Paard laat zichzelf vallen tijdens het opstijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Re: Paard laat zichzelf vallen tijdens het opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:28

Klopt daar heb je gelijk in, ik wijk af. :)

Ik wens je veel succes en plezier met je nieuwe paard. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:30

Ik heb je via fb een berichtje gestuurd

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 21:31

Petrichor schreef:
Klopt daar heb je gelijk in, ik wijk af. :)

Ik wens je veel succes en plezier met je nieuwe paard. :)
Freya6 schreef:
Dankjewel ! :)

Milo2012 schreef:
Nogmaals mocht het niet lukken kan ze terug naar de oude eigenaresse en dit gebeurd met contract. Ze is na vanmiddag de helft in prijs gezakt. Zowel ik als de oude eigenaresse willen dat ze goed terrecht komt. Ze zou anders als draagmoeder aangeboden worden en ze zei dat eigenlijk meteen nadat het gebeurd was.. maar ik heb zelf door gevraagt of er niet iets te regelen valt.
(Hierover meer info via PB)

het idee van mij was om met haar helemaal vanaf het begin te beginnen. Beginnen met grond werk.. de eerste maanden zal er dan ook geen zadel op komen. Eerst moet er vanaf haar kant meer vertrouwen komen naar de mens toe (in dit verhaal naar mij!)
Als we zover zijn het rijden op proberen te pakken gaan wij opzoek naar een goed passend zadel aangemeten door een zaddelpasser!
Uiteraard zal ik haar laten nakijken als ze er is.
Ze heeft echt geen totaal geen kwaad in zich.

Klinkt als een goed plan waar je goed over nagedacht hebt. Hoop voor je dat het iets in het vertrouwen is wat op te lossen is met een paar goede lessen, tijd en aandacht!

Dankje. Ik heb eruiteraard goed over nagedacht! Het is niet niks. Ik denk dat er met veel liefde en aandacht hier een goud paardje uit kan komen!

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 21:55

kiki1976 schreef:
Ik heb je via fb een berichtje gestuurd

Niks ontvangen??

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:57

Hahha ja wel hoor je hebt al geantwoord :=

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:09

Ik ga hier ook even op inhaken!!

Ik ben vandaag met TS mee geweest naar het paardje!
Paardje kwam meteen al in het land naar TS toe en er was meteen een klik, ze liep achter haar aan en wou meteen knuffelen.... Tijdens het borstelen is alles ontspannen gegaan en laat ze ook alles toe, daarna zadel opgedaan en niks gemerkt dat ze hier stressig van werd, ook tijdens het aansingelen geen probleem, beetje oren naar achter maar welk paard doet dit niet??

Ze zijn de bak in gegaan en t meidje wilt opstappen daar ging het mis. Het is een hele tijd goed gegaan en kon zelfs alleen opstappen, zolang je met haar blijft stappen tijdens het opstappen is er niks aan de hand, staat ze stil bouwt ze te veel 'stress'? op daar liet ze zich ook vallen, paardje stond stil op dat moment. Paardje heeft even 2 rondjes in de bak gerend van woehoeee ik ben vrij en kon je daarna heel rustig weer pakken zonder dat ze in de emotie bleef hangen! Meidje is er daarna weer opgegaan op de manier zoals het altijd gaat, dus lopend opgestapt er is niks aan de hand. Stappen/ draven/ galoperen alles doet ze met gemak!

Voordat het meidje erop stapte gaf de verkoper al aan, dat ze van de site afgaat omdat dit niet te verkopen is, ze zou dan als draagmoeder aangeboden worden. (dit kom je niet vaak tegen bij een handelsstal)

De verkoper is in dit verhaal heel eerlijk naar iedereen toe, heeft ook aan gegeven dat het opstappen nog wat oefening vergt. Maar zoals de meeste weten op een handelsstal hebben ze hier niet altijd de tijd voor, tijd is geld, hoe sneller een paard weg gaat hoe beter het is, het is hard maar er moet toch brood op de plank komen!

Daarbij heeft iedereen het over het keuren en alles, paard is klinisch gekeurd en rapport is op te vragen dit wilt de verkoper ook doen als er om word gevraagd!

Persoonlijk ben ik van mening dat TS een uitdaging heeft gekocht waar tijd in gaat zitten, maar met vertrouwen en vanaf 0 beginnen gaat het echt goed komen. Paardje heeft nooit de tijd gehad om mensen te vertrouwen, alles is altijd maar snel snel snel gegaan... Ene paard accepteert het wel andere paard accepteert het niet!

Na het rijden is het paardje op stal gezet en het kruipt nog net niet in je broekzak net of ze wou zeggen neem me mee en geef me een kans! Ik ben blij dat TS dit heeft gedaan, want als het dan eenmaal zover is en die band is er dan kan niets of niemand er tussen komen....

Dit wou ik toch wel ff kwijt :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:19

Ts, ook al heb ik het gevoel dat je te goed van vertrouwen bent en je het paard al helemaal in je hart hebt gesloten, neem nu dan één advies van een oude rot wat betreft paarden aan, laat haar keuren door een goede da waar je bij bent VOOR de koop gesloten word. Een paard kopen doe je met verstand en niet met gevoel en dat is nu juist waar je mee bezig bent. Om je vraag te beantwoorden: Zou ik het paard kopen, ja, mits een hele goede keuring aangeeft dat het paard verder goed gezond is, ja dan zou ik het paard misschien een kans geven. Maar eerst keuren voor je koopt en betaald.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:09

Er zijn al veel goeie en vriendelijke reacties voorbij gekomen, de gemiddelde van al de adviezen is koop dit dier niet ineens.
Ofwel een maand op proef, vind ik persoonlijk het beste dat je zou kunnen uitproberen.
Anders het paard niet kopen.
Afspraken maken over nadien het paard terug brengen of terug overnemen of iets in die trend, in de praktijk komt daar heel zelden iets van terecht, dat leidt enkel tot eindeloos geruzie.
Mijn advies een maand op proef of niet kopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:25

Het enige paard wat ik ben tegen gekomen die ditzelfde probleem had (dus dat je moet opstappen terwijl hij liep omdat hij anders door zijn achterhand zakte..) was een paard die een ernstige slijtage in de rug had.
Door het zo opstijgen liep hij door de pijn heen en ging het wel, maar stilstaand opstijgen gaf een te grote pijnprikkel en veroorzaakte waarschijnlijk een soort van verlammingsverschijnsel in de achterhand.

Ik raad aan foto's van de rug/si-gewricht/bekken te laten maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:42

ik ken het probleem niet,ik kom hier in frankrijk wel veel dravers tegen die inderdaad niet leuk behandelt zijn en ook problemen hebben aan hun bekken en si-gewricht.
Of het neervallen daar vandaan komt weet ik niet.
Ik begrijp dat je de merrie voor een klein bedrag kan overnemen,je weet dat het ook ''fout'' kan gaan,in de zin van een medisch probleem.
Het is financieel gezien niet de moeite waard om het paard met hals/rug/bekken op de foto/echo te zetten.
De kosten daarvan zijn vermoedelijk 3x hoger dan de aanschafwaarde.
Als je het wel doet weet je wel waar je aan toe bent.

Wat ik vreemd vind is dat ze dus niet altijd neervalt bij opstijgen.Het zou dan net zo goed een slechte herinnering kunnen zijn?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 01:44

TS, had je de reactie van Ciara gezien?

Verder veel succes en vooral veel plezier met je paard. Via de computer is het niet makkelijk een advies te geven en dat ga ik dus ook niet doen. Je hebt het diertje in de ogen gekeken en je bent bereid om de gok te wagen. Komt vast goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:00

Ieereen weet dat veel dravers voor de dood weg gekocht worden, niet allemaal zijn lichamelijk stuk...maar geestelijk?

Nogmaals TS, mijn ervaring is dat als je dierengeestjes tijd geeft, dat ze een ware goede vriend laten zien, ga je overhaasten, dan knakt er nog meer en dan is het over...

Hoeveel weet je over dit dier? Is dit na te zoeken?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:09

Ik denk dat je paard heel erg bang is.
hoor je namelijk wel vaker.
ik zal eerst rustig aan met haar bezig gaan zo der dat je erop zit.
en dat ze vertrouwen weer terug krijgt.

of er is nog een optie dat zij ergens last van heeft.

en ja singel dwang moet je nooit je paard in 1 keer aansingelen.
Wij hebben vroeger ook een pony gehad die sit had.
en wij singelde per gaatjes aan rn dan weer een rondje rustig stappen en zo gingen we Door tot het goed was

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:38

Ts, als eerst vind ik het knap dat je op dit paardje durft te stappen. Lijkt me dood eng als je ineens naar de grond gaat..

Ik heb geen ervaring met het probleem en ken het eigenlijk ook niet. Maar de adviezen van andere bokkers hier lijken me wel echt nuttig.
Zo als foto's van de rug
Eigen dieren arts
Ect..

Daarnaast lijkt me de jaar proef een top plan. En het opnieuw beginnen ook.
Lijkt me leuk als daar een volg topic van komt.
Kun je je ervaring delen worden er mischien meer paardjes aan een goed huis geholpen en kun je zien wat je zelf allemaal al bereikt hebt.

Veel succes en laat na de koop nog veel van je horen.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:51

Vind dat er wel vaak slecht word gelezen! Ts zou een contract moeten opstellen als paardje terug gaat, als er goed word gelezen word dit ook gedaan!

Daarbij is paardje klinisch goed gekeurd rapport is op te vragen!

Rug is gevoeld langs de graat zeg maar en daar reageert ze niet op! Maar wel een goede tip, eventueel ostheopaat erbij om te kijken of er wat dwars/vast zit, aan het lopen te zien niet!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:08

russel schreef:
Ik denk dat het angst.....

Je zegt lief en onzeker, ik denk dar dit dier een traumatisch verleden heeft en zich bij heftige onzekerheid en angst laat vallen, maw overgeeft als prooi.

Investeer een lange tijd in vertrouwen eer je er op gaat...en geef haar veel tijd om eerst te wennen eer je wat van haar gaat vragen.

Maw, laat haar eerst paard zijn en durven ontspannen.

Gooi haar op de wei en laat haar wennen aan de nieuwe kudde, rangorde, stalmanagement en kom liefst elke dag om vriendschap te sluiten.....eenmaal je vertrouweling en dan denk ik een wereldknol.

Ik ga er even van uit dat ze geen lichamelijk gebrek heeft. Ex dravers komen niet alleen in de handel omdat ze niet goed presteren....soms zit er meer achter....

:j Inderdaad, daarbij: het kan natuurlijk ook zijn dat zo'n draver juist vanwege een probleem niet goed presteert. Mijn zus heeft ook wel eens een draver meegemaakt die door een lichamelijk probleem niet kon presteren als een draver zou moeten, (paard kon niet voorwaarts de benen uitstrekken maar ging omhoog als een KWPN-er en heeft daar ook tussen de oortjes iets aan over heeft gehouden, paard was verschrikkelijk lief, maar je moest geen rendraf proberen, dan raakte hij helemaal van slag... (ga maar na, als je steeds iets moet doen waar je slecht in bent, dan wordt je daar zelf ook niet vrolijk van.)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:23

ja ik heb dit meegemaakt. Pure singeldwang! Let gewoon goed op bij een jong paarde (ik doe dit eigenlijk met elk paard ook oudere) dat je na het aansingelen nog klein rondje loopt voor je opstapt. Voor hele jonge paarden zoals deze vind ik het nog verstandiger om hem een paard rondjes aan de longe te doen. Zorg dat je je paard niet meer hoeft aan te singelen.

Singeldwang slijt wel alleen bij de "echte" blijf je het altijd een beetje houden. Maar asl jij gezien hebt dat het meisje daarna wel gewoon een aantal keer heeft opgestapt dan zie ik het probleem niet.

Misschien heb ik er overheen gelezen maar heb jij er nou zelf ook opgezeten? Ik zou het paard niet kopen als ik er zelf niet fatsoenlijk op zou kunnen stappen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:23

arabcarla schreef:
Vind dat er wel vaak slecht word gelezen! Ts zou een contract moeten opstellen als paardje terug gaat, als er goed word gelezen word dit ook gedaan!

Daarbij is paardje klinisch goed gekeurd rapport is op te vragen!

Rug is gevoeld langs de graat zeg maar en daar reageert ze niet op! Maar wel een goede tip, eventueel ostheopaat erbij om te kijken of er wat dwars/vast zit, aan het lopen te zien niet!

Keuring is niets meer waard als je een dag, week later komt, is een momentopname en daar moet je(vind ik) als toekomstige eigenaar bovenop staan met je neus. Hoeveel vertrouwen je ook in huidige eigenaar hebt, vertrouw niemand bij verkoop van paarden, klinkt negatief maar kijk alleen hier maar op bokt hoeveel er wel niet de boot in gaan. En dan krijg je hier van die treurige wanhopige topics van goedgelovige kopers die vallen voor dat ene lieve paardje en de verkoper met allerlei beloftes die naderhand gewoon niet thuis geven. Of ijskoud het paard opnieuw de handel ingooien of dreigen met de slager zodat de koper toch maar besluit om het beest te houden en dan een zeer dure grasmaaier heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:27

Klinische keuring stelt niks voor! Helaas wordt ook daar mee gesjoemeld...

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 12:53

Het klopt idd dat mocht ik het paard compleet op de foto willen zetten ik eigenlijk het dubbele kwijt zal zijn als waar ik haar voor koop. Nogmaals mocht het niet lukken of blijkt het toch iets lichamelijks te zijn gaat ze terug!

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:58

[quote="geerke"]
Ik begrijp dat je de merrie voor een klein bedrag kan overnemen,je weet dat het ook ''fout'' kan gaan,in de zin van een medisch probleem.
Het is financieel gezien niet de moeite waard om het paard met hals/rug/bekken op de foto/echo te zetten.
De kosten daarvan zijn vermoedelijk 3x hoger dan de aanschafwaarde.
Als je het wel doet weet je wel waar je aan toe bent.
quote]

Wat een gekke gedachte vind ik dit: Omdat het paard goedkoper is dan röntgenfoto's, is het niet de moeite waard om die foto's te laten maken?
M.a.w. Omdat het paard goedkoop is hoef je niet te weten waar het probleem vandaan komt en ga je er maar zo opzitten zonder dat je weet of het gedrag vanuit pijn vertoond wordt?

o_sandra_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:37

TS, ik heb ervaring met dit probleem. Bij het ene paard hebben we het goed op kunnen lossen. Op dit paard konden we vrij snel zonder problemen (wel met beleid) opstijgen.
Het andere paard vertoonde precies hetzelfde probleem, maar bleef lastig met opstijgen. In het rijden was zij verder braaf. Dit paard is regelmatig door een osteopaat en met dryneedling behandeld. Hierna was het een paar dagen beter. Maar het bleef lastig. Uiteindelijk zijn van dit dier foto's gemaakt en zij bleek kissing spines te hebben. Dit paard was al verschillende malen door een osteopaat en veearts bekeken, maar beide hadden niet direct kissing spines (of een ander groot probleem) verwacht.

Ik denk dat als je het echt goed wil doen, je moet uitsluiten dat er medisch niks aan het dier mankeert. Er is geen osteopaat of veearts die in een paard kan kijken.

Het is heel mooi dat je deze merrie een kans wil geven en met vertrouwen en rustig opbouwen zal je het zeker zover krijgen dat het opstijgen niet meer een probleem is, slechts iets waar je met beleid mee om moet gaan. Dit betekent echter niet dat de merrie geen pijn zou kunnen hebben..
Als je echt wilt doen wat het beste is voor het paard, dan zal je moeten luisteren naar wat ze je nu vertelt. En het enige wat ze vertelt is dat ze er niet blij van word als er iemand op haar gaat zitten...
Er is niet uitgesloten dat er medisch iets aan haar mankeert. Voordat jeverder kan met waarborging van het welzijn van het paard zal je dit toch echt moeten doen, ongeacht de kosten of de waarde van het paard!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:46

Ts , als jij dit paard koopt zonder zelf aan je onderzoeksplicht te voldoen dus keuren op het moment van koop en aanwezig zijnde. En er komt toch gedonder van dan sta je nergens mocht de oude eigenaar de hakken in het zand zetten. Jij denkt dat het allemaal wel goed komt, overtuigd van je eigen handelen, prima, ik hoop dat het allemaal goed gaat komen en wens je veel succes.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:51

Als je het geld hebt en bereid bent dat uit te geven voor dit paard, zou ik hem kopen omdat je duidelijk voor het paard gevallen bent. Je moet namelijk wel laten onderzoeken waar dit gedrag uit voortkomt en dat is niet gratis :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:52

ik ben het met een van de voorgangers eens dat foto's maken wel een must is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt denk dat het hier om singeldwang gaat maar ik zou wel 100% zeker willen weten dat in ieder geval de rug in orde is.