Airnt schreef:ik heb vaak in de stal ofzo geen zweep in de hand, die hangt bij mij in de bak, dus als ik mijn hengst moet corrigeren kan ik dat niet altijd doen met een zweep.
Ik ben er dus vriend van om ook andere methodes uit te diepen. Dat wil niet zeggen dat een zweep hier verkeerd zou zijn, maar er zijn meer mogelijkheden.
Vaak laat een hengst zich redelijk onder de indruk maken van een duw tegen z'n wang, als hij met z'n voorbenen maait ofzo... dan breng je hem daarmee in ieder geval een stukkie weg van jezelf en kun je eventueel verder corrigeren. Dit vermijdt ook bijten,omdat je met z'n mond niet naar je toe kan. (niet dat dat heir aan de orde is,maar goed)
Een vingerknippen bij z'n oog kan ook erg goed werken. Met lichaamstaal (op hem af stappen) kan hij duidelijk krijgen dat hij in mot binden.
Veel hengstegedrag is speels en goedbedoeld, en de intentie speelt wel mee in de manier van corrigeren.
Timing is alles. Zorg dat je zo vroeg mogelijkreageerd, hoe korter erop,hoe minder intensief de hulp moet zijn.
Eerst een zweepje moeten pakken is zowiezo te laat.
Het uiteinde van het touw kan helpen, een rukje aan z'n halster, het is maar net de situatie.
Met een touw kan je bijvoorbeeld voor z'n neus langszwaaien (als een ruitewisser) en als ie ècht wat probeert kan je hem altijd nog op z'n neus geven.
Laat je niet kisten door de bokt 'hier mag jij niet over discussieren' mentaliteit, die is enkel denigrerend en contra-productief.veel succes ermee
Hartelijk dank! Dit waren dus tips waarop ik hoopte