tijd om in te grijpen en het paard niet de kans om het touw of halster af te breken. Koppig steeds terug de dubbele lus terug rond de balk als het paard los wou komen en dan was het snel gedaan. Niet leuk meer als er niets af te breken is en hij toch terug op dezelfde plek aan hetzelfde touw terug werd gezet. Ik zet nu systematisch mijn paarden niet meer echt vast. spaart een hoop halsters en touwen uit.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:15

Ik heb er ook altijd grote moeite mee om te lezen dat mensen een paard of welk dier dan ook bewust pijn doen om ze wat te leren! Echt ongelooflijk.....maarja sommige mensen hebben weinig geduld en zijn te beroerd om er wat extra tijd en aandacht aan te schenken |(

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 18:16

Pijn is soms een manier om iets te leren. Ik zie dat niet als slecht. Paarden doen dat ook bij elkaar. Maar wel korte pijn (bv een beet of tik), geen kwellende pijn.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:18

mss een goede tip voor dit soort paarden. zet geen knoop de touw maar wikkel het een paar keer door de ring heen dan staat zo'n paard "vast" als ze dan gaat trekken gaat de touw los zonder enige gevolgen van dien en blijven je spullen heel.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:28

Trailerhulp om doen en die vast zetten zodat als ze gaat hangen ze druk achter haar billen krijgt?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:30

Ik ga toch mee met koe halter en bezem erachter... dit is nl super slecht voor haar atlas. Die krijgt elke keer een klap en zolang het succesvol gaat zal ze dit blijven Doen.