Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:43

Idem. Ik geloof dat paarden die 24/7 buiten in de groep staan hun ruiters best kunnen missen hoor :D

Ook aandacht in een andere vorm dan rijden is redelijk overbodig. Natuurlijk moeten de hoeven e.d. gedaan worden, maar om dat geknuffel en getut met mensen staan ze waarschijnlijk niet te springen. Neemt niet weg dat ze het gezellig kunnen vinden, maar het is niet nódig :) Dat denken wij eigenaren vooral graag.

Mijn pony wordt al jaren nauwelijks bereden en daar kreeg ik op mijn vorige stal ook veel commentaar op. Tja, de enige aan wie ik verantwoording schuldig ben is mijn merrie...

Edit: Bijna iedere stal heeft toch wel een paar shetjes ergens op een weitje staan die niks hoeven doen behalve grasmaaien en gezelschap zijn voor andere paarden? Zijn shetlanders opeens niet zielig dan? :=
Laatst bijgewerkt door Appelmoes_11 op 31-03-15 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:47

Zolang je paard maar mogelijkheid tot bewegen heeft, wat de jouwe zo te lezen gelukkig vol op heeft, (wat elk paard bereden of niet sws zou moeten hebben) is niet rijden echt totaal geen probleem. Ik snap niet dat er mensen zijn die dat wel als probleem zien...

capopjekop

Berichten: 30741
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:48

Rijden is geen behoeften van een paard, maar van de mens. Ik geloof dat er echt paarden zijn die het rijden wel leuk vinden, daar niet van. Maar een paard zal echt niet ongelukkig worden van niet rijden. Zelf merk ik totaal geen verschil in mijn pony's hoe ze waren toen Amber vrijwel dagelijks gereden wordt en nu ze zelden hoeft te werken. Ze kunnen wel altijd in vrijheid bewegen en hebben de hele dag door wat te eten en te drinken. Ik zie tevreden pony's staan. Tuurlijk vinden ze het wel leuk om zo nu en dan aandacht te krijgen, maar die van mij worden toch het gelukkigst van elkaar en van hun hooi :')

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:48

Een paard is niet geboren om bereden te worden of om te werken voor de mens, maar om lekker te grazen en te sjokken en te trekken. Dus nee, een paard hoeft niet bereden te worden mits het voldoende vrije beweging kan hebben

amen

Berichten: 5042
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:04

Als een paard kon praten dan kiest ie liever voor weidegang ed, dan rijden!

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:07

Meid, het is jouw paard en je bepaald zelf wel wat je doet met jouw paard en als je er niet mee rijdt, nou en?.

Verder komt jouw paard niks te kort, dan is jouw paard gelukkig hoor!

Laat die anderen toch banketstaaf over dat het zielig is enzo. dat ie niet bereden wordt.

Je kan het ook andersom draaien, zielig dat die paarden bereden worden, want vaak komen de lichamelijke problemen bij de paarden er vandaan hoor.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 31-03-15 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:10

Niks zieligs aan!

Mijn moeder heeft haar paardje op 2 jaar gekocht, maar is er niet opgekropen voordat hij 4 was. Toen hij 3 was geworden begonnen mensen te zeuren tegen haar van "wanneer kruip je er nu eindelijk op?" En van "je paardje is nu wel oud genoeg om bereden te worden". Maar mijn moeder heeft in die eerste twee jaar niets anders gedaan als grondwerk, troetelen, schriktraining en spelen. Die twee hebben nu een ongelofelijke band waar ik zelfs jaloers op ben ;)

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:13

Snollygoster schreef:
Niks zieligs aan!

Mijn moeder heeft haar paardje op 2 jaar gekocht, maar is er niet opgekropen voordat hij 4 was. Toen hij 3 was geworden begonnen mensen te zeuren tegen haar van "wanneer kruip je er nu eindelijk op?" En van "je paardje is nu wel oud genoeg om bereden te worden". Maar mijn moeder heeft in die eerste twee jaar niets anders gedaan als grondwerk, troetelen, schriktraining en spelen. Die twee hebben nu een ongelofelijke band waar ik zelfs jaloers op ben ;)


Dat is heel mooi!

Helaas riepen de mensen ook bij mij van wanneer ik op mijn de toen nog maar 2 jarige arabier ging rijden??????? -:(- -:(- -:(-

Waar bemoeien ze zich ermee, dat dier is nog maar 2 jaar en dat er in de rensport met 2 jarigen gereden werd wil nog niet zeggen dat ik er dan maar klaar moet gaan stomen voor de rensport....Ik heb er lekker lang mee gewacht hoor tot ie eraan toe was, ik heb niet gekocht voor de rensport dus............niks van aantrekken.

Dat doen ze maar bij hun eigen paarden.

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:42

Zwerte en aparo, inderdaad deze mensen denken dan dat ik niks met mijn paard doe, ze denken dan ook vaak dat ze niet op tijd wordt behandeld door da en hoefsmid, dat ze niet elke dag goede voeding en een schone stal krijgen.

Ik wil gewoon het beste voor mijn dieren, en het is frustrerend om steeds commentaar te krijgen over 'hoe erg het is dat ik mijn paard niet train onder het zadel'. Op den duur begin je dan toch te twijfelen.

In ieder geval hartelijk dank iedereen voor de lieve reacties! :)

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:47

@ zwerte, bij mij staan ze inderdaad ook op de wei/pp met schuilstal en er zijn mensen die dan serieus gaan overwegen om het verwaarlozing en mishandeling te noemen. Zonder dat ze daarbij nadenken dat de meeste paarden toch echt niet gelukkig worden van 20 uur per dag in een box te staan van 3x3, ookal staan er nog goudkleurige paardenhoofdjes op...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33925
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:49

Man jouw paard heeft een droomleven TS! :D

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:56

Dankjewel marlinderooz! :)