Verkopen of toch slacht/inslapen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:21

Ik vind dit erg moeilijk...hoogst waarschijnlijk is ze gewoon braaf en handelbaar bij iemand die duidelijk en niet bang tegen haar is?

Nicje87

Re: Verkopen of toch slacht/inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:24

Ik mis in het hele verhaal iemand die niet bang is en het paard op plekt durft te zetten. Iemand die weet hoe hiermee om te gaan. Jammer dat je zo ver weg staat anders had ik je wel willen helpen, is er niemand in jouw omgeving die ervaring heeft met ''probleem'' paarden?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:26

Ik zou het echt triest vinden als je dit paard in laat slapen.
JIJ bent degene die haar niet aan kan want bij je man gaat het beter en dat is niet eens een paardenmens.
Hoe graag je dit paard ook hebt willen redden, jij bent er niet de geschikte persoon voor.
Nu zit je met de gebakken peren omdat je waarschijnlijk niet de kennis en ervaring hebt om een paard als deze op te voeden.

Heb je al eens lessen genomen bij mensen die veel ervaring hebben met moeilijke paarden. Natural horsemanship oid?

Paulobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:28

Zou je het iets vinden om een goede dierentolk in te schakelen? Dan kun je zelf aan haar vragen wat ze nodig heeft, waarom ze doet wat ze doet en uitleggen hoe jullie in de situatie staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:31

Gillbo schreef:
Ik zou het echt triest vinden als je dit paard in laat slapen.
JIJ bent degene die haar niet aan kan want bij je man gaat het beter en dat is niet eens een paardenmens.
Hoe graag je dit paard ook hebt willen redden, jij bent er niet de geschikte persoon voor.
Nu zit je met de gebakken peren omdat je waarschijnlijk niet de kennis en ervaring hebt om een paard als deze op te voeden.

Heb je al eens lessen genomen bij mensen die veel ervaring hebben met moeilijke paarden. Natural horsemanship oid?

ik ben het heel erg met je eens...ik was alleen te laf om het op te schrijven omdat ik in het verleden ook al niet zo aardig was tegen TS :7

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:34

Ik zie hier heel veel tips voorbij komen over hoe TS met het paard moet omgaan.. terwijl ze duidelijk zegt dat ook haar kudde er last van heeft.
Dus als TS leert haar paard te handelen, moet de rest van de kudde het verder maar uit zien te houden met een niet-sociaal paard? Ook die hebben daar last van, de onrust die dat met zich meebrengt.

Een ieder die het triest vind om deze in te laten slapen zou ik voorstellen "neem m over dan :Y) ".
Inslapen is een zeer humane keus als de wereld te ingewikkeld is geworden.

En als je zelf idd een heel slecht gevoel hebt bij verhandelen moet je t niet doen. De pony kan inderdaad, vanwege het karakter, heel naar terechtkomen (iemand die r wel eens even aan zal pakken bijvoorbeeld) OF ze komt bij mensen terecht waarvan je te horen krijgt dat ze iemand een beenbreuk (in het gunstigste geval) heeft geslagen. Dat wil je ook niet...

.. eh.. dierentolk.... :+

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:37

Ik vind het ook triest, en ik heb ook geen probleem om haar over te nemen, alleen nu geen plek. Over 2 maanden zou daar nog eens over te praten vallen. Het probleem in de kudde is op te lossen door haar apart in te scharen met eventueel een paard waar ze wel mee overweg kan. Mits daar plek genoeg voor is.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:41

Cer schreef:
Ik zie hier heel veel tips voorbij komen over hoe TS met het paard moet omgaan.. terwijl ze duidelijk zegt dat ook haar kudde er last van heeft.
Dus als TS leert haar paard te handelen, moet de rest van de kudde het verder maar uit zien te houden met een niet-sociaal paard? Ook die hebben daar last van, de onrust die dat met zich meebrengt.

Een ieder die het triest vind om deze in te laten slapen zou ik voorstellen "neem m over dan :Y) ".

En als je zelf idd een heel slecht gevoel hebt bij verhandelen moet je t niet doen. De pony kan inderdaad, vanwege het karakter, heel naar terechtkomen (iemand die r wel eens even aan zal pakken bijvoorbeeld) OF ze komt bij mensen terecht waarvan je te horen krijgt dat ze iemand een beenbreuk (in het gunstigste geval) heeft geslagen. Dat wil je ook niet...

Waarom zou aanpakken per definitie fout zijn?
Als iemand haar kan helpen met dit paard waardoor het paard kan veranderen in de positieve zin, dan kan ze haar misschien toch verkopen. Ook kan het gedrag veranderen in de kudde als er iets gedaan wordt met het beestje.

Ook vind ik dit een risico als je een paard (met alle goede bedoelingen) uit een natuurgebied haalt. Inslapen vind ik erg kort door de bocht zonder gezien te hebben waar het fout gaat en zonder dat iemand met ervaring het geprobeerd heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:49

Nicje87 schreef:
Als iemand haar kan helpen met dit paard waardoor het paard kan veranderen in de positieve zin, dan kan ze haar misschien toch verkopen. Ook kan het gedrag veranderen in de kudde als er iets gedaan wordt met het beestje.

Dat is niet wat ik schrijf.. ik schrijf dat ie eerst de handel in gaat en dan bij 1 of andere rouwdouwer terecht komt die het wel even zal fixen. Dat kan ook. Niet iedereen is van de natuurlijke aanpak.
Misschien kan dat werken voor het beestje, maar ik snap dat TS niet gerust is, als ze daar verder niet bij is.

En dit "Haar houden zie ik niet zitten, ik ben echt te bang voor haar" komt waarschijnlijk nooit meer goed, hulp of niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:50

Nicje87 schreef:
Cer schreef:

Ook vind ik dit een risico als je een paard (met alle goede bedoelingen) uit een natuurgebied haalt. Inslapen vind ik erg kort door de bocht zonder gezien te hebben waar het fout gaat en zonder dat iemand met ervaring het geprobeerd heeft.

En dan? TS geeft aan dat er vooral op gereageerd wordt als kinderpony, maar dat ze dat zelf te risicovol vindt. Dat kan ik me voorstellen, want al steekt TS er tijd in, en leert ze het, dan is er geen enkele garantie dat de pony het niet weer probeert bij een volgend mens.
Dat is de reden waarom mijn eigen paard ook niet levend bij mij weg gaat. Voor mij is hij goed te handelen, maar hij heeft recent nog bewezen dat dat niet voor iedereen geldt. En dat risico ga ik niet meer lopen. En ik kan me goed voorstellen dat TS dat ook niet wil.
Bovendien is de pony niet gezond.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:52

Als het zo is dat de pony bij je man zich beter gedraagt stel ik ook mijn mening bij, dan ligt het dus aan jouw leiderschap lijkt mij. Dan zou ik dus hulp zoeken.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:58

Een paard leeft in het hier en nu. Als ze nu niet gelukkig is, moet je je maar geen bedenken of ze dan wel gelukkig word van een traject met Parelli, NH en al dat soort dingen. Een paard kijkt niet in de toekomst, of denkt niet hiervan word ik beter. Het klinkt niet alsof je paard zin heeft in een traject waarin hij moet leren de dingen die hij niet fijn vind te accepteren.

Je hebt het geprobeerd en ik denk dat het een respectvolle keuze is om het hierbij te houden. Ik zou het dier persoonlijk laten gaan.

De dood is iets waar mensen bang voor zijn en waar mensen iets groots van maken. Een paard denkt er niet zo over.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:00

karuna schreef:
Als ik eerlijk mag zijn en zelfs gratis weggeven je niet lukt voor langere tijd zou ik de merrie niet meer laten leven. Ik ben normaal iemand die heel ver gaat voor een dier maar als ik je beschrijving lees lijkt de merrie niet happy met haar leven. Menscontact is kennelijk voor haar geen pretje, in een natuurgebied gooien kan niet vanwege haar exceem. Kuddeleven geeft haar kennelijk toch stress als ze als leider toch steeds reacties uitlokt.

Jij voelt je niet veilig bij haar en kan ook niet zonder risico haar goed verzorgen. Dan lijkt de enige optie toch laten inslapen of slachten als je dat fijner vindt.

Ik vind dit eigenlijk gewoon het beste omschreven en ben ik het mee eens.

En TS: super dat je voor veiligheid kiest en de pony niet verkoopt aan mensen die iets voor een kind zoeken. Maar wie zegt dat de volgende koper ook zo eerlijk is?

Soms is de vervelendste weg, wel de beste keuze.

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:01

Hoi Inge,

Dat is een herkenbaar verhaal. Vier jaar geleden heb ik via een herplaatsingssite een dravermerrie gekregen van 18 jaar, ze was ronduit a-sociaal in ieder opzicht, bijten, slaan met haar benen en niet te vangen. Ik was me er niet van bewust wat ik op mijn hals had gehaald maar was er altijd van overtuigd dat het goed zou komen en nu vier jaar later is het goed, heel goed zelfs. Het heeft mij ongeveer een jaar gekost met alles maar het is een superdier geworden en zo ontzettend lief!!! Ik ben gaan clickeren met haar en dat was de gouden greep!!! Ik ben er dan ook van overtuigd dat als jij dat op gaat pakken met je paardje het zeker weer goed gaat komen, daar geloof ik heilig in. Het is geen optie om een dier wat schijnbaar een hoop heeft meegemaakt in te laten slapen, ze kan het beter krijgen maar dat ligt aan jou!!! je mag mij een pb-tje sturen als je wil.

Succes!!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:02

eva1979 schreef:
Het is geen optie om een dier wat schijnbaar een hoop heeft meegemaakt in te laten slapen

Dat is altijd een optie :j

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:05

En dan? Dan kan TS wel met het paard overweg, dat neemt de exceem nog niet weg en haar gedrag tegenover de kudde. Het paard denkt niet na over de dood en zal er niks van meekrijgen. Dan weet je wel waar je paard is en dat ze rust heeft. En kijk vooral niet naar de leeftijd, dat zegt helemaal niks over de situatie. Een paard met exceem is geen gezond paard.

Onze shetlander had ernstige exceem. Met deken en smeerseltjes (in onze ogen) redelijk onder controle te houden maar daar dacht de pony duidelijk anders over. Het beestje had geen leven door de jeuk en wij hebben de keuze gemaakt haar te laten gaan. We wilden ook niet dat ze in de handel belandde. We hebben heel wat kritiek en scheve gezichten gekregen door de beslissing die we gemaakt hebben maar we weten vandaag de dag wel dat ze niet lijdt, geen jeuk heeft en dat ze rust heeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:06

Dit dier heeft niet veel meegemaakt, maar is denk ik erg primair/oer in haar reacties.
De andere paarden zijn waarschijnlijk in een heel andere context opgegroeid.
Ze is dus niet asociaal denk ik, maar vertoont ander gedrag.
Mijn ruin was juist bijna heel zijn leven op stal gehouden (arm beest), en heeft ook op een vrij harde manier moeten leren communiceren....

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat er best mogelijkheden zijn. Maar nogmaals: met iemand die ervaren is.
Ik zou ook niet zeggen probleempaard. Ik denk eerder dat jullie elkaar niet begrijpen en dat dit steeds verder uit de hand gelopen is....

Wanneer ze bijdraait na een paar sessies kun je alsnog besluiten haar te verkopen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:08

Ninx schreef:
Wanneer ze bijdraait na een paar sessies kun je alsnog besluiten haar te verkopen.

En dan? Wie geeft je de garantie dat ze het op een andere plek bij een ander mens niet weer probeert? Ik zou dat risico niet durven nemen :n

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:09

Cer schreef:

Ook over het weideprobleem heb ik tips genoemd, en daar was ik volgens mij ook niet de enige in ;) '

En idd, als het is uit verveling/probleemgedrag, kan het heel goed zijn dat ze het ook beter gaat doen in de kudde. Als ik geld zou hebben voor het onderhoud van een 2e paard zou ik het zo doen, en ik denk meerdere met mij. Gaf in mijn post ook al aan graag het gedrag eens te willen zien. En als een prof als John of Petra er wel mee overweg kunnen, dan durft ze misschien zelf ook weer meer, als ze ziet dat zo'n aanpak werkt. Ik denk dat we allemaal weleens momenten en paarden hebben meegemaakt waarbij we het niet meer zagen zitten. Soms kan een ervaren iemand dan helpen. Blijkt het echt hoofdzakelijk door het eczeem en de jeuk te komen, dan is het voor het paard idd denk ik eerlijker het uit zijn lijden te verlossen. Respect iig voor TS dat je dit topic hebt durven openen en nadenkt over je paardje.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:12

Ik zou geloof ik ook eerst eens kijken of ze geen pijn heeft door haar eens een paar dagen pijnstilling te geven en te kijken hoe ze dan reageert , en van daar uit verder beslissen .............

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:12

Wendy schreef:
Ninx schreef:

En dan? Wie geeft je de garantie dat ze het op een andere plek bij een ander mens niet weer probeert? Ik zou dat risico niet durven nemen :n

Wat ik al zei: een paard dat je wil trappen raakt je zonder meer. Ze zijn zo snel. Daar kun je niet tegen lopen.
De kans is groot dat dit dier dreigt.
Het voelt zich niet op haar gemak en laat sterk vergroot gedrag zien.
1x de knop om, is vaak voor altijd de knop om. Mits het paard bij iemand terecht komt die ook duidelijk kan zijn.

Hoeveel bomproof paarden zijn bij een nieuwe eigenaar vluchterig?
De eigenaar is bepalend voor het gedrag en in hoeverre dat uit de hand loopt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:13

Duke schreef:
karuna schreef:
Als ik eerlijk mag zijn en zelfs gratis weggeven je niet lukt voor langere tijd zou ik de merrie niet meer laten leven. Ik ben normaal iemand die heel ver gaat voor een dier maar als ik je beschrijving lees lijkt de merrie niet happy met haar leven. Menscontact is kennelijk voor haar geen pretje, in een natuurgebied gooien kan niet vanwege haar exceem. Kuddeleven geeft haar kennelijk toch stress als ze als leider toch steeds reacties uitlokt.

Jij voelt je niet veilig bij haar en kan ook niet zonder risico haar goed verzorgen. Dan lijkt de enige optie toch laten inslapen of slachten als je dat fijner vindt.

Ik vind dit eigenlijk gewoon het beste omschreven en ben ik het mee eens.

En TS: super dat je voor veiligheid kiest en de pony niet verkoopt aan mensen die iets voor een kind zoeken. Maar wie zegt dat de volgende koper ook zo eerlijk is?

Soms is de vervelendste weg, wel de beste keuze.

Amen. Hier ben ik het helemaal mee eens.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:14

Ik heb voor iemand gereden die allemaal van dit soort paarden en pony's had staan (voor de handel/lagere prijsklasse etc)

Ik moet zeggen dat het imo vaak een combinatie was van angst van de oude eigenaren en verkeerde signalen afgeven waardoor het paard/pony daar heel heftig op kan reageren.

Ik denk wel dat er wel mogelijkheden bestaan, maar dan zal er ook vooral gekeken moeten worden naar de algehele gezondheid van de pony.

Ze doet dit ook in de kudde waardoor ik toch denk dat het een opvoedings kwestie is, en kan ik mij heel goed begrijpen dat ts bang word als ze slaat.

Ikzelf heb vaak dit soort dieren en met name pony's in handen gehad die net zo waren. In de meeste gevallen is dit gewoon goed gekomen, maar daar gaat wel een tijdje overheen omdat je toch wilt dat je elke stap die je neemt 6x overdenkt zodat het gedrag niet erger word/versterkt word.

Ik heb ts aangeboden dat ik best wel eens wil komen kijken wat het probleem is(misschien is het toch simpeler?) Niet dat ik in de buurt woon, maar ben toch wel benieuwd of ts geholpen kan worden.

Ikzelf zou zo'n dier iig niet de handel in sturen, gezien de exceem en het gedragsprobleem zou ik dat wel een risico vinden met een pony.

De pony's die ik reed moesten ook ooit weer kinder pony's worden en heb mijn hart zeker weleens vastgehouden. Gelukkig is het altijd goedgekomen maar ik snap wel dat zo'n dier beter af is als het dood is dan dat er iemand mee verongelukt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:15

_Inge schreef:
In de zomer is ze heel moe, blij als ze op stal kan, die eczeem vreet echt letterlijk aan haar.

Alle mensen die kennelijk de seme niet zo'n groot probleem vinden :n . Tussen wat TS hierboven zegt en het gedrag in het algemeen lees ik dat ze er duidelijk last van heeft zelfs met de ongetwijfeld uitstekende verzorging. Het is ook niet de eerste keer dat ik lees over paarden met seme die gevaarlijk zijn in de omgang. En gedragsveranderingen door chronische klachten is ook bij bv mensen een bekend gegeven.

Pony is dus niet veilig in de omgang, functioneert niet/slecht in de kudde, heeft voor haar aandoening intensieve zorg nodig en mist dus eigenlijk de minimale kwaliteit van leven die een bestaan als grasmaaier mogelijk maakt.

TS, ik zou deze pony laten slachten/inslapen. Houden is begrijp ik moeilijk en een dier met een fysiek probleem in de verkoop doen is naar het dier toe niet eerlijk. Leeftijd speelt voor mij bij deze keuze geen rol, veiligheid van de overige mensen en dieren die er mee samen leven en kwaliteit van leven van dat dier zelf echter wel, en die zijn niet op een voldoende te krijgen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:15

Het is ook geen schande om toe te geven dat iets niet lukt.
Maar waak ervoor zelf een verhaal te maken van vermoedelijke pijn, ongemak of trauma's, terwijl een krachtig karakter van een sterk gesocialiseerd paard in handen van een angstige eigenaar flink uit de hand kan lopen.
Daarom is een derde inschakelen slim.
Dan kun je kijken of je interpretatie wel klopt