Schuren tegen je aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie tegen schuren?

Wegduwen
67 (31%)
Negeren
15 (6%)
Afstraffen met stem
67 (31%)
Afstraffen
33 (15%)
Anders
33 (15%)

Totaal aantal stemmen: 215

Estherbrink1

Re: Schuren tegen je aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:39

Mijn paardje wil ook altijd graag schuren. Ik laat hem eerdt even aan zijn been krabben, dan moet ie van mij even wachten tot ik het hoofdstel af heb en dan mag hij aan de muur schuren.

Als ie met zn hoofdstel op gaat schuren tegen mij doet dat zeer en krijg ik het hoofdstel niet af,en doet ie dat tegen de muur gaat zn hoofdstel kapot. Hij weet nu heel goed dat hij even zn hoofd stil moet houden en dat ie daarna mag schuren.
Als ie het probeert zeg ik duidelijk nee en dan weet ie genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:43

xSlvna schreef:
Caelumm schreef:
Wegduwen + afstraffen met stem.

Deed die van ons eerst ook en toen deze methode gebruikt. Soms probeert ze het nog maar na een Nee houdt ze op

En waarom moet je schuren afstraffen?

Paard heeft net 1 (of meerdere) uren voor je lopen werken en dan geef jij hem er niks voor terug? Niet eens een klein krap momentje aan zijn jeukend hoofd doordat jij gereden hebt?

Buiten dat het lomp en hinderlijk gedrag is? Mijn pony loopt ook voor de wagen. En het zal de eerste pony niet zijn die het menhoofdstel afschuurt. En geloof me: een paard zonder hoofdstel, met een wagen eraan vast geknoopt: daar word je echt niet blij van. Dat is levensgevaarlijk.

En geloof me, mijn pony krijgt genoeg terug voor zijn werk. Als ik met een uurtje werken per dag mijn eten, huis, ziektekostenverzekering, tandarts en pedicure bij elkaar kon scharrelen....nou, dan wist ik het wel! Dan nam ik die paar minuten jeuk zonder krabben op de koop toe. :D

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:54

Op een beschaafde manier mogen ze best even tegen me aanschuren, vindt ik best gezellig :D, heb op stal toch meestal niet mijn beste kleding aan.
Maar het moet niet met te veel kracht gepaard gaan zodat ze me bijna omduwen, dan zeg ik er wat van, dus eigen "afstraffen met stem" .

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:04

ik ben geen schuurpaal dus de mijne mag dat niet
in de stal wat komen knuffelen en dan zachtjes wat schuren: okee
maar na het rijden mij bijna omduwen vind ik eigenlijk gewoon gebrek aan respect

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:09

Maartje1990 schreef:
Een paard zal zich nooit als schuurpaal laten gebruiken door een paard dat lager in rang is. Zodoende dat mijn paarden miet tegen mij mogen schuren. Stem eventueel met een rukje aan touw oid. Paarden naar elkaar zullen proberen te bijten op schoppen.

Dat is echt gewoon grote onzin! Natuurlijk helpen paarden onderling ook elkaar en natuurlijk mag ook een lager in rang staand paard bij de leider schuren! Ik zie het dagelijks bij mijn paarden. Maar ieder paard en iedere kudde heeft natuurlijk eigen gewoontes ontwikkeld.
het is een mensengedachte die ingeeft dat er een absolute heerser is, zo denken mensen, niet de paarden gelukkig, daar ligt het allemaal veel genuanceerder.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:11

Inderdaad teken van dominantie, de paarden waar ik dagelijks mee werk doen dit niet, die weten dat ik boven hun sta, hebben dat ook nooit gedaan. Als die willen schuren na het rijden pakken ze meestal hun eigen benen of een deurpost ofzo..

Als ik soms paarden van een ander rij en ik weet dat ze dat willen doen na het rijden, probeer ik ze voor te zijn, zodat ik begin moet kroelen.
Luky dit niet duw ik ze weg en zeg "nee" keer op keer tot ze stoppen, als ik dan bij stal ben doe ik het hoofdstel uit en kroel ze nog even lekker, en dan mogen ze ook terug kroelen.

Let maar eens op paarden in een kudde.
Het dominante paard begint altijd, de onderdanige nooit! (in een grotw kudde is dit op volgorde van rangorde, de hogere start altijd bij de lagere, kroelt hij wel een hogere word deze meestal weggestuurd)

Gevolg zul je zien dat het onderdanige paard op dezelde plek terug begint te kroelen.
Zodra het dominante paard richting de kont gaat, zal het onderdanige paard ook richting kont gaan.
Zo kan het dominante paard gejeukt worden waar hij dat wilt, en daarom staan paarsen altijd bij elkaar op de zelfde plek te kroelen ;)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:15

Mijn paard doet het ook en idd, is gruwelijk dominant.
Van mij mag ze het als ze bij me kan maar vaker gebruikt ze een hekje of wat dan ook.
Heb er geen last van en als ik het een x niet wil is roepen voldoende

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:11

safina schreef:
xSlvna schreef:

En waarom moet je schuren afstraffen?

Paard heeft net 1 (of meerdere) uren voor je lopen werken en dan geef jij hem er niks voor terug? Niet eens een klein krap momentje aan zijn jeukend hoofd doordat jij gereden hebt?

Buiten dat het lomp en hinderlijk gedrag is? Mijn pony loopt ook voor de wagen. En het zal de eerste pony niet zijn die het menhoofdstel afschuurt. En geloof me: een paard zonder hoofdstel, met een wagen eraan vast geknoopt: daar word je echt niet blij van. Dat is levensgevaarlijk.

En geloof me, mijn pony krijgt genoeg terug voor zijn werk. Als ik met een uurtje werken per dag mijn eten, huis, ziektekostenverzekering, tandarts en pedicure bij elkaar kon scharrelen....nou, dan wist ik het wel! Dan nam ik die paar minuten jeuk zonder krabben op de koop toe. :D

Dat los je heel simpel op: je pony fatsoenlijk opvoeden!

Het is geen lomp en hinderlijk gedrag, het is een gebrek aan opvoedkunde van de eigenaar! De rest wordt er maar aan de haren bijgesleept om de werkelijke reden te verdoezelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:16

Helemaal eens met ikke.

Wat vinden jullie er trouwens verschrikkelijk aan? Ik vind het juist wel lekker :') Soort massage. Maar ligt natuurlijk ook aan wat je toelaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:21

Geryon schreef:
Helemaal eens met ikke.

Wat vinden jullie er trouwens verschrikkelijk aan? Ik vind het juist wel lekker :') Soort massage. Maar ligt natuurlijk ook aan wat je toelaat.

En wat je toelaat is ook opvoeding.

Ex-mijn-Welsh-Cob was (en is) zo'n oraal ingesteld kereltje. Alles en overal moet aan gefrummeld worden, ook aan mensen. Ik heb 'm geleerd dat zolang ie er geen tanden in zet, dat OK is. Heeft me zegge en schrijve twee dagen gekost, toen had ie het door.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:24

mijn tinker , ( kleintje hoor 1.37 m) die maakt er een spelletje van.
als ik hem loslaat op het weiland , na het rijden, komt ie met zijn hoofd en hele nek schuren dan duwt hij me als het ware naar voren , gaat ie rondrennen en rondspringen, komt ie daarna naast me staan en kusjes geven, ik kan er wel om lachen _/-\o_

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:15

Met hoofdstel mag er niet geschuurd worden bij mij, dat voelt ook voor mij niet lekker met al die gespen, bovendien ben ik bang dat ze me het hoofdstel kapot schuurt. Wanneer ze het toch probeert hoef ik alleen "NEE" te zeggen, dan draait ze haar kop vanzelf weg.
Aan het halster mag er wel tegen mij aan geschuurd worden, maar t mag niet te hard waardoor ik mijn evenwicht verlies. (Ze is groot en breed) Wanneer ik dan zeg "voorzichtig he" snapt ze dat het wat rustiger moet.

Wanneer ik het zo typ lijken het heel veel regeltjes waarbij het paard moeite heeft om onderscheid te maken, praktijk bewijst het tegendeel:)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:19

Ik vind het dominantie verhaal (sorry) echt de grootste onzin :+ mijn paard doet het ook en idd na het rijden. En na het rijden is ie hartstikke moe en jeukerig en wilt dus even schuren. Hij hoeft me geen 3 meter te laten vliegen maar even lekker jeuken laat ik gewoon toe. Voelt ie zich echt niet ineens boven mij staan hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:50

ikke schreef:
safina schreef:

Het is geen lomp en hinderlijk gedrag, het is een gebrek aan opvoedkunde van de eigenaar!

Ja, da's een inkoppertje, dat voorkom je met opvoeden. :D Alleen: Ik vind het wél lomp en hinderlijk gedrag. Ontstaan door gebrek aan opvoeding. Bij mijn paarden gebeurt het dan ook niet. Maar ik begrijp dus vooral die redenering niet: 'Hij heeft een uur voor je gewerkt en dan moet je daar iets voor terug doen'...tjongejongejonge... Alsof je iets goed moet maken richting je paard omdat je hem hebt laten werken?! :?

Maar nu ben ik wel benieuwd: wat doen jullie als je te maken hebt met het paard van een ander? Een paard dat dat wel mag? Want ik vertik het om schuurpaal te zijn voor mijn eigen pony's, maar ook voor de paarden van een ander. En dat is wel eens lastig. Want hoe reageer je als iemand je vraagt haar paard even vast te houden en dat beest ziet in jou een schuurpaal cq spuuglap?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:55

Ik laat het enkel toe nadat we gereden hebben, en hij mag het alleen tegen mijn handen doen. Dus niet zomaar tegen me op, ik zet mijn handen echt klaar voor zijn hoofd en dan weet hij wel dat het mag. Hij probeert het ook niet wanneer ik mijn handen niet laat zien :=

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:59

Als het me pijn doet wanneer een paard tegen me aan gaat schuren, dan roep ik inderdaad 'eh' of 'nee' zodat ze stoppen. Ongeacht wiens paard het is. Dat ze het van één persoon wel mogen, dat doen ze dan maar lekker bij die persoon. Ze weten heus wel met wie ze te maken hebben, ze leren makkelijk bij welke persoon ze bepaalde dingen mogen. Mijn pony mag niet tegen me aan schuren, ze duwt me anders zo omver, en ze probeert me al genoeg uit op andere manieren. Als haar hoofdstel af is, pak ik vaak wel een borstel om haar te krabben op haar neus, waar de neusriem zat, waar het dus jeukt :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:25

Mijn paard mag bij mij schuren. Ik geloof niet dat wij een rangorde probleem hebben en het schuren stoort me totaal niet. Mijn paard is niet dominant en ze schuurt zachtjes en niet lomp. Ik vind fysiek contact met mijn paard prettig (ik kan moeilijk verwachten dat ze een goed gesprek met me voert :D ) temeer omdat mjjn paard hier niet snel toe over gaat, ook niet met andere paarden.
Mijn paard is wel de enige die dit privilege heeft. Andere paarden duw ik weg of corrigeer ik met mijn stem.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:31

Bij mij mogen ze altijd schuren. Vind het een eer dat ze mij verkiezen boven een boom of een muur :) Is ook een stuk beter voor de manen, heb dan zelfs wel liever dat ze mij schuren dan bijv een boom
Heb het wel zeg maar tot in zekere mate; als ze te lang gaan schuren of te hard zet ik een pasje opzij en dan krab ik ze zelf wel even.
Kan zelf niks doen aan opvoeding, heb nog nooit een eigen paard gehad

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:37

Ik rijd op de manege op een Fries en die schuurt ook altijd tegen me aan. Ik laat het toe maar als het pijn gaat doen (schuurt nogal hard) dan laat ik hem stoppen. Dat vind ik beter dan wanneer hij met zijn hoofdstel tegen zijn voerbak gaat schuren (ik doe altijd eerst het zadel en dan het hoofdstel omdat hij altijd direct moet plassen en dat is fijner voor hem) :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:49

safina schreef:
ikke schreef:

Het is geen lomp en hinderlijk gedrag, het is een gebrek aan opvoedkunde van de eigenaar!

Ja, da's een inkoppertje, dat voorkom je met opvoeden. :D Alleen: Ik vind het wél lomp en hinderlijk gedrag. Ontstaan door gebrek aan opvoeding. Bij mijn paarden gebeurt het dan ook niet. Maar ik begrijp dus vooral die redenering niet: 'Hij heeft een uur voor je gewerkt en dan moet je daar iets voor terug doen'...tjongejongejonge... Alsof je iets goed moet maken richting je paard omdat je hem hebt laten werken?! :?

Maar nu ben ik wel benieuwd: wat doen jullie als je te maken hebt met het paard van een ander? Een paard dat dat wel mag? Want ik vertik het om schuurpaal te zijn voor mijn eigen pony's, maar ook voor de paarden van een ander. En dat is wel eens lastig. Want hoe reageer je als iemand je vraagt haar paard even vast te houden en dat beest ziet in jou een schuurpaal cq spuuglap?

Heel simpel: ik doe geen zaken met mensen die hun knol niet opgevoed hebben.
Die enkele keer dat ik dan eens wel tegen zo'n onopgevoed stuk vreten aanloop, dan wordt ie ter plekke opgevoed! In mijn handen gelden mijn regels, punt, uit, daar valt geen discussie over te voeren!!
Blijkbaar stuur ik dat signaal ook de wereld in want ik krijg eigenlijk nooit onopgevoede paarden in handen en als er wel aan die opvoeding wordt getwijfeld, krijg ik standaard te horen: als ie vervelend is, zet 'm maar op z'n plek! Goh..........

nutmeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:45

Ik laat mijn verzorgpaard nooit zomaar tegen mij aanschuren maar zodra ik merk dat ze jeuk heeft wrijf ik wel even over d'r hoofd, dan gaat ze er ook echt voor staan. Maar ik ben niet bang dat als ze wel schuurt dat ze dominant is, ze weet donders goed wie er de baas is :o

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:23

ikke schreef:
Geryon schreef:
Helemaal eens met ikke.

En wat je toelaat is ook opvoeding.

Ex-mijn-Welsh-Cob was (en is) zo'n oraal ingesteld kereltje. Alles en overal moet aan gefrummeld worden, ook aan mensen. Ik heb 'm geleerd dat zolang ie er geen tanden in zet, dat OK is. Heeft me zegge en schrijve twee dagen gekost, toen had ie het door.

Toevallig, bij mij precies hetzelfde. Ook zo'n frumelaar. Onze afspraken zijn inderdaad alleen lippen gebruiken, maar in mijn schouder mag hij wel mijn jas lichtjes pakken met zijn tanden. Paarden zijn daar slim genoeg voor, alleen de baasjes vaak niet :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:28

Ik ben geen krabpaal ^)

Tegen mij aan schuren mag absoluut niet en daar treed ik ook echt tegen op. De slimmere paarden verzinnen wel een manier om te laten weten dat ze jeuk hebben zonder mij omver te rammen, en krijgen dan uiteraard een kriebel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:23

ikke schreef:
safina schreef:

Heel simpel: ik doe geen zaken met mensen die hun knol niet opgevoed hebben.
Die enkele keer dat ik dan eens wel tegen zo'n onopgevoed stuk vreten aanloop, dan wordt ie ter plekke opgevoed! In mijn handen gelden mijn regels, punt, uit, daar valt geen discussie over te voeren!!
Blijkbaar stuur ik dat signaal ook de wereld in want ik krijg eigenlijk nooit onopgevoede paarden in handen en als er wel aan die opvoeding wordt getwijfeld, krijg ik standaard te horen: als ie vervelend is, zet 'm maar op z'n plek! Goh..........

Ik moet zeggen...ik doe dat haast instinctief. Dus dat op z'n plaats zetten is al gebeurd voordat ik er erg in heb (en dus ook voordat ik me realiseer dat het mijn eigen paard niet is). En in de mensport heb ik nog nooit iemand horen piepen daarover. Voor zover je daar überhaupt paarden treft die dat gedrag nog niet afgeleerd hebben.

Toen ik nog onder zadel reed daarentegen... -O- Bijvoorbeeld een keer een paard voor een ander gereden die bij het uitstappen aan zijn been mocht schuren. Dus stopte hij ineens en ging z'n kop omlaag. Juist toen ik er niet op berekend was. Dus ik geef uit reflex been en een tik. "Ja maar dat mag hij van mij altijd" zei eigenaresse. Nou, bij mij dus niet. Vond ze erg zielig voor haar paard.

En laatst keek ik naar een manegeles van een kennis. Daar stonden meerdere paarden na het afstijgen te schuren aan hun ruiter. En dan van die manegeruiters die dan lachend hun rug aanbieden.... Instructrice stond erbij en keek er naar. Dat snap ik dan ook niet hè? Ik bedoel: dat leg je toch heel duidelijk uit als instructeur, dat het niet de bedoeling is dat paarden dat doen? Dat is naast paardenopvoeding ook een stukje opvoeding van je leerlingen, toch?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:55

Volgens mij heeft het niks met rangorde te maken. Hooguit een gebrek aan opvoeding. Ken paarden die hoger in rang zijn die het absoluut niet toe laten, maar ook paarden die hoger in rang zijn die het wel toe laten.

Mijn bijrijdpaard mag van de eigenaar wel tegen hem aan schuren en van mij mag dat niet.
Paard is 1,75 en heeft echt een groot hoofd waardoor hij mij zo omver duwt. Aangezien hij altijd jeuk aan zijn hoofd heeft wrijf ik regelmatig even met mijn hand over zijn hoofd. En als hij jeukt heeft gaat hij met het hoofd richting mij zodat ik ga krabben, maar hij duwt niet meer.

Bij elk nieuw persoon die bij zijn hoofd staat probeert hij het, maar als je gewoon duidelijk bent dat het niet mag is het ook snel klaar.