Paard wil niet van het terrein af, iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:59

Bowen schreef:
Toch zou ik het niet onder het kopje aanstelleritus zetten, al is het alleen maar om je eigen mindset goed te houden.

Doe ik ook niet hoor. Het schiet wel eens door m'n hoofd zoals ik al zei, maar volgens de wetenschappers kunnen paarden dat niet dus dat geloof ik dan maar. :)

Waar ik nog aan zat te denken...zou dit probleem met alleen op pad gaan en voorop lopen ook verbonden kunnen zijn met een specifieke locatie en/of kudde?
Ik heb mijn pony een tijdje geleden meegenomen op trainingsweekend op een vreemde locatie en met alleen maar vreemde paarden. Na een les gingen we een rondje uitstappen in het bos. En mijn pony die nooit voorop wil, wilde toen persé voorop lopen. Ik heb haar geprobeerd achteraan te houden, maar ze was strontvervelend tot ze voorop. Oortjes vooruit en gaan! Terwijl ik best gespannen was zo voorop. Stukje weggedraafd bij de andere paarden en er was niks aan de hand. Dat weekend was ze de stoerste pony van de hele groep. Nergens bang voor in het schrikparcours, superrelaxt en dus voorop lopend in de groep. Eenmaal thuis was ze helaas weer zoals ze voor het weekend was, dat vond ik wel erg jammer natuurlijk ;-)

max66

Re: Paard wil niet van het terrein af, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:02

die van mij ook! Eenmaal van huis wil ze alleen maar voorop en wordt helemaal enthousiast en hyper!

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 08:14

Volgens mij moeten wij maar een clubje oprichten Max66, onze paardjes lijken qua gedrag erg op elkaar. ;-) Maar ik ben er nooit helemaal achter gekomen waarom ze het op een vreemde locatie zo goed deed en ook helemaal uit zichzelf.

Ik had aan de andere cursisten verteld dat het af en toe echt een draak kon zijn bijv. met rijden in de bak, maar ze was ontzettend braaf en deed geen stap verkeerd. Eenmaal thuis hoopte ik dat ze dat relaxte gevoel vast zou houden, maar helaas...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:30

Op een vreemde plek hebben ze geen "savespot", beter gezegd, ben jij de enige bekende factor en daardoor de "save-spot".

Dit is de reden waarom paarden bv terug rennen een brandende stal in, ze hebben "save-spots", net zoals ze meestal vluchtwegen kennen. In hun eigen omgeving zijn die save-spots heel erg sterk, je moet aardig wat doen om die plaats te kunnen vervangen, of beter gezegd een soort van draagbare save-spot te worden.
Het ene paard heeft dit sterker dan de andere, maar allemaal hebben ze dit in bepaalde mate.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:06

idd, het is bij die van mij echt het weg gaan bij stal. Eenmaal weg gaat het goed. Ze stapt ook zo de trailer in bv.
In eht verleden heeft ze ook wedstrijden gelopen dus ze is overal geweest zou je zeggen, toch blijft het (lopend) weg gaan een probleem

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:13

max66 schreef:
idd, het is bij die van mij echt het weg gaan bij stal. Eenmaal weg gaat het goed. Ze stapt ook zo de trailer in bv.
In eht verleden heeft ze ook wedstrijden gelopen dus ze is overal geweest zou je zeggen, toch blijft het (lopend) weg gaan een probleem

Ben je te ver weg van de save spot om daar snel naar terug te kunnen keren(dus buiten de flightrange) dan kan het paard zich weer op jou richten voor veiligheid.
Hoe ver die flightrange is hangt ook weer af van het paard, het ene paard dat ervandoor gaat rent 200 meter en stopt dan om om te kijken, de ander loopt een kilometer voordat hij dat doet.

mariskalucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 13:45

Moet zeggen dat ik het wel fijn vind om te lezen dat ik echt niet de enige ben met dit probleem.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:22

mariskalucky schreef:
Moet zeggen dat ik het wel fijn vind om te lezen dat ik echt niet de enige ben met dit probleem.

Nee zeker niet! Hoe gaat het nu met jou en je paardje? Al wat kunnen oefenen?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:03

Bowen schreef:
max66 schreef:

Ben je te ver weg van de save spot om daar snel naar terug te kunnen keren(dus buiten de flightrange) dan kan het paard zich weer op jou richten voor veiligheid.
Hoe ver die flightrange is hangt ook weer af van het paard, het ene paard dat ervandoor gaat rent 200 meter en stopt dan om om te kijken, de ander loopt een kilometer voordat hij dat doet.

klopt, als ik 100 meter van stal weg ben loopt ze gewoon mee....

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:44

@Bowen: zou het 'vertrekpunt' bij stal ook een trigger kunnen zijn denk je?
Als ik de standaardroute neem van stal langs de weg dan wil ze het niet of met moeite.

Een tijdje geleden waren we klaar met rijden en voordat ik kon afstijgen draaide ze zich bij stal zelf om en liep ze heel relaxt met mij erop zo door het grote weiland helemaal naar achteren. Ik had zoiets van 'loop maar door en dan zien we wel waar we uitkomen'. Op een gegeven moment kwamen we weer bij de weg uit en stapten we gewoon weer naar huis.

Wat me opviel is dat ze het en erg leuk vond (oren vooruit en enthousiast stappen) en dat ze tegelijk heel relaxt was. Ik kon haar na een drafje weer makkelijk terug naar stap krijgen en gingen we weer vrolijk verder.

Dan krijg ik het idee dat ze het wel leuk vindt maar dat onze gebruikelijke route iets triggert en spanning oplevert, terwijl het via de andere kant relaxter voor haar is. Zou dat kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:05

Misschien idee om eerst veel aan hand te oefenen? Dat doe ik altijd. De meeste paarden heb vaak aan de hand meer vertrouwen dan onder het zadel.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:49

ik neem haar altijd aan de hand mee.....

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:37

Zodra ik bij mijn paard buiten op stap. Of het nu voor een buiten rit is of naar de buitenbak gaan. Gaat hij in zijn achteruit.
iemand tips

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:06

Heb je al eens geprobeerd de kont in de richting waar je heen wilt te draaien en hem een flink stuk achteruit te zetten?

mariskalucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 08:19

Esss schreef:
mariskalucky schreef:

Nee zeker niet! Hoe gaat het nu met jou en je paardje? Al wat kunnen oefenen?

Met ons gaat het langzaam aan, maar we komen steeds een stukje verder , steeds met iemand erop en iemand ernaast. Als hij een dag heeft dat echt allees eng is forseren we niets gaan we langzaam aan terug om dan buiten op het terrrein zelf rondjes te stappen tot ontspanning en dan pas terug naar stal. We nemen het per meter maar het gaat lukken.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 08:23

Het is ook een kwestie van heel veel kilometers maken. Geduld hebben, rustig blijven maar wel consequent. Niet boos worden, niet zelf in paniek raken en een duidelijke stabiele leider zijn. Ik zet mijn paard bij enge punten ook wel is aan het werk, hop in draf, binnen en buitenstelling. Afleiden! Heb je al eens geprobeerd het terrein af te draven? Klinkt heel stom, maar zou kunnen helpen.