Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xSlvna schreef:Caelumm schreef:Wegduwen + afstraffen met stem.
Deed die van ons eerst ook en toen deze methode gebruikt. Soms probeert ze het nog maar na een Nee houdt ze op
En waarom moet je schuren afstraffen?
Paard heeft net 1 (of meerdere) uren voor je lopen werken en dan geef jij hem er niks voor terug? Niet eens een klein krap momentje aan zijn jeukend hoofd doordat jij gereden hebt?
, heb op stal toch meestal niet mijn beste kleding aan.Maartje1990 schreef:Een paard zal zich nooit als schuurpaal laten gebruiken door een paard dat lager in rang is. Zodoende dat mijn paarden miet tegen mij mogen schuren. Stem eventueel met een rukje aan touw oid. Paarden naar elkaar zullen proberen te bijten op schoppen.
safina schreef:xSlvna schreef:
En waarom moet je schuren afstraffen?
Paard heeft net 1 (of meerdere) uren voor je lopen werken en dan geef jij hem er niks voor terug? Niet eens een klein krap momentje aan zijn jeukend hoofd doordat jij gereden hebt?
Buiten dat het lomp en hinderlijk gedrag is? Mijn pony loopt ook voor de wagen. En het zal de eerste pony niet zijn die het menhoofdstel afschuurt. En geloof me: een paard zonder hoofdstel, met een wagen eraan vast geknoopt: daar word je echt niet blij van. Dat is levensgevaarlijk.
En geloof me, mijn pony krijgt genoeg terug voor zijn werk. Als ik met een uurtje werken per dag mijn eten, huis, ziektekostenverzekering, tandarts en pedicure bij elkaar kon scharrelen....nou, dan wist ik het wel! Dan nam ik die paar minuten jeuk zonder krabben op de koop toe.
Geryon schreef:Helemaal eens met ikke.
Wat vinden jullie er trouwens verschrikkelijk aan? Ik vind het juist wel lekkerSoort massage. Maar ligt natuurlijk ook aan wat je toelaat.
mijn paard doet het ook en idd na het rijden. En na het rijden is ie hartstikke moe en jeukerig en wilt dus even schuren. Hij hoeft me geen 3 meter te laten vliegen maar even lekker jeuken laat ik gewoon toe. Voelt ie zich echt niet ineens boven mij staan hoor
ikke schreef:safina schreef:
Buiten dat het lomp en hinderlijk gedrag is? Mijn pony loopt ook voor de wagen. En het zal de eerste pony niet zijn die het menhoofdstel afschuurt. En geloof me: een paard zonder hoofdstel, met een wagen eraan vast geknoopt: daar word je echt niet blij van. Dat is levensgevaarlijk.
En geloof me, mijn pony krijgt genoeg terug voor zijn werk. Als ik met een uurtje werken per dag mijn eten, huis, ziektekostenverzekering, tandarts en pedicure bij elkaar kon scharrelen....nou, dan wist ik het wel! Dan nam ik die paar minuten jeuk zonder krabben op de koop toe.
Dat los je heel simpel op: je pony fatsoenlijk opvoeden!
Het is geen lomp en hinderlijk gedrag, het is een gebrek aan opvoedkunde van de eigenaar!
Alleen: Ik vind het wél lomp en hinderlijk gedrag. Ontstaan door gebrek aan opvoeding. Bij mijn paarden gebeurt het dan ook niet. Maar ik begrijp dus vooral die redenering niet: 'Hij heeft een uur voor je gewerkt en dan moet je daar iets voor terug doen'...tjongejongejonge... Alsof je iets goed moet maken richting je paard omdat je hem hebt laten werken?!
) temeer omdat mjjn paard hier niet snel toe over gaat, ook niet met andere paarden.
Is ook een stuk beter voor de manen, heb dan zelfs wel liever dat ze mij schuren dan bijv een boom
safina schreef:ikke schreef:Dat los je heel simpel op: je pony fatsoenlijk opvoeden!
Het is geen lomp en hinderlijk gedrag, het is een gebrek aan opvoedkunde van de eigenaar!
Ja, da's een inkoppertje, dat voorkom je met opvoeden.Alleen: Ik vind het wél lomp en hinderlijk gedrag. Ontstaan door gebrek aan opvoeding. Bij mijn paarden gebeurt het dan ook niet. Maar ik begrijp dus vooral die redenering niet: 'Hij heeft een uur voor je gewerkt en dan moet je daar iets voor terug doen'...tjongejongejonge... Alsof je iets goed moet maken richting je paard omdat je hem hebt laten werken?!
![]()
Maar nu ben ik wel benieuwd: wat doen jullie als je te maken hebt met het paard van een ander? Een paard dat dat wel mag? Want ik vertik het om schuurpaal te zijn voor mijn eigen pony's, maar ook voor de paarden van een ander. En dat is wel eens lastig. Want hoe reageer je als iemand je vraagt haar paard even vast te houden en dat beest ziet in jou een schuurpaal cq spuuglap?
ikke schreef:Geryon schreef:Helemaal eens met ikke.
Wat vinden jullie er trouwens verschrikkelijk aan? Ik vind het juist wel lekkerSoort massage. Maar ligt natuurlijk ook aan wat je toelaat.
En wat je toelaat is ook opvoeding.
Ex-mijn-Welsh-Cob was (en is) zo'n oraal ingesteld kereltje. Alles en overal moet aan gefrummeld worden, ook aan mensen. Ik heb 'm geleerd dat zolang ie er geen tanden in zet, dat OK is. Heeft me zegge en schrijve twee dagen gekost, toen had ie het door.
ikke schreef:safina schreef:
Maar nu ben ik wel benieuwd: wat doen jullie als je te maken hebt met het paard van een ander? Een paard dat dat wel mag? Want ik vertik het om schuurpaal te zijn voor mijn eigen pony's, maar ook voor de paarden van een ander. En dat is wel eens lastig. Want hoe reageer je als iemand je vraagt haar paard even vast te houden en dat beest ziet in jou een schuurpaal cq spuuglap?
Heel simpel: ik doe geen zaken met mensen die hun knol niet opgevoed hebben.
Die enkele keer dat ik dan eens wel tegen zo'n onopgevoed stuk vreten aanloop, dan wordt ie ter plekke opgevoed! In mijn handen gelden mijn regels, punt, uit, daar valt geen discussie over te voeren!!
Blijkbaar stuur ik dat signaal ook de wereld in want ik krijg eigenlijk nooit onopgevoede paarden in handen en als er wel aan die opvoeding wordt getwijfeld, krijg ik standaard te horen: als ie vervelend is, zet 'm maar op z'n plek! Goh..........
Bijvoorbeeld een keer een paard voor een ander gereden die bij het uitstappen aan zijn been mocht schuren. Dus stopte hij ineens en ging z'n kop omlaag. Juist toen ik er niet op berekend was. Dus ik geef uit reflex been en een tik. "Ja maar dat mag hij van mij altijd" zei eigenaresse. Nou, bij mij dus niet. Vond ze erg zielig voor haar paard.