Tegen paarden slaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsevdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:14

denisesilver schreef:
Ieder heeft zo zijn manier, hè. Zolang het bij corrigeren blijft.

indd!

bij mij is het eerst een stem verheffing, als dat niet helpt dan doe ik mn wijsvinger "snel in de lucht" + stem verheffing, en als dat echt niet helpt (vaak helpt het wel) dan krijgt ie een corrigerende tik. ik schop nooit, of echt heeel hard slaan ook niet, ben er zeker ook niet voor, maar als het echt niet anders kan of gevaarlijk word ofz, dan deel ik wel een klap uit.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:30

Ik vind dat sommige paarden mensen te snel roepen dat je een paard moet slaan, of hem 'er door moet trappen'. Ik ben het daar absoluut niet mee eens, en waag het niet een paard te straffen waar ik mee aan het werk ben. (iemand heeft het serieus geflikt om mijn paard een klap met zijn rijzweep te verkopen omdat HIJ vond dat mijn paard vervelend deed...)

Een paard krijgt van mij echt niet zomaar een klap.
Alleen gevaarlijk gedrag, (trappen, bijten, slaan, steigeren, dreigen etc) dat straf ik af met een tik. De rest probeer ik met stem op te lossen. Ook dat continue getrek aan een paard zn mond of halster vind ik nergens over gaan. Voed je paard op!

Als ik merk dat ik tijdens een training mn geduld verlies, dwing ik mezelf tot een positief punt met het paard. dus het eerst volgende positieve ding dat we doen is meteen ook het einde van de training. Om het positief af te sluiten en mijn geduld weer even te laten bekomen. Erg belangrijk.

Maar het is wel goed om te bedenken of je niet in staat bent om een paard een mep te verkopen omdat je bang bent dat hij de controle overneemt of je iets aandoet, of dat hij dat zal onthouden en je achteraf trapt ofzo? Of dat je het zielig vindt? Want ik vind het ook behoorlijk zielig als mijn paard een hapje neemt uit het handje van een kleinkindje.. En daar krijgt hij echt een hele boze baas van en een mep voor zn harses.
Moet ie maar leren. Maar als ie nou zn oren in zn nek doet als jij de stal in komt stuiteren dat zal ik nooit afstraffen. Wel corrigeren, en vervolgens dat gaan trainen met hem dat hij dat in het vervolg oke vindt. maar niet afstraffen. dat vind ik niet eerlijk.

immanuela29

Re: Tegen paarden slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 13:36

Bij mij gaat het voor in de stal(met rijden kan ik wel gewoon een tik geven als ie iets verkeerd doet bijv. maar dat vind ik ook niet slaan.), als een paard bijvoorbeeld om moet ga ik hem niet gelijk 'wegslaan' zoals sommige zeggen dat het moet. het is dat ik niet met mijn handen een paard kan slaan om het zo maar te noemen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:54

Je kunt je paard anders beter met je hand slaan dan met een zweep..

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:58

Zoals ik het zelf zie;

mijn ultieme doel in de omgang met m'n paard is COMMUNICATIE.

De communicatie tussen mens en paard. Niet te verwarren met de communicatie tussen paard en paard.

Aangezien wederzijds vertrouwen en respect hierbij een cruciale rol spelen zou ik nooit mijn paard willen schoppen / slaan! Niet alleen is het een teken van zwakte en gebrek aan vermogen tot communicatie (onkunde), maar vooral...., je leert je paard hoe met jou om te gaan. Je leert je paard zogezegd dat schoppen en slaan een geoorloofd communicatiemiddel is tussen mens en paard.

Drie maal raden wie in deze neerwaartse spiraal, het onderspit gaat delven..? :o

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:04

Mijn pony reageert over het algemeen heel erg goed op mijn stem, en kan er verschrikkelijk van schrikken als ik hem met mijn stem terecht wijs. Maar hij heeft een keer tijdens het vastmaken van de dekensingels met zijn achterbeen toch wel heel ver richting mijn hand gedreigd, en toen heb ik hem wel een tik gegeven :o Als hij iets niet fijn vindt, prima, maar als hij gevaarlijk gaat doen dan zet ik hem liever met 1 tik op zijn plaats dan dat ik het niet streng aanpak. Dus als het gevaarlijke situaties oplevert, dan wijs ik hem wel eens met een tik terecht ja, maar in andere gevallen heb ik aan mijn stem voldoende.

Ik moet wel zeggen, dat ik denk dat de meeste problemen tussen ruiter en paard in de dagelijkse omgang met grondwerk kunnen worden opgelost. Ik zie vaak ruiters hun paarden een dreun geven als het paard niet naast ze willen lopen aan de hand (maar vooruit lopen, niet op hen letten, etc). en grondwerk zou hierin een hoop schelen waardoor regelmatig een klap uitdelen niet nodig is

Juul_Oxford

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:19

Ik ben ook geen voorstander van slaan en schoppen. Maar als het echt te gevaarlijk word, dan geef ik pony/paard echt wel een tik. Mijn verzorgshet kan ook behoorlijk eigenwijs zijn en heel erg opdringerig als het om bijv. een wortel/appel/snoepje gaat. Dan probeer ik het eerst met mijn stem, maar als hij écht niet luistert dan geef ik hem wel een tikje op zijn neus.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:28

Juul_Oxford schreef:
Ik ben ook geen voorstander van slaan en schoppen. Maar als het echt te gevaarlijk word, dan geef ik pony/paard echt wel een tik. Mijn verzorgshet kan ook behoorlijk eigenwijs zijn en heel erg opdringerig als het om bijv. een wortel/appel/snoepje gaat. Dan probeer ik het eerst met mijn stem, maar als hij écht niet luistert dan geef ik hem wel een tikje op zijn neus.

In jouw geval zou ik je paard leren voer weigeren. Geeft een boel rust is mijn ervaring

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:37

Liesje1611 schreef:
Er zitten exemplaren tussen die je ongelofelijk kunnen uittesten en over je heen proberen te denderen. Dan liever één goedgetimede schop dan naar de ehbo met verwondingen. :j

Hiero ^^

Plus, paarden zijn ook niet lief tegen elkaar en daarbij gaat het soms ook hard tegen hard.

Ik ben helemaal niet van slaan, maar wel van het 'de kop indrukken' als het echt gevaarlijk/gemeen wordt of iets echt niet door de beugel kan. Dit kan een fikse stemverheffing zijn maar ook met mijn lijf geestelijk druk zetten of zelfs een goed getimede stoot om ze te laten schrikken.

Bij mijn paard hoef ik eigenlijk alleen maar 'hé' (niet hard, alleen het woord) te zeggen. Maar ik ben wel eens etters tegen gekomen die alles van je negeerden omdat zij zo waren opgevoed.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 16-05-15 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:40

Ik denk dat het ook verschilt per paard. Mijn Andalusier flipt hem compleet als je hem een tik geeft, dus stem verheffing is al genoeg. Echter is het wel zo, dat ik boven hem moet staan anders vind hij het fijn om de baas te spelen. Mijn fjord daarin tegen is een typetje -ik knal lekker over je heen als ik sneller in de stal wil zijn-. Ik moet hem af en toe echt wel een tik geven, maar eigenlijk is met de vinger wijzen of stem verheffen al genoeg.

Je moet je absoluut niet door je paard 'over je heen laten lopen' anders dan wordt het alleen maar erger. Dit heb ik met mijn fjord ook gezien, die moest ik compleet heropvoeden. (heb hem teruggekocht en de eigenaar van toen was aanzienlijk niet consequent genoeg).

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:58

Mijn shet gaat altijd mee aan de hand en tijdens het rijden kan ze soms heel erg klierig zijn.
Vooral als we gaan draven of galopperen wil ze graag melden dat we echt wel harder kunnen.
Nu heb ik nooit een zweep bij mij, gelukkig werkt mijn stem afdoende, over het algemeen dan.
Want soms moet ik mijn voet gebruiken om haar opzij te duwen zodat ze weer weet waar ze moet lopen.
Ja en als zij haar bui heeft wil ze mij weleens in mijn kuit bijten.
Gelukkig doet ze dit niet hard en ik reageer altijd meteen met stem, waardoor zij weer meteen op haar plek loopt.
Ik kan er niets aan doen maar moet dan toch altijd weer lachen in mijzelf er zit behoorlijk wat karakter in die pretshet van mij en je zou dan ook bijna denken dat ze toch het laatste woord wil hebben.

Ook ik heb weleens meegemaakt dat een paard gericht trapte of beet.
Geef dan ook onmiddelijk een fikse schop terug en heb zelfs een keer een paard in zijn oor gebeten.
Nu ben ik wel van mening als een paard nooit iets doet en dan ineens bijt of trapt dan zal er zeker iets aan de hand zijn en om dan meteen te reageren dmv te schoppen o.i.d. kan je beter kijken wat er aan de hand is.
Laatst bijgewerkt door BillyBo op 20-05-15 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:04

Gek genoeg werkt vloeken als een Rotterdamse bootwerker, het beste bij mijn grote paard, die staat dan serieus totaal verschrikt in hoekje van stal en dat is een tank van 1.75 en ruim 700 kg... }>

Terwijl dat bij apie van mijn shet niet altijd werkt, die sodemieter durft dan nog gerust uit nijd effe te happen in hand, of hoefje opzij op mijn voet te rammen, mooi dat ze hem dan krijgt, die lel! En dan gaat het weer tijden goed, totdat ze die klap weer vergeten is... darmpie... :D

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:10

Ik sla niet vaak, bij mijn paard is meestal de stem verheffen genoeg. En als ze dan niet luistert dan geef ik haar vaak eerst een soort duw, dan weet ze het wel.

Als een paard gevaarlijk wordt ben ik heel simpel hoor.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:14

Als boris wil schoppen bij het aansingelen zeg ik eerst streng "NIET DOEN" niet luisteren? stevige tik tegen z'n buik. dan laat hij het wel

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:19

Liesje1611 schreef:
Er zitten exemplaren tussen die je ongelofelijk kunnen uittesten en over je heen proberen te denderen. Dan liever één goedgetimede schop dan naar de ehbo met verwondingen. :j

Hier ben ik het honderd procent mee eens. Een paard blijft een dier, en ik kies mijn eigen veiligheid voor die van een paard.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:29

Je hebt slaan en je hebt een tik geven, groot verschil hiertussen ;)

Als een paard mij bijt of schopt, krijgt hij zekerste weten een tik!
Mijn huidig paard was hengst toen ik hem kocht en had de vervelende neiging om overal in te happen. Na een keer de combinatie tik en stemverheffing deed hij al het niet meer.

Toen ik hem net had en zijn achterhoef wilde uitkrabben, trok hij zijn been ineens fel omhoog en leek hij mij te willen trappen. Ik gaf hem hierop een tik op zijn kont incl stemverheffing. Helemaal niet zo hard, meer zo van 'hey joh wil je dat niet doen'. Nou dat paard dook me toch een partij in elkaar alsof ik hem met een zweep of zo in elkaar ramde :oo het heeft een aantal weken geduurd voordat ik naar dat achterbeen mocht wijzen >;)
Tegenwoordig is stemverheffing al genoeg :D wat ik overigens amper ook nog hoef te doen.

Verder ga ik mee met different1
different1 schreef:
Ligt geheel aan t soort paard wat ik in handen heb.
M'n eigen dier is heel gevoelig en krijgt nooit een tik of schop, als ik m'n stem verhef staat ie al bijna te trillen.
Maar heb ook weleens een lomperd in handen, die tegen je aan beukt als je stil staat, terug duwt als hij opzij moet etc.
1 goed gericht schop of klap en hij is weer bij de les, zo mak als een lammetje.
Uiteraard ben ik heel duidelijk in goed (een aai, vriendelijk woord, snoepje) en fout (schreeuw, klap of schop).
Heel vaak is een keer goed door komen genoeg, als je elke dag hetzelfde moet herhalen wanneer het paard iets ongewenst doet, ben je blijkbaar niet duidelijk genoeg.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:48

Ik zou nooit slaan met een zweep. Ten eerste dienen die dingen daar niet voor, en ten tweede heb ik een paard staan die als de dood is voor zwepen. Ik heb hem echt moeten leren dat een zweep niet eng is om zo met andere te kunnen rijden die een zweep vast hadden.

Bij mijn paard hoef ik geen tik te geven. Dat heb ik 1 keer gedaan toen hij me gewoon omver liep en sindsdien moet ik nog maar 'Rrr' (van Ras) zeggen en hij staat weer braaf.
De merrie die ik rijd is een ander verhaal. Zij let vaak gewoon niet op, waardoor ze je gewoon omver loopt, ineens omdraait in de stal,... Die krijgt dan wel een tik van mij. Meestal maak ik mijn hand een beetje hol, waardoor er een hard geluid komt. Dat schrikt haar meer dan dat het pijn doet. Ik merk wel dat ze hierdoor echt meer op me begint te letten. Als ik nu iets roep weet ze dat ze moet opletten, dus die klap is al minder snel nodig.

siilvia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:54

Dit ligt helemaal aan de situatie. Wat is de oorzaak van het gedrag

Als een paard gedrag heeft omdat het angstig is of niet op zijn gemak vererger je met slaan alleen maar de situatie.

Daarintegen: stel je rijd op een paard en het is niet vooruit te branden. Dan heeft dit totaal geen nut om constant te sporen om je paard vooruit te laten gaan. Jij en je paard zijn meer gebaat bij een tikje op zn bil met de zweep. Fijner voor jou want het paard gaat beter reageren op je sporen. Fijner voor het paard want anders ga je steeds harder in zn buik porren.

Slaan is niet voor alles de oplossing. Dus stel dat je merkt dat je stem verheffen werkt, dan is dat voldoende. Heb je je stem al verheft, trek je aan het halster o.i.d. en je paard luistert nog steeds niet, dan zou ik tik wel eens kunnen helpen.

Je hoeft hem heus niet direct een loeier te geven waarvan het paard bijna van zn hoeven valt. Begin, om het zo maar even te zeggen, met een zachte tik, en als hij zich hier niets van aantrekt kan je altijd nog harder uithalen.

Ik verzorgde vroeger een shet die bij het oversteken nogal aan het klieren was. Te ongeduldig voor rood licht. Na 2 x waarschuwen een draai om zn oren gegeven en toen was het meteen over. In zo'n situatie is het gevaarlijk omdat je in het verkeer staat en aangezien ik niet de gewoonte heb om mijn paard te slaan, was hij zo verbouwereerd dat hij direct luisterde.

Geef ze een tik als ze met opzet na een aantal keer waarschuwen niet luisteren. Als ik vroeger expres mn moeder uitdaagde kreeg ik ook een draai om mn oren. Het is niet aan te raden om je paard voor alles wat hij fout doet of telkens als hij niet luistert te slaan. Dan wordt het een machtstrijd en wordt je paard ongevoelig hiervoor.

Laat het hem merken als hij echt te ver gaat maar wees verder de wijste!

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:25

Ik vind dat er een groot verschil is tussen iets doen uit onwetendheid (door paard) of opzettelijk klieren. Mijn verzorgpony heeft er heel erg een handje van om nèt even te ver te gaan met klieren zodat hij helemaal afgeleid is en niet meer op mij let maar alleen op het klieren zelf. Nou is hij een forse haflinger en als hij mij ook maar een duw geeft lig ik al bijna om (hij kent zijn eigen krachten ook niet zegmaar :+ ) In dit soort situaties dat hij zich echt niet meer focust en ik er vlak naast sta geef ik wel eens een corrigerende tik, maar geen klap. Dat doe ik echt alleen als hij begint te bijten/steigeren/trappen. Nu doet hij dit slechts zeer zelden maar dan is het meestal wel direct klaar.
Een ander verhaal vind ik het echter als hij iets verkeerd doet omdat hij het niet snapt of niet gezien heeft. Zo liep hij een keer bijna over mij heen omdat ik het hek maar half open had gedaan en hij altijd door het hek naar de stal galoppeert of draaft (hij heeft een open stal die direct aan de bak grenst, waar hij dus dag en nacht in en uit kan lopen). Hij had toen niet gezien dat hij aan de andere kant niet langs kon en maakte een hele mooie schijnbeweging vlak langs mij. Ik was toen wel even geschrokken, maar ik vond dat hij geen straf had verdiend, gewoonweg omdat het van zijn kant een inschattingsfoutje was en dat hij even niet goed gekeken had.
Ook als een paard bang of gestressed is vind ik het zeer onrechtvaardig om te slaan en bovendien verergerd het de situatie ook meestal nog.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:53

Geen enkele moeite mee als het nodig is. Mijn vorige paard was een schat van een merrie waar geen enkel kwaad ooit in heeft gezeten, zelfs een stemverheffing was bij haar niet nodig.

Mijn huidige paard heb ik behoorlijk mee in de clinch gelegen af en toe. De eerste twee jaar waren een ramp. Als die iets niet wilt, wilt ze het ook echt niet en als ze je daarvoor omver moest lopen of trappen deed ze dat gerust terwijl ze ook heel vriendelijk rustig een uur bij je bleef staan in de wei omdat ze dat wel gezellig vond.
Die heeft inderdaad een paar hele goede tikken en trappen gehad, heel het erf rond zelfs.
Heb haar nu 11 jaar, het is een ontzettend sociaal paard naar mensen toe, ze vindt het nog steeds heerlijk om lekker bij je te komen kroelen, ze mag ontzettend veel maar weet heel goed dat als ik iets echt niet wil het ook echt niet mag. Zij mag ook altijd aangeven dat ze iets niet wilt (dit doet ze nu op een normale manier, niet door gelijk uit te halen) , is het echter iets wat noodzakelijk is ( zoals een onderzoek door een da) dan heeft ze even pech en is een stemverheffing voldoende.

Marin_ka3 schreef:
Zoals ik het zelf zie;

mijn ultieme doel in de omgang met m'n paard is COMMUNICATIE.

De communicatie tussen mens en paard. Niet te verwarren met de communicatie tussen paard en paard.

Aangezien wederzijds vertrouwen en respect hierbij een cruciale rol spelen zou ik nooit mijn paard willen schoppen / slaan! Niet alleen is het een teken van zwakte en gebrek aan vermogen tot communicatie (onkunde), maar vooral...., je leert je paard hoe met jou om te gaan. Je leert je paard zogezegd dat schoppen en slaan een geoorloofd communicatiemiddel is tussen mens en paard.

Drie maal raden wie in deze neerwaartse spiraal, het onderspit gaat delven..? :o

Ik heb alle vertrouwen in mijn paard en zij in mij, ook respecteren we elkaar volledig. Dat ik haar een trap teruggaf nadat zij mij knockout wilde slaan heeft ons niet in een neerwaartse spiraal doen gaan.

Uit nieuwsgierigheid, hoe zou jij dan reageren op een paard wat het zonder reden nodig vindt om vol naar je uit te halen.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:30

op zo een moment zou ik werkelijk een hele harde schreeuw geven met m'n stem als afstraffing. Mocht ik er nog toe in staat zijn, tenminste. Want met een gerichte trap is men al gauw buiten bewustzijn.

Daarna, als ik dan weer letterlijk en figuurlijk bij mijn positieven zou zijn, (en mocht ik er nog toe in staat zijn), zou ik niet meer stoppen met graven en zoeken in mijn gedachten over hoe het zover heeft kunnen komen.

Wat is er gebeurd? Waarom voelde mijn paard zich genoodzaakt om zo erg van zich af te trappen? Was dit de eerste keer, dan moet ik mijzelf goed onder de loep nemen. Met name mijn eigen gedrag ten aanzien van het paard , maar ook het gedrag van eventuele andere mensen t.a.v. het paard. Tevens zou ik het paard checken op zijn fysieke gezondheid; heb ik wellicht een mij onbekende en onverwachte pijnlijke plek aangeraakt?

Bij een 'vreemd' (lees; nieuw net aangekomen) paard zou ik zijn voorgeschiedenis helemaal gaan uitpluizen, Mocht hier een mogelijke historie van 'mishandeling' hebben plaatsgevonden dan zou ik met dit paard de moeite nemen om helemaal van voren af aan te beginnen en het vertrouwen weer van de grond af opnieuw opbouwen. Mits dit nog mogelijk is natuurlijk, dat zal de tijd uitwijzen. Maar ik zou tot het uiterste gaan qua inzet van mijn geduld.

Om een lang verhaal kort te maken. Bijvoorbeeld; ik zou het diep schokkend vinden als mijn eigen paard dit bij mij zou doen. Mijn gedachten zouden direct naar een aandoening uitgaan zoals een tumor in de hersens of zo.... (hoop dat dit nooit hoeft te gebeuren!!!)

Ik heb eenmaal meegemaakt dat zij mij per ongeluk heeft geraakt met haar hoofd, de situatie was als volgt; zij stond op een nieuwe stal waar ze het he-le-maal niet naar de zin had. Ik had op dat moment geen keus, zogezegd. Omdat zij gewend is om met mij te communiceren, waarop ik dan altijd naar een oplossing zoek, die nu uitbleef........, bleef zij haar ongenoegen steeds weer uiten. Die uitingen werden steeds duidelijker en heftiger. Op een dag wilde ik haar van stal halen, en op dat moment was ze zo heftig aangedaan dat ze heel ruw met haar hoofd en hals begon te slingeren precies op het moment dat we door de staldeur liepen..., raak! De koppen tegen elkaar, letterlijk en figuurlijk!

Ik was bijna 'knock out', ik ging op de grond zitten om bij te komen en begon vreselijk te huilen. Ik had de staldeur alweer dicht en zij stond me op stal met grote ogen te observeren. Ik bleef al huilend en kreunend van de pijn hardop vragen, 'waarom , waarom doe je dit???'

Echter, het antwoord was niet zo moeilijk te vinden. De volgende dag ben ik op de staleigenaar afgestapt en vroeg resoluut (...maar met lood in de schoenen) om een andere stal. Ik schatte de kans nml. heel klein in. Tot mijn grote verbazing was zijn antwoord positief. Toen stond ikzelf met grote ogen van verbazing te kijken. Diezelfde dag werd ze verplaatst naar die andere stal en was ze weer rustig als voorheen.

Ze is vanaf dat moment nog voorzichtiger geworden. Soms zeg ik nog wel eens , 'denk je aan mijn hoofd, pas je op? ' Maar dat ligt aan mij, onzekerheid speelt dan een rol... , ik wil het wel even zeker weten van haar. Als een paard schuldig kan kijken, dan is 't op zo een moment :o

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:35

Als je mijn bijrijdpaard een klap of een schop geeft dan wordt het alleen maar erger, ze is heel erg gevoelig voor dat soort dingen. HÉ of Taifoen op een strenge manier roepen is genoeg voor haar, dat is prima want dan doen we het zo. Maar stel zij zou mij bijten dan krijgt ze wel een tik terug van hé dat mag niet.
Maar als je een paard hebt wat steigert en hé roepen is genoeg dan krijgt die wel een klap met het halstertouw, maar nooit op zijn/haar hoofd.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:28

Marin_ka3 schreef:
op zo een moment zou ik werkelijk een hele harde schreeuw geven met m'n stem als afstraffing. Mocht ik er nog toe in staat zijn, tenminste. Want met een gerichte trap is men al gauw buiten bewustzijn.

Daarna, als ik dan weer letterlijk en figuurlijk bij mijn positieven zou zijn, (en mocht ik er nog toe in staat zijn), zou ik niet meer stoppen met graven en zoeken in mijn gedachten over hoe het zover heeft kunnen komen.

Wat is er gebeurd? Waarom voelde mijn paard zich genoodzaakt om zo erg van zich af te trappen? Was dit de eerste keer, dan moet ik mijzelf goed onder de loep nemen. Met name mijn eigen gedrag ten aanzien van het paard , maar ook het gedrag van eventuele andere mensen t.a.v. het paard. Tevens zou ik het paard checken op zijn fysieke gezondheid; heb ik wellicht een mij onbekende en onverwachte pijnlijke plek aangeraakt?

Bij een 'vreemd' (lees; nieuw net aangekomen) paard zou ik zijn voorgeschiedenis helemaal gaan uitpluizen, Mocht hier een mogelijke historie van 'mishandeling' hebben plaatsgevonden dan zou ik met dit paard de moeite nemen om helemaal van voren af aan te beginnen en het vertrouwen weer van de grond af opnieuw opbouwen. Mits dit nog mogelijk is natuurlijk, dat zal de tijd uitwijzen. Maar ik zou tot het uiterste gaan qua inzet van mijn geduld.

Om een lang verhaal kort te maken. Bijvoorbeeld; ik zou het diep schokkend vinden als mijn eigen paard dit bij mij zou doen. Mijn gedachten zouden direct naar een aandoening uitgaan zoals een tumor in de hersens of zo.... (hoop dat dit nooit hoeft te gebeuren!!!)

Ik heb eenmaal meegemaakt dat zij mij per ongeluk heeft geraakt met haar hoofd, de situatie was als volgt; zij stond op een nieuwe stal waar ze het he-le-maal niet naar de zin had. Ik had op dat moment geen keus, zogezegd. Omdat zij gewend is om met mij te communiceren, waarop ik dan altijd naar een oplossing zoek, die nu uitbleef........, bleef zij haar ongenoegen steeds weer uiten. Die uitingen werden steeds duidelijker en heftiger. Op een dag wilde ik haar van stal halen, en op dat moment was ze zo heftig aangedaan dat ze heel ruw met haar hoofd en hals begon te slingeren precies op het moment dat we door de staldeur liepen..., raak! De koppen tegen elkaar, letterlijk en figuurlijk!

Ik was bijna 'knock out', ik ging op de grond zitten om bij te komen en begon vreselijk te huilen. Ik had de staldeur alweer dicht en zij stond me op stal met grote ogen te observeren. Ik bleef al huilend en kreunend van de pijn hardop vragen, 'waarom , waarom doe je dit???'

Echter, het antwoord was niet zo moeilijk te vinden. De volgende dag ben ik op de staleigenaar afgestapt en vroeg resoluut (...maar met lood in de schoenen) om een andere stal. Ik schatte de kans nml. heel klein in. Tot mijn grote verbazing was zijn antwoord positief. Toen stond ikzelf met grote ogen van verbazing te kijken. Diezelfde dag werd ze verplaatst naar die andere stal en was ze weer rustig als voorheen.

Ze is vanaf dat moment nog voorzichtiger geworden. Soms zeg ik nog wel eens , 'denk je aan mijn hoofd, pas je op? ' Maar dat ligt aan mij, onzekerheid speelt dan een rol... , ik wil het wel even zeker weten van haar. Als een paard schuldig kan kijken, dan is 't op zo een moment :o

In ideale omstandigheden ga ik er precies zo mee om als jij zegt. Ik ben er van overtuigd dat vrijwel geen enkel paard gemeen is of dingen expres doet. Ze hebben altijd een reden voor 'stout' gedrag en die reden zoek ik zelf ook altijd op. Het hangt bij mij echter wel af van het paard en de situatie hoe ik het op dat moment oplos.
Jouw paard klinkt als 1 van mij. Als je naar hem schreeuwt is hij al ernstig onder de indruk. Hij heeft een paar klappen in zn leven gehad, vooral om het erge steigeren af te leren. Uiteraard ging dit tegelijk met het proces van uitzoeken waarom hij dat deed. Daarna zelden tot nooit nodig geweest omdat je ook als het nog mis gaat, milde correcties kan gebruiken zoals je stem verheffen.

Mijn fjord daarentegen.... Die lacht je keihard uit als je je stem verheft, wordt hij alleen maar brutaler van. Hij reageert keurig op lichaamstaal, maar als hij in zn kop heeft dat hij wel even bepaald wat er gebeurd, dan is het echt een lompe tank. 1 gerichte trap of mep op het juiste moment is voor hem juist duidelijk, dan krijg je direct het leiderschap van hem terug. Ik heb bij hem al zoveel geprobeerd, maar een paar dagen me ziek voelen is voor hem al genoeg reden om het stokje weer over te nemen. Ik kan het simpelweg niet altijd voorkomen dat dit gebeurd en deze situatie weer oplossen gaat bij hem echt het beste met fysiek 'geweld'. Neem nou die stalsituatie die je hier beschrijft. Als je dit zou overkomen met deze fjord, is hij allang over je heen gelopen en staat lekker buiten rond te neuzen waar er iets te eten is. Want onzeker raken door zo'n klap, is voor hem reden om totaal niet meer naar je te luisteren. Dan geef ik dus liever meteen even een mep terug zodat meneer nog naast me staat, ipv principieel te doen en mn paard los te hebben lopen....

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:08

Vroeger dacht ik ook dat problemen met een paard konden opgelost worden door slaan en stampen.
Maar geleidelijk kwam ik erachter dat dit nooit een structurele oplossing voor de problemen gaf, in tegendeel de problemen werden steeds groter.

Toen is mijn dochter op zoek gegaan naar een andere manier om met paarden om te gaan en heeft deze gevonden bij onze trainers.
Wij hebben van hen geleerd hoe paarden leven, denken en communiceren en hoe wij deze kennis kunnen gebruiken om een goede relatie met paarden te bekomen.

Als een paard gevaarlijk wordt voor mensen hebben deze mensen meestal een hele reeks signalen van dit paard niet opgemerkt of hebben ze zelf foute lichaamstaal gebruikt.
Hadden ze de eerste signalen wel opgepikt of de juiste lichaamstaal gebruikt was de situatie nooit ontstaan of was een kleine correctie voldoende geweest.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:14

Ik snap wat je bedoelt maar ik zal je een situatie geven waarin zij gericht naar mij uithaalde.
Ik had een stethoscoop en wilde haar hartslag beluisteren. Dus gewoon een klein rondje metaal wat je achter het voorbeen doet. Haar reactie: met haar achterbenen gericht naar voren slaan. Legde ik mijn hand daar of borstelen op die plek, geen probleem.
Andere situatie, met een echt harde borstel kon ik op een bepaald plekje volop borstelen, rossen wat dan ook. Zette ik op exact datzelfde plekje een plastic rosborsteltje probeerde ze te bijten en te slaan.

Een plek kan gevoelig zijn, er kan een wond zitten, maar niet met het ene wel en het andere niet. Op dat soort momenten heeft ze van mij een trap gehad.
Als ze iets eng vindt, iets doet pijn heb ik alle geduld van de wereld. Met dat soort situaties zoals hierboven ben ik snel klaar.
Resultaat, ik kan alles met haar. Ze vertrouwt me, ik vertrouw haar. Niks negatiefs. Wel 100% eerlijkheid. Ik heb haar nu 11 jaar. Na die eerste 2 jaar geen problemen meer gehad en zeker geen angstig paard omdat ze wel eens een klap of trap heeft gehad.