Leiderschap maar liever samenwerking met paard!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:57

TS het is duidelijk dat jij een makkelijk paard hebt.
In ieder geval geen RBE paard waarbij regels duidelijk moeten zijn en gedoseerd.

Het is ook duidelijk, dat jij niet met verschillende paarden werkt. En ook niet verschillende methoden bij andere ruiters of grondwerkers hebt geproefd.

Ik nodig je uit, om eens een kijkje te nemen bij bijvoorbeeld ons?
Heel ander type paard, met heel ander karakter, en dus ook een heel nader aanpak ten opzichte van opvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:58

Ik werk met een merrie die zich soms ineens afsluit, tijdens het rijden maar ook aan de hand. Dat is lastig ,want als ik met haar los in de bak werk is er niks aan de hand, doet ze alles voorbeeldig, maar als ze zich op momenten afsluit, is t geen kwestie meer van op t vingertje een pasje terug of stoppen wanneer ik stop, dan moet ik haar soms echt groter aanpakken om haar eruit te halen. Best jammer eigenlijk want in het grondwerk is ze supergevoelig.

Ik ken Pavlov van mijn opleiding. Maar daar stopt de muis toch na de beloning of gaat ie juist weer door?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:00

Joolien schreef:
Dat ben ik niet altijd met je eens. Waarom zou een paard iets doen als hij daarvoor eerst wel voedsel krijgt en daarna niet meer, dan mist het zijn doel toch? En dan heeft het voor het paard geen voordeel meer. Ik zie er veel meer waarde in om te werken met lichaamstaal, druk erop, druk eraf. Komt veel meer bij kuddegedrag en werkt vaak net zo effectief. MEt voer zie ik maar al te vaak gefixeerde paarden die elkaar zelfs ondersteboven lopen voor een brokje.

Jensvl, dat klinkt heel leuk, maar nogmaals, als een paard een gevaarlijke situatie creëert ga ik hem echt niet de keuze geven om te luisteren.

Onze hond hebben we in de hele basis opvoeding bijna nooit gestraft, bijna alles is met voedsel beloning aangeleerd, het is echt niet zo dat we der nu nog voor iedere keer zit en af moeten belonen hoor? Je hoeft toch ook niet elke keer je paard op zijn donder te geven als om hem de simplste dingen te laten doen, op een gegeven moment is het aangeleerd en haast een automatisme en dan hoef je niet meer te bekrachtigen.

Overgens zijn er een boel mensen die niet consequent om kunnen gaan met voedsel beloning en met voedsel beloning leg je nu eenmaal veel sneller verbanden dan met straf dus ja dan kan je wel flink de mist in gaan. Als mijn paard iets of iemand van de sokken loopt om een snoepje te krijgen dan krijgt ie dat snoepje echt niet dus dan houdt ie daar ook gauw genoeg weer mee op...

Ik zou pavlov werkte bij het beroemde experiment met honden niet met muizen?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 24-04-15 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:03

liedje89 schreef:
Joolien schreef:
Dat ben ik niet altijd met je eens. Waarom zou een paard iets doen als hij daarvoor eerst wel voedsel krijgt en daarna niet meer, dan mist het zijn doel toch? En dan heeft het voor het paard geen voordeel meer. Ik zie er veel meer waarde in om te werken met lichaamstaal, druk erop, druk eraf. Komt veel meer bij kuddegedrag en werkt vaak net zo effectief. MEt voer zie ik maar al te vaak gefixeerde paarden die elkaar zelfs ondersteboven lopen voor een brokje.

Jensvl, dat klinkt heel leuk, maar nogmaals, als een paard een gevaarlijke situatie creëert ga ik hem echt niet de keuze geven om te luisteren.

Onze hond hebben we in de hele basis opvoeding bijna nooit gestraft, bijna alles is met voedsel beloning aangeleerd, het is echt niet zo dat we der nu nog voor iedere keer zit en af moeten belonen hoor? Je hoeft toch ook niet elke keer je paard op zijn donder te geven als om hem de simplste dingen te laten doen, op een gegeven moment is het aangeleerd en haast een automatisme en dan hoef je niet meer te bekrachtigen.

Overgens zijn er een boel mensen die niet consequent om kunnen gaan met voedsel beloning en met voedsel beloning leg je nu eenmaal veel sneller verbanden dan met straf dus ja dan kan je wel flink de mist in gaan. Als mijn paard iets of iemand van de sokken loopt om een snoepje te krijgen dan krijgt ie dat snoepje echt niet dus dan houdt ie daar ook gauw genoeg weer mee op...

Ik zou pavlov echt ff terug lezen die werkte met honden niet met muizen?

Tussen hond en paard zit wel een verschil.
Hond is geen vluchtdier, paard wel.

Nee, beloning en straf moet consequent gebruikt worden.
Bij het nieuw aanleren van dingen, moet je niet straffen, maar juist posietief bekrachtigen en streven naar verbetering.
Bij opvoeding, waarbij het heel duidelijk is, dat een paard naast je moet lopen, en paard daar lak aan heeft, omdat hij voedsel ziet, vind ik het heel normaal, dat je het paard terug roept.

Hoe diegene dat doet, verschilt per paard, per karakter, en per persoon.
Daar is geen goed of fout in, tenzij het paard alleen maar last van de "bestraffing" onder vind.
Zoals wonden en fracturen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 11:04

Joolien: Ook paarden kunnen vast slaan net als mensen:) En vaak spiegelen ze het stukje mens wat er achter zit...dan zit er bij beiden nog wat in de weg. Het is vaak geen onwil dat een dier zich zo gedraagt. Dit weekend een merrie gezien die een compleet leeg paard gaf. Deed alles wat je vroeg netjes binnen de lijnen maar voelde zo als een machine er was geen leven in het paard? Paard had geen eigen kracht? Ze liep super mooi en goed! Maar totaal gevoelloos in uitstraling. Leuk natuurlijk voor de eigenaar dat het paard zo simpel is als een machine. Maar voor het paard echt onwijs sneu! Die heeft geen eigen mening meer! Is dat wat we zoeken? Natuurlijk niet...paard is bij nieuwe eigenaar en paard vliegt ineens alle kant op...die ontdekt dat het mag leven en dat het een gevoels mening mag hebben.

Zelfde bij mensen....er zit zoveel meer achter! En zal niet zeggen dat ik alles beheers en kan! Ik ben gelukkig een mens en maak fouten. Zoals mooi gezegd dit weekend ook...ben bereid fout te zitten! En dat helpt enorm om zo te denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:05

Interessant! Alleen als je een samenwerking hebt, zie je elkaar als gelijke.
Je hebt respect voor elkaar, laat elkaar uit praten en is het niet zo dat jou partner minder dan jou is.
In het bedrijfsleven is dit echter het zelfde, alleen heeft je baas een hogere functie, maar in een goed bedrijf heb jij wel een mening, laat je baas je wel uitpraten, mag je baas je als mens niet minder maken dan hem of haar zelf. In een goed bedrijf mag jij ook aangeven als je iets niet fijn of goed vindt gaan.

In een kudde en bij paarden is dit anders. Een paard ziet een ander paard niet als gelijke. Een paard zal altijd boven of onder een ander paard of jou komen te staan. Een leider van de kudde zal niet overleggen en samenwerken, hij bepaald wat er gebeurt en zo niet dan wordt het paard niet geaccepteerd.

Daarbij voelt een paard zich veilig als een leider hem of haar leid.
Dus samenwerken en vriendschap zoals wij dat als mens zien dat kan helemaal niet in opzichte van het paard. Frederic Pigon is ook de leider van zijn paarden, hoe mooi en vrij dat er allemaal ook uitziet, hij neemt wel de leiding over zijn paarden. Alleen werkt hij in harmonie: Paard ziet hem als leider, dus hij is vertrouwd en dat geeft veiligheid, hij heeft geduld en luistert naar zijn paard. Dat zijn allemaal tekenen van een goede leider. Met leiderschap is niets mis mee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-04-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:05

Naar elkaar luisteren: prima!
Zolang het paard tenminste ook geleerd heeft om te luisteren in situaties wanneer het er op aan komt.
Het altijd voor zijn bestaat niet. Een paard besluit soms ook wel eens iets spontaan dat kun je niet allemaal voor zijn.

Vorige week nog een prachtig voorbeeld gezien met dekhengsten. Een prachtige horsemanship show gegeven, alles los en op lichaamstaal. Paard loopt aan een los lijntje mee de round-pen uit en ineens besluit een merrie uit een paddock ernaast met haar lange wimpers te knipperen. Dat was op zich niet erg geweest, maar precies op dat moment komt er nog een hengst langs. En jawel pats boem schreeuw: rivaal!!!!!

Reken maar dat dit super getrainde gevoelige dier toen een knal voor zijn harses kreeg van de trainer en hij ook gelijk weer bij de les was.
Op het moment dat een paard in de aanval gaat kun je lichaamtalen wat je wilt maar dan ben je echt even buiten beeld als je de aandacht niet direct opeist.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-04-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:06

Kostolany schreef:
? Natuurlijk niet...paard is bij nieuwe eigenaar en paard vliegt ineens alle kant op...die ontdekt dat het mag leven en dat het een gevoels mening mag hebben.

Zelfde bij mensen....er zit zoveel meer achter! En zal niet zeggen dat ik alles beheers en kan! Ik ben gelukkig een mens en maak fouten. Zoals mooi gezegd dit weekend ook...ben bereid fout te zitten! En dat helpt enorm om zo te denken!

Sinds wanneer heeft een paard een mening?
En hoe vinden wij die mening? Want een paard praat niet???

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:07

Kostolany schreef:
paard is bij nieuwe eigenaar en paard vliegt ineens alle kant op...die ontdekt dat het mag leven en dat het een gevoels mening mag hebben.

Maar wat is een gevoelsmening van een paard?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 11:09

Hormonen zijn net als bij mensen niet altijd in bedwang te houden! Alleen wij willen dat paarden dat wel doen omdat het anders gevaarlijk wordt. Maar ja..het is een hengst mag zijn frustraties nergens kwijt...en dan krijg je dit gedrag er voor terug. En staan wij nog raar te kijken dat wij dit zelf veroorzaken! Tja als een merrie er niet klaar voor is corrigeert zij ook. Als je kijkt hoe ze dat doet heb je de hengst er ook weer uit:) En nee het is niet makkelijk..ik kan het ook niet zeg ik eerlijk:)

En Natural horsemenship is niet perse noodzakelijk wat ik denk hoor:) Ik ben ook niet natural bezig met mijn paarden. En bij ons houdt dat helaas vaak in dat het paard een bepaald aantal kunstjes moet kunnen en bepaalde braafheid en volgorde en in een bepaald level en dan zou hij natuur zijn? Daar geloof ik niet in want je leert nog steeds een truc om het te bereiken. Terwijl ik juist zeg maak met je lichaam de echte connectie! Als je weet hoe dat voelt is dat zo anders dan wat je daar ziet. Ik heb bovenstaande ook gezien hoor en gedaan met mijn paarden. Maar mijn paard braak keer op keer die mening door. En vocht er tegen van waarom zou ik dat doen? Welk doel dient mij dat. Nu ik het verschil weet...gaat het ineens makkelijker en leg mijn wil nog steeds niet op die manier op:) maar bereik het op andere manier. Wil niet zeggen dat ik niet duidelijk ben naar mijn paard maar hij leert geen trucje maar waar de grens is zonder structuur zonder levels halen. k zeg haal de spirith uit het paard en zet het er dan terug op omdat je het gebroken hebt gemaakt en dan zegt als je doet wat ik vraag is het natuur?
Laatst bijgewerkt door Almighty op 24-04-15 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:11

Kostolany schreef:
Hormonen zijn net als bij mensen niet altijd in bedwang te houden! Alleen wij willen dat paarden dat wel doen omdat het anders gevaarlijk wordt. Maar ja..het is een hengst mag zijn frustraties nergens kwijt...en dan krijg je dit gedrag er voor terug. En staan wij nog raar te kijken dat wij dit zelf veroorzaken! Tja als een merrie er niet klaar voor is corrigeert zij ook. Als je kijkt hoe ze dat doet heb je de hengst er ook weer uit:) En nee het is niet makkelijk..ik kan het ook niet zeg ik eerlijk:)

Maar is dat een gevoelsmening? Of is dat een hormoonbalans die de gemoedstoestand samen met de omstandigheden naar het paard brengt?

Want er zijn zat hengsten, die samen worden gehuistvest met ruinen of zelfs andere hengsten, op een weiland, waar niks geen narigheden van doen zijn??

Nee, dit is geen voorbeeld van een mening die in het paard zitten.
Dit is natuurlijk instinct wat wij tegen gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:12

Deze hengsten hebben sociale huisvesting :+

Ben benieuwd hoe jij het anders opgelost zou hebben zonder dat omstaande toeschouwers met kleine kinderen in gevaar zouden komen.

Of zou je de hengsten even lekker laten vechten omdat ze daar behoefte aan hebben?

Overigens knalt mijn merrie met 2 voeten vol op de ribbenkast van een mannelijk dier als zij vind dat hij te opdringerig was.
Is alles behalve geweldloos.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-04-15 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:14

'Mijn' hengst staat naast een merrie in de trailer... Gefrustreerd? nee! Gevaarlijk? allerminst!

Maar ik laat deze hengst niet uitgebreid snuffelen aan de dames, of zoals zo mooi op jouw foto met zijn hoofd op mijn schouder leunen. Dan is de kans binnen een minuut dat hij mij of de betreffende merrie bespringt. Dát zijn hormonen ja.... En die ga ik niet de vrije loop laten :')

Maar even terug naar samenwerken? wat verstaan we daaronder? is daar een definitie van te maken
Amable had een paar mooie voorbeelden net.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:15

AmoorM schreef:
Interessant! Alleen als je een samenwerking hebt, zie je elkaar als gelijke.
Je hebt respect voor elkaar, laat elkaar uit praten en is het niet zo dat jou partner minder dan jou is.
In het bedrijfsleven is dit echter het zelfde, alleen heeft je baas een hogere functie, maar in een goed bedrijf heb jij wel een mening, laat je baas je wel uitpraten, mag je baas je als mens niet minder maken dan hem of haar zelf. In een goed bedrijf mag jij ook aangeven als je iets niet fijn of goed vindt gaan.

In een kudde en bij paarden is dit anders. Een paard ziet een ander paard niet als gelijke. Een paard zal altijd boven of onder een ander paard of jou komen te staan. Een leider van de kudde zal niet overleggen en samenwerken, hij bepaald wat er gebeurt en zo niet dan wordt het paard niet geaccepteerd.

Daarbij voelt een paard zich veilig als een leider hem of haar leid.
Dus samenwerken en vriendschap zoals wij dat als mens zien dat kan helemaal niet in opzichte van het paard. Frederic Pigon is ook de leider van zijn paarden, hoe mooi en vrij dat er allemaal ook uitziet, hij neemt wel de leiding over zijn paarden. Alleen werkt hij in harmonie: Paard ziet hem als leider, dus hij is vertrouwd en dat geeft veiligheid, hij heeft geduld en luistert naar zijn paard. Dat zijn allemaal tekenen van een goede leider. Met leiderschap is niets mis mee.

De verhouding dominantie tussen paarden bestaat niet tussen mens en paard dit is wetenschappelijk onderzocht. (artikelen op te vragen voor geïnteresseerden)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:18

Tabaluga12 schreef:
De verhouding dominantie tussen paarden bestaat niet tussen mens en paard dit is wetenschappelijk onderzocht. (artikelen op te vragen voor geïnteresseerden)

Echt waar? wist ik niet... Hoe moeten we dan de hiërarchie tussen mens en paard zien?

Kan je dit in een paar zinnen uitleggen/samenvatten? Ben wel nieuwsgierig :j

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:19

Oh bah.. Krijg kriebels bij de openingspost alleen al.

IMO zijn er huge verschillen tussen leiderschap en dictatorschap, zoals het in de openingspost staat. Leiderschap is geen afdwingen, leiderschap is niet continu straffen, en leiderschap betekent nooit dat er geen samenwerking is.

Leiderschap is, letterlijk, het leiden van je paard. Een richting bieden. Houvast bieden. Zo zeker van jezelf zijn dat het paard je vertrouwt en op jouw beslissingen vertrouwt. Dat is niet: Jij wil naar A, dus je trekt paard mee naar A, maar jij wil naar A en het paard volgt je, omdat je in zijn ogen de leider bent- waarom zou hij dan niet volgen?

Ieder paard, op een paar hele grote uitzonderingen na, is blij met een leider en heeft ook een leider nodig om gezond en gelukkig te blijven. Paarden die geen leider hebben zullen zelf het leiderschap op zich nemen, wat zorgt voor ongewenst gedrag tegenover de eigenaar en zeker op de lange termijn een hoger stresslevel.

Onderdeel van goed leiderschap is kunnen communiceren en kunnen luisteren. Leiderschap betekent niet dat jouw wil wet is en die van het paard niet mee telt. Een leider mag alleen dingen aan het paard vragen die hij/zij mentaal en fysiek aan kan, en dan mag er inderdaad verwacht worden dat het paard luistert. Maar tegelijkertijd moet het paard daarbinnen de ruimte krijgen om zichzelf te blijven en moet zich ook kunnen uiten.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:22

Kostolany schreef:
Hier komt geen beloning aan te pas bij de foto") en ook geen druk..puur lichaam van mij waar ik wat voor moest oefenen om los te durven laten en er te zijn....nee geen hypnose en nee geen enge dingen..gewoon wat oefeningen zonder structuur maar wel met voeten op de grond;) Niets voor hoeven doen dan dat bij mijn paard. Maar dat is mijn paard. Bij een ander paard met wat problemen begin je al anders maar doet je lichaam nog steeds veel en je zachte lage stem vanuit je buik:)

En belonen kan..als je het op de juiste manier geeft. Niet na een trucje of iets..maar het moment dat je paard niet bezig is met die beloning te krijgen en het niet verwacht dan is belonen totaal niet erg...heb ik nu ook geleerd en dat kan gerust eens een snoepje zijn of een pluk gras wat hij wel van je mag pakken uit eindelijk maar het is het moment waarom...wat je zegt met kudde stijl.

Maar druk erop en eraf doen ze in kudde alleen als paarden echt ver afdwalen van goed gedrag en dat is niet zoveel:) Want vaak is het al veel eerder de kop in gedrukt!! Dus helemaal juist vind ik het niet..dan hebben we het paard al buiten de kudde gezet en breek je ook zijn karakter als hij zo ver is gekomen al.

Maar een beetje gezellig staan te keuvelen met je paard doet denk ik iedereen wel. Regelmatig gewoon even lekker samen zijn en niets meer dan dat is toch 1 van de geneugten van een paard hebben. Ziet er fijn uit die foto's hoor, maar je vraagt dan ook niets.
Kan je ook wat foto's/film laten zien waar jullie echt wat doen samen op deze manier? Vooral wat materiaal over hoe jij dit zo doet als het niet gaat zoals je zou willen. Bv als dat paard zegt, leuk dat jij wat wil doen samen, maar ik ga grazen.
Leg maar eens uit hoe je dat oplost zonder druk te geven, weet wel dat mijn haf je vierkant uitlacht als je niet bereid bent af en toe je oren plat te leggen en een beet in zijn kont te geven als het moet(alleen dan vertaald naar het mens he, ga niet echt bijten ;) ).
Krijgt hij in de kudde ook vaak zat trouwens, net van de week is er een plukje haar uitgetrokken, met vel helaas.

Zonder enige druk werken lijkt mij persoonlijk onmogelijk. Als je actief wordt in je lijf om vooruit te vragen geef je druk, leg je je been aan geef je druk. Zet je je focus op zijn kont om die te laten wegdraaien dan geef je druk.
Het geven van druk(negatieve bekrachtiging) is het probleem niet, hoe je dat doet kan wel een probleem zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:25

Kostolany schreef:
Je hoort heel vaak dat je leiderschap over je paard moet hebben en grenzen moet stellen. Natuurlijk dien je je paard duidelijk te maken dat jij een mens bent en geen ander paard. En dat er soms grenzen zijn in gedrag om problemen te voorkomen. Maar met het woordje leiderschap heb ik nog al moeite..als of je de directeur van een bedrijf bent en het bedrijf altijd naar jou moet luisteren. Je legt jou wil op omdat het zo hoort in jou ogen.

Maar was als je het het paard zijn spirith laat houden en daar in mee denkt naar samen een middenweg vinden?

Leiderschap betekent niet je paard murw slaan.
leiderschap gaat dus gewoon hand in hand met een paard met eigen karakter. En ja, het heeft wel te doen wat ik wil.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:27

Kostolany schreef:

En Natural horsemenship is niet perse noodzakelijk wat ik denk hoor:) Ik ben ook niet natural bezig met mijn paarden. En bij ons houdt dat helaas vaak in dat het paard een bepaald aantal kunstjes moet kunnen en bepaalde braafheid en volgorde en in een bepaald level en dan zou hij natuur zijn? Daar geloof ik niet in want je leert nog steeds een truc om het te bereiken. Terwijl ik juist zeg maak met je lichaam de echte connectie! Als je weet hoe dat voelt is dat zo anders dan wat je daar ziet. Ik heb bovenstaande ook gezien hoor en gedaan met mijn paarden. Maar mijn paard braak keer op keer die mening door. En vocht er tegen van waarom zou ik dat doen? Welk doel dient mij dat. Nu ik het verschil weet...gaat het ineens makkelijker en leg mijn wil nog steeds niet op die manier op:) maar bereik het op andere manier. Wil niet zeggen dat ik niet duidelijk ben naar mijn paard maar hij leert geen trucje maar waar de grens is zonder structuur zonder levels halen. k zeg haal de spirith uit het paard en zet het er dan terug op omdat je het gebroken hebt gemaakt en dan zegt als je doet wat ik vraag is het natuur?

Wat er "natuur" is aan NH is simpelweg dat je je verdiept in hoe paarden communiceren en dat na probeert te bootsen.

Wat we met de paarden doen is niet natuurlijk, we leren ze andere dingen aan die voor hun niet hun natuur zijn, maar we proberen dat te doen op een manier die begrijpelijk is voor het paard, logisch is.

Lichaamstaal, ook de hele subtiele, hoort daar trouwens gewoon bij. Alleen hangt het niet alleen maar daarop, kan het ook wat minder subtiel worden als het moet, net zoals paarden zelf ook doen.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 24-04-15 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 11:27

Nee het is een samenloop van omstandigheden. En wat ik zeg geen idee wat ik zou doen...ook ik ben nog leerling;) En zoek mijn weg. Maar ik denk wel dat ik voor ik de ring uit zou gaan en weet dat mijn hengst zo kan zijn zou kijken wat de omstandigheden erbuiten zouden zijn geweest voor ik er uit zou lopen:) Zo voorkom je het gedrag en het moeten ingrijpen misschien. Denk ik dan. Want je weet zelf wel of je hengst op een andere hengst reageert en op een merrie die heel knap is:) Mijn paard heeft dat ook gedaan.

Afgelopen weekend ook een hengst gezien een en al hormoon en daar moet je duidelijk tegen zijn. Elk paard vraagt zijn eigen aanpak en manier. En er is geen truc of lijn als je de spirith niet wil breken dat werkt op elk paard en elk karakter van een paard. Het is per paard/karakter paard verschillend. Ook een andere hengst gezien die heel erg afgeleid was door hormoon. Die was er prima uit dat moment te halen met de juiste aanpak. Maar de eigenaar had daarvoor jaren geknokt om hem eruit te krijgen op allerlei manieren en het lukte niet. Nu was het in 1 dag aardig de goede kant op. En het paard was nog steeds wat ie was maar minder heftig. Een leerschool want het is iets wat de eigenaar moet zien te houden niet het paard. De eigenaar moest de houding vast houden en pard mocht zijn karakter houden:0 En nee ik was niet de trainer daar;) Ik was in de leer....en het was super om te zien dat je niet een lijn in aanpak kon zien. NIet 1 soort truc voor alle hengsten/paarden om te doen om ze te hebben waar je hebben wil. Maar alle paarden werden kalm en rustig:0 Maar dat kwam meer omdat de mens dat werdt en bewust werdt wat ze zelf in stand houden;) Het paard weet het wel;)

En wij zijn geneigd om inderdaad hengsten met ruinen te zetten enz. En ze mogen verder weinig bedoel ik er tegen over. En wat Kelly zegt...duidelijk:) Klopt..ze ruiken ook wanneer de andere kant er klaar voor is. Maar onze hengsten die nog hengst zijn bij ons mogen zelden hun behoefte kwijt;) Ze mogen zelden doen wat ze normaal zouden doen. We durven ze amper bij de merrie te zetten want dekken willen we niet! Dus krijg je een hormoonbom want hij wil weleens een keer ondanks dat hij soms niet weet wat het is om te doen. En hij zou eens kapot gaan bij andere paarden. En we mixen geen kuddes zoals normaal buiten gebeurd en daar ook selectie is welke matsch er gemaakt wordt die keuze maken wij dan ook nog eens klik of niet. Maar vaak mogen ze dat al niet eens meer kwijt. Want dan worden ze nog moeilijker en dat komt omdat er geen merrie in de buurt is die zegt..he vent nu even niet! Dat stukje kunnen we wel proberen op te vangen bij de hengst. Geen hengst is hetzelfde in gedrag en omgang zo ook de mensen erbij niet.

Wij willen ze hengst houden voor de uitstraling en verder is elk hengst gedrag ongewenst. Tja..ik vind jou aardig en je mag stralen maar je mag verder niets uit eigen beweging meer. Want dat past toch niet in mijn plaatje...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:32

Ik vind het wel een hoop gezweef hoor.
Paard zijn (onbestaand woord) gebroken? Terug in de natuur?

Als jij het paard enkel de keus geeft trailerklep of niets, dan doe je echt niets anders dan andere mensen.
Zo werkt trailer laden nou eenmaal.

Dekhengsten alleen maar mooi staan te wezen? Volgens mij dekken die meer dan ze lief is :+

Kelly_ann

Re: Leiderschap maar liever samenwerking met paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:33

Met wie ben je nu in discussie Kostolany? Meer met jezelf dan met ons lijkt het ;-)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:34

Op zich een hele mooi gedachtegang, maar ik zie niet meer dan dat.

Je legt vergelijkingen met vriendschap en kudde die als een tang op een varken slaan. Kuddegedrag bestaat niet uit vriendschappen maar uit leiders en volgers. Ieder paard heeft een plek in de rangorde.
Dat is ook het meest natuurlijke voor een paard, om een leider te hebben. In een kudde is ook geen keuze, als de alpha duidelijk maakt dat hij daar niet mag eten, wordt hij weg gejaagd. Echt geen ruimte voor een Eigen mening hoor.
Ik betwijfel overigens of paarden wel een mening hebben. Ik denk dat een mening namelijk iets menselijks is en niet per se iets wat in het dierenrijk voorkomt.

Kom paard, we gaan een lekker buitenritje maken, dus hup zadel erop en gaan. Paard geeft zijn mening: rent als een kip zonder kop het bos in tussen bomen door, onder laaghangende takken en lekker springen over de plasjes. Mag jij me gaan vertellen hoe je je paard een andere mening gaat aanmeten zonder hoofstel (dat is immers een correctiemethode) voordat je half dood ligt in het bos.

.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:35

Kelly_ann schreef:
Tabaluga12 schreef:

Echt waar? wist ik niet... Hoe moeten we dan de hiërarchie tussen mens en paard zien?

Kan je dit in een paar zinnen uitleggen/samenvatten? Ben wel nieuwsgierig :j

Nee ik ook niet! Ik ga achter de artikelen aan. Wordt vervolgd.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:36

PowerReiner schreef:
Op zich een hele mooi gedachtegang, maar ik zie niet meer dan dat.

Je legt vergelijkingen met vriendschap en kudde die als een tang op een varken slaan. Kuddegedrag bestaat niet uit vriendschappen maar uit leiders en volgers. Ieder paard heeft een plek in de rangorde.
Dat is ook het meest natuurlijke voor een paard, om een leider te hebben. In een kudde is ook geen keuze, als de alpha duidelijk maakt dat hij daar niet mag eten, wordt hij weg gejaagd. Echt geen ruimte voor een Eigen mening hoor.
Ik betwijfel overigens of paarden wel een mening hebben. Ik denk dat een mening namelijk iets menselijks is en niet per se iets wat in het dierenrijk voorkomt.

Kom paard, we gaan een lekker buitenritje maken, dus hup zadel erop en gaan. Paard geeft zijn mening: rent als een kip zonder kop het bos in tussen bomen door, onder laaghangende takken en lekker springen over de plasjes. Mag jij me gaan vertellen hoe je je paard een andere mening gaat aanmeten zonder hoofstel (dat is immers een correctiemethode) voordat je half dood ligt in het bos.

.

Vriendschappen tussen paarden schijnen dus wel degelijk te bestaan. Eens even kijken of ik daar iets van kan vinden (nee niet in de Penny :D )