Paard knaagt op hout, wie weet raad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Paard knaagt op hout, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:05

Die van ons die onbeperkt voer heeft en buiten staat 7 x 24 uur met over dag op 3 HA doet het ook. Alleen niet zo extreem als bij TS. De stal blijft mooi heel en de spaanders vliegen hier niet in het rond. Het is een piep klein randje waar hij af en toe aan knaagt.
Iemand schreef je voert goed als er nog een beetje hooi 's ochtends ligt. Dat ik vind ik een fabel. Ook 's nachts hebben de paarden een kaal weiland. Het zijn merens dus mogen neit teveel eten. Overdag hoog gras. 's Nachts als ze van de volle wei komen eten ze gelijk al het hooi wat ik klaar leg op. Zo gepiept. Ongeacht hoeveel ik klaar leg. Dus dat verhaal klopt niet voor alle paarden.
TS Hertzhoornolie zou je kunnen proberen om op de stal te smeren. Je kunt het via internetsites nog bestellen. Stinkt enorm en je stal omgeving is gelijk vlieg en daas vrij.
Wilgen takken vind ik ook een mooi advies. Succes ermee.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 10:08

Iedereen bedankt voor jullie reacties :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:16

Simpelman schreef:
Paarden horen niet in een stal.
Vroeger toen ze de hele dag door intensief werkten was dat geen probleem, vandaag met één uurtje beweging werkt dat niet meer.
Zoek een uitloopstal met paddock of weide, geef ruim voldoende matig hooi en stro.

Precies, en blijven zoeken naar de oorzaak van het probleem, niet de bestrijding van de gevolgen.
Wat is er anders op je nieuwe stal mvt de vorige?

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 10:33

Freya6 schreef:
Simpelman schreef:
Paarden horen niet in een stal.
Vroeger toen ze de hele dag door intensief werkten was dat geen probleem, vandaag met één uurtje beweging werkt dat niet meer.
Zoek een uitloopstal met paddock of weide, geef ruim voldoende matig hooi en stro.

Precies, en blijven zoeken naar de oorzaak van het probleem, niet de bestrijding van de gevolgen.
Wat is er anders op je nieuwe stal mvt de vorige?

Er is niks anders op stal, ze gaan er laat in en vroeg weer uit.
Paard komt van dezelfde mensen als onze vorige pony, daar knaagde het paard ook graag op hout maar hun stal is van ander materiaal...

SoSoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:46

mijn pony knaagt ook op werkelijk al het hout dat los en vast zit maar als ik een lik steen in de stal op hang bijt hij daar ook in waardoor hij kaduuk gaat en in een milijoen stukjes verspreid op de grond ligt, maar die van mij doet het waarschijnlijk niet uit verveling want hij doet het ook tijdens het rijden....

lacoos123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:24

Wat ik zie is dat meerdere die tip geven is wilgentenen in de box. Ik geloof dat je via www.wilgentenenschutting.nl daar aan kunt komen. Succes!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:29

Bij mijn paard zat het in zijn hooi partij:) Die had een darmschimmel daardoor en is enorm opgeknapt van een kuurtje. En ander hooi genomen. Nu knaagt hij niet meer op hout! Zijn brok is ook aangepast. HIj loopt wel hele dagen buiten:) Niet altijd met gras wel altijd volle hooibak.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:31

Mijn paardje deed het een tijdje terug ook.

Staat overdag van 6 tot 9 buiten. Snachts in een loopstal van 10 bij 20 met een vriendje. Krijgt onbeperkt ruwvoer, staat op stro, heeft een liksteen, een genoeg bomen om aan te knagen. Tanden zijn nagekeken. Cribox er op, en het probleem was over...

Ik heb wel een vraagje over wilgentakken. Ik heb dit al zo vaak gehoord, maar er zijn meer dan 20 soorten wilgen... Welke wilgen zijn dan geschikt?!

DieselPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:47

Kan het ook zijn dat hij iets te kort komt en dit probeert te compenseren? Zou een liksteen misschien helpen of heeft het paard dat al? Verder denk ik dat er al veel tips gegeven zijn, wilgentakken zijn mijn pony's ook gek op! Takken van fruitbomen mogen ook dacht ik gewoon toch?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:12

leonie87 schreef:
Mijn paardje deed het een tijdje terug ook.

Staat overdag van 6 tot 9 buiten. Snachts in een loopstal van 10 bij 20 met een vriendje. Krijgt onbeperkt ruwvoer, staat op stro, heeft een liksteen, een genoeg bomen om aan te knagen. Tanden zijn nagekeken. Cribox er op, en het probleem was over...

Ik heb wel een vraagje over wilgentakken. Ik heb dit al zo vaak gehoord, maar er zijn meer dan 20 soorten wilgen... Welke wilgen zijn dan geschikt?!

Alle wilgen zijn geschikt! *\o/*

Mellox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:32

ik lees ook even mee, bij mij op stal doen ook heel veel paarden het..