Maar ik geloof wel wat je zegt, sommige paarden moeten gewoon uitgedaagd worden om er meer uit te halen.
Maar datzelfde voor bijvoorbeeld obstakel training, dat kan je ook zo gek maken als je wil.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:De games ga je uiteindelijk ook over obstakels doen, met name de squeeze game. Maar als jij iedere keer dezelfde obstakels neerzet, is dat uiteindelijk een blijvende uitdaging voor je paard?
moet hij er overheen, of alleen maar langs, of bijvoorbeeld een bal ergens heen rollen.. Ook hier is je eigen fantasie de grens van wat je er mee kan doen 

dus bomen slepen etc, niet m'n paard aan het werk zetten in het bos tijdens een buitenritje. Dan laat ik de teugels los hangen en kijken ze zelf maar over welke steen of stronk ze willen struikelen. palousa_boy schreef:fjordnina schreef:Hier kan ik wel in meegaan, alleen zou ik het met een heel andere intentie aanpakken. Niet met de gedachte: Ik neem de zweep mee en zodra het paard in de buurt komt krijgt ie een lel' maar vanuit de gedachte 'ik neem mijn zweep mee als verlenging van mijn arm en daar maak ik in mijn eigen ruimte gebruik van. Ik tik overal om me heen op de grond de ene keer losjes, de andere keer fel. En als het paard te dicht bij me komt is mijn zweep toevallig net een felle slag aan het maken in zijn buurt. Ben ik niet duidelijk genoeg? Dan zal ik nog duidelijker moeten zijn dat de ruimte waar het paard nu in komt van mij is en dat ik die opeis. Dat alles nog steeds vanuit de ik-boodschap en niet vanuit de 'mijn paard moet..'variant'.
Begrijp echter wel dat als je het zo aanpakt, jij al snel niet vlug genoeg bent als je paard met z'n mond open op je af komt vliegen.
Hier ga ik dus mee met geerke, gewoon een flinke, goed getimede en gerichte mep. Waar die dan het paard raakt is mij om het even. Vaak zal dit dan het hoofd zijn omdat die simpelweg het dichtst bij is.
Volgens haar was hij 'getraumatiseerd'.
InekeN schreef:Grondwerk....? Dat noemen wij uitmesten.![]()
=
, jep uitmesten maar dan moet je paard toch ook uit de weg gaan he, zo merk je aan je paard waar jouw positie ligt, gaat hij drummen en moet jij hem alsmaar wegduwen of gaat hij vanzelf weg als je afkomt zonder schrik van je te hebben uiteraard.