Pony psychische aandoening, inslapen of niet? *met foto's*

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 21:05

KoudbloedKim schreef:
Dribbel schreef:
Ik zit te denken aan negatieve associatie. Dus het verband dat gelegd is tussen mensen en pijn door het rijden met een peesblessure. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je haar pijn doet als je bij haar bent, mar wel dat de associatie met pijn er is. Het is in zo'n geval zeker niet zo dat het einde oefening moet zijn voor een paard (als dit het is), maar dat training en een nieuwe asociatie 'vastleggen' wel kan helpen.
Dit is precies mijn gedachte. :j
Ik weet niet in hoeverre je dit bij een paard van 15 nog kunt ombuigen... maar het is het proberen waard.
Vraag is; wil/kan jij die tijd erin steken?

Wat ik zelf waarschijnlijk zou doen als je dit paard bij mij zou brengen; in een wei zetten en 1 keer per dag haar benaderen met een worteltje/appeltje.
Desnoods een half jaar lang! Daar omheen doe je zelf vanalles in de wei; mesten, hooi neerleggen etc. gewoon zitten.
Er zal dan een moment komen dat ze jou uit vrije wil benaderd.

Ik kan echt niet genoeg uitleggen wat we wel niet allemaal geprobeerd hebben..

ze is niet meer om te buigen..

we benaderen haar nu al bijna 5 jaar alleen met een appeltje. thats it. ze word er niks beter van helaas :(

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:06

Ik zou er zelf niet meer mee gaan experimenteren als je al van alles hebt geprobeerd. Denk dat de allerbelangrijkste vraag is of jij (en je zus) en het paard er iets mee opschieten als het dier enkel als grasmaaier dient. Zoals al eerder gezegd een paard heeft geen tijdsbesef zoals wij mensen, dus het als grasmaaier houden is dan alleen voor jezelf.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:06

KoudbloedKim schreef:
Dat is juist wat ik doe. :j
Als je dit dier in een kudde zet, waarom zou het dan geen fijn leven kunnen leiden?
M.a.w; waarom zou je dit dier wél in laten slapen?

Nee wat paarden leven op instincten, die kijken niet vanuit de hemel naar beneden en zeggen: Rotbaas, je hebt mij in laten slapen. Ze hebben er totaal geen weet van en dus maakt dood voor deze pony niet uit. Sterker nog, ik denk dat je het dier er een groot plezier mee zal doen.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:08

Aan al die bokkers die vinden dat het paard als grasmaaier aangehouden moet worden. Wat is er nu zo mis met inslapen ? Eigenaren dumpen het beestje niet maar hebben er al een hele stoet echte deskundigen naar laten kijken. Geloof me dat hun hart breekt als ze de beslissing nemen de pony naar de eeuwige grasvelden te sturen. Als deze pony als jaarling al zo was en nu nog waarom dan nog meer proberen ? Is de pony daarmee geholen ? Zijn de eigenaren daarmee geholpen ?
Waarom zoveel verzet tegen het inslapen ?

Denk er eens aan als je een hamburger eet, is ook een koe of varken voor dood gemaakt. Alleen was dat een nummer, geen dier waar de foto's jaren later nog aan de muur hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:18

Pien63 schreef:
Aan al die bokkers die vinden dat het paard als grasmaaier aangehouden moet worden. Wat is er nu zo mis met inslapen ? Eigenaren dumpen het beestje niet maar hebben er al een hele stoet echte deskundigen naar laten kijken. Geloof me dat hun hart breekt als ze de beslissing nemen de pony naar de eeuwige grasvelden te sturen. Als deze pony als jaarling al zo was en nu nog waarom dan nog meer proberen ? Is de pony daarmee geholen ? Zijn de eigenaren daarmee geholpen ?

Denk er eens aan als je een hamburger eet, is ook een koe of varken voor dood gemaakt. Alleen was dat een nummer, geen dier waar de foto's jaren later nog aan de muur hangen.
Niemand in dit topic beweert dat TS en haar zus niet alles gedaan hebben of dat hun hart niet breekt.
Ik snap niet zo goed waarom je dat moet vermelden.

TS, als jij echt kunt zeggen dat je er álles aan hebt gedaan om haar te helpen en merkt dat haar leven nu alleen maar lijden is en er geen oplossing meer is, moet je doen wat goed voelt. :j
Maar alleen jij (en je zus) kan die beslissing maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:19

Pien63 schreef:

Ook mijn vraag, want een dier waarbij de basis verzorging zelfs door bekenden kennelijk toch stress, etc. tot gevolg heeft, zal ook als grasmaaier niet gelukkig zijn. Zaken als bekappen, ontwormen, algemene controle, etc. moeten gewoon kunnen.

Ook voor mij is inslapen in zo'n geval zeker serieus te overwegen.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:23

KoudbloedKim schreef:
Als je dit dier in een kudde zet, waarom zou het dan geen fijn leven kunnen leiden?

Mee eens. Waarom zou je dit dier wel inslapen? Als ze tevreden lijkt bij haar paardenmaatjes moet dat toch voldoende zijn?

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:32

Noppes schreef:
KoudbloedKim schreef:

Mee eens. Waarom zou je dit dier wel inslapen? Als ze tevreden lijkt bij haar paardenmaatjes moet dat toch voldoende zijn?

Paard heeft toch zo nu en dan noodzakelijke verzorging nodig?

Ik ben niet tegen inslapen. Doe wat voor jullie goed voelt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:33

En zo heb ik al meer dan tien jaar een merrietje rondlopen.
Totaal onberekenbaar, slaat ook om als een blad aan een boom, van een lieve knuffel naar een moordzuchtig monstertje..
Tussen soortgenootjes is ze echter geweldig!
Ze is al verscheidene malen trouwe buddy geweest voor oude en zieke vriendinnen en zo haar gewicht in goud waard gebleken.
Maar ze heeft een enorme afkeer van mensen.
Heb dit nog nooit zo hevig en langdurig meegemaakt, maar geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om haar het leven te ontnemen...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 21:43

Shirley schreef:
En zo heb ik al meer dan tien jaar een merrietje rondlopen.
Totaal onberekenbaar, slaat ook om als een blad aan een boom, van een lieve knuffel naar een moordzuchtig monstertje..
Tussen soortgenootjes is ze echter geweldig!
Ze is al verscheidene malen trouwe buddy geweest voor oude en zieke vriendinnen en zo haar gewicht in goud waard gebleken.
Maar ze heeft een enorme afkeer van mensen.
Heb dit nog nooit zo hevig en langdurig meegemaakt, maar geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om haar het leven te ontnemen...

En waarom niet?:)

er zit blijkbaar toch iets wat haar 'ongelukkig' maakt :)

het kan qua gezondheid alleen maar slechter worden, en behandelen van iets is voor haar een hel :)

tomatenplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:46

Zitten papieren bij deze merrie? Wij hebben er net zo eentje op stal staan. Qua uiterlijk lijkt ze er precies op en qua gedrag zo te horen ook.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:48

Ze is totaal niet ongelukkig, hoe kom je daar in vredesnaam bij?
Het is een vrolijk diertje dat elke dag geniet van de omgang met haar soortgenoten en haar eten en drinken!
Meer hoeft ze ook niet van mij...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:53

Reactie op verwijderd bericht van Leen
Laatst bijgewerkt door Shirley op 24-03-15 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:54

Paarden denken niet aan morgen of aan hoeveel jaar ze nog kunnen leven. Die merrie zit er niet mee als ze ingeslapen wordt.

Als jullie pony echt langdurig last heeft van stress gedurende de dag vind ik inslapen zeker een optie. Als ze goed staat waar ze staat, weinig stress ondervind en jullie er ook niet mee zitten dan hoeft dat natuurlijk niet.

Heel eerlijk dat jullie het wel overwegen :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:54

Tsjah weet je....Misschien de knuppel in het hoenderhok hoor, maar waarom is inslapen wel gerechtvaardigd als een dier fysiek áf' is? We zoeken altijd maar naar een reden, een excuus om een dier langer in leven te houden. Feit is dat we niet op de prairie wonen en dat paarden dieren zijn geworden die ons 'eigendom' zijn. Een paard z'n leven lang nog 'paard' laten zijn zonder gebruiksdoel kan natuurlijk prima, maar dat moet je als eigenaar ook willen en kunnen trekken.

Ik geloof dat ik vrij hard en nuchter ben. Een paard weet niet dat z'n laatste dag is gekomen en dat het nog zoveel mooie maanden had kunnen beleven. Een paard leeft nu en denkt niet na over morgen.

Als dit diertje goed zou functioneren in een kudde waar contact met mensen minimaal is zou ik dat tegen lage kosten zeker wel overwegen, maar eerlijk gezegd, en dan ben ik maar ontzettend egoïstisch, ik zou het mezelf niet aan doen om zo'n beestje in leven te houden omdat het nou eenmaal 'verwerpelijk' is om zonder gegronde fysieke reden er een eind aan te maken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:55

Misschien ga ik nu iets heel stoms zeggen. Maar heeft ze geen tekorten?
Ik heb hier een merrie staan, 4 jaar oud. Vanaf het moment dat ik haar zag altijd wat lethargisch geweest. Geen enthousiasme, alles wat ze deed deed ze omdat het moest. Oren naar achteren, niks willen enige doen. Het met meerdere mensen er over gehad en besloten dat als ze niet op zou knappen ik haar in liet slapen. Ze wilde niks met ons te maken, en zelfs niks met mijn ruintje dat er bij stond.

Als laatste redmiddel haar voer flink omhoog gegooid ( dat zou ik bij die van jou niet doen gezien haar gewicht ), en vitaminearmers bij gaan voeren.
En ineens, na een aantal dagen kwam er verbetering. Ze werd stouter, en begon uit te dagen. En nu? Nu moet ik haar op gaan voeden. Ze is zoals een normaal jong paard hoort te zijn.

Ik denk bijna dat er iets anders bij jouw merrie aan de hand is. Maar misschien is het het proberen waard.

PLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:05

Aan iedereen, bedankt voor jullie reacties.

Dit gaat over mijn pony Pinky. Al zolang als ik haar heb (12jaar nu) is ze boos. Niet een beetje boos maar echt boos en bang. Dit uit zich in mensen aanvallen (daadwerkelijk bijten). Maar ook onder andere in trillend achter in stal staan, zich om laten vallen en steigeren. Ik heb in de afgelopen jaren echt heel veel gedaan. Ik heb dr gedragstherapeuten bij gehad, dus ook verschillende soorten gedragstrainingen gedaan (o.a. klikkertraining, monty roberts (nl)), osteopathie, fysiotherapie, bach-bloesem therapie, homeopathie, holistische dierenkliniek den hoek, regulieren dierenartsen o.a. dierenkliniek Emmeloord en later Utrecht, waar ze d'r zelfs in de MRI hebben gehad en waar ze ook weer bezig zijn geweest met gedragstherapie. Ook heb ik contact gehad met Machteld van Dierendonck.

Ondertussen staat ze alweer 5 jaar met pension op een super fijn plekje in hoogland waar ze nauwelijks contact heeft met mensen en waar 2 oude (36 en 30) paardjes staan en soms 1 of 2 shetjes. Haar gedrag is in de loop dr jaren niet veel veranderd.

Ik kan eigenlijk alles met dr en ik heb nog nooit zo'n sterke klik met een paard gehad als ik met haar heb. Ik wil er dan ook alles maar dan ook alles aandoen om haar gelukkig te laten zijn. Als dit (zoals ze nu staat) haar gelukkig maakt mag ze zo blijven staan. Er is nooit goed vastgesteld kunnen worden dat ze pijn vrij is. Dit weten we dus niet zeker. Verder denken een aantal artsen dat ze een psychische ziekte heeft, maar hier is nog TE weinig onderzoek naar gedaan. Het belangrijkste voor mij is dat ze niet lijdt. Fysiek niet maar ook mentaal niet, en door die "psychische aandoening" is ze mogelijk altijd bang, gestrest of angstig. Maar ook dit weten we niet 100% zeker. Dit alles maakt het zo'n lastige situatie.

Ik wil alleen wel heel duidelijk hebben dat ALS ik haar inderdaad donderdag laat inslapen, dan doe ik dat voor HAAR en alleen voor haar. Ik doe dit dan niet zomaar en heb hier dan heel goed over na gedacht.

Ik ben blij met alle lieve reacties en steun!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:08

Als zij goed (met gebruiksaanwijzing) te benaderen is, zich laat bekappen door de smid heeft ze wel een Pre basis dat ze als gezelschap paardje door t leven kan.

Dan is t alleen de Financien, of dit mogelijk is?

PLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:11

@Pluttersput: Thx! Super dat je meedenkt, maar ze is helemaal gecheckt. Ook op dit soort dingen! "Helaas" allemaal goed.

@alle anderen: Dank voor de reacties, sorry als ik niet iedereen individueel kan beantwoorden. Hopelijk heeft mijn stukje net wat uitleg gegeven.

Anoniem

Re: Pony psychische aandoening, inslapen of niet? *met foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:12

Ts, ik stuur je even een pb :)

PLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:12

@Arjan1983: Ze is op zich goed te benaderen, maar ze is dus al 5 jaar "gezelschapspaardje".

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:15

Nee, eerlijk gezegd niet...
Je weet niets zeker, dus waarom dan toch het inslapen?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:20

Shirley schreef:
Nee, eerlijk gezegd niet...
Je weet niets zeker, dus waarom dan toch het inslapen?

Ik heb heel het topic gelezen, maar die vraag begrijp ik nu echt niet meer.
Ze legt toch uit dat ze immens veel stress ondervindt aan onderzoeken?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:28

PLM schreef:
Ik kan eigenlijk alles met dr en ik heb nog nooit zo'n sterke klik met een paard gehad als ik met haar heb. Ik wil er dan ook alles maar dan ook alles aandoen om haar gelukkig te laten zijn. Als dit (zoals ze nu staat) haar gelukkig maakt mag ze zo blijven staan. Er is nooit goed vastgesteld kunnen worden dat ze pijn vrij is. Dit weten we dus niet zeker. Verder denken een aantal artsen dat ze een psychische ziekte heeft, maar hier is nog TE weinig onderzoek naar gedaan. Het belangrijkste voor mij is dat ze niet lijdt. Fysiek niet maar ook mentaal niet, en door die "psychische aandoening" is ze mogelijk altijd bang, gestrest of angstig. Maar ook dit weten we niet 100% zeker. Dit alles maakt het zo'n lastige situatie.

Ik wil alleen wel heel duidelijk hebben dat ALS ik haar inderdaad donderdag laat inslapen, dan doe ik dat voor HAAR en alleen voor haar. Ik doe dit dan niet zomaar en heb hier dan heel goed over na gedacht.

Ik ben blij met alle lieve reacties en steun!

Daarom, dat er dus niets vaststaat...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:31

Er hoeft ook niets vast te staan Shirley, de artsen van Utrecht adviseren haar zelfs in te slapen. Hoe moeilijk de keuze ook is, voor de pony is dood niet erg! Alleen voor de eigenaren is de beslissing alsof je voor god speelt erg. En dat begrijp ik volkomen, maar de pony lijkt beter af te zijn. En daarbij, wat voor toegevoegde waarde heeft het, het dier nog jarenlang te laten lopen?