De klik met een onbeleerd paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:53

MaricoGraphy schreef:
Liefst zou ik voor een ervaren paard gaan (dressuurgericht die ook een balkje kan springen), maar deze zijn onwijs duur (niet onder 2.500 euro in mijn provincie).

Als jij 2500 Euro of meer voor de aanschaf al niet kan opbrengen, hoe wil je het onderhoud dan betalen?

Art_Ificious

Re: De klik met een onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 14:57

Lees jij eigenlijk mijn vorige post wel?

daar staat zeer duidelijk dit:

Ik heb er geld voor over, maar mijn vriend niet, dat is het probleem. (hij geeft liever uit aan auto's)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:01

Misschien moet je met je vriend gaan praten dat een leuk en goed paard voor jou gewoon meer gaat kosten dan 2500.. (net als een auto)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:03

Maar van wie is het geld en van wie is het paard?

Als mijn vriend zijn geld uit wil geven aan auto's moet hij dat doen, maar dat betekent niet dat ik de dierenartsrekening van mijn paarden niet meer kan betalen?

Zelf heb ik 2 jonge paarden. De Shire die stond zo lief in de stromende regen te knuffelen en te kussen met mij dat ik hem niet meer uit mijn hoofd kreeg. KWPNer was de zoon van mijn ultieme penny-paard. Nu na een half jaar beginnen we elkaar steeds aardiger te vinden. Zoiets kan dus ook groeien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 15:04

als ik over paarden begin negeert hij mij gewoon. Niet fijn zo een vriend die enkel en alleen over auto's wil praten. Maar hou van hem en wil hem om die 1e reden niet laten vallen.

Ik ben 22 en verdien pas een jaartje geld door werk. Intussen dus al ong. 10.000 opzijgezet. (mijn geld wordt opzijgezet dat van mijn vriend wordt gebruikt voor de kosten aan het huis en auto's)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:08

MaricoGraphy schreef:
Lees jij eigenlijk mijn vorige post wel?

daar staat zeer duidelijk dit:

Ik heb er geld voor over, maar mijn vriend niet, dat is het probleem. (hij geeft liever uit aan auto's)

In je vorige post stond dat er alleen oudere paarden staan en dat goed gereden dieren meer kosten dan 2500 Euro in de provincie waar je woont.

Om te beginnen zou ik er niet van uitgaan dat je vriend mee moet betalen voor een hobby van jou. Net zo min als hij van jou mag verwachten dat jij meebetaald voor zijn auto's.

En mochten juliie - wat ik niet hoop - ooit uit elkaar willen, zul je de kosten voor je paard ten alleen tijde alleen moeten kunnen dragen, naast kosten voor woning en eten/kleding van jezelf. Dus heb je dat geld van jezelf? Kun je zelf voor de kosten opkomen? Niet alleen aanschaf maar ook onderhoud? Dan heeft je vriend daarin toch bar weinig te vertellen, zou ik zo zeggen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:09

MaricoGraphy schreef:

stalling hoef ik niet te betalen (gratis weides ter beschikking bij eigenaars van fjord en haflinger op mijn profiel) als jullie dat ook meerekenen met die paar honderd euro's per maand.
Hoefsmid betaal ik ook niet veel aan (weet hoeveel zij betalen voor 2 paarden tegelijk).
En voer moet ik ook niet bijbetalen.

kosten zouden dan enkel zijn:
-> Hoefsmid
-> DA: inentingen, bloedtest 1x per jaar
-> lessen en wedstrijden
-> harnachement 1x (tenzij onderhoud)

Je verdient denk ik toch ieder je eigen geld? :o
Ik betaal mijn eigen hobby zelf iig, mijn vriend heeft niet over mijn geld te beslissen. Ik kan het ook makkelijk zelf betalen, dat was ook mijn vereiste voordat ik een paard aan zou schaffen. Wil onafhankelijk daarin zijn.

Houdt er wel rekening mee met "wat als.."-dingen. Wat als die weides opeens geen opties meer zijn (kan altijd wat gebeuren waardoor je paard er misschien niet meer kan staan), je een ander zadel of ander iets duurs nodig gaat hebben misschien, je paard in de eerste week een fixe wond op loopt of behandeling nodig heeft....
De onvoorziene kosten kunnen in week 1 misschien al nodig zijn, dat heb je nooit in de hand, zorg dat je voldoende geld achter de hand hebt buiten de aanschaf van het paard om! :j

Zorg niet dat je alleen geld hebt om de dingen van je lijstje te kunnen betalen per maand, maar zorg dat je nog een leuk bedrag ernaast kan sparen per maand. Bespaard je kopzorgen en je kunt je paard de zorg geven die het nodig heeft, wanneer het zou moeten..

Edit: Zie net dat je een mooi bedrag opzij hebt. Jammer dat je vriend je negeert zodra het om paarden gaat.. Vind niet dat hij je er in tegen mag houden eigenlijk, je eigen geld heb je..
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 14-06-14 15:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 15:10

>;) die discussie hebben we al eens in een ander topic gedaan en ga ik nu dus de vraag gewoon negeren.

ik heb geld voor een paard en het onderhoud ervan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:10

Sowieso zou ik er niet van uitgaan dat ik voor altijd op die gratis plek zou mogen blijven staan en geen voer hoef te betalen. Want als je ruzie krijgt op dat adres of je zou om een andere reden wegmoeten of wegwillen, heb je de middelen om het dier betaald ergens te stallen?

De Fjord en de Haf die je nu verzorgt/rijdt, staan die op ijzers? Stel dat je wel zou moeten beslaan omdat het paard dat nodig heeft, heb je daar de middelen voor?

Ook al weiger je om de realiteit onder ogen te zien, reken jezelf niet rijk. Niets is erger dan een paard te moeten verkopen omdat je het financieel niet meer trekt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:13

M.b.t. de kosten die een paard heeft als je hem zo jong koopt kan ik goed over meepraten.

Castratie, wondje hier en daar, abces etc. etc. dat dier is duurder geweest dan het kopen van een ouder dier. Ook loopt de tandarts vanaf een jaar of 2 1/2 - 3 mee in je kostenlijstje.

KWPNer gaat over 2 weken op de röntgen, eerder wil ik er niet mee beginnen. Dan komen nog de zadels, hoofdstellen, dekjes..

Je kunt er maar beter niet bij stilstaan :+

@MaricoGraphy, de opmerking van Cassidy vind ik wel een goede! Zou er ook niet van uitgaan dat je altijd gratis kunt blijven staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 15:19

daar vanuitgaand is er een manege die 200 vraagt voor pony's en 230 voor paarden, na een jaar gaat er 10 euro van de prijs af.
Heb dit allemaal al netjes opgezocht gehad sinds de vorige discussie.

De haflinger staat niet op ijzers want hij houdt ze gewoon niet aan. (zijn er na 15 min al af), de fjord staat wel op ijzers, waarom weet ik eigenlijk niet. (altijd ijzers gehad al voor de aankoop)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:26

Wat ik in je lijstje van kosten nog mis:

(Levens) en ziektekostenverzekering (al dan niet uitgebreid keus is aan jou, als ik een DA langs moet laten komen ben ik aan voorrijkosten en consult 140 Euro kwijt, en dan is er nog niets gedaan).
Paardentandarts, eens in het jaar laten controleren.
Wormenkuren (dus niet alleen bloedonderzoek en de inentingen).
Lessen en met name voor een jong dier eventueel opleidingstraject.

Ik ga er van uit dat je inwoont bij je vriend. Aangezien hij alle kosten voor huis en auto betaald. Als jij ooit op jezelf zou moeten, zou dat met je salaris kunnen en kan het paard dan ook blijven?

Staar je niet blind op je spaargeld, dat is zo op. Helemaal als je eventueel zelf een woning zou moeten hebben en een auto zou willen rijden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:30

Zelfs al sta je gratis moet je zeker €300 in de maand kunnen missen én een potje of verzekering hebben voor DA kosten, zeker als je wedstrijden wil rijden. Maw, als je een half jaartje wacht heb je die €2500 al bijna bij elkaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:32

TS zegt dat ze 10.000 Euro heeft liggen. Dan zie ik het probleem niet om een ouder en goed beleerd dier te kopen. De prijzen liggen hoog in de provincie zegt ze. Heb je al over de grens gekeken? Duitsland, Nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:32

Ohhh neee. ik dacht dat je in het andere topic had besloten inderdaad een paard van 6+ zou kopen, kom je hieeer weer mee aan. Oh man. *zucht*.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:37

Pimaude, ik herkende de TS ook al van andere topics. Mede daardoor raadde ik ook af om voor een jong paard te gaan.

Ik zou idd aan raden om de eerder genoemde 300 euro per maand in het paarden potje erbij te stoppen en dan rustig te blijven kijken naar een wat ouder paardje wat wel binnen budget past. Als je al zo lang wacht gaat dat halve jaartje ook nog wel lukken en dan heb je zo 1800 euro meer om uit te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:38

Een ouder paard is echt verstandig.. Hoe leuk het ook lijkt om een paard 'naar je hand te zetten'.. de praktijk is toch echt ingewikkeld!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:43

Een goede basis is gewoon heel belangrijk. Dan is er altijd iets om op terug te vallen als je er zelf problemen hebt ingereden. Een jong paard inrijden is moeilijk, ze zwabberen alle kanten uit en gaan je op een gegeven moment uitproberen. En als je het ene probleem hebt opgelost, staat de volgende al te wachten.

Er zijn mensen die heel goed paarden kunnen doorrijden als er eenmaal een basis inzit. En er zijn mensen die de basis erin zetten maar nog geen deuk in een pakje boter rijden. Als je alles zelf wilt doen, gaat het geheid fout, heb je de basis verpest en moet je nog maar zien of dat ooit recht te breien valt..
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-06-14 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 15:45

ik ben het wel eens met jullie redenering over een ouder paard, maar zelfs al vind ik een ouder paard (8 jaar ofzo) zijn deze nog niet ervaren genoeg. En boven 10 jaar wil ik niet zoeken.

Over de grens nog niet gekeken. Weet ook geen goede sites aangezien ik steeds op kapaza kijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:46

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 15:51

pferdemarkt ziet er al leuk uit (bokt.nl lag juist even uit bij mij)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:53

Succes met zoeken, Duitsland is groot, zal vast wel wat voor je tussenstaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:54

Je wil dus jumping gaan doen met een quarter x pinto of een cruzado? :) Succes. :)
Sliding stops kunnen alle veulens verbazingwekkend goed en ja, ook mijn kwpn-merrie kan er wat van maar dat zijn echt niet de slidings die je op wedstrijd moet tonen (sowieso, wat wil je, dressuur? jumping? western?)

Ik zou eerst maar eens heel duidelijk voor ogen halen wat ik wil voor ik verder zou kijken.
En neen, een ervaren dressuurpaard vind je niet voor onder de 2500 euro of hij moet 25+ zijn. En weet je waarom? Omdat ze veel meer waard zijn. :)

Bovendien reken je voor onderhoud dus op de eeuwig durende (of iig levenslang) goedheid van een stel mensen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 15:59

Ik zie mezelf eigenlijk meer dressuur gericht zijn dan jumping, al vind ik een sprongetje af en toe wel plezant.

Ik reken zeker niet op de eeuwig durende goedheid, nee echt niet. Al zijn ze wel té goed voor me, heb zelfs het aanbod om mij te betalen voor het werk wat ik voor hun paarden doe afgeslaan. Ik onderhoud hun weides: ontdoen van onkruid waar de paarden ook dankbaar gebruik van maken door op de propere delen het lange gras waar het onkruid stond plots wel te gaan eten.
Stallen uitmesten en weides uitmesten.
Ik doe dat allemaal voor hen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:07

en alsnog is het een aardig risico waar je imo niet op zou mogen rekenen. :)

however; afhankelijk van de bouw en de kruising zou de kruising nog wel kunnen voldoen, maar een quarter met paint ga je dressuurgericht niet ver mee komen door hun bouw. Want die zal hoe dan ook niet opgericht gebouwd zijn... En dan ga je het vanaf niv 1 erg moeilijk krijgen. (landelijk kom je misschien wel een eindje verder gezien die meer "tussenstappen" hebben maar uiteindelijk zal je daar ook al vroeg gaan stranden vrees ik)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-06-14 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt