Stalgenootje heeft paard niet onder controle.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:19

Haar paard doet dit omdat zij totaal geen overwicht/controle heeft over dat paard. Het lijkt er op alsof hij geen respect voor haar heeft en dus maar een loopje met haar neemt.

Lekker in haar eigen sopje laten gaarkoken en zelf lekker aan de gang met je eigen paard. Niet te druk over maken.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:23

NatasjavE, Toen ze met bit reed, vandaag, omdat ze er een normaal hoofdstel in had gedaan met bit. Toen begon ze hard te trekken..

Ik vraag dit omdat ik zelf bang ben dat er een keer wat gebeurd. Ik bedoel straks raken andere gewond of betrokken bij haar problemen in het verkeer. Dat ziet ze zelf niet in, dat het voor andere ook gevaarlijk is.

hyppolyte

Re: Stalgenootje heeft paard niet onder controle.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:25

Wel of niet met bit rijden heeft niet zoveel te maken met controle, je kunt zonder bit net zoveel of zelfs meer controle hebben dan met bit. Zij heeft gewoon duidelijk helemaal geen controle over haar paard en zal daar toch echt eerst aan moeten werken. Tot die tijd inderdaad lekker met andere mensen op pad gaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:25

@TS... zolang zij volwassen is.. is zij daar zelf verantwoordelijk voor... zolang degene die met haar gaan rijden ook maar volwassen zijn ... soms zie je dingen bij anderen waarvan je denkt... "jemig, doe nou niet zo achterlijk.. je ziet toch dat het vragen is om ongelukken" maar je kan niet de hele wereld redden... en dat moet je ook niet willen.. mensen moeten hun eigen fouten maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:27

Citroen22 schreef:
NatasjavE, Toen ze met bit reed, vandaag, omdat ze er een normaal hoofdstel in had gedaan met bit. Toen begon ze hard te trekken..

.

Ohhh zoo...nee dan snap ik hem :)

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:27

Citroen22 schreef:
Dat is zo Sanne1992,

Dit zegt ze vaak en ik weet niet zo snel wat ik er altijd op moet zeggen. Ze zet me vaak klem als ze met mij een discussie aan wilt gaan. Het elastiek was ook nog eens te klein. Ik probeer haar te helpen maar ze wil niet eens luisteren. Valt me gewoon in de rede. Ik heb al aangegeven dat het beter is om eerst weer even met bit te rijden en elke keer als ik haar dat zeg, omdat ze er na vraagt, begint het verhaaltje over het rijden met bit, dat dat dus niks uit maakt of dat bit niet help enzovoort.

Ik let niet op haar maar ze vraag mij ook veel om advies... Het is zo tegenstrijdig

Dit komt me heel bekend voor. Verstandig om niet meer mee te gaan. Zulke mensen vinden toch altijd dat ze gelijk hebben, wat je ook zegt.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:28

Ze zei dat haar paard inderdaad dit ook doet met normaal hoofdstel alleen minder. Dus ze is de controle helemaal kwijt. En vandaar ook de elastiek.

Maar ik weet wat me te doen staat. Ik ga niet meer mee tot ze de controle terug heeft. Jammer maar helaas voor haar dan.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:31

Ik zou me persoonlijk zo min mogelijk met die meid bezig houden.
Een bit is niet om met pijn te rijden, wat een idiote gedachte :') Het hoofdstel bit/bitloos is zo hard en pijnlijk als degene die t gebruikt.
In haar geval allebei niet fijn als k t zo lees.
Zonder zadel rijden is ook niet fijn voor een paard, maar ach he...das "natuurlijk" volgens haar denk k? :P

Lekker haar eigen problemen bij haar laten, advies doet ze niets mee..banketstaaf gezegd..ze knalt vanzelf wel eens goed eraf, misschien leert ze t dan?

TS ik zou mij richten op je eigen paardje en daar lekker mee rijden. Niet afvragen waarom haar pony dit doet, die doet dat nou eenmaal omdat die meid niet genoeg kennis en vaardigheden heeft.

Veel plezier met je eigen paardje!
:D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:47

wat zeggen je stalgenootjes ervan, die waren er toch ook bij??
Ik zou niet meer op pad gaan met haar inderdaad en -hoe banketstaaf misschien maar jij kent je stalgenoten langer dan haar en wilt niet dat iemand wat overkomt natuurlijk- ook hen vertellen over jouw ervaring, hoewel je natuurlijk niet de boeman wilt spelen.
Wat je ook kunt doen is het verhaal neerleggen bij je pensionhouder, maar ik zou in elk geval iéts doen, straks gebeurd er wat en denk jij 'had ik nou maar...'

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 16:06

YamaSaki, Ja ze wil alles zo natuurlijk mogelijk. Ik ook.
Maar er is ook een grens met sommige dingen. Ik denk niet dat ze er van leert. Paar weekenden terug had ze een weekend cursus, paard mee genomen, daar is ze 2x ervan afgevallen. Ook met zelfde redenen vertelde ze. Maarja ze zei dat ze van dit eigenwijze karakter ook hield.

Bedankt ! Ik richt me inderdaad gewoon weer op mijn tink.
Andere stalgenoten weten het, ieder geval degene die mee gingen van het groepje.
Die meid die woensdag met haar gaat, weet ik niet van of zij het weet. Denk wel want ze reed vaker met haar mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:22

Ik denk dat je het het beste gewoon bij jezelf kan houden :j

Niet bemoeien met hoe zij dingen aanpakt: dat moet ze lekker zelf weten :j
Bit- of bitloos is totaal niet relevant.

Bitloos kan je een paard prima onder controle houden maar je moet wel een goed passend hoofdstel hebben dat goed bij je paard past, en je paard consequent opvoeden....net als met bit. Dat zij dat niet doet ligt niet aan het bitloos zijn van het hoofdstel op zich maar aan haar keuzes.

Jij hebt daar verder niets mee te maken en hoeft daar ook helemaal geen discussie met haar over aan te gaan.

Het enige dat jij hoeft te doen is kiezen voor de veiligheid van je paard en jezelf, en simpelweg zeggen dat je het niet fijn vindt om met haar naar buiten te gaan omdat ze haar Fjord niet goed onder controle heeft.

Daarmee zeg je genoeg.

Een preekje erbij waarbij je (onterecht!) de schuld geeft aan het ontbreken van een bit lokt alleen maar een discussie uit die je niet wilt :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:32

Niet meer met haar gaan rijden, straks ben je getuige van een naar ongeluk en dan ben je voor je leven getekend.
Dit is vragen om serieuze problemen!
Ze moet het zelf oplossen, als ze geen lessen wil enz. enz. is dat haar pakkie an.
Bit of bitloos maakt inprinciepe geen mallemoer uit.

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:52

Zo herkenbaar dit. Ik rijd nu niet meer maar twee jaar terug wel. Met een buitenrit was degene met wie ik reed super gespannen,er kwam namelijk een bruggetje aan en daar wilde zijn paard nooit overheen. Het paard weigerde natuurlijk en vertikte het de brug over te gaan.

Gevolg dat mijn paard super onrustig an de andere kant van de brug stond. Uiteindelijk Andere route mieten nemen want no way dat het hem lukte.
Ging zelfs zo ver dat als hij een keer ons paard had gereden de dag erna de brug voor ons paard.ook ineens the bridge of doom was.

Ik sluit me aan bij veel reacties,niet meer doen en stalgenootje aangeven dat er misschien nog wat lessen nodig zijn.
Wordt dat niet in dank afgenomen pech dan, veiligheid gaat voor.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:19

paard gaat op zn baasje lijken toch (of was het andersom).

Lekker voor jezelf kiezen. Je rijd voor je plezier en als zij jouw plezier verknalt lekker zonder haar gaan zo simpel is het. Blijkbaar is ze nog niet hard genoeg gevallen om te beseffen dat ze een keer niet eigenwijs moet zijn. Komt vanzelf ooit een keer

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:30

Volgende keer gewoon zelf (of met anderen) er lekker erop uit gaan, dan heb je een veilige situatie 'zelf in de hand' :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:35

Allereerst, goed dat je besloten hebt om niet meer mee te gaan. Dat lijkt me een verstandig besluit :)

Verder wil ik je graag meegeven dat ik vermoed dat jouw paard het gedrag een keer overnam door jouw eigen gevoelens op dat moment. Je geeft aan dat je bang was, dat je je op je stalgenoot concentreerde en je zorgen maakte om hen en de situatie. Ik denk dat je daardoor even het leidend contact met je paard bent verloren, waardoor hij zijn eigen weg ging zoeken en zodoende met de fjord mee ging. Heel logisch kuddegedrag bij gebrek aan een menselijke leider!

Ik zeg dit niet om jou ergens van te beschuldigen, maar om je inzicht te geven en juist vertrouwen te geven in je paard. Want je hebt ook ruimschoots bewezen dat het tussen jullie gewoon goed gaat, als jij de leiding pakt. :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:24

Ik wil graag even reageren op dit topic. Niet zozeer op je op of de vraag die je eigenlijk stelt. Maar wel op de manier waarop 'M' en haar fjord worden afgeschilderd.
ik ken M en de fjord persoonlijk. Fjord is geen makkelijk dier en ook nog niet heel lang in bezit van M.
M heeft nadat Fjord tijden erg weinig heeft gedaan veel met haar gelest en meer bereikt dan alle vorige eigenaren bij elkaar zo ongeveer bereikt hebben. Juist met rust, geduld en zonder ruk en pluk werk, maar met een zachte hand en met respect en vertrouwen naar elkaar. Fjord en M zijn naar mijn idee de beste combinatie die fjord ooit heeft gehad!
Echter is dit het soort probleem waar zover ik weet elke eigenaar van deze fjord tegen aan loopt. Op het moment dat je denkt dat alles goed gaat dan ineens heeft ze uit het niets zo'n streek (dit kan gaan van niet mee willen uit de wei tot dit soort dingen).respect lijkt bij fjord ineens weg te zijn maar waarom is totaal niet duidelijk. Wanneer je er op tijd bij bent is het misschien nog 1 of 2 x proberen en dan nooit weer. Wanneer het haar lukt kun je er tijden zoet mee zijn en duurt het een tijd voor je het er weer uit hebt.
Dat M in de bak met neckrope rijdt zegt genoeg over hoe goed de hulpen er juist wel in zitten, M is niet iemand die dat doet omdat het stoer is oid en dat zou doen als het niet veilig zou zijn.
Het is in dit geval dan ook juist zo lastig oplossen omdat er in de bak niks aan de hand is... En het is lastig te achterhalen waar dit vandaan komt. Dat is eigenlijk ook altijd het geval. Ze vertoont in dit geval buiten een bepaald gedrag, maar in de bak of aan de hand is er totaal niks aan de hand... Andere keer is het in de bak mis en loopt ze buiten als een mak lammetje.

ik vind dat M hier wordt neergezet als iemand die zomaar hardhandig gaat lopen trekken en niets aantrekt van wat een ander vind of van de veiligheid van haar, haar paard, of het overige verkeer. En dat terwijl juist het tegenovergestelde waar is. M is hard opzoek naar een oplossing voor dit probleem. Ik vind dan ook de manier waarop M neergezet wordt redelijk respectloos en ook de reacties die daaruit voort komen...
M is een lieve, zachte ruiter die wil rijden vanuit respect en vertrouwen, zij en deze fjord zijn een geweldig combi.

Lauwliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:29

Laat me duidelijk zijn. Ik vind het heel vervelend dat jouw paard hier zo op reageert. En dat jij hierdoor je angst weer terug voelt komen die je net hebt overwonnen.
Maar ik vind het echt vervelend om dit te lezen. Stel dat M dit ook leest. Stel dat jij dit was. Hoe zou jij je voelen. Misschien spelen er wel dingen waar jij niets van af weet.
Als jij niet meer met haar wil rijden, bespreek dit dan met haar. Ieder mens kan boos worden, tuurlijk. Maar ieder mens kan ook redelijk zijn en een gewoon gesprek aan gaan.
Durf dit gesprek gewoon met haar aan te gaan. En plaats geen dingen over mensen op het internet. Please. Los dit gewoon op als volwassen mensen. Want ik denk dat jullie dit zijn.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:31

jojootje84 schreef:
Ik wil graag even reageren op dit topic. Niet zozeer op je op of de vraag die je eigenlijk stelt. Maar wel op de manier waarop 'M' en haar fjord worden afgeschilderd.
ik ken M en de fjord persoonlijk. Fjord is geen makkelijk dier en ook nog niet heel lang in bezit van M.
M heeft nadat Fjord tijden erg weinig heeft gedaan veel met haar gelest en meer bereikt dan alle vorige eigenaren bij elkaar zo ongeveer bereikt hebben. Juist met rust, geduld en zonder ruk en pluk werk, maar met een zachte hand en met respect en vertrouwen naar elkaar. Fjord en M zijn naar mijn idee de beste combinatie die fjord ooit heeft gehad!
Echter is dit het soort probleem waar zover ik weet elke eigenaar van deze fjord tegen aan loopt. Op het moment dat je denkt dat alles goed gaat dan ineens heeft ze uit het niets zo'n streek (dit kan gaan van niet mee willen uit de wei tot dit soort dingen).respect lijkt bij fjord ineens weg te zijn maar waarom is totaal niet duidelijk. Wanneer je er op tijd bij bent is het misschien nog 1 of 2 x proberen en dan nooit weer. Wanneer het haar lukt kun je er tijden zoet mee zijn en duurt het een tijd voor je het er weer uit hebt.
Dat M in de bak met neckrope rijdt zegt genoeg over hoe goed de hulpen er juist wel in zitten, M is niet iemand die dat doet omdat het stoer is oid en dat zou doen als het niet veilig zou zijn.
Het is in dit geval dan ook juist zo lastig oplossen omdat er in de bak niks aan de hand is... En het is lastig te achterhalen waar dit vandaan komt. Dat is eigenlijk ook altijd het geval. Ze vertoont in dit geval buiten een bepaald gedrag, maar in de bak of aan de hand is er totaal niks aan de hand... Andere keer is het in de bak mis en loopt ze buiten als een mak lammetje.

ik vind dat M hier wordt neergezet als iemand die zomaar hardhandig gaat lopen trekken en niets aantrekt van wat een ander vind of van de veiligheid van haar, haar paard, of het overige verkeer. En dat terwijl juist het tegenovergestelde waar is. M is hard opzoek naar een oplossing voor dit probleem. Ik vind dan ook de manier waarop M neergezet wordt redelijk respectloos en ook de reacties die daaruit voort komen...
M is een lieve, zachte ruiter die wil rijden vanuit respect en vertrouwen, zij en deze fjord zijn een geweldig combi.

Mooi ook een andere kant.
Ik vind eigenlijk niet dat M hier hardhandig word neergezet. Ik zie staan dat ze geen bit in wil wanmt dat is zielig. Ik denk dan heel simpel. Als je met een bit wel contorle hebt buiten waarom dan niet gewoon een tijdje een bit in zodat hij dit gedrag afleert en dan later weer bitloos.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:31

OK, dat is weer een hele andere benadering van het verhaal. Maar dat neemt niet weg dat de TS dan beter even niet met haar op pad kan gaan, dan heeft M ook meer aan een ervaren ruiter met dito paard, die niet van slag raakt van een paard wat even vervelend doet.

@bliver, met bit had ze volgens mij ook geen controle, controle zit 'm ook niet in het wel of niet gebruiken van een bit.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:33

hyppolyte schreef:
OK, dat is weer een hele andere benadering van het verhaal. Maar dat neemt niet weg dat de TS dan beter even niet met haar op pad kan gaan, dan heeft M ook meer aan een ervaren ruiter met dito paard, die niet van slag raakt van een paard wat even vervelend doet.

@bliver, met bit had ze volgens mij ook geen controle, controle zit 'm ook niet in het wel of niet gebruiken van een bit.

ow dat had ik even gemist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:49

Weet dit stalgenootje ook dat je dit hier plaatst? Stel dat het over mij zou gaan zou ik het echt niet tof vinden om zoiets op bokt te moeten lezen. Spreek haar dan persoonlijk aan.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:52

hyppolyte:volledig met je eens! Zowel met je eerste reactie als de reactie op bliver...
ik kan de vraag van TS samenvatten als: als mijn paard vervelend doet op buitenrit wanneer een ander paard dat doet, moet ik dan nog met dat paard mee naar buiten? toch?

Ik vind de vraag op zich ook totaal niet verkeerd. Wel dat er dingen beschreven worden waardoor M totaal anders beschreven wordt dan ze is. En dat zijn ook dingen die niet relevant zijn voor de vraag. en dat vond ik niet eerlijk.
Ik was doelloos aan het bokken, kwam toevallig op dit topic maar herkende in de situatie wel gelijk M.
Zodoende wilde ik graag reageren en niet eens zozeer in gaan op de vraag. Daar was al genoeg op in gegaan leek mij en het antwoord ook duidelijk...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:08

jojootje84 schreef:
hyppolyte:volledig met je eens! Zowel met je eerste reactie als de reactie op bliver...
ik kan de vraag van TS samenvatten als: als mijn paard vervelend doet op buitenrit wanneer een ander paard dat doet, moet ik dan nog met dat paard mee naar buiten? toch?

Ik vind de vraag op zich ook totaal niet verkeerd. Wel dat er dingen beschreven worden waardoor M totaal anders beschreven wordt dan ze is. En dat zijn ook dingen die niet relevant zijn voor de vraag. en dat vond ik niet eerlijk.
Ik was doelloos aan het bokken, kwam toevallig op dit topic maar herkende in de situatie wel gelijk M.
Zodoende wilde ik graag reageren en niet eens zozeer in gaan op de vraag. Daar was al genoeg op in gegaan leek mij en het antwoord ook duidelijk...

Ik moet je eigenlijk ook wel gelijk geven al vind ik dat ze zo netjes is geweest om geen namen of iets te noemen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 12:09

Even voor de duidelijkheid, Ik heb dit niet bedoelt om haar zwart te maken ofzo. Ik wilde graag andere meningen omdat ik met deze situatie in de maag zat. Ik heb sinds paar maanden mijn paard onder controle en het vertrouwen heb ik weer. Dat is mij erg kostbaar en wil dat dit niet kapot ging. Maar ik heb mijn angst weer terug. Ik wist niet wat ik van de situatie moest vinden/denken, en vandaar dit topic. Meningen van andere zodat ik daaruit kan kiezen wat verstandig is.

Zoals Jojootje84 zegt; ik kan de vraag van TS samenvatten als: als mijn paard vervelend doet op buitenrit wanneer een ander paard dat doet, moet ik dan nog met dat paard mee naar buiten? toch?

Dat was mijn bedoeling. Verder reageer ik niet meer. Ik ga niet met haar naar buiten, maar wil dit graag weer als zij weet wat ze moet doen in zo'n situatie. Want buiten dit om was het altijd gezellig.