Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citroen22 schreef:Dat is zo Sanne1992,
Dit zegt ze vaak en ik weet niet zo snel wat ik er altijd op moet zeggen. Ze zet me vaak klem als ze met mij een discussie aan wilt gaan. Het elastiek was ook nog eens te klein. Ik probeer haar te helpen maar ze wil niet eens luisteren. Valt me gewoon in de rede. Ik heb al aangegeven dat het beter is om eerst weer even met bit te rijden en elke keer als ik haar dat zeg, omdat ze er na vraagt, begint het verhaaltje over het rijden met bit, dat dat dus niks uit maakt of dat bit niet help enzovoort.
Ik let niet op haar maar ze vraag mij ook veel om advies... Het is zo tegenstrijdig
Het hoofdstel bit/bitloos is zo hard en pijnlijk als degene die t gebruikt.

jojootje84 schreef:Ik wil graag even reageren op dit topic. Niet zozeer op je op of de vraag die je eigenlijk stelt. Maar wel op de manier waarop 'M' en haar fjord worden afgeschilderd.
ik ken M en de fjord persoonlijk. Fjord is geen makkelijk dier en ook nog niet heel lang in bezit van M.
M heeft nadat Fjord tijden erg weinig heeft gedaan veel met haar gelest en meer bereikt dan alle vorige eigenaren bij elkaar zo ongeveer bereikt hebben. Juist met rust, geduld en zonder ruk en pluk werk, maar met een zachte hand en met respect en vertrouwen naar elkaar. Fjord en M zijn naar mijn idee de beste combinatie die fjord ooit heeft gehad!
Echter is dit het soort probleem waar zover ik weet elke eigenaar van deze fjord tegen aan loopt. Op het moment dat je denkt dat alles goed gaat dan ineens heeft ze uit het niets zo'n streek (dit kan gaan van niet mee willen uit de wei tot dit soort dingen).respect lijkt bij fjord ineens weg te zijn maar waarom is totaal niet duidelijk. Wanneer je er op tijd bij bent is het misschien nog 1 of 2 x proberen en dan nooit weer. Wanneer het haar lukt kun je er tijden zoet mee zijn en duurt het een tijd voor je het er weer uit hebt.
Dat M in de bak met neckrope rijdt zegt genoeg over hoe goed de hulpen er juist wel in zitten, M is niet iemand die dat doet omdat het stoer is oid en dat zou doen als het niet veilig zou zijn.
Het is in dit geval dan ook juist zo lastig oplossen omdat er in de bak niks aan de hand is... En het is lastig te achterhalen waar dit vandaan komt. Dat is eigenlijk ook altijd het geval. Ze vertoont in dit geval buiten een bepaald gedrag, maar in de bak of aan de hand is er totaal niks aan de hand... Andere keer is het in de bak mis en loopt ze buiten als een mak lammetje.
ik vind dat M hier wordt neergezet als iemand die zomaar hardhandig gaat lopen trekken en niets aantrekt van wat een ander vind of van de veiligheid van haar, haar paard, of het overige verkeer. En dat terwijl juist het tegenovergestelde waar is. M is hard opzoek naar een oplossing voor dit probleem. Ik vind dan ook de manier waarop M neergezet wordt redelijk respectloos en ook de reacties die daaruit voort komen...
M is een lieve, zachte ruiter die wil rijden vanuit respect en vertrouwen, zij en deze fjord zijn een geweldig combi.
hyppolyte schreef:OK, dat is weer een hele andere benadering van het verhaal. Maar dat neemt niet weg dat de TS dan beter even niet met haar op pad kan gaan, dan heeft M ook meer aan een ervaren ruiter met dito paard, die niet van slag raakt van een paard wat even vervelend doet.
@bliver, met bit had ze volgens mij ook geen controle, controle zit 'm ook niet in het wel of niet gebruiken van een bit.
jojootje84 schreef:hyppolyte:volledig met je eens! Zowel met je eerste reactie als de reactie op bliver...
ik kan de vraag van TS samenvatten als: als mijn paard vervelend doet op buitenrit wanneer een ander paard dat doet, moet ik dan nog met dat paard mee naar buiten? toch?
Ik vind de vraag op zich ook totaal niet verkeerd. Wel dat er dingen beschreven worden waardoor M totaal anders beschreven wordt dan ze is. En dat zijn ook dingen die niet relevant zijn voor de vraag. en dat vond ik niet eerlijk.
Ik was doelloos aan het bokken, kwam toevallig op dit topic maar herkende in de situatie wel gelijk M.
Zodoende wilde ik graag reageren en niet eens zozeer in gaan op de vraag. Daar was al genoeg op in gegaan leek mij en het antwoord ook duidelijk...