Bedankt voor de reacties, denk dat ik met alles wel wat kan

Ondertussen denk ik dat ik alles kan opdelen in voor Nieuwjaar & na Nieuwjaar, en dan kom je tot het volgende:
- eerst 'kennismakingsproblemen', begin hem steeds beter & beter te leren kennen, band wordt hechter, er gaan dingen mis maar die kunnen achteraf verklaard worden door zijn zogenaamde 'dode rug' (achterste gedeelte + SI-gewricht dat waarschijnlijk al heel zijn leven vast zit, geen pijn maar uiteraard ook niet de bewegelijkheid die je zou verwachten) en het vitamine E-tekort (spierproblemen).
Supplement wordt bijgegeven en doet duidelijk zijn werk, pony wordt vrolijker en zelfs rijden in de bak gaat voor zijn doen super, hij wil werken, doet zijn best en met wat kleine aanpassingen (oa niet meer aanspringen in een bocht maar bij het uitkomen van) is hij zelfs niet meer boos (waarschijnlijk is in een bocht nog teveel gevraagd, buiten doe je dat immers ook niet).
- en dan na Nieuwjaar, ineens is hij weer boos. Met rijden (stappen) voel ik al dat hij niet 100% zichzelf is, met longeren (ben afgestapt) komt zijn boosheid echt naar buiten, zo ook de dagen daarna. Ik laat hem een lesje meelopen maar veel lopen doet hij daar niet .. op dat gebied is hij nog niet verandert

En dan ontdek je dus gisteren dat hij echt wel sleept in de piste en dat hij boos wordt als je met je vingers op een bepaald punt van zijn rug duwt, een punt waar hij in theorie (zie eerder) geen pijn kan hebben ...
Dus ik denk dat we wel goed op weg waren, met dingen doorbreken zoals gezegd, maar dat we nu even een terugval hebben door acute pijn. En niet doordat ik ineens meer van hem zou vragen zoals ik eerst dacht. Dus nu eerst met die pijn en die rug aan de slag en dan komt het allemaal wel weer in orde, we zaten in stijgende lijn dus waarom zou dat nu niet meer kunnen

Enige wat dan nog niet verklaart is is die buitenrit in november waar we die 10 km/u wilde halen, maar daarvan denk ik dat dit misschien aan de manier van rijden ligt, denk dat het meer een trektochtpony is dan een endurancepony

En dan een paar weken terug een staprondje buiten waarbij ik er ben moeten afspringen. Maar toen waaide het wel hard, we waren alleen en misschien had ik hem wel op een verkeerd moment uit de weide gevist

Dat is dan ook maar 1 moment wat ik niet kan verklaren, en iedereen heeft wel eens een slechte dag

Om op de rest te antwoorden:
- Ik ken hem nu 7.5 jaar en hij is 5.5 jaar van mij.
- Toen ik niet wist van zijn problemen deed hij hetzelfde, boos zijn (maar zo was hij gewoon volgens de eigenaresse), niet willen lopen en als je toch gewoon door reed kreeg je uitbarstingen. (voor de koets doet hij dat trouwens ook, dus niet alleen onder het zadel, het is door een ongeluk met de koets dat ik die spierproblemen ontdekt heb

).
- Hoe ik reageer als hij zo doet staat al ergens uitgebreider beschreven, maar om kort te antwoorden: rustig maar consequent. Als hij boos wil doen in zijn eigen ruimte laat ik hem doen (maar hij mag pas komen of stoppen als zijn uitdrukking milder is) maar doet hij dat in mijn richting laat ik duidelijk merken dat ik dat niet pik, zonder boos te worden (want boos worden werkt niet bij hem, echt niet..).
Verder herken ik ook heel erg wat Koper zegt, het begint al bij uit de weide halen

Normaal komt hij naar mij toe en steekt zijn neus in het halster, doet hij dat niet dat is het al een "hmmm-dag". Als hij dan uiteindelijk wel zelf komt gaat het nog, maar moet ik hem gaan halen (soms heb je tijdsdruk, al zou het niet mogen

) dan zal het een moeilijke bevalling worden

Maar langs de andere kant is het ook een prachtig dier, als je hem mee hebt met je is het een onwijs stoere allesdurver die zoveel plezier kan hebben. Maar de kunst ligt inderdaad in het samenwerken, een 51 - 49 % verhouding noem ik het altijd (als het er echt doe doet ben ik wel graag degene die knopen door hakt

maar daar heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee gehad).