hulp met jaarling hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:39

Zullen we het wel leuk houden? sommige mensen vind ik nogal hard oordelen terwijl ze TS amper aangehoord hebben. Ik ken haar ook niet, en ben het ermee eens dat het paard er beter af is om hem samen te zetten met andere paarden, maar TS doet hartstikke haar best voor haar paardje, en iedere dag poetsen en wandelen met een jaarling is écht geen vreselijke geestelijke belasting...
Iemand voor egoistisch uitmaken is ook niet eerlijk, TS heeft ook het beste voor met haar paard. We hebben toch allemaal wel eens een besluit gemaakt waarvan je vooraf dacht er goed aan te doen?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:40

Kan je niet een advertentie neerzetten dat jullie weidegang en duo stalling bieden voor een hengstje.
Misschien zijn er wel meer mensen in jou omgeving die zoeken naar een juiste oplossing en willen ze hun paard bij jullie zetten, tegen betaling eventueel.

Wel zou ik zorgen dat je je paard niet elke dag en eerlijk gezegd ook niet elke week traint in de piste. Hoe eenvoudig het ook lijkt, zijn hoofd is daar nog niet klaar voor.
Touwtje lopen, hoefjes krabben is meer dan voldoende. Geef hem lekker de tijd om alles te verwerken. Over 6 maanden is hij echt niet vergeten hoe dat moest. Sterker nog hij kan het allemaal beter onthouden als je hem de tijd geeft ipv zoveel achter elkaar te willen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 22-04-14 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:40

Hoe kun je denken dat het goed is om een veulen alleen te laten opgroeien? :+

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 19:43

De opfok gaat het zeker niet worden. Er is geen in de buurt.
Volgende week komt de hoefsmid en waarschijnlijk laat ik de ijzers van mijn merrie af zodat ze samen kunnen.

van eind november tot eind maart heeft hij bij hen gestaan. Sinds kort laat hij hen niet met rust en heeft enkele rake klappen gekregen (wat ik opzich niet erg vind hij moet het leren, maar hij had 2 gapende wonden die ik liever niet heb)

Ik denk ook helemaal niet dat het beter is om hem alleen op te laten groeien?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:45

Brittneyx schreef:
Volgende week komt de hoefsmid en waarschijnlijk laat ik de ijzers van mijn merrie af zodat ze samen kunnen.

Geen goed plan :oo
Jaarlingen kunnen al prima vruchtbaar zijn.

Merries spelen ook niet ruw genoeg voor een jonge hengst.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 19:47

Sizzle schreef:
Brittneyx schreef:

Geen goed plan :oo
Jaarlingen kunnen al prima vruchtbaar zijn.

mijn merrie is 18 (of ouder de vorige eigenaren wisten het niet zeker) en we hebben vroeger enkele malen geprobeerd om haar te dekken, ze liet dit niet toe. Dan hebben we met KI geprobeerd en de dierenarts zei dat ze een heel groot ei klaarzitten had. We hebben 2 keer KI gedaan en het is niet gelukt. Volgens de DA is ze onvruchtbaar

Poosje81

Re: hulp met jaarling hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:51

Wedden dat er volgend jaar gewoon een veulen naast loopt...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:51

Als je een jong paard niet de mogelijkheid geeft om te kunnen spelen en ravotten met andere paarden en hij niet door andere paarden wordt opgevoed krijg je echt een probleem paard en zeker als je hem hengst laat..Weet niet of je wel eens het fragment hebt gekeken uit de docu van Buck Brannaman waarbij ze werken met een jonge hengst die ook alleen heeft gestaan van jongs af aan(nu was deze ook nog flessenveulen)..De kans dat er niets meer met je paard te beginnen valt door gebrek an sociaal contact is absoluut aanwezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:53

Dan nog is het zeer onverstandig, als de hengst de hormonen door zijn lijf krijgt gaat hij de merries stalken en dekken en daar kun je echt heftige verwondingen van krijgen. Dus dat lijkt me een no-go.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:57

Joolien schreef:
Dan nog is het zeer onverstandig, als de hengst de hormonen door zijn lijf krijgt gaat hij de merries stalken en dekken en daar kun je echt heftige verwondingen van krijgen. Dus dat lijkt me een no-go.

Dit.
Hoe kom je tot deze situatie? Dit zijn toch dingen die je je bedenkt VOOR je paard koopt? Op elk commentaar wat wordt gegeven heb je wel een weerwoord maar als je elke dag een uur met je paard wil bezig zijn en alleen een merrie hebt om bij te zetten waarom koop je dan een hengst jaarling?

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:00

dus eerst moet hij bij andere paarden staan maar plots is een merrie niet goed genoeg?
Ik zal het nog allemaal eens op een rijtje zetten en de opties bespreken met mijn ouders (zij geven toch de doorslag) en de dierenarts

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:01

Hij moet bij geschikte paarden, wat snap je er niet aan?

Of als hengst bij andere hengsten en ruinen (leeftijd maakt niet uit), of als ruin bij merries/ruinen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brittneyx schreef:
dus eerst moet hij bij andere paarden staan maar plots is een merrie niet goed genoeg?
Ik zal het nog allemaal eens op een rijtje zetten en de opties bespreken met mijn ouders (zij geven toch de doorslag) en de dierenarts

Niemand heeft je het advies gegeven hem bij een merrie te zetten..

lizy29

Wellicht kun je op zoek naar een wei (waar geen naast merries staan) en zelf een groep opzetten samen met regiogenoten. Een soort mini-opfok.

Wij hebben zelf een merrie-jaarling lopen (bewust een merrie ivm het al hebben van een merrie) in een groep van 3 volwassen paarden. Zij leren haar grenzen en regels. Wanneer wij gaan voeren kroelen wij haar over haar hele lijf zodat ze leert dat aanraking fijn is en verder krijgt ze de dagelijkse dingen mee ( zoals kliko's die langsrijden, trekkers etc). Op die manier creëren wij een band met haar en leert zij de belangrijke paardenregels waar wij later weet profijt van hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:02

Joolien schreef:

Bovendien zal hij elke keer als hij wil ravotten een klap voor zijn kanis krijgen.

Merries zijn meester opvoeders, maar dan moet hij wel een ander uitlaadklep hebben om dit mee te doen:
Afbeelding

Als je hengst onderstaand gedrag niet kan vertonen, zal hij het vroeger of later bij jou proberen.
Dit doen jonge hengsten vaak meermaals per dag.
Afbeelding

Net als dat een bejaarde geen vriendje kan zijn voor een kleuter, geldt dat ook bij paarden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-04-14 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:07

lizy29 schreef:
Wellicht kun je op zoek naar een wei (waar geen naast merries staan) en zelf een groep opzetten samen met regiogenoten. Een soort mini-opfok.

Wij hebben zelf een merrie-jaarling lopen (bewust een merrie ivm het al hebben van een merrie) in een groep van 3 volwassen paarden. Zij leren haar grenzen en regels. Wanneer wij gaan voeren kroelen wij haar over haar hele lijf zodat ze leert dat aanraking fijn is en verder krijgt ze de dagelijkse dingen mee ( zoals kliko's die langsrijden, trekkers etc). Op die manier creëren wij een band met haar en leert zij de belangrijke paardenregels waar wij later weet profijt van hebben.

dit hebben we allemaal al bekeken, we zijn bij verschillende mensen in de buurt met veulens gaan aankloppen maar ze hebben allemaal wel een reden om het niet te doen. Het is ook niet zo simpel zoals jullie het allemaal voorstellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:07

Klein dingetje: hij laat nu de merries al niet gerust, en dan wil je hem er even bij gaan zetten? Eh hallo? Zet anders de kat bij de melk? Het enige wat je daarmee bereikt is een gestresseerde merrie die constant een jonge hengst van zich af moet meppen en een hengst die geen respect leert naar een merrie toe. Want ook al is ze onvruchtbaar, dat wil niet zeggen dat er geen moment kan komen dat ze zich niet laat bespringen.

Geloof me, een onopgevoed jong paard dat bij jou nog geen grenzen kent en gewoon hengst mag zijn met een merrie erbij, dat is... miserie. Hij respecteert je nu niet eens (had hij al als veulen moeten doen!), wat ga je doen als hij dan ineens bedenkt dat jij niet meer bij zijn merrie mag komen?

Nee, ofwel castreren en dan kan hij tijdje erna bij de merries ofwel in groep met een andere hengst of bij voorkeur zelfs een oudere ruin. Want 2 hengsten met een draadje tussen hen en wat merries, da's in mijn ogen ook niet bepaald de meest ideale oplossing als die beslissen het te gaan uitvechten wie de kudde mag hebben.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:08

Brittneyx schreef:

Nee een merrie is idd niet het beste idee.
Als hij haar als ZIJN eigendom gaat zien dan wordt hij gevaarlijk voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:09

Je kunt toch bedenken dat een jaarling hormonen krijgt en wilt gaan dekken op een merrie? Of had je die logica nog niet getrokken?
Plaats een advertentie op marktplaats voor een of bij voorkeur meerdere maatjes, wie weet. Maar als ik het zo hoor zou ik m lekker ruinen want dat gaat alleen maar gevaarlijk worden.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:14

hij kent de grenzen bij mij wel... juist door het uurtje ermee bezig zijn per dag!
ik ga da eigenaren van de ruin nog eens aanspreken, misschien dat ik hen kan overtuigen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:16

Ja hij kent de grenzen nóg wel, maar wacht maar een jaartje (of twee). ;) Zelf hengsten in handen gehad, hengsten met goede (sociale) opvoeding en hengsten zonder, nah... nooit van zijn lang zal die leven dat ik ooit een hengst alleen laat opgroeien.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:18

Wat wil je nu eigenlijk voor een advies want er worden hier heel veel tips gegeven en je slaat ze allemaal in de wind.
Je wil juist doorgaan met dagelijks bezig te zijn met hem, niet bij andere paarden te zetten. Hooguit bij een ruin maar dat is nog niet zeker.

Ik snap echt wel dat je niet maar zo even een ander paard erbij aan kan schaffen maar er zijn veel mensen opzoek naar een opgroei maatje voor hun jonge paard. Misschien dat een advertentie werkt en zo verdien je er ook nog wat mee

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:20

Joolien schreef:
Je kunt toch bedenken dat een jaarling hormonen krijgt en wilt gaan dekken op een merrie? Of had je die logica nog niet getrokken?
Plaats een advertentie op marktplaats voor een of bij voorkeur meerdere maatjes, wie weet. Maar als ik het zo hoor zou ik m lekker ruinen want dat gaat alleen maar gevaarlijk worden.

+1

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:22

xSlvna schreef:
Ja hij kent de grenzen nóg wel, maar wacht maar een jaartje (of twee). ;) Zelf hengsten in handen gehad, hengsten met goede (sociale) opvoeding en hengsten zonder, nah... nooit van zijn lang zal die leven dat ik ooit een hengst alleen laat opgroeien.

Volgens mij hangt dit van paard tot paard. Ons paard heeft heel zijn leven bij ons in een kudde geleefd en was een gevaarlijk onhandelbaar paard. Ik zeg niet dat het slecht is om met andere paarden op te groeien. Ik wil graag dat mijn paard bij anderen zit maar dat is momenteel niet mogelijk. Wat ik heel jammer vind maar het is maar tijdelijk tot ik een oplossing vind

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:23

Brittneyx schreef:
hij kent de grenzen bij mij wel... juist door het uurtje ermee bezig zijn per dag!
ik ga da eigenaren van de ruin nog eens aanspreken, misschien dat ik hen kan overtuigen

Wat doe jij in een uur per dag wat jij hem in twee keer tien minuutjes per week niet kan leren? Mijn jaarlingers kunnen nog precies hetzelfde, ook als ik een week niks gedaan hebt, dus dan doe je iets fout.