Veulen gekocht geen ervaring

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:16

skvetta schreef:
Even een vraag. Iedereen heeft het erover een paard hoort niet alleen te staan en daar ben ik het volledig mee eens. Maar imo staat een paard ook alleen als hij op stal staat en geen contact kan maken met soort genoten. Dat vind ik ook niet kunnen....

Als een paard met meerdere paarden in een stalgebouw staat kan hij prima contact maken met andere paarden... maar daar gaat dit topic niet over

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:17

Gemmeke schreef:
Kan iemand mij de wetgeving sturen zodat ik deze onder hun neus kan duwen? Ik kan hem via Google niet vinden, wel dat het wenselijk is, maar niet dat ze strafbaar zijn.

En ja dat heb ik wel nodig, om hun te overtuigen.

dat komt omdat er geen wet is, alleen een richtlijn van, volgens mij, de dierenbescherming:
http://edepot.wur.nl/162382

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:19

Gemmeke schreef:
Kan iemand mij de wetgeving sturen zodat ik deze onder hun neus kan duwen? Ik kan hem via Google niet vinden, wel dat het wenselijk is, maar niet dat ze strafbaar zijn.

Er zijn alleen richtlijnen, geen wetgeving.

Zijn van de sectorraad paarden, niet van de DB.

Marsu

Re: Veulen gekocht geen ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:26

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 09:27

kwita schreef:
nu als een andere pony geen optie is,
kan misschien een schaap,geit of een koppeltje kippen gezeldschap houden, dat is dan wel geen pony maar wel vriendjes voor hem/haar

Dat is te snel opgeven! Ze hebben de pony nu 2 dagen.
Dus ik wil echt proberen er een andere pony bij te laten zetten! Een oplossing als een geit enz kan altijd nog.

De richtlijn had ik al gevonden, ik laat ze deze zeker wel zien, maar heb er een hard hoofd in dat ze dat dan aannemen. Maar niet geschoten is altijd mis!

Verder zal mijn kind er zeker niet mee spelen, hij is gelukkig nog klein, dus dan kan ik makkelijk zeggen, dat mag niet!

Verder mijn broer instrueren ga ik zeker nog doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:33

Een geit is geen oplossing.. Dat is een doekje voor het bloeden. Mensen communiceren met mensen, niet met apen. Een paard heeft een paard nodig. Geen geit.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 09:34

Sammie schreef:
Een geit is geen oplossing.. Dat is een doekje voor het bloeden. Mensen communiceren met mensen, niet met apen. Een paard heeft een paard nodig. Geen geit.

Mee eens!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:46

Koop er 1 bij en zeg dat er toch echt minstens 2 moet hebben, voor al die kleinkinderen (die op komst zijn?) ;)

Wat je ook nog kunt melden, is dat ze tegenwoordig binnen no time de AID op hun nek hebben, er hoeft maar 1 iemand te bellen, om te zeggen dat er dus een veel te jong dier in zijn dooie uppie staat, AID neemt elk telefoontje serieus en komt kijken, om vervolgens nooit meer van ze af te komen, geloof me daar zitten je ouders echt niet op te wachten gewoon...

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:48

ohjajoh6 schreef:
Koop er 1 bij en zeg dat er toch echt minstens 2 moet hebben, voor al die kleinkinderen (die op komst zijn?) ;)

Wat je ook nog kunt melden, is dat ze tegenwoordig binnen no time de AID op hun nek hebben, er hoeft maar 1 iemand te bellen, om te zeggen dat er dus een veel te jong dier in zijn dooie uppie staat, AID neemt elk telefoontje serieus en komt kijken, om vervolgens nooit meer van ze af te komen, geloof me daar zitten je ouders echt niet op te wachten gewoon...

De NVWA (=AID) komt alleen voor inrichtingen, al t andere is voor de dierenbescherming/ dierenpolitie

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:53

Vooropgesteld dat ik het geen slimme actie vindt om een 4 maanden oud hengstje te kopen en ook nog alleen neer te zetten, wil ik toch nog even de volgende opmerking maken: Sommige paarden dulden geen andere paarden bij zich. Wij hebben er zo eentje, opgegroeid op de opfok (ruimt 3 jaar!), altijd samen gestaan met moeder en twee dochters. Nu alleen overgebleven (moeder overleden op 23-jarige leeftijd, dochters wegens verhuizing - ruimtetekort verkocht). Pogingen om shetlander, grotere pony, ander paard er bij te zetten allemaal mislukt. Ze jaagt ze de wei uit (heeft inmiddels al een kapitaal aan omheining gekost....). Zelfs paarden in de wei er naast kan niet, zo dreigend is ze. En het gekke is, je kunt er gewoon mee in de les rijden, in een bak met andere combinaties, zelfs in een bak waar tegelijkertijd ook western gereden wordt, op concours; ze kijkt niet op of om. Maar geen andere paarden/pony's op 'haar' terrein. Met haar veulen ging het wel goed, al zou ik die nu die 3 weken is afgespeend er niet meer bij willen/durven zetten.
Tja, dus staat ze in haar eentje, lekker haar weides leeg te grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:57

Ik heb dat toch echt anders meegemaakt bij verschillende stallen, maar goed ik kan mij ook zo voorstellen dat niet iedereen het telefoonnummer van de AID heeft en dat er standaard 144 (is het toch?) gebeld word en dit onderling word doorgespeeld naar de verschillende instanties?
Mijn strekking is toch duidelijk, hoop ik; Als je eenmaal in dat spiraaltje zit, kom je er bijna niet meer uit en daar zitten ts haar ouders toch ook niet op te wachten lijkt mij, want een 4 mnd. oud veulen in zijn dooie uppie zetten, riekt naar dierenmishandeling...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:20

Sammie schreef:

De enige voordelen zijn wel dat wanneer de geit binnen de omheining blijft, je zeker weet dat ie goed is :')
En je hoeft de staart en manen van de minishet nooit meer in te korten :P

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 10:29

Ik heb ze zonet gesproken ik geloof toch dat mijn gesprekken wel wat doorgekomen zijn......

Ze begrijpt nu wel dat het gevaarlijk kan zijn met kinderen.dus wie weet komt er toch eentje bij! Ik begreep wel dat dit paardje is afgespeend en dat hij en zijn moeder nooit in een kudde hebben gestaan. Hier kunnen mijn ouders natuurlijk niets aan doen.

De dierenbescherming op hun dak verwacht ik niet zo snel, het paardje staat niet in het zicht van de straat. Tenzij ik ze aangeef en dat vind ik nu nog veels te vroeg.

Eerst met grote regelmaat hun wijzen op de problemen die kunnen ontstaan. Ze zei nu ook verdrietig ik dacht er goed aan gedaan te hebben. Ik heb hier op geantwoord dat ze het qua stal en omgeving super hebben gedaan, maar dat het paardje beter niet alleen kan staan.

Dat dat hun onwetendheid is en dat niet geeft als ze er maar wat aan willen doen. Hopelijk zien ze dat snel in!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:42

Het is lastig dat ze in Noord-Brabant zitten. Maar ik raad ze echt aan een keer een cursus te volgen bij Annemarie van der Toorn. Dat geeft een hoop inzicht in de wereld van een paard. Bijvoorbeeld communicatie I, die is 4 januari aan de beurt. Mijn moeder, die dus ook met 0 paardenervaring begonnen is, heeft er ontzettend veel aan gehad. En ik heb er ook veel van bijgeleerd.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:44

Dat klninkt al positief toch. Koop er gewoon een bij voor ze!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:59

Cayenne schreef:
De enige voordelen zijn wel dat wanneer de geit binnen de omheining blijft, je zeker weet dat ie goed is :')
En je hoeft de staart en manen van de minishet nooit meer in te korten :P

Elk nadeel hep z'n voordeel :D

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:59

Mizora schreef:
Het is lastig dat ze in Noord-Brabant zitten. Maar ik raad ze echt aan een keer een cursus te volgen bij Annemarie van der Toorn. Dat geeft een hoop inzicht in de wereld van een paard. Bijvoorbeeld communicatie I, die is 4 januari aan de beurt. Mijn moeder, die dus ook met 0 paardenervaring begonnen is, heeft er ontzettend veel aan gehad. En ik heb er ook veel van bijgeleerd.

Eerlijk gezegd vind ik een hele cursus een beetje overdreven. Een goed boek (paarden houden voor dummies) lijkt me wel genoeg. Ze doen er verder niks mee en in rgente gevallen kunnen ze al;tijd TS om hulp vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:06

Wat fijn, Gemmeke! het klinkt of je moeder eerder onwetend is dan onverschillig. Dat biedt goede kansen, toch?

En ik vind zo'n cursus ook een beetje overdreven eerlijk gezegd. Ik weet niet goed wat een kersverse eigenaar van een piepjong minishet-veulen nu moet met lessen over grondwerk en werken aan dubbele lijnen. :?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:16

Omdat je veel leert over het hele wezen paard. Grondwerk is alles wat je doet met zo'n veulen. Dubbele lijnen is inderdaad nog niet van toepassing, maar het geheel leer je ontzettend veel van. Ik kan alleen zeggen dat mijn moeder er ontzettend veel aan gehad heeft en in plaats van rijlessen ze probeert in ieder geval elke 2 maanden nog altijd zo'n cursus te volgen, puur om er zo vaardig mogelijk in te zijn. Zowel met het grote paard aan de hand lopen (ze rijdt alleen nog maar onder mijn begeleiding), als met de shetten werken. En de shetten zijn nu 2.5 jaar oud. Maar Dante, degene die we met 4 maanden hadden, was dusdanig onbenaderbaar, dat die als cursusmateriaal meegeweest is. Door te leren hoe daar mee om te gaan en hem een paar zeer goede ervaringen te geven, is hij nu hard op weg om en pennypony te worden (dit was op 1-jarige leeftijd).

En met onbenaderbaar bedoel ik, je kon hem aaien, als hij naar jou toe kwam en tot het einde van zijn mond over zijn neusje. Dat is dus een vingerlengte. Iedere verkeerde blik betekende dat hij aan de andere kant van de paddock stond. Ook toen het vriendje erbij kwam (die een kroelkip is). Vangen moest met twee man en dan nog lukte het vaak pas bij poging 2 of 3, met paniek. Dat hebben we dus zo veel mogelijk voorkomen.

Het gaat om 1 dag die je kan investeren. Juist een jonkie moet een hoop leren. Dat begint al bij hoeven krabben, maar ook meelopen, schriktraining, borstelen. Het moet een echte kinderpony worden, dat betekent dat ze een zeer grote basis moeten krijgen om zo veilig mogelijk te zijn.

Het is niet voor niets dat een hoop shetten geen kinderpony's zijn, ze zijn namelijk niet opgevoed, of zelfs verkeerd om opgevoed.

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:56

Heey
Zijn je ouders echt niet over te halen om er een pony bij te zetten? Of een ander diersoort geit o.i.d.? Het is niet ideaal, maar altijd beter dan niets!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:02

Ja leuk een geit!

[/epic fail]

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:39

Sammie schreef:
[ Video ]

Ja leuk een geit!

[/epic fail]

Hahaha fantastisch! The revenge of the goat! ~~}>

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:57

Hahahahaha

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:08

Misschien toch een geit erbij zetten? Is beter dan helemaal niets.

Mijn pony staat trouwens ook zonder een soortgenootje.
Ik heb er al een stuk of 10 bij haar gehad maar ze gaat echt vreselijk samen met andere paarden.
Ze zijn echt niet veilig in het weiland.
Ze is een echte merrie, zij moet wel aan het andere paard mogen snuffelen maar het andere paard niet aan haar, anders breekt de oorlog uit.
En nee, helaas is dat niet na een paar uur over. Ook eerst het andere paard in de wei zetten helpt niet.
Als het andere paard maar meer als 20 meter van haar vandaan staat is er niets aan de hand.
Ze heeft wel elke dag contact met soortgenootjes, ze kan paarden zien lopen en 2 keer per week ga ik met haar wandelen met een ander paard erbij. Maar helaas is het onder het wandelen ook zo dat ze niets van het ander paard moet hebben.

Momenteel loopt er een alpaca bij haar, die 2 kunnen het goed vinden, maar als ponylief echt het dier in een hoekje drijft en erop los begint te trappen kan de alpaca onder de draad door (voelt de stroom niet door de vacht) en sluit zich een paar uurtjes bij de schapen aan.

Dus in sommige gevallen is een ander dier gewoon beter als een soortgenootje helaas.
in ieder geval zou ik zorgen dat er iets bijkomt TS!
Het beste is natuurlijk een soortgenootje, maar als het niet anders kan...