Duct tape op neus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:48

Ik heb geen voor en na filmpje, ik geloofde niet dat het hielp dus toen hij eenmaal stil stond en braaf zijn ding deed was ik zo verbaasd dat ik er ook niet meer over na had gedacht het te filmen haha.

ellepel schreef:
Ik moest er net aan denken dat ze op een gegeven moment ook hadden uitgevonden dat bij paarden die schudden met het hoofd tijdens het rijden je dan een touwtje met een kraaltje er aan aan de neusriem kon bevestigen.
paard richt zich dan op het kraaltje en houd het hoofd zo stiller.
denk dat het een beetje hetzelfde idee is?

Dat denk ik wel ja! Toen hij weer even ongeduldig werd hadden we de tape een stukje verder losgetrokken en toen was het weer interessant genoeg om daarop te richten. Heel apart, maar het is echt een stukje focus bij mijn paard dan.

dirma

Re: Duct tape op neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 09:01

Ik zag het inderdaad ook op fb voorbij komen door een hoefsmid bij ons in de buurt, hij had het gedeeld met op een hoefsmederij site, daar beweerden sommige dat het echt werkt, doordat het uiteinde los hangt en zachtjes langs de tastharen gaat.

Ik heb een hele lastige merrie, die absoluut niet aan haar achterbenen laat komen, en niet normaal geborsteld kan worden (heb haar nog niet zo lang, word nu begeleid door gedragstherapeut) Heb gister wel een filmpje gemaakt, qua borstelen merk ik zelf niet veel verschil, maar binnenkort moet je naar de hoefsmid dan zal ik filmen. heb wel filmpje van de hoefsmid zonder de tape.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 09:18

Ik denk dat het kan werken omdat het een gek gevoel is voor het paard. Hij voelt wat op de neus zitten, het komt tegen zijn gevoelige tastharen en het beweegt. Maar hij kan het niet goed zien. Dat leidt hem af van de andere dingen die er om hem heen gebeuren.

Ga zelf maar eens een enge film kijken. Maar dan nadat iemand iets op je neus geplakt heeft waarvan je niet weet wat het is, je kunt het niet goed zien en het beweegt als jij je hoofd beweegt. Wedden dat je veel minder mee krijgt van die enge film? :D

Ik denk wel dat als je deze truc vaak gebruikt, er gewenning optreedt. Het paard zal er dan minder op reageren en daardoor wordt het effect ervan kleiner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 09:29

safina schreef:
Ik denk dat het kan werken omdat het een gek gevoel is voor het paard. Hij voelt wat op de neus zitten, het komt tegen zijn gevoelige tastharen en het beweegt. Maar hij kan het niet goed zien. Dat leidt hem af van de andere dingen die er om hem heen gebeuren.

Ga zelf maar eens een enge film kijken. Maar dan nadat iemand iets op je neus geplakt heeft waarvan je niet weet wat het is, je kunt het niet goed zien en het beweegt als jij je hoofd beweegt. Wedden dat je veel minder mee krijgt van die enge film? :D

Ik denk wel dat als je deze truc vaak gebruikt, er gewenning optreedt. Het paard zal er dan minder op reageren en daardoor wordt het effect ervan kleiner.

Dat misschien wel, maar omdat ze het gene waar ze normaal moeite mee hebben nu als wat ontspannends gaan zien denk ik dat het nooit verkeerd is om het te doen. Als je maar niet dagelijks tape op zn neus plakt haha. Bij mijn paard is het voor het eerst ontspannen gegaan, een positieve ervaring. Als die de volgende paar keer weer zo positief is met tape kunnen we het weer zonder proberen en denk ik dat dat ook goed gaat.

Overigens hadden wij wel eerst geprobeerd zonder, maar toen hij ging klauwen meteen de tape erop geplakt dus ik denk ook niet dat je meteen al moet gaan plakken zeg maar haha.

Dirma: dat is inderdaad heel extreem! Zo extreem is de mijne gelukkig niet. Borstelen gaat prima, 5 seconden optillen ook nog maar niet langer als dat. Hij kan ook (nog) geen achterbeschermers om en schrikt zich lam als er ineens een tak langs zn achterbenen af gaat. Ben benieuwd of het voor jou ook scheelt, dat is weer een stuk extremer.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 09:42

De meid die mijn pony geschoren heeft zei dit ook al. Mijn pony liet haar kaak niet scheren. Dus door een beetje in de neus te knijpen werd ze rustiger. Ze zei dat een stuk tape het zelfde effect had namelijk dat de pony word afgeleid wat op zijn/haar neus zit en niet meer zo bezig is met wat jij aan het doen bent.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:03

Had het filmpje ook gezien en kon het niet geloven. Haal je de tape voorzichtig met de haren mee eraf, neem ik aan? Is dat niet pijnlijk het eraf halen?
Mijn vader heeft ook een paard waarvan je de benen niet op kan tillen, borstelen prima, maar optillen gaat echt niet. Bij de smid is het dus altijd met praam en soms zelfs verdoving erbij omdat het anders niet te doen is.
Misschien is dit wel een idee, zal volgende week eens met de smid overleggen of dit een idee kan wezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:15

__Marloes schreef:
safina schreef:

Dat misschien wel, maar omdat ze het gene waar ze normaal moeite mee hebben nu als wat ontspannends gaan zien denk ik dat het nooit verkeerd is om het te doen. Als je maar niet dagelijks tape op zn neus plakt haha. Bij mijn paard is het voor het eerst ontspannen gegaan, een positieve ervaring. Als die de volgende paar keer weer zo positief is met tape kunnen we het weer zonder proberen en denk ik dat dat ook goed gaat.

Overigens hadden wij wel eerst geprobeerd zonder, maar toen hij ging klauwen meteen de tape erop geplakt dus ik denk ook niet dat je meteen al moet gaan plakken zeg maar haha.

Ik verwacht dat die gewenning inderdaad pas optreedt als je het frequent gaat gebruiken.

Ik vraag me af of ze hetgeen waar ze normaal moeite mee hebben als iets ontspannends gaan zien. Dat lijkt me niet logisch. Neem het voorbeeld van een griezelige spin: die wordt ook niet minder eng als je afgeleid wordt. Je kijkt er alleen maar minder intens naar. Als je daarna weer op die spin focust is hij nog net zo griezelig.
En afleidende stimuli interfereren met het leervermogen. Want als je afgeleid wordt door prikkel A en je schenkt daardoor geen aandacht aan prikkel B, dan leer je ook niets over prikkel B. Als het bijvoorbeeld gaat om een paard dat erg angstig is en daardoor niet stil blijft staan bij de hoefsmid, dan is tape misschien een mooie truc om af te leiden. Maar uiteindelijk moet het dier natuurlijk gewend raken aan aanraking bij de benen, de geluiden die een hoefsmid raakt en langere tijd met een been omhoog staan. En daar leert een paard waarschijnlijk veel minder over als hij gefocust is op tape op zijn neus. Ik denk dat het uiteindelijk meer oplevert om het paard om te leren gaan met hetgeen hem bang / onrustig maakt bij de smid.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:21

Daar heb je gelijk in safina, dat een paard het uiteindelijk moet leren. Toch ben ik wel benieuwd of het echt werkt met die tape.
het filmpje die ik op fb had gezien, daarop leek het paard bang voor de smid te wezen en ik vroeg mij af waarom dat paard zo extreem reageerde op die man.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:47

ah toevallig zeg, gister kwam mijn hoefsmid aan met dit verhaal.
Gelijk geprobeerd bij mijn moeilijk bekapbare shet,
t werkte absoluut niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:12

connie64 schreef:
ah toevallig zeg, gister kwam mijn hoefsmid aan met dit verhaal.
Gelijk geprobeerd bij mijn moeilijk bekapbare shet,
t werkte absoluut niet!

Misschien helemaal inwikkelen met Duct Tape? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:16

nanda1980 schreef:
Had het filmpje ook gezien en kon het niet geloven. Haal je de tape voorzichtig met de haren mee eraf, neem ik aan? Is dat niet pijnlijk het eraf halen?
Mijn vader heeft ook een paard waarvan je de benen niet op kan tillen, borstelen prima, maar optillen gaat echt niet. Bij de smid is het dus altijd met praam en soms zelfs verdoving erbij omdat het anders niet te doen is.
Misschien is dit wel een idee, zal volgende week eens met de smid overleggen of dit een idee kan wezen...

Wij hadden hem er in 1 keer snel eraf getrokken met de haren mee. Hij schrok er wel even van, nouja hij stond even verbaast te kijken van wat is dit nou?

Safina: dat is een andere "discussie", maar ik denk dat steeds een positieve ervaring wel degelijk helpt bij het niet erg gaan vinden. Je moet die truukjes uiteraard afbouwen, anders wennen ze er nooit aan, maar ik als ik mijn paard hierdoor ontspannen kan laten bekappen terwijl dat normaal niet gaat ben ik "gek" als ik het tot een gevecht laat komen en daardoor steeds van voor af aan kan beginnen kwa vertrouwensband met een hoefsmid. En ik heb een smid met een engelengeduld, die juist goed is met aparte paarden. Overigens zitten er inmiddels al bijna 5 jaar van "training" in kwa hoeven, hij is bij ons geboren dus kwa gewenning hebben we alles zelf gedaan en is daar genoeg aandacht aan besteed. Hij is enkel enorm nieuwsgierig, brutaal, dwars, ongeduldig en snel boos en die laatste 2 dingen vormen ook het probleem bij de smid. Mijn paard is absoluut niet bang van de hoefsmid. Ik denk overigens ook dat het niet bij alle paarden helpt.

Verder is hij kwa gedrag wel leuk hoor trouwens, alleen die benen is een probleem hahaha :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:02

Onder het motto "ik lach me dood als het werkt" heb ik er vandaag tape bij gepakt.

Het werkte niet.

Wat wel werkte: bekwaam bekapper met veel gevoel voor timing (op tijd LOSlaten omdat blijven vasthouden bij mijn paard averechts werkt) en meer uit de hand bekappen.

En daarnaast nog wat dingen die voor specifiek mijn paard goed werken. Een samenspel tussen mijn info over de achtergrond van het paard en een handige oplossing van de vakman. Wij houden het hier op ouderwetsch kijken naar het individuele paard.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:08

Ik heb het laatst getest met de hoefsmid toen mijn paard voor het eerst ijzers kreeg en dacht dat ie in elkaar werd getimmerd,

nou: Het idee was leuk, maar het werkte voor mijn paard niet.
mijn paard begon wel te friemelen met z'n neus zeg maar en focuste op de ducttape.
Maar zodra het hamertje weer tevoorschijn kwam was het ook weer helemaal over. we hebben het een paar minuten geprobeerd maar uiteindelijk toch de praam erbij gepakt.

Ik denk dat het voor mijn paard misschien wel zou werken bij wat "kleinere" dingen, die ze dus minder eng vind.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:12

bij ons op stal ook geprobeerd en wonder bij wonder werkte het bij de jonge hengst wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:19

Ik heb zelf een "voorproefje" gedaan en had het idee dat het toch wel iets deed, maar of het voldoende is voor die van mij éénmaal "de vreemde smid" erbij is twijfel ik aan .. maarja, dat weten we niet als we het niet proberen ...

Zit me wel af te vragen of we zoals in de filmpjes eerst zo moeten kijken & dan plakken .. of dat ik al zou plakken voordat de hoefsmid er is .. Wat hebben jullie gedaan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:30

Ik heb de tape erop geplakt nadat de achterhoeven waren bekapt. Het probleem zit bij mijn ruin in z'n voorhoeven. Of eigenlijk schouders.

De tape deed wel iets maar zodra de eerste voorhoef op de standaard moest ging het mis.

Daarna is de werkwijze aangepast. Dat werkte nog het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:42

Hmmja, ik heb dé werkwijze nog niet gevonden .. veel geprobeerd, maarja .. toch nog niet zo succesvol. Al heb ik zelf niet te klagen, maar krijg hem niet aan het verstand gepeuterd dat die vreemde persoon eigenlijk gewoon hetzelfde doet en hem echt niet gaat opeten :+

Bij mij was hij wat wantrouwig toen ik met de vijl bezig was (niet bang, maar ook niet op zijn gemak) dus ik dacht "ik probeer het eens" en toen was het meteen over. Maar dat kan ook aan de gewenning liggen van het al een paar keer gedaan gehad te hebben natuurlijk. Wat ik toen wel heb gedaan is een soort test, zijn benen optillen en naar voren halen (alsof je ze op een staander wil zetten). Dat is echt een no go voor hem (ook bij mij) .. en was nu geen probleem .. Dus dat vond ik wel gek :Y)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:21

Ach, mijn man werd er van de week weer bij eentje geroepen waarvan de vorige smid het opgegeven had om de achterbenen te doen.
Te gevaarlijk!
Groot met hoofdletter, KWPNer maar mijn man heeft hem met 1 x even duidelijk zijn , prima kunnen doen.

Volgens mijn man was het filmpje met de ducktape op de begeleider nog de beste :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:16

spatter schreef:
Volgens mijn man was het filmpje met de ducktape op de begeleider nog de beste :D

:D :D :D :D

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:30

Vandaag is bij ons de smid geweest. Hij moest lachen toen ik het over de tape had.
Hij had het er pas nog met collega's over gehad, conclusie: 1 april grap.
op het filmpje die ik gezien heb zie ik ook geen smid die bezig is met bekappen voor de tape, alleen dat de smid eromheen loopt.

Onze smid heeft vandaag de 2 moeilijke gedaan, alleen nog maar met praam en bij de een ook alle hoeven op de steun om te vijlen, bij de ander de voorhoeven nog niet maar de achterhoeven wel. Dus bij beiden toch flinke vooruitgang. Smid denkt nog 4 of 5 en dan ook zonder praam.
laten we het hopen, we oefenen rustig Door ☺

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:40

Ik heb het gisteren geprobeerd bij mijn 5 jarige Haflinger.
Is niet gevaarlijk bij de hoefsmid maar houdt geen moment zijn hoofd stil en probeert regelmatig zijn been terug te trekken. Hij probeert steeds in je jas te happen of aan je te knabbelen en doordat hij daardoor steeds zijn hoofd en hals beweegt is dat super vervelend voor de hoefsmid.
Dus : duck tape erop: ging meneer nog harder met zijn hoofd schudden en met zijn lippen bewegen om het tape er weer af te krijgen. Was hier dus geen succes.
Uiteindelijk maar zijn bovenlip gepakt en heen en weer gewiebeld: moesten we af en toe stoppen met wiebelen aan zijn lip omdat meneer in slaap viel ( oogjes dicht, hoofd zakte omlaag) en daardoor op de hoefsmid ging hangen. Raar beest!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:49

Ik heb het geprobeerd tijdens een bezoekje smid, maar hij moest alleen maar heel erg niezen en briesen :+

Na een kwartier maar de tape afgedaan, want dat was ook zo zielig :')

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:35

Ik heb het ook geprobeerd. Alle, mijne smid deed opeens de tape op mijn paard zijn neus. Ik omschrijf even de situatie.
Mijn paard is echt gene brave tijdens de smid. Gaat meerdere malen omhoog staan. Nu was mijn smid het echt beu en pakte idd ook de tape. Stukje op hem en ik had echt een totaal ander paard. reageerde niet meer op de smid, was heel braaf en is niet meer omhoog gegaan. ik vind het zeker voor mijn paard een aanrader want op de praam werd hij alleen maar bozer en werd het erger

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:37

Geloofde t ook niet maar kon het toch niet laten om te proberen.
En jawel het werkte heel goed!
Heb n jong paard die ze bij de vorige eigenaar niet hebben leren voeten geven
Hij vind dit raar/ eng, vooral z'n achterbenen en werkt niet echt top mee zeg maar
Met tape erop kon ik ze zo oppakken
Vraag me alleen af of t kwestie van gewenning zal zijn maar goed we zullen zien