Paard kopen dat luchtzuigt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:52

De realiteit voor de meeste paarden is zeker s winters anders, die staan een groot deel van de dag op stal.

lady62

Re: Paard kopen dat luchtzuigt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:58

Zo'n stal is voor een luchtzuiger dan niet geschikt.
Afleiding aandacht en buiten ook in de winter en anders een andere stal zoeken als je dat het paard niet kunt bieden dan er niet aan beginnen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:07

Al werk ik dan niet op stal, ik voer mijn paard wel zelf om te zorgen dat hij na zijn voer meteen naar buiten kan en geen kans krijgt om lucht te zuigen.
De dagen dat ik het zelf niet kan doen doet een stalgenoot het voor me en gaat hij ook meteen de wei op of paddock in.
Moet zeggen ik zou hem ook niet op een grote stal willen hebben want dan denk ik dat het wel erger word of kan worden :j
Hevige zuigers heb ik weinig ervaring mee.

Ik zou met een zuiger dus wel voor een minder grote stal gaan en veel buiten.
Maar dat zou ik met een niet zuiger ook doen.

Weidegang vind ik ook belangrijk, alleen een paddock zou niks zijn, misschien evt met onbeperkt hooi, maar dan krijgen ze vaak weer zand binnen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:06

Paarden kennen geen verveling, wel ongemak of sterker gezegd pijn. Hun lichaam is nou eenmaal gebouwd op bewegen en grazen kan dat onvoldoende dan spelen de organen op. Door de aangemaakte endorfines bij het luchtzuigen verdooft dat een beetje. Bijna altijd ontstaat luchtzuigen door te vroeg afspenen!!!Daarna is het een kunstje wat de paarden kunnen gebruiken bij pijn of stress.
Vandaar ook mijn pleidooi in een ander topic om de veulens er de natuurlijke tijd bij te laten, ongeveer 9 of 10 maanden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:14

janouk schreef:
Als je de hele dag op stal werkt, is een luchtzuiger behoorlijk irritant.
Dat sommige eigenaren er maar een uurtje per dag zijn en er dan geen last van hebben, omdat het paard bezig is, dat snap ik. Maar ik vind dat er wel begrip moet zijn voor staleigenaren die de hele dag werken op stal, want dan is luchtzuigende paarden heel vervelend.

-O-

Vooral heel vervelend voor de paarden zelf ja, dat hele dag op stal staan. Ik zou er zelf nog van gaan luchtzuigen.

Mensen die denken dat 'slimme' paarden het overnemen. Ik moet daar altijd een beetje om lachen.

Misschien moet ik met mijn niet goed galopperende merrie dan maar heel veel in de bak gaan rijden met een wel goed galopperend paard. Misschien neemt ze dat wel over! :+

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:46

Ga op je gevoel af, als je dat beestje super leuk vind moet je hem niet laten staan omdat hij luchtzuigt. Meestal zijn mensen de schuldige van het probleem. Daar kan dat beestje niks aan doen. :(

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:53

pillow schreef:
Ik zou hem niet kopen. Het is een heel storend iets waar je je enorm aan kunt gaan ergeren. En idd het is besmettelijk, je loopt risico dat andere paarden het overnemen. Ik zou geen luchtzuiger in pension willen hebben

Phoeee echt wel! Er stond een pony bij mijn paard die het deed en toen is mijn merrie het ook gaan doen terwijl ze het voorheen nog nooit gedaan had. Zelfde bij het paard van mijn instructrice, stond ook naast een luchtzuiger op de manege en heeft dit ook overgenomen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:00

Slecht management op stal dan, dat alle paarden gaan luchtzuigen van ellende :Y)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:23

Tabaluga12 schreef:
pillow schreef:
Ik zou hem niet kopen. Het is een heel storend iets waar je je enorm aan kunt gaan ergeren. En idd het is besmettelijk, je loopt risico dat andere paarden het overnemen. Ik zou geen luchtzuiger in pension willen hebben

Phoeee echt wel! Er stond een pony bij mijn paard die het deed en toen is mijn merrie het ook gaan doen terwijl ze het voorheen nog nooit gedaan had. Zelfde bij het paard van mijn instructrice, stond ook naast een luchtzuiger op de manege en heeft dit ook overgenomen.

Dan zou ik mij serieus af gaan vragen wat er mis gaat... Hier staat de één te luchtzuigen en die andere staat er letterlijk met haar neus boven op (waarom? Geen idee, misschien vind ze het interessant :+ ) maar ze neemt het niet over hoor. Zelfde geld voor alle andere paarden die erbij hebben gestaan.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:57

Amaris schreef:
Slecht management op stal dan, dat alle paarden gaan luchtzuigen van ellende :Y)

:D

Nee echt niet.

Mijn paard staal 24 uur per dag buiten in een paddock met een loopstal met hooi en enkele uren per dag op de wei dus daar ligt het niet aan. Ze heeft het ook nooit gedaan maar kort nadat die andere pony erbij is gekomen maakt ze precies hetzelfde korte zuiggeluid als de pony.

Van de manege weet ik het verder niet.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:02

Logisch ook, alle stalgewoontes kunnen overgenomen worden. Luchtzuigen, schrapen, tegen de deur tikken, hinikken etc.

Paarden die de "jambette" uitvoeren omdag een ander paard er snoepjes voor krijgt ook bijvoorbeeld.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:24

Ik heb ook al jaren een luchtzuiger.. en heeft al verschillende buren gehad... en niemand heeft het overgenomen (maar misschien waren die niet zo slim dat ze van een voorbeeld iets over konden nemen)

Heb ook geen problemen met koliek gehad... lucht van het zuigen komt niet in de maag terecht. Wat wel helpt is voldoende ruwvoer en weidegang (waar dan ook wel genoeg gras moet staan). Sinds kort krijgt hij ook bietenpulp en merk dat hij ook daardoor minder luchtzuigt.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:28

Ik zou een luchtzuiger niet laten staan...
Eentje die weeft wel.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:37

ligt er helemaal aan wat je wilt gaan doen met het paard.
Wil je hem ooit weer verkopen en is het verder geen bijzonder paard, zal ik je het niet aanraden, je raakt hem niet weer kwijt...
Is het echt een goeie, springt hij 2 meter, dan maakt het echt niet uit dat hij het doet.
Verder ook de vraag, stoor je je er aan of niet?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:59

Je zult verbaast staan over alle stal gebreken die internationale sportpaarden hadden.
Tenminste vroeger ik weet niet of het nog zo is.
En dan heb ik het over dure paarden en die gingen echt niet voor een prikkie weg.
Jammer dat tegenwoordig de mensen er zo allergisch voor zijn.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:05

zeker weten!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:00

Amyyy schreef:
Wow, ik wist niet dat mensen eigenlijk zo weinig nog over luchtzuigers wisten.
Luchtzuigen ontstaat meestal uit verveling, stress of maagklachten. Als een paard luchtzuigt komt er endorfine vrij, wat ze een soort van high maakt. Als het van maagklachten komt kan er iets aan gedaan worden. Onderzoek, weinig tot geen krachtvoer, veel hooi etc. (eigenlijk gewoon de standaard behoeftes)
Mijn paard is begonnen te zuigen uit verveling en het is nu een verslaving geworden.
Ja, de tanden slijten sneller, maar met een rubber over de ijzeren rand is dit opgelost.
Ja, het is irritant, maarja we hebben er alles aan gedaan om het op te lossen. Als zij er happy van wordt..
Nee, ze hebben niet meer kans op koliek, dit is gewoon pech hebben. Mijn paard zuigt echt best veel (ook op de wei) en ze heeft 1x in 12 koliek gehad en dit was van het nieuwe gras.
Nee, het is totaal niet besmettelijk, paarden nemen het ook niet over. Als paarden het over gaan nemen van elkaar is het stalbeleid niet goed en vervelen ze zich waarschijnlijk gewoon.
En als allerlaatste,
ze worden er niet minder van. Het is en blijft een paard wat net zo goed in de sport kan lopen, buitenritten maken, paard zijn!

Wat je je moet af vragen als je een luchtzuiger wil kopen is, kun je het negeren en kun je er alles aan doen om het minder te maken (weidegang, vriendjes, veel hooi). Dat is denk ik het belangrijkste

Precies dit

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:07

heei ik heb ook een luchtzuiger
nog nooit problemen mee gehad. die van mij doet het alleen als ie eten heeft gehad verder niet.... hij heeft nog nooit iets gehad van koliek ofiets! :D
succes!

Lisanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:22

Ik heb ook een luchtzuiger en geen problemen mee. Voor mij ook de keuze, goed paard voor lage prijs vanwege lucht zuigen.

Wel goed na laten kijken door dierenarts, geen maagzweren en oude eigenaar gaf aan dat hij dit als veulen al deed. Geef wel maag compositum voor mijn eigen gevoel :o.
Wat ik wel belangrijk vind bij een luchtzuiger is te kijken waarom hij het doet. Die van mij is dus echt een gewoonte/stress want als er genoeg om hem heen te beleven is (buiten) is het prima tot hij in de stal komt. En bij spannende situaties (stal wisselen) is het de eerste weken ook even wat erger. Ik zorg wel dat hij altijd wat te knabbelen heeft zodat zijn maag altijd bezig is.

Tandarts gaf aan dat hij aan mijn knol niet eens kon zien dat het een luchtzuiger was aan het gebit. Dus dat over tanden geldt natuurlijk ook niet voor elk paard ;).

succes!

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:26

Mijn paard staat samen met luchtzuiger en staat er ook tegenover.. Staat al 4 jaar samen en tegenover elkaar en hij neemt het niet over.
Heb dan ook geen slim paard :')

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:31

Als het paard je aanstaat en je een klik hebt, waarom niet? Met een goed stal beleid kun je al heel ver komen. Mijn merrie heeft op de wei gestaan met 2 luchtzuigers, 1 zuigde alleen na het eten of als ze aandacht wou en de andere zuigde zelfs nog in de wei aan een paal. Mijn merrie heeft het niet overgenomen, waar ik ook niet bang voor was.

Ik zie wel bij extreme luchtzuigers dat ze wat smaller zijn maar of dat daarmee te maken heeft weet ik niet.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:14

[quote="Samblabla]
Ik zie wel bij extreme luchtzuigers dat ze wat smaller zijn maar of dat daarmee te maken heeft weet ik niet.[/quote]

Mijn paard zuigt vrij extreem maar die is echt niet smal haha, eerder te dik :')

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:56

Samblabla schreef:
Ik zie wel bij extreme luchtzuigers dat ze wat smaller zijn maar of dat daarmee te maken heeft weet ik niet.

Die van mij kun je rollen dus dat is zeker niet bij alle luchtzuigers zo :D

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:12

Daarom dat ik ook dat laatste erachteraan geschreven heb. :) wist niet of het ermee te maken had ^^

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:28

martine0503 schreef:
Hier wel gekozen voor een luchtzuiger. Ja helaas doet ie het overal. Geen maagproblemen. Veel buiten. Goed voer. Veel hooi. Ik weet niet wat ik er aan kan veranderen. Een band doe ik hem niet om. Voer krijgt ie vanaf de grond, want een vaste voerbak trekt ie kapot. Vind ik het vervelend? Ja. Heb ik spijt dat ik hem heb gekocht? Absoluut niet. We are a match made in heaven. Nog nooit zo'n klik gehad met een paard. We gaan letterlijk voor elkaar door het vuur.

Heeft ie extra kans op koliek? Onderzoeken spreken elkaar tegen. Hij is nu 13 jaar en heeft in heel zijn leven 1x koliek gehad. Overgang van weide naar binnen en wormbesmetting. Tja, dat kan elk paard dus overkomen.

Hiermee wil ik niet zeggen doen, maar ik raad het je ook niet af. Wacht gewoon de reden even af. Ga kijken als ie verder is zoals je graag zou zien bij een paard en beslis dan of je wel of niet gaan kijken. Succes ermee.

Hier ben ik het mee eens, ik heb zelf ook een paard die doet luchtzuigen. En zou haar nooit meer willen missen. Ik heb dan geen voerbak meer in de stal en krijgt in een emmer haar voer. als dat nou het enige is. Waarom zou je het dan niet doen.