Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Joolien schreef:Dat ben ik niet altijd met je eens. Waarom zou een paard iets doen als hij daarvoor eerst wel voedsel krijgt en daarna niet meer, dan mist het zijn doel toch? En dan heeft het voor het paard geen voordeel meer. Ik zie er veel meer waarde in om te werken met lichaamstaal, druk erop, druk eraf. Komt veel meer bij kuddegedrag en werkt vaak net zo effectief. MEt voer zie ik maar al te vaak gefixeerde paarden die elkaar zelfs ondersteboven lopen voor een brokje.
Jensvl, dat klinkt heel leuk, maar nogmaals, als een paard een gevaarlijke situatie creëert ga ik hem echt niet de keuze geven om te luisteren.
liedje89 schreef:Joolien schreef:Dat ben ik niet altijd met je eens. Waarom zou een paard iets doen als hij daarvoor eerst wel voedsel krijgt en daarna niet meer, dan mist het zijn doel toch? En dan heeft het voor het paard geen voordeel meer. Ik zie er veel meer waarde in om te werken met lichaamstaal, druk erop, druk eraf. Komt veel meer bij kuddegedrag en werkt vaak net zo effectief. MEt voer zie ik maar al te vaak gefixeerde paarden die elkaar zelfs ondersteboven lopen voor een brokje.
Jensvl, dat klinkt heel leuk, maar nogmaals, als een paard een gevaarlijke situatie creëert ga ik hem echt niet de keuze geven om te luisteren.
Onze hond hebben we in de hele basis opvoeding bijna nooit gestraft, bijna alles is met voedsel beloning aangeleerd, het is echt niet zo dat we der nu nog voor iedere keer zit en af moeten belonen hoor? Je hoeft toch ook niet elke keer je paard op zijn donder te geven als om hem de simplste dingen te laten doen, op een gegeven moment is het aangeleerd en haast een automatisme en dan hoef je niet meer te bekrachtigen.
Overgens zijn er een boel mensen die niet consequent om kunnen gaan met voedsel beloning en met voedsel beloning leg je nu eenmaal veel sneller verbanden dan met straf dus ja dan kan je wel flink de mist in gaan. Als mijn paard iets of iemand van de sokken loopt om een snoepje te krijgen dan krijgt ie dat snoepje echt niet dus dan houdt ie daar ook gauw genoeg weer mee op...
Ik zou pavlov echt ff terug lezen die werkte met honden niet met muizen?
Kostolany schreef:? Natuurlijk niet...paard is bij nieuwe eigenaar en paard vliegt ineens alle kant op...die ontdekt dat het mag leven en dat het een gevoels mening mag hebben.
Zelfde bij mensen....er zit zoveel meer achter! En zal niet zeggen dat ik alles beheers en kan! Ik ben gelukkig een mens en maak fouten. Zoals mooi gezegd dit weekend ook...ben bereid fout te zitten! En dat helpt enorm om zo te denken!
Kostolany schreef:Hormonen zijn net als bij mensen niet altijd in bedwang te houden! Alleen wij willen dat paarden dat wel doen omdat het anders gevaarlijk wordt. Maar ja..het is een hengst mag zijn frustraties nergens kwijt...en dan krijg je dit gedrag er voor terug. En staan wij nog raar te kijken dat wij dit zelf veroorzaken! Tja als een merrie er niet klaar voor is corrigeert zij ook. Als je kijkt hoe ze dat doet heb je de hengst er ook weer uit:) En nee het is niet makkelijk..ik kan het ook niet zeg ik eerlijk:)

AmoorM schreef:Interessant! Alleen als je een samenwerking hebt, zie je elkaar als gelijke.
Je hebt respect voor elkaar, laat elkaar uit praten en is het niet zo dat jou partner minder dan jou is.
In het bedrijfsleven is dit echter het zelfde, alleen heeft je baas een hogere functie, maar in een goed bedrijf heb jij wel een mening, laat je baas je wel uitpraten, mag je baas je als mens niet minder maken dan hem of haar zelf. In een goed bedrijf mag jij ook aangeven als je iets niet fijn of goed vindt gaan.
In een kudde en bij paarden is dit anders. Een paard ziet een ander paard niet als gelijke. Een paard zal altijd boven of onder een ander paard of jou komen te staan. Een leider van de kudde zal niet overleggen en samenwerken, hij bepaald wat er gebeurt en zo niet dan wordt het paard niet geaccepteerd.
Daarbij voelt een paard zich veilig als een leider hem of haar leid.
Dus samenwerken en vriendschap zoals wij dat als mens zien dat kan helemaal niet in opzichte van het paard. Frederic Pigon is ook de leider van zijn paarden, hoe mooi en vrij dat er allemaal ook uitziet, hij neemt wel de leiding over zijn paarden. Alleen werkt hij in harmonie: Paard ziet hem als leider, dus hij is vertrouwd en dat geeft veiligheid, hij heeft geduld en luistert naar zijn paard. Dat zijn allemaal tekenen van een goede leider. Met leiderschap is niets mis mee.
Tabaluga12 schreef:De verhouding dominantie tussen paarden bestaat niet tussen mens en paard dit is wetenschappelijk onderzocht. (artikelen op te vragen voor geïnteresseerden)
Kostolany schreef:Hier komt geen beloning aan te pas bij de foto") en ook geen druk..puur lichaam van mij waar ik wat voor moest oefenen om los te durven laten en er te zijn....nee geen hypnose en nee geen enge dingen..gewoon wat oefeningen zonder structuur maar wel met voeten op de grond;) Niets voor hoeven doen dan dat bij mijn paard. Maar dat is mijn paard. Bij een ander paard met wat problemen begin je al anders maar doet je lichaam nog steeds veel en je zachte lage stem vanuit je buik:)
En belonen kan..als je het op de juiste manier geeft. Niet na een trucje of iets..maar het moment dat je paard niet bezig is met die beloning te krijgen en het niet verwacht dan is belonen totaal niet erg...heb ik nu ook geleerd en dat kan gerust eens een snoepje zijn of een pluk gras wat hij wel van je mag pakken uit eindelijk maar het is het moment waarom...wat je zegt met kudde stijl.
Maar druk erop en eraf doen ze in kudde alleen als paarden echt ver afdwalen van goed gedrag en dat is niet zoveel:) Want vaak is het al veel eerder de kop in gedrukt!! Dus helemaal juist vind ik het niet..dan hebben we het paard al buiten de kudde gezet en breek je ook zijn karakter als hij zo ver is gekomen al.
).Kostolany schreef:Je hoort heel vaak dat je leiderschap over je paard moet hebben en grenzen moet stellen. Natuurlijk dien je je paard duidelijk te maken dat jij een mens bent en geen ander paard. En dat er soms grenzen zijn in gedrag om problemen te voorkomen. Maar met het woordje leiderschap heb ik nog al moeite..als of je de directeur van een bedrijf bent en het bedrijf altijd naar jou moet luisteren. Je legt jou wil op omdat het zo hoort in jou ogen.
Maar was als je het het paard zijn spirith laat houden en daar in mee denkt naar samen een middenweg vinden?
Kostolany schreef:Hormonen zijn net als bij mensen niet altijd in bedwang te houden! Alleen wij willen dat paarden dat wel doen omdat het anders gevaarlijk wordt. Maar ja..het is een hengst mag zijn frustraties nergens kwijt...en dan krijg je dit gedrag er voor terug. En staan wij nog raar te kijken dat wij dit zelf veroorzaken! Tja als een merrie er niet klaar voor is corrigeert zij ook. Als je kijkt hoe ze dat doet heb je de hengst er ook weer uit:) En nee het is niet makkelijk..ik kan het ook niet zeg ik eerlijk:)
En Natural horsemenship is niet perse noodzakelijk wat ik denk hoor:) Ik ben ook niet natural bezig met mijn paarden. En bij ons houdt dat helaas vaak in dat het paard een bepaald aantal kunstjes moet kunnen en bepaalde braafheid en volgorde en in een bepaald level en dan zou hij natuur zijn? Daar geloof ik niet in want je leert nog steeds een truc om het te bereiken. Terwijl ik juist zeg maak met je lichaam de echte connectie! Als je weet hoe dat voelt is dat zo anders dan wat je daar ziet. Ik heb bovenstaande ook gezien hoor en gedaan met mijn paarden. Maar mijn paard braak keer op keer die mening door. En vocht er tegen van waarom zou ik dat doen? Welk doel dient mij dat. Nu ik het verschil weet...gaat het ineens makkelijker en leg mijn wil nog steeds niet op die manier op:) maar bereik het op andere manier. Wil niet zeggen dat ik niet duidelijk ben naar mijn paard maar hij leert geen trucje maar waar de grens is zonder structuur zonder levels halen. k zeg haal de spirith uit het paard en zet het er dan terug op omdat je het gebroken hebt gemaakt en dan zegt als je doet wat ik vraag is het natuur?
Kelly_ann schreef:Tabaluga12 schreef:De verhouding dominantie tussen paarden bestaat niet tussen mens en paard dit is wetenschappelijk onderzocht. (artikelen op te vragen voor geïnteresseerden)
Echt waar? wist ik niet... Hoe moeten we dan de hiërarchie tussen mens en paard zien?
Kan je dit in een paar zinnen uitleggen/samenvatten? Ben wel nieuwsgierig
PowerReiner schreef:Op zich een hele mooi gedachtegang, maar ik zie niet meer dan dat.
Je legt vergelijkingen met vriendschap en kudde die als een tang op een varken slaan. Kuddegedrag bestaat niet uit vriendschappen maar uit leiders en volgers. Ieder paard heeft een plek in de rangorde.
Dat is ook het meest natuurlijke voor een paard, om een leider te hebben. In een kudde is ook geen keuze, als de alpha duidelijk maakt dat hij daar niet mag eten, wordt hij weg gejaagd. Echt geen ruimte voor een Eigen mening hoor.
Ik betwijfel overigens of paarden wel een mening hebben. Ik denk dat een mening namelijk iets menselijks is en niet per se iets wat in het dierenrijk voorkomt.
Kom paard, we gaan een lekker buitenritje maken, dus hup zadel erop en gaan. Paard geeft zijn mening: rent als een kip zonder kop het bos in tussen bomen door, onder laaghangende takken en lekker springen over de plasjes. Mag jij me gaan vertellen hoe je je paard een andere mening gaat aanmeten zonder hoofstel (dat is immers een correctiemethode) voordat je half dood ligt in het bos.
.
)