Paard dat niet in de wei kan, Wie helpt mij?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:20

Ik zat ook aan kluisteren te denken.. Niet ideaal maar dan kan hij wel naar buiten.

gohya

Re: Paard dat niet in de wei kan, Wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:24

En sowieso een anti bijtkap op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:32

Maar met kluisteren zet je paard toch aan de benen vast? Lijkt mij doodeng, kan die die dan zelf niet breken of op andere wijze vreselijk mee verwonden?
Lijkt mij dat als je een soort van open dak constructie maakt, zoiets als het raamwerk van hout voor een dak, dat het paard niet meer springen kan en wel gewoon op het gras kan en zelfs nog in het zonnetje staat ook?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:52

Om ze binnen te houden zou je ook een tennisbaan constructie kunnen nemen met alleen hoge wanden, dat is 3 meter hoog gaas. Aangezien TS vermoed dat het paard alleen aanviel in kuddes lijkt het mij onwaarschijnlijk dat hij ook aan zal vallen met 1 enkel maatje en voldoende ruimte tussen hun weiland en de aansluitende paarden.

Cheyenne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:57

Ik lees veel tips over een dominant paard erbij zetten. Wordt dit dan ook niet levensgevaarlijk? Ik weet niet of het paard van Ts dominant is of dat er een andere oorzaak achter ligt, maar imo gaan 2 dominante paarden net zolang door met vechten totdat er een opgeeft of het gewoon niet wint van een ander, met alle gevolgen van dien.
Ts vind het onwijs tof van je dat je zoveel voor je bijrijd paard over hebt. Ik heb helaas geen tips voor je omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb. Ik denk dat je met bovenstaande adviezen al een eind kan komen, zoals da en gedragsdeskundigen. Heel veel succes!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:01

Ik zou helemaal niks proberen, maar de situatie accepteren. Paard is gevaarlijk voor andere dieren. Stel je gooit hem naar buiten en het gaat fout, hoe ga je dat uitleggen? Aan mij had je iig een verkeerde......

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:09

Hoe is hij in stal naar bijvoorbeeld paarden die naast hem staan? Kun je hem in stal niet zachtjes laten wennen aan contact met andere paarden?

Eventueel zou ik met een deskundige aan de slag gaan, die kunnen je wel technieken aanleren om een paard bij je te houden zodat je bijvoorbeeld met hem aan de hand kan grazen naast een wei met andere paarden. Zo kun je stap voor stap dit oplossen, maar neem er de tijd voor, dit gaat niet binnen een paar uurtjes lukken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:11

Billy schreef:
Ik zou helemaal niks proberen, maar de situatie accepteren. Paard is gevaarlijk voor andere dieren. Stel je gooit hem naar buiten en het gaat fout, hoe ga je dat uitleggen? Aan mij had je iig een verkeerde......

Ik zou er ook gene meer bij zetten, hoe praat je dat voor jezelf goed dat je willens en wetens een dier zo in gevaar brengt. Zorg voor een constructie waar die niet uit kán en zet er desnoods een paard naast dat hij kan neuzen maar niet verwonden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:19

Vind het onzin om hem nooit meer bij een ander paard te zetten. Wat moeilijk is is niet gelijk onmogelijk. Bovendien is het niet de schuld van het paard. Wij mensen nemen ze maar gevangen, zetten ze in groepen die ze niet zelf uitkiezen en wij verwachten allemaal dat dat maar goed gaat, terwijl we ons nauwelijks verdiept hebben in de taal en het gedrag van het paard. En als zo'n paard dan eens protesteert omdat het in een niet leuke situatie is gebracht, wordt hij maar gestraft voor de rest van zijn leven mag hij dan niet meer op de wei. Zelf heb ik ook een paard gehad dat door negatieve ervaring alleen op de wei stond, uiteindelijk is dit goed gekomen en heb ik spijt dat ik mij niet eerder verdiept heb in het brein van mijn paard. Hij is nu weer gelukkig in zijn kleine kudde en mag weer lekker paard zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:23

mystery1980 schreef:
Vind het onzin om hem nooit meer bij een ander paard te zetten. Wat moeilijk is is niet gelijk onmogelijk. Bovendien is het niet de schuld van het paard. Wij mensen nemen ze maar gevangen, zetten ze in groepen die ze niet zelf uitkiezen en wij verwachten allemaal dat dat maar goed gaat, terwijl we ons nauwelijks verdiept hebben in de taal en het gedrag van het paard. En als zo'n paard dan eens protesteert omdat het in een niet leuke situatie is gebracht, wordt hij maar gestraft voor de rest van zijn leven mag hij dan niet meer op de wei. Zelf heb ik ook een paard gehad dat door negatieve ervaring alleen op de wei stond, uiteindelijk is dit goed gekomen en heb ik spijt dat ik mij niet eerder verdiept heb in het brein van mijn paard. Hij is nu weer gelukkig in zijn kleine kudde en mag weer lekker paard zijn.

Nee maar het is al evemin de schuld van zijn slachtoffer dat hij half dood achter laat.
Ik heb ook eentje die wat moeilijker te combineren is en dat is even zoeken geweest maar die sloeg ze niet half dood.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:24

ik zeg ook nergens dat je het gewoon nog eens moet laten gebeuren, maar met de juiste maatregelen moet dit wel op te lossen zijn zonder nog meer gewonden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:27

Is er niet een hengstenwei/paddock voor hem te maken?
Dus met en hout en schriklint en voldoende hoog.

Dan kan hij wel de hele dag naar buiten en kan niet bij de andere paarden.

Ik zou er namelijk ook niet blij van worden als mijn paard met zo een de wei op zou moeten.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:27

mystery1980 schreef:

Een paard half dood gaat wel iets verder dan protesteren hoor. Dat er wat klappen vallen is normaal, maar een paard bijna doodslaan niet. Ik zou het risico niet willen nemen dat dat mijn paard ging gebeuren omdat een ander zijn paard zo nodig in de wei moet zetten....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:55

Hij valt alleen ruinen aan,dus waarom dan geen dominante merrie er bij.ik vind dit onzin om hem alleen te zetten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:57

Er staat nergens dat hij alleen ruinen aan valt. Er staat dat voor zover zij weet, alleen ruinen aangevallen zijn door hem tot nu toe.
Niet dat ie lange tijd succesvol samen gestaan heeft met een merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:02

keona schreef:
Hij valt alleen ruinen aan,dus waarom dan geen dominante merrie er bij.ik vind dit onzin om hem alleen te zetten

Nou,...ik heb een hele dominante merrie. maar ik heb maar weinig trek om mijn paard hiervoor in te zetten.

Bovendien,.als deze ruin dan door mijn merrie onherstelbaar geblesseerd raakt,...wat had dat dier en dan precies aan?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:09

keona schreef:

Wel ja joh. Zou jij jouw paard aanbieden?

Vind dat sommige mogal luchtig doen over wat dit paard een ander aan doet.

Ik heb een super dominant paard maar zou hem nooit erbij zetten.

Merrie ook niet trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:10

Als je hem nou eerst eens heel moe maakt, dan op de wei zet... Als je hem nu zomaar op de wei zet met andere paarden komt vast niet goed. Heeft ie zo lang niet gedaan dat ie alleen daarom al zou flippen denk ik.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:12

simongek schreef:
keona schreef:

Wel ja joh. Zou jij jouw paard aanbieden?

Vind dat sommige mogal luchtig doen over wat dit paard een ander aan doet.

Ik heb een super dominant paard maar zou hem nooit erbij zetten.

Merrie ook niet trouwens.

Ja dat heb ik al gedaan want ik zou dit best aan durven als ze een wei apart zouden hebben.bijtkap op en proberen

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:13

nee zou hem ook niet zomaar ergens bij zetten, maar inderdaad met een goed opgezet plan, stap voor stap zodat er geen gewonden vallen. Denk dat moe maken niet helpt. Zou eerst eens kijken in een stal bijvoorbeeld dat hij er niet direct bij kan met de benen en desnoods met kap op de mond. Dan langzaam steeds meer ruimte geven als het goed gaat.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:14

keona schreef:
Ja dat heb ik al gedaan want ik zou dit best aan durven als ze een wei apart zouden hebben.bijtkap op en proberen

En de hoeven zijn geen potentieel probleem?

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:17

Kluisteren was ook iets waar ik aan dacht, wel eerst goed aan laten wennen al aan stal en als je evt met hem aan het grazen ben. Maar zou er dan ook een gedragdsdeskundige bij halen. Vervelend probleem zeg..

En anders denk ik nu aan iets van schoktherapie, net als dat ze wel eens bij honden gebruiken. Dit zijn natuurlijk dusdanige ernstige situaties dat zoiets misschien wél kan helpen. Hij moet leren dat dit gedrag té extreem is.

Ik wens je heel veel succes iig.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:18

Volgens mij wil niemand op de stal waar hij staat zijn paard er nog bij doen en de stalhouder ook niet als ik het goed heb gelezen, dus denk dat die opties dan af vallen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:19

Eclare schreef:
Kluisteren was ook iets waar ik aan dacht, wel eerst goed aan laten wennen al aan stal en als je evt met hem aan het grazen ben. Maar zou er dan ook een gedragdsdeskundige bij halen. Vervelend probleem zeg..

En anders denk ik nu aan iets van schoktherapie, net als dat ze wel eens bij honden gebruiken. Dit zijn natuurlijk dusdanige ernstige situaties dat zoiets misschien wél kan helpen. Hij moet leren dat dit gedrag té extreem is.

Ik wens je heel veel succes iig.

Enige probleem is dat als ie dan contact heeft met zijn slachtoffer die ook een opdonder krijgt. Bovendien doe je dan symptoombestrijding. Op een keer heeft ie door dat ie enkel schokken krijgt als je er bij bent en kan je hem alsnog enkel er uit laten als je er bij blijft.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:24

Ik zou als het mijn paard was vragen of er geen stuk zeer goed afgezet kon worden zodat hij in ieder geval alleen buiten kan staan.

Flink hoge omheining en stroom erop.