Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Gillbo schreef:Ik zou het echt triest vinden als je dit paard in laat slapen.
JIJ bent degene die haar niet aan kan want bij je man gaat het beter en dat is niet eens een paardenmens.
Hoe graag je dit paard ook hebt willen redden, jij bent er niet de geschikte persoon voor.
Nu zit je met de gebakken peren omdat je waarschijnlijk niet de kennis en ervaring hebt om een paard als deze op te voeden.
Heb je al eens lessen genomen bij mensen die veel ervaring hebben met moeilijke paarden. Natural horsemanship oid?

".
Cer schreef:Ik zie hier heel veel tips voorbij komen over hoe TS met het paard moet omgaan.. terwijl ze duidelijk zegt dat ook haar kudde er last van heeft.
Dus als TS leert haar paard te handelen, moet de rest van de kudde het verder maar uit zien te houden met een niet-sociaal paard? Ook die hebben daar last van, de onrust die dat met zich meebrengt.
Een ieder die het triest vind om deze in te laten slapen zou ik voorstellen "neem m over dan".
Inslapen is een zeer humane keus als de wereld te ingewikkeld is geworden.
En als je zelf idd een heel slecht gevoel hebt bij verhandelen moet je t niet doen. De pony kan inderdaad, vanwege het karakter, heel naar terechtkomen (iemand die r wel eens even aan zal pakken bijvoorbeeld) OF ze komt bij mensen terecht waarvan je te horen krijgt dat ze iemand een beenbreuk (in het gunstigste geval) heeft geslagen. Dat wil je ook niet...
.. eh.. dierentolk....

Nicje87 schreef:Waarom zou aanpakken per definitie fout zijn?
Als iemand haar kan helpen met dit paard waardoor het paard kan veranderen in de positieve zin, dan kan ze haar misschien toch verkopen. Ook kan het gedrag veranderen in de kudde als er iets gedaan wordt met het beestje.
Nicje87 schreef:Cer schreef:Ik zie hier heel veel tips voorbij komen over hoe TS met het paard moet omgaan.. terwijl ze duidelijk zegt dat ook haar kudde er last van heeft.
Dus als TS leert haar paard te handelen, moet de rest van de kudde het verder maar uit zien te houden met een niet-sociaal paard? Ook die hebben daar last van, de onrust die dat met zich meebrengt.
Een ieder die het triest vind om deze in te laten slapen zou ik voorstellen "neem m over dan".
En als je zelf idd een heel slecht gevoel hebt bij verhandelen moet je t niet doen. De pony kan inderdaad, vanwege het karakter, heel naar terechtkomen (iemand die r wel eens even aan zal pakken bijvoorbeeld) OF ze komt bij mensen terecht waarvan je te horen krijgt dat ze iemand een beenbreuk (in het gunstigste geval) heeft geslagen. Dat wil je ook niet...
.. eh.. dierentolk....
Waarom zou aanpakken per definitie fout zijn?
Als iemand haar kan helpen met dit paard waardoor het paard kan veranderen in de positieve zin, dan kan ze haar misschien toch verkopen. Ook kan het gedrag veranderen in de kudde als er iets gedaan wordt met het beestje.
Ook vind ik dit een risico als je een paard (met alle goede bedoelingen) uit een natuurgebied haalt. Inslapen vind ik erg kort door de bocht zonder gezien te hebben waar het fout gaat en zonder dat iemand met ervaring het geprobeerd heeft.
karuna schreef:Als ik eerlijk mag zijn en zelfs gratis weggeven je niet lukt voor langere tijd zou ik de merrie niet meer laten leven. Ik ben normaal iemand die heel ver gaat voor een dier maar als ik je beschrijving lees lijkt de merrie niet happy met haar leven. Menscontact is kennelijk voor haar geen pretje, in een natuurgebied gooien kan niet vanwege haar exceem. Kuddeleven geeft haar kennelijk toch stress als ze als leider toch steeds reacties uitlokt.
Jij voelt je niet veilig bij haar en kan ook niet zonder risico haar goed verzorgen. Dan lijkt de enige optie toch laten inslapen of slachten als je dat fijner vindt.
Cer schreef:Ik zie hier heel veel tips voorbij komen over hoe TS met het paard moet omgaan.. terwijl ze duidelijk zegt dat ook haar kudde er last van heeft.
.. eh.. dierentolk....
'Wendy schreef:Ninx schreef:Wanneer ze bijdraait na een paar sessies kun je alsnog besluiten haar te verkopen.
En dan? Wie geeft je de garantie dat ze het op een andere plek bij een ander mens niet weer probeert? Ik zou dat risico niet durven nemen
Duke schreef:karuna schreef:Als ik eerlijk mag zijn en zelfs gratis weggeven je niet lukt voor langere tijd zou ik de merrie niet meer laten leven. Ik ben normaal iemand die heel ver gaat voor een dier maar als ik je beschrijving lees lijkt de merrie niet happy met haar leven. Menscontact is kennelijk voor haar geen pretje, in een natuurgebied gooien kan niet vanwege haar exceem. Kuddeleven geeft haar kennelijk toch stress als ze als leider toch steeds reacties uitlokt.
Jij voelt je niet veilig bij haar en kan ook niet zonder risico haar goed verzorgen. Dan lijkt de enige optie toch laten inslapen of slachten als je dat fijner vindt.
Ik vind dit eigenlijk gewoon het beste omschreven en ben ik het mee eens.
En TS: super dat je voor veiligheid kiest en de pony niet verkoopt aan mensen die iets voor een kind zoeken. Maar wie zegt dat de volgende koper ook zo eerlijk is?
Soms is de vervelendste weg, wel de beste keuze.
_Inge schreef:In de zomer is ze heel moe, blij als ze op stal kan, die eczeem vreet echt letterlijk aan haar.
. Tussen wat TS hierboven zegt en het gedrag in het algemeen lees ik dat ze er duidelijk last van heeft zelfs met de ongetwijfeld uitstekende verzorging. Het is ook niet de eerste keer dat ik lees over paarden met seme die gevaarlijk zijn in de omgang. En gedragsveranderingen door chronische klachten is ook bij bv mensen een bekend gegeven.