gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:20

Gini schreef:
Hier ben ik het mee eens. Mjjn paard is ook laag in rang en als ik de wei op kom willen andere paarden soms mijn aandacht en jagen haar bij me weg. Ik jaag die paarden dan weg en roep mijn paard weer bij me. Ik heb het dan nog niet eens over zitten op de wei, hoewel ik vind dat ik dat ook moet kunnen doen. Ook maak ik mee dat de dominante jonge merrie voor de ingang van de wei of paddock gaat staan zodat ik mijn paard er niet uit kan halen. Sorry maar dat ga ik echt niet accepteren. Ik stuur haar gewoon weg, wat meestal lukt, maar soms probeert ze me te schoppen. Dan wordt ik echt pislink en heeft ze ook wel eens een schop van mij gehad.
De eigenaar klagen, maar dan moet je je paard maar opvoeden. Die gaat mij niet belemmeren om bij mijn eigen paard te komen en hoeft mij ook niet te schoppen.

Ik heb er geen enkel probleem mee dat je dat paard corrigeert, maar hoe zou de eigenaar het paard kunnen opvoeden? Mijn paard durft ook uit te vallen in de paddock/op de weide, maar doet dat echt niet bij mij of als ik in het zicht ben. Ik vind het heel vervelend dat hij naar andere mensen dreigt, maar kan er zelf echt heel weinig aan doen (behalve waarschuwen en aangeven dat ze hem gewoon mogen corrigeren).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:24

Een paard kan bij iemand anders of de eigenaar zelf heel braaf zijn,dat heeft niks met moeten ze hem maar opvoeden te maken.Paarden leven op de wei in een kudde en respect moet je verdienen.
Ten eerste vind ik als je met je paard werken wilt of gewoon knuffelen wilt doe je dat maar buiten de wei.
Op de wei bij een paard gaan zitten of liggen vind ik levens gevaarlijk.De kudde kan vanuit het niets op hol slaan om dat ze schrikken van een klapband van een auto of iets dergelijk.Buiten het feit dat je een trap of iets kan oplopen door rangorde twisten onderling.

Een wei met pensionpaarden is niet bedoeld als oefen matriaal voor ego's.Wel mag je bij mij een ander paard weg jagen wat jou verhinderd je paard van de wei te halen en als je problemen hebt kom je mij er maar bij halen.

Iemand die zo onzeker is als de TS vraagt zo om problemen.Misschien eens lessen gaan volgen zonder je eigen paardje bij iemand .Jossy reynvoet bv,die zit in Limburg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:28

turtlelito schreef:
Gini schreef:
Hier ben ik het mee eens. Mjjn paard is ook laag in rang en als ik de wei op kom willen andere paarden soms mijn aandacht en jagen haar bij me weg. Ik jaag die paarden dan weg en roep mijn paard weer bij me. Ik heb het dan nog niet eens over zitten op de wei, hoewel ik vind dat ik dat ook moet kunnen doen. Ook maak ik mee dat de dominante jonge merrie voor de ingang van de wei of paddock gaat staan zodat ik mijn paard er niet uit kan halen. Sorry maar dat ga ik echt niet accepteren. Ik stuur haar gewoon weg, wat meestal lukt, maar soms probeert ze me te schoppen. Dan wordt ik echt pislink en heeft ze ook wel eens een schop van mij gehad.
De eigenaar klagen, maar dan moet je je paard maar opvoeden. Die gaat mij niet belemmeren om bij mijn eigen paard te komen en hoeft mij ook niet te schoppen.

Ik heb er geen enkel probleem mee dat je dat paard corrigeert, maar hoe zou de eigenaar het paard kunnen opvoeden? Mijn paard durft ook uit te vallen in de paddock/op de weide, maar doet dat echt niet bij mij of als ik in het zicht ben. Ik vind het heel vervelend dat hij naar andere mensen dreigt, maar kan er zelf echt heel weinig aan doen (behalve waarschuwen en aangeven dat ze hem gewoon mogen corrigeren).

Snap ik. Bij hen is het echter zo dat ze regelmatig hun eigen paard niet uit de paddock kunnen halen omdat ze zich niet laat pakken en gericht uithaalt. Ik snap ook best dat een dominanter paard mijn paard verjaagt, maar uithalen naar mij accepteer ik niet. En als de eigenaar dan ook nog vindt dat ik zijn paard niet mag corrigeren want dat is zielig... tja mezelf invalide laten schoppen vind ik dan toch zieliger.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:31

Overigens is samen tijd doorbrengen (bij je paard op de wei zitten) wel degelijk goed voor de onderlinge verstandhouding met je paard. Ik vind het heerlijk!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:32

Sorry, dit is je zoveelste probleem topic, laat die hengst nu eens castreren en lees je in hoe je met paarden omgaat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:41

Wat ik dus serieus mis in dat hele verhaal... Wanneer grijp je nu eens het dichtstbijzijnde object (voor mijn part een weidepaal!) en geef je die haf daar een opdonder mee. Hoe kun je als mens nou opzij gaan voor een paard...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:48

Gypsy schreef:
Wat ik dus serieus mis in dat hele verhaal... Wanneer grijp je nu eens het dichtstbijzijnde object (voor mijn part een weidepaal!) en geef je die haf daar een opdonder mee. Hoe kun je als mens nou opzij gaan voor een paard...

En wat denk je dat er gaat gebeuren als ze dit met een onzekere houding doet? In deze situatie, welke al maanden bezig is? Ik ben bang dat er heel wat meer voor nodig is dan een keertje hard optreden. Ze is al zo vaak voor die haf aan de kant gegaan, die gaat een andere houding niet zonder slag of stoot accepteren ben ik bang.

Als ik dit vergelijk met mijn dominante tank, zie ik juist zo'n actie heel erg escaleren. Als je hem met een onzekere houding zoiets flikt, kan je dat echt terug krijgen. Dan ga je je onzekerheid overschreeuwen en daar trapt hij echt niet in. Gezien het al heftige gedrag van deze haf, vermoed ik dat ook hij daar weinig van aan gaat trekken en eerder harder de aanval inzet. En sorry, maar daar geef ik em groot gelijk in.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:48

turtlelito schreef:

Oefenen, oefenen, oefenen. Ik duw mijn paard regelmatig in de handen van een stalgenoot of stalhouder en dan moet ze even netjes en beleefd reageren als dat ze bij mij zou doen.
Als hij echt dreigt met trappen en bijten naar de mens toe, zou ik er zelfs de tijd voor uittrekken om op regelmatige basis met een ander persoon de wei in te gaan en dit te oefenen. Als het paard op je af komt gelopen moet die eigenlijk al stilstaan van zodra je met het halster/touw/zweep in je hand in zijn richting schudt (zoals een paard zou doen met zijn staart). Iedere halve pas die die vanaf dat moment nog extra zet, is 'proberen of je het wel echt meent'.
Als je echt heel secuur naar die kleine dingen kijkt, valt er vaak nog veel winst te behalen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:53

Daar heb je zeker een punt Zwerte, maar goed misschien schrikt TS een beetje wakker van mijn post. Voortaan met je hoofd omhoog en je tieten vooruit dat weiland in. En voor je eigen veiligheid een lange longeerzweep mee.

Edit: Mocht mijn paard zulk gedrag vertonen als de jouwe, dan zou ik daar toch eens wat mee doen. Hier weten ze heel goed dat alles op 2 benen gerespecteerd hoort te worden. Kinderen, beginners, iedereen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:02

Het is al heel vaak gezegd, in elk topic weer. Dus vrees dat een keertje extra weinig gaat doen. Maar ik snap je reactie.
Het is offtopic maar ik wil er toch even op in gaan. Ik doe principieel niks met de dominantie van mn tank. Sowieso is ie 21 en nooit gevaarlijk. Hij trapt of bijt niet, hij beukt je alleen aan de kant en weigert te luisteren. Kinderen is hij zeer voorzichtig mee. Alleen onzekere volwassenen veegt hij de vloer mee aan. Mijn paarden staan aan huis en ik bepaal wie erbij komt en wie niet. Een onzeker iemand laat ik er dus ook gewoon niet bij.

Verder ben ik een voorstander (voor mijzelf dan) van natuurlijk gedrag. Ik ben niet van mening dat een paard per definitie respect moet hebben voor de mens. Ze reageren beide heel eerlijk en dat wil ik zo houden. Dit betekent dus ook dat ze dominant mogen doen als de mens onderdanig doet. Alleen echt heftig en gevaarlijk gedrag zoals steigeren is niet toegestaan. Bij mij mogen ze dus wel te allen tijde aangeven dat ze het ergens niet mee eens zijn en ik wil niet dat ze als een blinde robot maar doen wat wij zeggen. Daarom zeg ik hier dus ook dat ik de haf groot gelijk geef, ze lokt het gedrag zelf uit.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:11

beatje schreef:
Ik vraag me af hoe de mensen die nu zeggen dat ze achter die pony aan moet gaan met een zweep het zouden vinden als de des betrefende pony hun eigen pony was.
Bij mij op de wei blijf je van elkaars paard af, je haalt je eigen paard maar uit de wei.

De haflinger en de fjord zijn van iemand anders,je gaat iemand geen advies geven of iemand anders zijn paard.

Nee wat dan??? De wei uitgeslagen worden?? Als mijn paard een ander de wei uit slaat geef ik d'r de langste zweep die ik heb, ti's toch van de zotte dat je weg gejaagd word :n

Mijn pony trok wel eens los en die mochten ze gerust een ruk geven (hengstenketting) en als die nog steeds vervelend was deden ze die ketting maar door z'n mond, die 10 min waarbij die binnen en buiten wordt gezet moet die maar normaal doen!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:19

Zwerte schreef:
Het is al heel vaak gezegd, in elk topic weer. Dus vrees dat een keertje extra weinig gaat doen. Maar ik snap je reactie.
Het is offtopic maar ik wil er toch even op in gaan. Ik doe principieel niks met de dominantie van mn tank. Sowieso is ie 21 en nooit gevaarlijk. Hij trapt of bijt niet, hij beukt je alleen aan de kant en weigert te luisteren. Kinderen is hij zeer voorzichtig mee. Alleen onzekere volwassenen veegt hij de vloer mee aan. Mijn paarden staan aan huis en ik bepaal wie erbij komt en wie niet. Een onzeker iemand laat ik er dus ook gewoon niet bij.

Verder ben ik een voorstander (voor mijzelf dan) van natuurlijk gedrag. Ik ben niet van mening dat een paard per definitie respect moet hebben voor de mens. Ze reageren beide heel eerlijk en dat wil ik zo houden. Dit betekent dus ook dat ze dominant mogen doen als de mens onderdanig doet. Alleen echt heftig en gevaarlijk gedrag zoals steigeren is niet toegestaan. Bij mij mogen ze dus wel te allen tijde aangeven dat ze het ergens niet mee eens zijn en ik wil niet dat ze als een blinde robot maar doen wat wij zeggen. Daarom zeg ik hier dus ook dat ik de haf groot gelijk geef, ze lokt het gedrag zelf uit.

Op die leeftijd is misschien niet helemaal de moeite waard nee.

Eerlijk aangeven dat hij iets niet wil kan een paard ook heel subtiel, mijn paarden weten dat ik daar naar luister dus ze gebruiken eigenlijk nooit de grote gebaren. Als iemand die subtiele gebaren over het hoofd ziet reageren ze een beetje verbaast en geïrriteerd, zo van nou dan zullen wij maar de verstandigste zijn... :roll:

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:22

Gini schreef:
turtlelito schreef:

Oefenen, oefenen, oefenen. Ik duw mijn paard regelmatig in de handen van een stalgenoot of stalhouder en dan moet ze even netjes en beleefd reageren als dat ze bij mij zou doen.
Als hij echt dreigt met trappen en bijten naar de mens toe, zou ik er zelfs de tijd voor uittrekken om op regelmatige basis met een ander persoon de wei in te gaan en dit te oefenen. Als het paard op je af komt gelopen moet die eigenlijk al stilstaan van zodra je met het halster/touw/zweep in je hand in zijn richting schudt (zoals een paard zou doen met zijn staart). Iedere halve pas die die vanaf dat moment nog extra zet, is 'proberen of je het wel echt meent'.
Als je echt heel secuur naar die kleine dingen kijkt, valt er vaak nog veel winst te behalen.

Probleem is dat hij het bij mij, of de stalhouder echt niet doet. Ook bij mensen die zeker van zichzelf zijn laat hij het wel uit zijn hoofd (want dan weet hij waar hij aan toe is). Bij twijfelaars echter kiest hij het zekere voor het onzekere. Ik grondwerk heel veel met hem, hij kent dus de principes heel goed en ik hoef nog maar te kijken om hem te stoppen of achteruit te zetten. Maar mensen die zich bedreigd voelen en door die angst niet meer doortastend zijn durft hij echt achterna te zitten. En ik denk dat daar bij TS ook het probleem zit, tussen denken dat je doortastend optreedt en het in de ogen van het paard ook doen zit soms een subtiel verschil....

BigOne

Re: gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:40

Tja, zodra je denkt dat je het met snoepjes wint ben je al verkeerd bezig imo maar ik denk dat er over een poosje het volgende topic volgt: Help, ik kan de weide helemaal niet meer in.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 17:00

Het probleem is eigenlijk dat ik alles met de haf mag doen, rijden, wandelen, poetsen etc.
Ik ben 6 weken weg geweest en sindsdien is hij agressief geworden. Dit is eigenlijk verergerd toen harley erbij kwam. Ik geef harley meer aandacht, wat logisch is in mijn ogen want hij is mijn eigen paardje.

Als ik een zweep vast heb loopt de haf wel gewoon weg want de zweep, daar is die bang van.
Aan de longe met hem werken lukt overigens heel goed. Hij luistert dan ook naar mijn commando’s en als ik hem dan benader blijft hij met de oortjes licht opzij staan.

De haf is eigenlijk altijd een weidepaard geweest en staat 24 op 7 op de wei. De eigenares kan zelf niet veel meer doen met hem omdat zij niet sterk genoeg is en niet goed meer te been is.

Over het naar achter stappen dan even.
Moet ik dan een stamp incasseren??? Als ik blijf staan gaat hij echt niet denken dat hij niet moet stampen. Hjj zou gewoon zij gang gaan en me vol tegen mijn buik stampen in dat geval.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:14

Hij zou niet zo dichtbij mogen komen dat hij je kan raken. Dat is een privilege dat hij kan verdienen door zich respectvol te gedragen en netjes te vragen of hij mag komen.

Wat de zweep betreft, draag die altijd bij je, laat hem maar denken dat die zweep deel van jouw lijf is, zodat hij niet meer enkel op de zweep reageert maar op jou. Want een zweep is niets meer dan een stokje, die doet niets uit zichzelf. Waarschijnlijk voel jij je sterker met die zweep in je handen en krijg je daarom dat hij dan weleens een bravertje kan zijn.
Ik zou als ik jou was in ieder geval niet zonder zweep de wei ingaan, dit is al te vaak fout gegaan, het is nu zaak om te zorgen dat het niet meer fout gaat en er een patroon van fijn en veilig gedrag gaat ontstaan.

Evt een longeerzweep meenemen, of als je die hebt een grondwerkstok(carrotstick). Dan kan je heel makkelijk inschatten of hij je kan raken(afstand).
Met grondwerkstok, als jij het paard echt met de stok aan kan raken kan hij jou ook raken, zo'n stok is namelijk om en nabij dezelfde lengte als een paarden achterbeen(bij een pony zal de stok net iets langer zijn natuurlijk).
Longeerzweep is wat langer, maar als je daar aanhoud dat hij ver genoeg weg moet blijven dat je die longeerzweep in de lengte tussen jullie kan houden jij veilig bent.

Het is dus zaak om als hij dichterbij komt gelijk te zeggen, nee, respecteer mijn ruimte. Hoef je echt niet gelijk te slaan, als hij niet "aanvalt" kan je best gewoon met een vinger wijzen en kijken of hij op de lichte hulpen netjes wil luisteren. Doet hij dat niet dan wel wat strenger worden.
Komt hij echt op je af, draait zijn kont boos in, dat soort fratsen dan klets, hebben. Hij moet weten dat zijn kont naar jou draaien heel, heel erg onprettig is, dat dat onverstandig is om te doen. Geen zachte aanwijzingen, gewoon kledder, precies zoals deze haf ook bij andere paarden en ook bij jou zou doen dus.

Het betekend niet dat je nooit meer hem bij je mag laten, maar niet op deze zeer onbeleefde wijze waarmee hij zijn haflingermiddelvinger naar je opsteekt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 17:44

Longeerzwepen heb ik liggen. 3 stuks. 1 ervan kan ik gerust aan de ingang van de wei laten liggen die is versleten en hangt geen touw meer aan.
Thnx voor die tip.

Maar als ik naar harley toe ga kan ik die zweep echt niet meenemen, want van zodra ik dan ermee ga wijzen naar de haf gaat harley er ook van schrikken en van me weglopen, wat dus niet mijn bedoeling is aangezien ik de band tussen ons wil versterken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:59

Een paard moet ook geen angst hebben voor de zweep, maar respect.
Het is niet erg als Harley dat respect ook toont. Een band opbouwen met je paard doe je niet door alleen maar lief en 'koetsjiewoetsjie' te doen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Het werken aan vertrouwen (in jou en de zweep) kan je wel best in de piste doen waarbij je 1-op-1 kan werken. In welke regio woon je? Ik weet misschien wel iemand die je hiermee kan helpen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:02

Wegsturen zodra de haf er al aan komt. Jij bent de baas als je de wei in loopt niet hij.
Zodra hij te dicht bij komt met duidelijke harde stem NEE en een wegsturende beweging maken in zijn richting

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 18:06

Regio limburg (omgeving hasselt)

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:18

dit is al de zoveelste topic over het zelfde probleem
je ging toch grond lessen doen? je had toch iemand gevonden die je daar mee hielp..?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 18:31

Lees je eigg ook wel eens?
Er staat op pagina 1 of begin pagina 2 dat ik van die persoon niets meer gehoord had.

Intussen heeft ze mij wel weer benaderd. Maar ik moet nog kijken welke datum voor mij past. Als ik maandag niet moet werken wordt dat dus maandag.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:37

MaricoGraphy schreef:
Het probleem is eigenlijk dat ik alles met de haf mag doen, rijden, wandelen, poetsen etc.
Ik ben 6 weken weg geweest en sindsdien is hij agressief geworden. Dit is eigenlijk verergerd toen harley erbij kwam. Ik geef harley meer aandacht, wat logisch is in mijn ogen want hij is mijn eigen paardje.

Als ik een zweep vast heb loopt de haf wel gewoon weg want de zweep, daar is die bang van.
Aan de longe met hem werken lukt overigens heel goed. Hij luistert dan ook naar mijn commando’s en als ik hem dan benader blijft hij met de oortjes licht opzij staan.

De haf is eigenlijk altijd een weidepaard geweest en staat 24 op 7 op de wei. De eigenares kan zelf niet veel meer doen met hem omdat zij niet sterk genoeg is en niet goed meer te been is.

Over het naar achter stappen dan even.
Moet ik dan een stamp incasseren??? Als ik blijf staan gaat hij echt niet denken dat hij niet moet stampen. Hjj zou gewoon zij gang gaan en me vol tegen mijn buik stampen in dat geval.

Het valt me erg op dat je niet wil aannemen dat je NIET een leider bent voor de haf. Je blijft erbij halen dat hij soms wel wil luisteren etc. Maar het gedrag wat hij in vrijheid naar jou toont, is al het bewijs wat je moet hebben. Juist dan laten ze zien wat ze werkelijk voelen. Uit angst voor de zweep naar je luisteren is heel wat anders dan respect hebben voor jou als leider. Want dat lijkt hij toch gewoon echt niet te hebben.

En nee, je moet geen klappen incasseren. Want dan pas ingrijpen is gewoon veel te laat! Zo dichtbij moet hij niet eens kunnen komen als zn kop in die stand staat. Daarom zeg ik ook dat je er echt hulp bij moet halen, je moet het eerder herkennen zodat deze situaties gewoon niet meer ontstaan. Want als je echt met zelfvertrouwen kan blijven staan heb je dikke kans dat er niks gebeurd. Maar een kleine aarzeling in je houding (bijv iets naar achter leunen) is in deze situatie al zat om hem wel te laten uithalen. Daarom denk ik echt dat je het niet in je eentje moet proberen, daar is dit te gevaarlijk voor en hij heeft veel te vaak zn zin gekregen.
De keren dat mijn tank het waagde om met oren in de nek naar mij toe te komen, met het doel om mij daar weg te sturen, ben ik doodleuk zelfverzekerd op hem afgestapt en heb hem even duidelijk gemaakt dat ik hem wegstuur, niet andersom! Zonder klappen, puur met lichaamstaal.

Ik heb ook nog wel een mooi voorbeeldje voor je hoe klein de signalen kunnen zijn waar zulke dominante etters mee aan de haal gaan. Ik voel me dus heel zeker en veilig tussen mn paarden, onzekerheid heb ik geen last meer van. Ik heb echter wel een tijdje verkeerde signalen gegeven met het voeren. Ik kom met een emmer slobber naar hun voerbakken toe en meneer ging steeds meer mn weg blokkeren, proberen de emmer te pakken etc. Ik heb daar veel te makkelijk op gereageert, gewoon wegduwen en snel voeren. Hij kreeg zn zin niet, maar ik corrigeerde hem dus ook niet echt. Toen ik laatst ineens een kopstoot tegen mn kont aan kreeg, was het me heel erg duidelijk dat de grenzen weer te vaag waren geworden. Dat ik gewoon snel voerde ipv mn plek op te eisen, was voor hem meer dan genoeg om de boel over te nemen. Zolang ik hem direct naar achter stuur als hij te opdringerig is en hij zn voer gewoon niet krijgt met zulk gedrag, is er niks aan de hand. Sta ik het 1 x toe? Dan doet hij het de volgende keer nog ietsje harder.... Inmiddels zijn we weer terug in een vredig evenwicht, maar zo 1 a2 keer per jaar hebben we wel dit soort strijd. En ik kan het altijd aan mijn eigen gedrag wijten, het gebeurd omdat ik dat laat gebeuren.

Mijn punt is: Dus ook al is het heel begrijpelijk dat je achteruit stapt als hij zo doet, je bevestigt daarmee het gedrag wel. Hij heeft er succes mee namelijk en daardoor is het nu erg moeilijk af te leren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:39

En wanneer word je pony gecastreerd?? Zou je toch ook doen?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:47

Vraag me af je je pony er wel goed aan doe om hem in deze groep te zetten en of je er uiteindelijk ook met plezier naar toe blijft gaan..
Het is het zoveelste topic van je en als je alles gaat samen doen in 1 tekst blijft er hetzelfde over van probleem : jij bent geen leider,jij staat niet bovenaan in de rang als mens en zij maken er misbruik van.

Ben ook benieuwd wanneer je pony geruind gaat worden, ALS dit nog gebeurt..gezien er nu een merrie bij is.