Discussie over hoe reageren wanneer een paard je test

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:06

Mijn pony is ook een banjer en ook erg jong en elke dag test ie me weer uit. In het begin als ik ook maar met de hoeven krabber bij zijn achterbenen in de buurt kwam, draaide hij zijn kont naar me toe en trapte doelbewust naar me. Misschien klinkt dit zielig maar ekke x als hij dit deed prikte ik m hard met hoevenkrabber in kont. En net zo lang als dat hij trapte! Ook altijd beet hij, probeerde weg te rennen, vrat alles op, en heel lelijk kijken en trappen. Met rijden was hij dan wel aardig braaf. Nu naar een jaar blijft hij keurig staan als ik iets wil pakken of dicht doen, hij bijt heeel somsnog als hij çhaggie is, en zo nu en dan nog een keertje proberen te trappen bij t hoeven krrabben. Ik hoef me stem maar te verheffen of hij kijkt me schuldig aan.. hij is nu een lieve maar toch altijd ondeugende pony op stal! Maar met rijden is hij echt heel erg vervelend geworden... nu na 4 maanden boeken we eindelijk weer vooruitgang in t rijden, hij moest gewoon echt heel goed op zn donder krijgen en veel afwisseling hebben. De buitenritten vind ie helemaal t einde !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:11

Ik ben van mening dat, als een paard niet het gewenste gedrag laat zien wat je van hem verwacht (en dan heb ik het niet over uittesten, want dat bestaat niet, het dier maakt alleen maar gebruik van de ruimte die je hem geeft), dat je het ongewenste gedrag moeilijk maakt en het gewenste gedrag makkelijk. Een paard wil altijd naar zijn "comfort zone", en kiest daarom, als het echt duidelijk is aangegeven door de persoon op de grond, altijd de situatie die makkelijk is.

Probleem is dat de persoon op de grond negen van de tien keer voor het paard niet duidelijk kan aangeven wat het gewenste gedrag is.
Maar is dat een probleem van het paard of het probleem van de mens die daarmee omgaat?
Heel vaak is het toch het probleem van de mens die het niet duidelijk aan kan geven.
Het dier daarvoor bestraffen vind ik echter not done....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 06:35

Cassidy schreef:
Ik ben van mening dat, als een paard niet het gewenste gedrag laat zien wat je van hem verwacht (en dan heb ik het niet over uittesten, want dat bestaat niet, het dier maakt alleen maar gebruik van de ruimte die je hem geeft), dat je het ongewenste gedrag moeilijk maakt en het gewenste gedrag makkelijk. Een paard wil altijd naar zijn "comfort zone", en kiest daarom, als het echt duidelijk is aangegeven door de persoon op de grond, altijd de situatie die makkelijk is.

Probleem is dat de persoon op de grond negen van de tien keer voor het paard niet duidelijk kan aangeven wat het gewenste gedrag is.
Maar is dat een probleem van het paard of het probleem van de mens die daarmee omgaat?
Heel vaak is het toch het probleem van de mens die het niet duidelijk aan kan geven.
Het dier daarvoor bestraffen vind ik echter not done....

Heel mooi omschreven, hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.