Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nikass schreef:Elenamm77 ik ben het niet met je eens wb het gedeelte over de slacht. Je onderschat daarin het instinct van een paard.
elenaMM77 schreef:waar jij het over hebt is associatievermogen en herinnering.
denkvermogen zoals wij dat hebben, planmatig denkvermogen dat heeft een paard niet.
je kunt hem letterlijk in zijn gezicht vertellen dat hij salami gaat worden, maar hij zal er niet van onder de indruk zijn..
hyppolyte schreef:Paarden hebben vooral een goed geheugen, maar echt vooruitdenken heb ik niet kunnen constateren nog, ze kunnen wel een bepaalde verwachting hebben, maar dat is inderdaad geconditioneerd. Zoals gezegd zijn ze niet echt in staat om oorzaak en gevolg aan elkaar te linken, tenzij je ze dit dus heel duidelijk aanleert.
Tussen paarden onderling zit ook absoluut verschil, sommige paarden leren echt heel snel, die lopen zelf het proefje uit hun hoofd als je het een paar keer geoefend hebt. Anderen kunnen dat na 100x oefenen nog niet
antje_vip schreef:elenaMM77 schreef:waar jij het over hebt is associatievermogen en herinnering.
denkvermogen zoals wij dat hebben, planmatig denkvermogen dat heeft een paard niet.
je kunt hem letterlijk in zijn gezicht vertellen dat hij salami gaat worden, maar hij zal er niet van onder de indruk zijn..
Maar een paard hoeft ook geen dingen te plannen, die kan niet zelf bepalen wanneer er wordt gereden, wanneer hij op stal gaat, voor een boswandeling, wanneer hij brokjes kan eten. Daar heeft hij zelf niks over te zeggen. Zijn leven wordt ingepland door de eigenaar.
Daarnaast het letterlijk vertellen.... een paard spreekt geen mensentaal... Als je "Paards" kon spreken, kon je het hem wel vertellen.
antje_vip schreef:Maar een paard hoeft ook geen dingen te plannen, die kan niet zelf bepalen wanneer er wordt gereden, wanneer hij op stal gaat, voor een boswandeling, wanneer hij brokjes kan eten. Daar heeft hij zelf niks over te zeggen. Zijn leven wordt ingepland door de eigenaar.
Daarnaast het letterlijk vertellen.... een paard spreekt geen mensentaal... Als je "Paards" kon spreken, kon je het hem wel vertellen.
Iruss94 schreef:toch als ik mijn paard vlecht de dag van te voren. is hij de hele nacht stresserig
elenaMM77 schreef:Iruss94 schreef:toch als ik mijn paard vlecht de dag van te voren. is hij de hele nacht stresserig
hij heeft geleerd dat als hij gevlochten wordt er de dag erna iets gebeurd... dat is nog steeds niet planmatig denken toch? Het is een handeling waarmee jij zijn gedrag trickert.. zou je hem niet vlechten dan blijft hij gewoon rustig staan die nacht.
elenaMM77 schreef:Nikass schreef:Elenamm77 ik ben het niet met je eens wb het gedeelte over de slacht. Je onderschat daarin het instinct van een paard.
het instinct van een hyper paard dat naar de slacht gaat, wordt letterlijk gevoerd door de gene die hem handelt.. het instinct van het paard herkent 'gevaar' in het doen en laten van degene die met hem bezig is.. Die doet 'anders' dan anders, het instinct verteld dan dat er 'gevlucht/op de hoede/klaar om te vluchten' moet plaatsvinden.
het dier herkent dus 'gevaarlijke' situatie door het gedrag om zich heen.. niet omdat hij weet dat er een pin in zijn brain komt of einde van het leven of laatste dag.. maar puur 'gevaarlijk', want men doet anders dan anders 'ik moet op mijn hoede zijn'.
-----
even een verduidelijking misschien voor ons 'mensen'.
ons instinct vertelt ons om te maken dat we weg komen als er iets op ons afkomt dat groot en zwaar is, vooral als dit op hoge snelheid komt..
dit voorkomt dat je plotseling een intercity in je oog krijgt bijvoorbeeld.
Wij hebben dus een natuurlijke instinctive drang om uit het pad van zo'n trein te springen..
Stel nu een zeer goede vriend is van plan om een intercity in je oog de duwen, om het maar even vriendelijk te zeggen.
Worden wij dan instinctief bang die ochtend als we wakker worden omdat het de laatste dag van ons leven is? of ineens onverklaarbare angst bij het zien van een trein?
Nee, als de vriend zich normaal gedraagt stap jij vol vertrouwen in de auto met hem, je zingt of blert samen met de radio mee.. je staat samen nog op de trein te wachten op het station.. Vol vertrouwen sta je daar terwijl het 'slagersmes' met hoge snelheid aankomt razen (je moet de stoptrein erna hebben).. en hup daar duwt hij de trein in je oog..
Alleen als de vriend zich anders gedraagt of nerveus, dan wordt jij als 'kuddedier dat de mens is' ook nerveus, iets is er anders dan anders als je in de auto stapt.. De vraag is of je het uberhaupt nog uitvogelt voor je de trein ontmoet, kans is groot dat jij alleen maar bloednerveus wordt van je vriend, maar nooit zult weten waarom voor het te laat is..
het instinct zorgt ervoor dat we signalen oppikken en daaraan ons gedrag koppelen.
elenaMM77 schreef:Iruss94 schreef:toch als ik mijn paard vlecht de dag van te voren. is hij de hele nacht stresserig
hij heeft geleerd dat als hij gevlochten wordt er de dag erna iets gebeurd... dat is nog steeds niet planmatig denken toch? Het is een handeling waarmee jij zijn gedrag trickert.. zou je hem niet vlechten dan blijft hij gewoon rustig staan die nacht.
Nikass schreef:Nooit last gehad van voorgevoelens?
piezze schreef:Als de weide sta uit te mesten komt mijn merrie vaak aangelopen en plant haar drol een paar meter bij me vandaan. Net of ze wil zeggen, hier, je bent nu toch bezig, pak deze gelijk ff mee. De wei is groot en heeft meerdere mestplekkrn, ze hoeft dus niet naar me toe te komen. Ik vind dit toch wel lijken op meedenken eigenlijk.

Citaat:Maar... Waarom lopen paarden dan op vaste tijdstippen terug naar stal? Die "gewoonte" is toch vooruit denken?
Citaat:Waarom zijn paarden bang voor een bepaald persoon/zweep/etc? Weten zij wat hun te wachten staat als ze met diegene meegaan? Dit is toch vooruit denken?
Citaat:Paarden eten kleine beetjes gedurende de dag, zodat ze op elk moment kunnen vluchten zonder dat ze op een lege/volle maag moeten rennen.
listiglistje schreef:Mijn paard kan anders heel goed vooruitdenken, vooral in de proef
Tink89 schreef:En Fransje23, gras zien en daar heen lopen, is ook gewoon instinctief gedrag. Een paard ziet beter gras en gaat daar grazen... Dat zou het in de natuur ook doen. Dat is iets anders
Tink89 schreef:listiglistje schreef:Mijn paard kan anders heel goed vooruitdenken, vooral in de proef
Omdat je dan al 100 keer geoefend hebt!![]()
En Fransje23, gras zien en daar heen lopen, is ook gewoon instinctief gedrag. Een paard ziet beter gras en gaat daar grazen... Dat zou het in de natuur ook doen. Dat is iets anders
. Dat was een leuke discussie .. fransje23 schreef:Zoals ik schreef was de route idd bekend maar het idee om de
Sizzle schreef:Zolang het verschil tussen vooruit denken (situatie inschatten) en vooruit plannen (volgende week ga ik tijdens een buitenrit mijn baasje eraf bokken dus ik ga deze week heel braaf zijn zodat ze het niet verwacht) is dit een nutteloze diskussie.