Enige spoed: wat is dit?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:33

Molfre schreef:
Dan denk ik inderdaad om een soort industrial strength 300 jaar oude aziatische mottenbal gaat en ga ik het halster dus niet terug hangen, dier is nu lekker kalm.

Ik heb nog ergens een oud boett deken liggen wat het dier wel past, die zal ik meenemen als ik hem de paarden zie voeren en groene leem heb ik ook nog ergens achterin de kast.

er zijn nu ook niet echt veel vliegen, dazen en muggen actief, pas weer tegen zonsopkomst..

ik zou morgenochtend vroeg gelijk bij die buurman langsgaan met de zakjes en eerlijk aangeven dat je ze eraf gehaald hebt omdat het zo vreselijk stonk en je je zorgen maakte.. En vragen wat het is en waarvoor het dient, dan weet je het ook gelijk.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 00:34

Een paard dat naar wordt van de vliegen loopt niet of een sukkel stapje de hele dag het zelfde cirkeltje (er is een mooie volte uitgesleten), die gaan aan het rennen in mijn ervaring. Of het dus van de stank komt of ergens anders van, het is me een raadsel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:36

Brainless schreef:
De ouderwetse mottenballen stonken echt heel veel meer dan die van tegenwoordig.
Toentertijd werden ze gemaakt met Kamfer en ja dat stinkt echt een uur in de wind.
Mijn opa en oma zworen ook bij de ouderwetse (die je met geluk ergens nog wel op de kop kan tikken).
Hun kleding had dan ook vaak een "speciaal" geurtje...

heb er bij mijn opa en oma per ongeluk ooit een in mijn mond gepopt omdat ik dacht dat het een pepermuntbal was (vroeg mij niet af waarom die in de kledingkast lag blijkbaar .. blonddd...) .. binnen een seconden vloog ie door de kamer en god wat ben ik beroerd geweest van de smaak en geur van dat kreng. drie dagen later rook ik het nog als ik door mijn neus uitademde en ik heb letterlijk na mijn tanden, tong en gehemelte gepoetst te hebben, geprobeerd om mijn mond met zeep te spoelen.. niets hielp.. gelukkig dat ik er niets van doorgeslikt had.. heb er nog de rillingen van.

felineepino

Re: Enige spoed: wat is dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:42

Ben nogsteeds benieuwd wat je morgen te horen krijgt! Het dier is inmiddels rustig, misschien had hij er toch last van? Ik ga nu slapen, lees het morgen wel

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:49

Molfre schreef:
Een paard dat naar wordt van de vliegen loopt niet of een sukkel stapje de hele dag het zelfde cirkeltje (er is een mooie volte uitgesleten), die gaan aan het rennen in mijn ervaring. Of het dus van de stank komt of ergens anders van, het is me een raadsel.

Niet altijd. Vandaag horzels (die van de gele eitjes op de benen) 2 gaan rennen, 1 staat stil met hoofd op standje zielig. Hangt erg van het karakter af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:50

Ik vind het helemaal niet zo gek wat TS heeft gedaan, als het in jouw ogen het dier ziet lijden, en je hebt de kans om hem te ontlasten, dan lijkt me het wel logisch om dan even de boosdoener weg te halen.

Ik zelf ken die balletjes niet, nog nooit gezien. Maar als je er zelf helemaal onwel van wordt, snap ik het niet dat je ze bij een paard om doet.

Het is inderdaad wel zo netjes om er morgen er even langs te gaan en hem uit te leggen waarom je die zakjes eraf hebt gehaald. Misschien ziet hij het naderhand wel anders in, en doet hij de volgende een keer een vliegen masker bijv om voor de vliegen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:52

tamary schreef:
Molfre schreef:

Niet altijd. Vandaag horzels (die van de gele eitjes op de benen) 2 gaan rennen, 1 staat stil met hoofd op standje zielig. Hangt erg van het karakter af.

Lijkt me sterk dat een paard gestoord elke keer het zelfde rondje gaat lopen van vliegen/horzels :') dat lijkt mij niet iets waar een karakter van een paard voor zorgt.

Ben benieuwd naar de 'uitslag' TS :+ er van uitgaande dat je je buurman vrij goed kent/doorziet denk ik dat je niet verkeerd gehandeld hebt.

Soms heb ik dat (misschien voorbarig handelen) liever dan het altijd maar toekijken en niks doen als er iets gebeurt/aan de hand is, wat heel veel mensen doen.

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:57

Wat raar, zelf ook nog nooit gezien! Ik vind ook dat je goed gehandeld hebt, je kent de man en de paarden, het paard was onnatuurlijk gedrag aan het vertonen, en zoals je het goedje beschrijft is het niet bepaalt aangenaam :+
Ben benieuwd wat buurman zegt!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 01:03

Tja, je kent de buren, je hebt de paarden verzorgd.. Ik vind dat je prima gehandeld hebt, moreel gezien. (Even het wettelijke daarbuiten, maar ook daar hoef je je niet voor zoiets eenmaligs druk om te maken)
Nu zeggen sommigen dat het niet goed was van de TS, maar stel dat ze het nu zou terughangen en paard komt te overlijden omdat het giftig bleek te zijn? Zij kent de mensen en de paarden en in dit geval denk ik dat ze prima gehandeld heeft. Zeker omdat ze gewoon morgen netjes naar de buurman gaat ermee.
Ik heb trouwens geen idee wat voor spul het is..

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 01:11

echt vreemd om dit aan je paard te hangen 8)7

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 01:37

Ik dacht ook meteen aan een vliegenwerend middel. Misschien dat de hengst onrustig is en rondjes loopt omdat hij nog moet wennen aan zijn nieuwe omgeving? Want je zei dat hij nieuw was? Of een combinatie van nieuwe omgeving en de vervelende geurende zakjes aan zijn halster. Ik ben benieuwd naar de reactie van de buurman...

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 07:26

Molfre schreef:

Het lijkt mij dat als hij dan nu ook geïrriteerd gedrag zou moeten vertonen. Ook zitten er nu heel weinig tot geen vliegen meer dus lijkt het mij nu overbodig. Als mijn paard er zo op zou reageren dan was het bye bye spul want alleen hetzelfde rondje lopen lijkt mij niet goed voor het dier.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:58

Ik ben benieuwd of je je buurman al gesproken hebt?

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:05

Ik ook

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:06

Jaa daar ben ik ook heel benieuwd naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:14

Ik ken heel wat eczeempaarden die als een gestoorde rondjes blijven lopen, keer op keer dezelfde rondjes rond schemering. Geen wonder dat het paard rond middennacht rustig werd, niet op dat jij als 'reddende engel'/ bemoeizuchtig buurmeisje de zakjes er af hebt gehaald, maar om dat de mugjes niet actief zijn.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:21

Wat een gekat hier. Bemoeizuchtig etc.
Zou je niks mogen doen als je het idee hebt dat een paard (geestelijk) mishandeld word, als je denkt dat een paard rondjes loopt om weg te komen van een geur die hem pijn doet?

Goed gehandeld ts, ben benieuwd naar antwoord van de buurman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:27

Wat mij vooral opvalt is dat er steeds meer topics worden geopend over bokkers die zich met een paard van een ander bemoeien en dat vind ik nogal zorgwekkend.

Er bestaan 101 manier om om te gaan met paarden en ingrijpen omdat je een manier niet kent vind ik not done. Kleine moeite om de eigenaar te benaderen, helemaal als je die persoonlijk kent. Of 144 te bellen als je meent dat het om mishandeling gaat. Voor eigen rechter spelen hoort gewoon niet en van andermans dieren blijf je af. Als dit was gebeurt bij het paard van een bokker stond heel bokt op zijn achterste poten nu doet en bokker dat en kan ze de hemel in geprezen worden? Niet meten met verschillende maten. Gewoon afblijven als iets niet van jou is. ;)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:27

SFC schreef:
Zou je niks mogen doen als je het idee hebt dat een paard (geestelijk) mishandeld word, als je denkt dat een paard rondjes loopt om weg te komen van een geur die hem pijn doet?

Tuurlijk mag je wat doen, naar de eigenaar stappen en vragen!
En anders bel je een instantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:34

TS zegt dat het een jonge hengst betreft.
Zou het niet kunnen zijn dat de lucht van die ballen, de lucht van merries moet weren? Heb wel eens gehoord dat ze een sterk geurende creme onder de neus smeren om hengsten braaf te houden. En dat dit het zelfde effect moet hebben?

Over het wel of niet goed handelen van de TS ga ik niet over oordelen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:39

SFC schreef:

Mijn paard heeft tijdelijk een halsrek om gehad (werkt zoals een kap bij een hond/kat), om te voorkomen dat hij zijn wond zou open bijten.
Zo kon hij lekker de wei in en grazen/lopen.
Leuk joh, dat andere dan maar zomaar beslissen dat het zielig is en hem eraf halen......

Zo ook mijn bevangen paardje, mocht eindelijk lekker op het zand buiten en andere vonden het zielig dat zij geen eten had en gingen bakken brood/groenafval bijvoeren.
Toen later werd ook het graasmasker afgehaald want dat was heel zielig, omdat zij daardoor zo weinig kon eten.
Van ellende haar maar achteraf gezet, omdat mensen niks vragen maar gewoon doen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:54

Het is best dubbel. Onder normale omstandigheden heb je niks te zoeken in een wei van een ander. Maar in bepaalde situaties dus wel. Als een dier in gevaar is of onnodig moet lijden en je grijpt in....dan ben je de held.
Iets wat zo vreselijk stinkt kan ook voor de slijmvliezen voor een paard niet bevordelijk zijn...
Dit is een inschatting van TS, en zij denk juist gehandeld te hebben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 15:34

Ik heb niet geoordeeld wat ik ervan vind dat TS zomaar in de wei is gestapt. Maar eerlijk is eerlijk, als iemand dat bij mijn paarden zou doen zou ik behoorlijk flippen. Of je nou een buurmeid, vriendin of wat dan ook bent. ;)

Als mijn paarden in dusdanige nood zijn dat hulp met spoed geboden moet worden dan ben ik diegene uiteraard alleen maar dankbaar. Maar voor dit...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 16:57

Het bleek inderdaad om oude goedkope mottenballen te gaan die hij in kamfespiritus heeft gedoopt. Hij vond ook wel dat het vreselijk stonk en erg vervelend was, dus zou het de vliegen wel weghouden. Hij was ervan overtuigd dat het het paard niet kwaad deed, maar er zelf bij in de buurt komen wou hij niet :)
Paard is de hele ochtend en middag rustig geweest, tot het dat rotte spul weer om z'n gezicht kreeg.

Ik heb er een filmpje van gemaakt + foto's en we hebben de dierenpolitie deze keer gebeld omdat de dierenbescherming het geen probleem vond.

Nog maals, het gaat om spul dat (zelfs buiten) op je keel en je slijmvliezen slaat, gezien paarden een nog betere neus hebben en een gevoeligere huid dan wij vind ik dit dus wel degelijk mishandeling en blijf ik ervan overtuigd dat ik juist gehandeld heb. Ik zou het zo weer doen.

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:05

Paard staat dus weer in de wei met halster en stinkend spul? Arm dier... Vooral omdat je toch met hem bent gaan praten en wel uitleg zal gegeven hebben.