Paard 'vangen' in de wei. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Venix

Re: Paard 'vangen' in de wei. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 10:27

Aan de longe en in de bak komt ze wel naar me toe :j Dat is juist het gekke :)

xilsee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:54

misschien helpt het om door je hurken te gaan? ik rij namelijk ook op een pony die nog niet alles goed kent en rent in de wei dan ook voor me weg maar ze is zo nieuwsgierig dat als ik door mn hurken ga ze uit nieuwsgierigheid gewoon naar me toe komt lopen :)

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 10:58

Dat kan ik ook een keer proberen, thanks! :j

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 16:59

Het heeft gewerkt vandaag. Ik heb vandaag het wegsturen geprobeerd. Ze heeft het 1,5 uur volgehouden en toen gaf ze op. Ze was doodop, het zweet droop eraf :') maar het is gelukt :j

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:25

Fijn dat het gelukt is! Hopelijk gaat het in de toekomst iets sneller dan die anderhalf uur ;)

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:29

Lol, 1,5 uur? Hoe groot is je weiland en wat voor conditie heeft jou paard? Hier duurde het laatst ruim 30 minuten maar wel in de zon met een gevoerde deken op, vond het wel hét moment om het af te leren want zonder deken loopt ze met gemak een uur of 4 verder voor ze het warm krijgt.

Maar vanaf nu een kans geven en meteen wanneer je denkt dat ze weg gaat, ook echt wegjagen.

Ik kan altijd alles met ieder paard, de grootste idioten kan ik zomaar opzadelen en wegrijden maar ze uit de wei halen (evenals de paarden die ik dagelijks train)? Crime eerste klas _O-

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 18:00

Het weiland is heeeeel groot, en kan hem niet kleiner maken. Het heeft de eropvolgende dagen weer minstens 1,5uur geduurd haar te vangen dus er is helaas nog geen vooruitgang :j

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:07

Heb ik ook een hele tijd gehad, echt de deugniet, hele tijd weer komen, ben ik er bijna, galoppeerde ze weer aan:D

Bij ons hielp, nadat je het halster om had een snoepje te geven. Niet ervoor, want dan rende ze zo weer weg.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:14

Mensen die een paard hebben die ze niet kunnen "vangen" in de wei...wat vinden jullie hier nou van. Ik hoef mijn paarden niet te vangen, maar ze komen ook zeker niet op me af gerend. :+ en het komt wel eens voor dat ik aan kom en ik ze sneaky richting de achterkant van de wei zie lopen. Ik vind het dus heel vervelend als ik merk dat mn paard helemaal geen zin heeft om met mij mee te gaan! Alsof ik tegen haar zin met haar werk.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:18

Ik herken het! Mijn vorige verzorgpaard deed dat ook. Kwam gezellig aanwandelen als ik hem riep maar niet dichterbij dan een meter. Ik heb heel veel geprobeerd onder andere altijd wat eten meenemen zodat er een beloning aan zat. Insluiten maar toen raakte hij erg in paniek en probeerde over het draad te gaan. Ik heb ook uren in de wei gezeten gewoon om te kijken of hij dan kwam maar nee, hij bleef wel in de buurt maar pakken ho maar. Wegjagen werkt ook niet, langste keer dat ik het vol hield was 3 uur. Overigens in een kleinere afgesloten ruimte komt hij zo naar mij toe. Het enige wat hielp was de paarden die er bij stonden naar stal te brengen. Later hebben we een kleiner vlak in de wei gemaakt en dreef ik hem daar in en kwam hij zo. Later als ik hem riep liep jij al naar het afgezette stuk en kon ik hem daar zo pakken maar in de wei zelf nog steeds niet. Ben er nooit achter gekomen waarom hij niet gepakt wilde worden in de wei zelf.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:22

Ligt het zadel goed, juiste bit, tanden nagekeken, geen last van rug, is het rijden afwisselend genoeg?
Daar zou ik eerst even aan denken voordat je je paard gaat opjagen enzovoorts.

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 18:23

Sjors schreef:
Ligt het zadel goed, juiste bit, tanden nagekeken, geen last van rug, is het rijden afwisselend genoeg?
Daar zou ik eerst even aan denken voordat je je paard gaat opjagen enzovoorts.

Dit is allemaal prima in orde :j Dat houd ik allemaal heel goed in de gaten ;)

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:29

Heb dit probleem echt heel erg gehad bij verzorgpaard.
De kudde staat in een grote wei en hij maakte er een echt spelletje van.
Hoe ik het heb opgelost:
Het spelletje meespelen alleen dan op een slimme manier zodat het irritant wordt voor je paard.
Als je het voor de eerste keer doet: trek er gerust een aantal uren voor uit. NIET opgeven.
Mijn methode: Zodra je paard zijn kont naar je toe keert loop je achter hem aan gewoon rustig en constant.
Stopt hij of keert hij zijn hoofd naar jet toe? Dan sta jij ook in een keer stil en loop je een beetje achteruit. Dit houd je gewoon vol totdat je paard naar jou toekomt of je hem rustig kan benaderen. (bij mij volgde die me de eerste keer)
Bij heeft het toen 2 uur geduurd. Het kan zijn dat je paard het snel opgeeft of nog langer erover doet.
Wat je met deze methode doet is het verkeerde gedrag belonen door achter hem aan te lopen en het goede gedrag (het blijven staan) belonen door niet meer irritant achter hem aan lopen.

Mijn verzorgpaard speelt nog elke keer het spelletje met mij. Maar komt er na 1 min achter dat het geen zak aan is met mij :)

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:31

Venix schreef:
Het heeft gewerkt vandaag. Ik heb vandaag het wegsturen geprobeerd. Ze heeft het 1,5 uur volgehouden en toen gaf ze op. Ze was doodop, het zweet droop eraf :') maar het is gelukt :j

Heb ik ook geprobeerd. Heeft vaak helaas weinig zin :(

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:38

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 18:39

Dankjewel Ramboe!

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:43

En gewoon haar roepen?
Ik zwaai naar mn paard en roep zn naam, hij komt dan vaak in galop naar mij toe, soms ook op zn gemak..... :j

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:46

haha bij mijn pony werkte ook echt niks :( (Edit: ook niet als hij los mocht in de bak)
en niemand kreeg hem dan ook te pakken
zelfs niet als alle paarden al op stal stonden

dus nou kan heel bokt gaan stijgeren....

hij heeft een paar weken "stal-arest" gehad
hij kwam iedere dag van stal maar niet in de kudde op de wei
en ja dit heeft voor hem wel gewerkt

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:52

Ik ga ook tijd op mijn hurken zitten met iets lekkers in mijn hand. Eerst vind ie me interessant omdat ik zo laag zit en daarna vind ie me nog interessanter omdat ik snoep in mn handen heb haha! Maar moet zeggen, als ik heel vaak vrijheidsdressuur met hem doe, wat ie heeeeel leuk vind, dan hoef ik niet eens te hurken, dan komt ie zelf al aangerent! Maar moet zeggen als ik een paar dagen achter elkaar heb gereden dan vertikt ie het ook om te komen.. Rijden is gewoon niet zijn grootste hobby op het moment.. Ookal denken wij dat ie het leuk vind, ik merk heeeel erg het verschil in dingen die ik doe en of ie dan een dag later wel enthousiast is dat ik hem kom halen of heel enthousiast pakkertje met me gaat spelen ;)

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 19:09

Gehurkt gaan zitten is geen optie, een van de pony's die erbij loopt trapt (gericht) en heeft me al een paar keer bijna tegen mijn arm geraakt, laat staan dat ik laag ga zitten want dan tikt ze me op mijn hoofd.. :)

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:17

Ik kon mijn pony eerst ook niet vangen ik heb toen (heel) lang op de grond gezeten midden in de wei en vooral niet naar haar gekeken haar andere weide maatje kwam er gezellig bij staan en na een tijdje was ze toch wel benieuwd wat ik nu aan het doen was... toen heb ik er te pakken gekregen. Daarna heb ik zonder halster geoefend (dat ze bij me bleef staan dat deed ze eerst ook niet) mijn hand om haar nek en dan een beetje kroelen enzo je kunt trouwens ook proberen als je haar te pakken krijgt om haar bij je poetsplek een wortel te geven ofso dan weet ze dat ze braaf is echter niet in de wei geven anders komt ze niet meer als je geen eten hebt (ervaring O:) ) hopelijk heb je er wat aan.

edit: net gelezen dat een paard gericht trapt misschien kun je dan buiten de wei gaan zitten?

m_WW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:38

Hoi Venix,
ik lees altijd mee op bokt en had geen account, maar heb er net 1 aangemaakt want moest echt even reageren. Ik heb met mijn paard afgelopen voorjaar precies hetzelfde probleem gehad. Hij staat in een koppel ruinen, heb 1x de fout gemaakt om hem bij het halster te grijpen toen een ander paard hem aan de kant duwde terwijl ik net het halstertouw wilde vastmaken. Hiervan is hij erg geschrokken met als gevolg dat ik hem de volgende keren met geen mogelijkheid te pakken kreeg (hij is erg sensibel, sommige mensen mogen hem niet eens aanraken ha ha). Inderdaad steeds rondjes om me heen rennen, tot 1/2 meter naderen etc. Na 2x liet ie zich ook niet meer door anderen vangen, was de hurktruc uitgewerkt en met een bochtje aan komen lopen had ie ook na 1x wel door. echt verschrikkelijk vooral als je alleen op stal bent en niemand kan je helpen, ben ook wel eens weggegaan. Ik rij zeker niet elke keer als ik hem uit het land haal, ga vaak het bos in etc dus daar kon het naar mijn idee niet aan liggen.
Wat ik heb gedaan is het volgende:
- vertrouwen herstellen. heb hem losgelaten in de longeercirkel en hem zelf naar me toe laten komen. dit deed hij eerst altijd heel snel maar nu duurde het echt wel eventjes voordat ie dat deed. vervolgens uitvoerig belonen met snoepjes maar hem wel gewoon los laten lopen en pas na een paar keer het touw vast doen. dit heb ik een week lang elke dag gedaan.
- in de wei gaan en eerst 1x zelf proberen. als ie wegrent meteen de wei uit en iemand anders halen met een lang touw. meteen weer de wei in en hem in een hoek drijven. lijkt idd niet zo vriendelijk maar doordat je het met zn tweeen doet kan je in geval van nood snel het touw loslaten of laten zakken. Hij vond dit eerst heel eng maar wende er snel aan. Als je hem dan pakt uitvoerig belonen en wat lekkers geven.
- ik heb zon merrietouwtje aan het halster gemaakt zodat ik niet meer mn hand door het halster hoef te steken maar hem wel ergens aan vast kan houden voordat het halstertouw vast zit. merk dat dit enorm helpt.

verder probeer ik zoveel mogelijk hetzelfde te zijn voor hem. klinkt misschien een beetje suf maar als ik bijv. met zonnebril het weiland inga weet ik zeker dat ie wegrent. verder geef ik hem altijd, maar dan ook altijd een snoepje als ie naar me toekomt en blijf ik stilsta zodra hij mijn kant op komt, op de een of andere manier helpt dat ook. het touw doe ik om mn nek, als ik er namelijk zwaaiend mee aan kom lopen rent ie ook weg :-) en als we samen de wei uitlopen kriebel ik hem op zn schoft, heb nl ergens gelezen dat je iets voor het paard moet doen wat ie zelf niet kan maar wat ie wel fijn vindt.
Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt! weet dat je er heel moedeloos van kan worden maar het komt goed!!

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:15

Wat een geweldig advies! Moet ik wat mee doen. Ik ben namelijk gewoon goed voor mijn paarden, streng maar wel goed. Maar die kriebels... veeel te weinig. Even het dier laten merken dat je hem lief vind?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:52

De aanhouder wint.

En dat is, helemaal in dit soort gevallen, écht zo! Héle snelle vordering zal je nu misschien nog niet merken met het 'wegsturen', echter als zich dit enkele malen herhaald dan gaat ook bij jou paard het kwartje vanzelf vallen. Immers, ze zal op een gegeven moment herinneren 'ohja............ als ik dit doe, doet vrouwtje dat............. '. Het duurt een tijdje om dit gedrag om te buigen.

Geef jezelf en je paard de tijd om er aan te wennen. Als je dit goed en vooral consequent genoeg aanpakt (dus niet na 2x opgeven en denken 'goh het werkt toch niet voor ons') dan heeft ze het echt wel in een mum van tijd in de gaten en hoef je het vervolgens als het goed is ook niet meer te doen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:59

Ik deed altijd net of ik iets in mijn zak had :+ werkte wel maar heb een hele nieuwschierige pony :')