Hengst dreigt met voorhand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MabuPets

Re: Hengst dreigt met voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:42

Ik denk dat je beter een keer flink kunt corrigeren dan tig keer zachtjes en lief totdat het een keer mis gaat.
Ik ben absoluut geen sla je paard persoon :') Maar op het moment dat het gevaarlijk word en je paard inderdaad echt naar je kapt met zijn voorbeen, zul je heel duidelijk moeten corrigeren.

Is het alleen verveling of ongeduld kun je hem een pas terug zetten, al snel weten ze dan dat het niet mag. Of een tik op de borst met de hand. Dit doet meer pijn aan jou hand dan aan zijn borst ;)

Succes!

chaperal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 17:44

Hartelijk dank voor de informatieve reacties! :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:10

chaperal schreef:
Maar ik vroeg mij af of het zweepje alleen de oplossing was en of er geen andere zweepvrije, klap vrije manieren waren.

Er zijn diverse manieren, het ene paard hoef je maar een wenkbrauw op te trekken en die weet dat hij goed fout zit en een ander paard gaat doodleuk verder nadat je hem tegen een muur op gemept hebt. Je kunt corrigeren in lichaamstaal, met geluid, met achterwaarts zetten, met een schop, een klap, een tik met de zweep, de borstel van de bezem op zijn gat, een ruk aan het halstertouw, een hengstenketting en weet ik het wat nog meer. Maar het ene gaat way too much zijn en het andere interesseert hem niks. Wat werkt leer je door ervaring.

De gemiddelde hengst is nogal stoïcijns en je hebt geen ruimte voor tien vergissingen. Daarom heeft de eigenaar vaak al ruime ervaring opgedaan met ruinen en merries en herkent direct het type paard waarmee hij te maken heeft zodat het direct afgehandeld wordt.

Daarbij komt dat je scherp moet zijn op het kleinste signaal.
Als mijn ruin hinnikt no problem, als mijn merrie hinnikt moet ze rap terug hard aan het werk omdat ze anders de leiding overneemt en als mijn hengst hinnikt krijgt hij een knal voor zijn appel want de volgende stap is in mijn nek springen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:11

mindful schreef:
Ik volg dit ook even, heb een ruin met dominante trekjes en die lijken heel erg op de ruin die KPet beschrijft. Hengstengedrag en dominantie, dat schrapen doet die van mij ook als hij zich begint te vervelen. Het is niet gericht naar mij persoonlijk.
Mss een goed idee idd om het eens te filmen, ben er ook erg benieuwd naar.
Ik probeer die van mij uit mijn ruimte te houden maar het is steeds opletten en op een zwak moment neemt hij mij daarop en staat vlak bij mij of maakt zich groot als hij naar me toe komt. Hij onderschept mijn kruiwagen of probeert de schep beet te nemen.
Ik reageer met een stick om me heen te zwaaien, dit werkt op het moment zelf maar de volgende dag is het weer opnieuw beginnen.
Dus als ik het hier zo lees is mijn manier ook niet geweldig en moet ik harder/strenger optreden?

Probeer er voor hem vooral geen (machts)spelletje van te maken. Om je heen zwaaien is wss geen duidelijk correctie voor hem. Wees ferm en duidelijk en zorg vooral dat het effect heeft wat je doet. Hij moet uit je ruimte gaan en "zakken" dwz zich niet meer groot maken.

Rianneke schreef:
R12312 schreef:
t hem maar in de opfok met een stel andere hengsten, die leren hem dat wel af.

:') Dieren kunnen elkaar prima corrigeren, maar dat wil niet zeggen dat het daarna kant en klare dieren zijn die netjes doen wat de mens zegt :7

Corrigeren is persoonlijk... Zelf heb ik ook meerdere hengsten waaronder 1 dekhengst. En wij lopen nooit standaard met een zweepje. Corrigeren doe ik met mijn stem en als het nodig is een tik met mijn hand tegen bijv. de borst aan. Dat maakt voldoende indruk bij de mijne maar het scheelt dat ik ze zelf gefokt heb en al dus vanaf hun geboorte ook opvoed. Ongewenst gedrag hoe klein ook, moet je gewoon meteen afleren en vooral heel consequent blijven.

Ik loop ook zeker niet standaard met een zweepje hoor! Wel zorg ik dat ik er op vreemd terrein, vooral in het dekseizoen, eentje bij de hand heb. Ik probeer bovenal te zorgen dat ze zo opgevoed zijn dat het eigenlijk niet nodig is. Ik heb tegenwoordig op eigen terrein ook genoeg aan mijn handen/stem. Voor prepubers vind ik het wat anders. Als zo'n paard gaat puberen zal ie je nog een tijdje blijven uittesten. Basis moet er zijn, maar een beetje extra overtuigingskracht kan voorkomen dat dingen uit de hand lopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:12

Urielle schreef:
chaperal schreef:
Maar ik vroeg mij af of het zweepje alleen de oplossing was en of er geen andere zweepvrije, klap vrije manieren waren.

Er zijn diverse manieren, het ene paard hoef je maar een wenkbrauw op te trekken en die weet dat hij goed fout zit en een ander paard gaat doodleuk verder nadat je hem tegen een muur op gemept hebt. Je kunt corrigeren in lichaamstaal, met geluid, met achterwaarts zetten, met een schop, een klap, een tik met de zweep, de borstel van de bezem op zijn gat, een ruk aan het halstertouw, een hengstenketting en weet ik het wat nog meer. Maar het ene gaat way too much zijn en het andere interesseert hem niks. Wat werkt leer je door ervaring.

De gemiddelde hengst is nogal stoïcijns en je hebt geen ruimte voor tien vergissingen. Daarom heeft de eigenaar vaak al ruime ervaring opgedaan met ruinen en merries en herkent direct het type paard waarmee hij te maken heeft zodat het direct afgehandeld wordt.

Als mijn ruin hinnikt no problem, als mijn merrie hinnikt moet ze rap terug hard aan het werk omdat ze anders de leiding overneemt en als mijn hengst hinnikt krijgt hij een knal voor zijn appel want de volgende stap is in mijn nek springen.

Dit vind ik eigenlijk wel een hele complete non nonsens uitleg waar ik me helemaal in kan vinden.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:15

bruintje123 schreef:
Urielle schreef:

Dit vind ik eigenlijk wel een hele complete non nonsens uitleg waar ik me helemaal in kan vinden.

Agreed!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:24

Urielle schreef:
chaperal schreef:

Amen! Heel mooi, simpel uitgelegd

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:05

@idd KPet, het is een macht spel voor hem...hij is heel speels en dominant. Dankje voor de duidelijkheid, ik heb me tot nu toe steeds te soft gehouden blijkbaar.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:39

Rianneke schreef:
:') Dieren kunnen elkaar prima corrigeren, maar dat wil niet zeggen dat het daarna kant en klare dieren zijn die netjes doen wat de mens zegt :7

Corrigeren is persoonlijk... Zelf heb ik ook meerdere hengsten waaronder 1 dekhengst. En wij lopen nooit standaard met een zweepje. Corrigeren doe ik met mijn stem en als het nodig is een tik met mijn hand tegen bijv. de borst aan. Dat maakt voldoende indruk bij de mijne maar het scheelt dat ik ze zelf gefokt heb en al dus vanaf hun geboorte ook opvoed. Ongewenst gedrag hoe klein ook, moet je gewoon meteen afleren en vooral heel consequent blijven.

Ze leren wel een heleboel omgangsnormen en waarden van elkaar. En zo jonge hengst als deze leert alleen maar slechte dingen in handen van de mens.

En verder ga ik met Urielle mee.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:55

ik heb vaak in de stal ofzo geen zweep in de hand, die hangt bij mij in de bak, dus als ik mijn hengst moet corrigeren kan ik dat niet altijd doen met een zweep.

Ik ben er dus vriend van om ook andere methodes uit te diepen. Dat wil niet zeggen dat een zweep hier verkeerd zou zijn, maar er zijn meer mogelijkheden.

Vaak laat een hengst zich redelijk onder de indruk maken van een duw tegen z'n wang, als hij met z'n voorbenen maait ofzo... dan breng je hem daarmee in ieder geval een stukkie weg van jezelf en kun je eventueel verder corrigeren. Dit vermijdt ook bijten,omdat je met z'n mond niet naar je toe kan. (niet dat dat heir aan de orde is,maar goed)

Een vingerknippen bij z'n oog kan ook erg goed werken. Met lichaamstaal (op hem af stappen) kan hij duidelijk krijgen dat hij in mot binden.

Veel hengstegedrag is speels en goedbedoeld, en de intentie speelt wel mee in de manier van corrigeren.
Timing is alles. Zorg dat je zo vroeg mogelijkreageerd, hoe korter erop,hoe minder intensief de hulp moet zijn.

Eerst een zweepje moeten pakken is zowiezo te laat.

Het uiteinde van het touw kan helpen, een rukje aan z'n halster, het is maar net de situatie.
Met een touw kan je bijvoorbeeld voor z'n neus langszwaaien (als een ruitewisser) en als ie ècht wat probeert kan je hem altijd nog op z'n neus geven.

Laat je niet kisten door de bokt 'hier mag jij niet over discussieren' mentaliteit, die is enkel denigrerend en contra-productief.veel succes ermee

chaperal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:16

Airnt schreef:
ik heb vaak in de stal ofzo geen zweep in de hand, die hangt bij mij in de bak, dus als ik mijn hengst moet corrigeren kan ik dat niet altijd doen met een zweep.

Ik ben er dus vriend van om ook andere methodes uit te diepen. Dat wil niet zeggen dat een zweep hier verkeerd zou zijn, maar er zijn meer mogelijkheden.

Vaak laat een hengst zich redelijk onder de indruk maken van een duw tegen z'n wang, als hij met z'n voorbenen maait ofzo... dan breng je hem daarmee in ieder geval een stukkie weg van jezelf en kun je eventueel verder corrigeren. Dit vermijdt ook bijten,omdat je met z'n mond niet naar je toe kan. (niet dat dat heir aan de orde is,maar goed)

Een vingerknippen bij z'n oog kan ook erg goed werken. Met lichaamstaal (op hem af stappen) kan hij duidelijk krijgen dat hij in mot binden.

Veel hengstegedrag is speels en goedbedoeld, en de intentie speelt wel mee in de manier van corrigeren.
Timing is alles. Zorg dat je zo vroeg mogelijkreageerd, hoe korter erop,hoe minder intensief de hulp moet zijn.

Eerst een zweepje moeten pakken is zowiezo te laat.

Het uiteinde van het touw kan helpen, een rukje aan z'n halster, het is maar net de situatie.
Met een touw kan je bijvoorbeeld voor z'n neus langszwaaien (als een ruitewisser) en als ie ècht wat probeert kan je hem altijd nog op z'n neus geven.

Laat je niet kisten door de bokt 'hier mag jij niet over discussieren' mentaliteit, die is enkel denigrerend en contra-productief.veel succes ermee

Hartelijk dank! Dit waren dus tips waarop ik hoopte :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:40

Verschil is denk ik dat Airnt ervaring heeft met hengsten en precies weet van wat hij wanneer moet den.
Als je maar lukraak gaat wangduwen of vingerknippen, dan denk ik eerlijk gezegd dat je te laat bent en dat je alsnog een hengst in je nek hebt hangen...

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:17

lukraak is inderdaad niet handig.

Een beslissing nemen is hel belangrijk,niet twijfelen.

Het klopt dat ik echt veel met hengsten werk,ook al over de hele wereld... maar ja... ervaring begint met... het een keer beginnen..

een van de eerste paarden waar ik mee te maken kreeg was een hengst, en ik reed een merrie...

en je moet er gewoon wakker bij blijven,altijd anticiperen enzovoort... maar dat moet je met elk paard.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 00:10

Wij hebben ook een hengstje gehad die dit gedrag vertoonde, maar waar toen in het begin niet goed gecorrigeerd op werd. Niet slim, want na een paar keer hing hij letterlijk op je rug. Bij mn papa die altijd heel consequent was spookte hij niks uit. Niet die eerste signalen negeren, ook al zijn ze onschuldig, maar er meteen op reageren en corrigeren. zo voorkom je erger. Timing is heel belangrijk.

Het hengstje van ons werd overigens gecastreerd toen, ik was 12 en kon der niks mee. Als ruintje nooit meer dat soort grappen gehad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:13

En als een vingerknip werkt dan is dat een teken dat de paarden ook al goed weten wat ze aan Airnt hebben. Hij of zij is baas en kan op een hele subtiele manier zeggen Dit Gaan We Niet Doen Vriend! Dat is ofwel opgebouwd verleden ofwel de hele zelfverzekerdere, ontspannen en coole houding van iemand die weet wat hij doet. En dat laatste is niet om te Proberen want paarden weten wat écht is en gespeeld.

Mijn vriend moet mij ook roepen om de hengst van stal te halen. Hij is veel groter en sterker maar hij voelt zich onzeker bij de hengst en weet niet hoe te reageren, waarop de hengst reageert met opgefokt de stal uit stormen, naar de merries trekken, klauwen en op de poetsplaats staan steigeren. Die werken op elkaar in .

Haal ik hem eruit dan stapt hij relaxed aan een bungelend touwtje naar de poetsplaats en staat daar desnoods een uur gewoon wat te suffen.

Dat is duidelijk niet het probleem van het paard maar van de handler. _O-

Mijn vriend kan mij niet nadoen, daarop reageert de hengst nog drukker en klieriger. Die voelt feilloos dat het nep is.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:33

Als ik het goed begrijp tilt jouw paard zijn been op als je aan zijn vacht zit of aan het poetsen bent. Hengsten bijten elkaar in de voorbenen, dus er zijn er die als je aan ze zit hun voorbeen optillen, eigenlijk om jouw aanraking te ontzien. Zoals ze dus bij elkaar doen. Dan is het redelijk onschuldig en moet hij gewoon wennen aan de aanraking/poetsen enz. Een filmpje zou dus wel handig zijn. Is het daadwerkelijk maaien met het been naar jou, dan pakte ik hem ook meteen aan. Maar wat ik niet begrijp is, als er mensen met ervaring bij jou op stal lopen , dan kunnen die jou dat toch ook uitleggen? Boekenwijsheid is leuk maar daar alleen mee leer je geen hengst opvoeden. Heel belangrijk is in ieder geval heel consequent te zijn. Bij zo weinig ervaring zoals jij blijkbaar hebt is het misschien wel wijs hem te castreren.

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:58

De volgende keer eerst kijken of hem iets dwars zit of er altijd hetzelfde gebeurd als hij dit doet. Als dit niet zo is, gelijk een corrigerende tik geven want dat mag ABSOLUUT niet! maar niet daarna nog een hele tijd pissig blijven want dan snapt hij ook niet meer waar het om gaat

chaperal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 12:15

Vandaag al een enorme vordering gemaakt!
Niet gedacht dat hij het zo snel zou begrijpen :)
Deze ochtend heeft hij eens goed geschrokken en dankzij de tips van airnt is een tik geven zelfs niet meer noodzakelijk.
Het is een zeer leergierige hengst.
Natuurlijk is het na één dag daarom niet afgeleerd, maar dat hij het begrijpt is al een goede stap!
Blijven consequent zijn is belangrijk.
Danku aan de personen die handige tips hebben meegegeven!

Even over de boekenkwestie...
Deze die boeken absurd vinden, denk toch eens twee maal na.
Om je brevet te behalen worden er theoretische en praktische examens afgelegd en de theorie wordt uit een boek gehaald..
Om bijvoorbeeld het gedrag van paarden in kudde te begrijpen lezen zeer veel personen boeken, om een simpele reden: niet overal kan je zomaar een kudde paarden gaan observeren.
Boeken zijn een zeer handige en informatieve aanvulling naast de praktijk.
Ook bij veel andere praktische jobs is er theorie nodig.
Hierbij hoop ik dat de discussie rond boeken beëindigd kan worden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:53

chaperal schreef:
Boeken zijn een zeer handige en informatieve aanvulling naast de praktijk

Dit kan ik alleen maar met je eens zijn!

Maar top dat je al vorderingen boekt! Het 1ste begin is er en zoals je zelf al zegt; consequent blijven is het belangrijkste :)

Veel succes en geluk in de toekomst!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:21

Komt wel goed...de volgende keer is NEE! Of straf zijn naam roepen genoeg....als hij een maatje heeft dan kan hij sparren...en dan heeft hij minder behoefte jouw uit te dagen.kijk eens of hij bij een oudere rustige ruin mag lopen..die houden ook van spelen maar voeden ook meteen op...
Hij moet ook manieren leren binnen rangordes..

Als we niet meer van boeken mogen leren kunnen een hoop mensen wel stoppen met het schrijven vsn waardevolle epistels en dsn is bokt ook geen vraagbaak meer.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:08

ik ben blij dat het helpt.
het subtiele als 'te moeilijk' afschrijven is een redelijk oor de hand liggende zaak, en dat begrijp ik ook el, maar het is echt niet nodig. je moet alleen de essentie erbij vertellen.

ik heb dit overigens gewoon van een paar natural horsemanship jongens geleerd, die verfijning gaf heel veel inzicht.

Ik zeg altijd: Het is als een kind die je verted dat het geen koekje mag pakken van het blik op tafel...

kind... kijkt... kind pakt een stoel... kind sleept stoe naar tafel... kind klimt op stoel... kind kijkt nog een keer... kind rijkt... kind kijkt... kind heeft koeje-eet snel op... kind krijgt reprimande... kind doet het volgende keer weer.

òf:

kind kijkt... ouder zegt direct rustig dat ze het gezien hebben... kind laat het uit z'n hoofd...

timing is alles

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:22

Juist.

Maar dat vraagt enige ervaring en horsemanship.

Jij wéét dat dat oor naar rechts draaien betekent dat die hengst zijn aandacht verlegd heeft naar de merrie even verderop. Dus je springt erop in.

De onervaren eigenaar merkt zelfs het murmelen nog niet op en moet dus nog gaan corrigeren als de hengst al uitgeschacht op en neer danst op de poetsplaats. Dan ben je te laat en moet je groot corrigeren.

Dat is iets wat je moet leren, en bij voorkeur leer je die kleine signalen niet als hengsteneigenaar omdat de gevolgen dan veel groter zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:29

Boeken kunnen inderdaad een aanvulling zijn, maar nooit in de plaats van.
Signalen op leren pikken en direct daarop reageren is toch praktijk ervaring.
Precies wat Urielle ook al beschrijft.
Hoe kleiner je de signalen leer herkennen hoe kleiner je ook kunt reageren, maar hoe beter je weet van is het iets wat uit kan lopen tot ernstig stout gedrag of niet.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:36

helemaal waar, dus een cursus met dat soort dingen is altijd op z'n plaats.

Ik wil niet of topic gaan maar ik had laatst een discussie met iemand 'mensen met een paard zouden allemaal een rijbewijs voor paarden moeten hebben'

klinkt natuurlijk verstandig! maar dat zou zó omvangrijk moeten zijn dat we allemaal eerst 5-10 jaar moeten studeren voordat we een papiertje zouden krijgen... en dat gebeurt ntuurlijk nooit.

dit betekend in de practijk dat we elkaar moeten helpen. we moeten onvoorbereid bepaalde dingen aangaan en dan uit de drup worden geholpen door onze vrienden... zo is het leven.

en daarom is constructiviteit in dit soort topics zo belangrijk.
een discussie is belangrijk! het met elkaar oneens zijn is belangrijk... het nuanceren en in context plaatsen.

dus daarom is het ook goed dat jemij terugfluit :)

Overigens ben ik heel veel wijzer geworden uit boeken en fotos, vooral wat gedrag aangaat. veel situaties die je moet kennen kom je nooit tegen in het dagellijks leven, dus die kun je niet uit normale ervaring meenemen.

4 hengsten vrij op een wei... niet iedereen ziet dat elke dag, niet iedereen kan inschatten wat daar de goeie en gevaarlijke momenten zijn,maar voor een hengst is dàt zijn gedrag. bijvoorbeeld.

je moet over de rand kijken en daar is boeken, verhalen, anecdotes, seminars, en vooral youtube HEEL handig

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:48

eigelijk is het vergelijkbaar met honden....je hebt de makkelijke labrador en de iets ingewikkeldere rott.
De kunst is het dier te zoeken wat bij je past,ook bij je kunnen/ervaring.Met paarden hetzelfde...