Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sizzle schreef:Brittneyx schreef:Volgende week komt de hoefsmid en waarschijnlijk laat ik de ijzers van mijn merrie af zodat ze samen kunnen.
Geen goed plan![]()
Jaarlingen kunnen al prima vruchtbaar zijn.
Joolien schreef:Dan nog is het zeer onverstandig, als de hengst de hormonen door zijn lijf krijgt gaat hij de merries stalken en dekken en daar kun je echt heftige verwondingen van krijgen. Dus dat lijkt me een no-go.
Brittneyx schreef:dus eerst moet hij bij andere paarden staan maar plots is een merrie niet goed genoeg?
Ik zal het nog allemaal eens op een rijtje zetten en de opties bespreken met mijn ouders (zij geven toch de doorslag) en de dierenarts
Joolien schreef:Dan nog is het zeer onverstandig, als de hengst de hormonen door zijn lijf krijgt gaat hij de merries stalken en dekken en daar kun je echt heftige verwondingen van krijgen. Dus dat lijkt me een no-go.

lizy29 schreef:Wellicht kun je op zoek naar een wei (waar geen naast merries staan) en zelf een groep opzetten samen met regiogenoten. Een soort mini-opfok.
Wij hebben zelf een merrie-jaarling lopen (bewust een merrie ivm het al hebben van een merrie) in een groep van 3 volwassen paarden. Zij leren haar grenzen en regels. Wanneer wij gaan voeren kroelen wij haar over haar hele lijf zodat ze leert dat aanraking fijn is en verder krijgt ze de dagelijkse dingen mee ( zoals kliko's die langsrijden, trekkers etc). Op die manier creëren wij een band met haar en leert zij de belangrijke paardenregels waar wij later weet profijt van hebben.
Brittneyx schreef:dus eerst moet hij bij andere paarden staan maar plots is een merrie niet goed genoeg?
Ik zal het nog allemaal eens op een rijtje zetten en de opties bespreken met mijn ouders (zij geven toch de doorslag) en de dierenarts
Zelf hengsten in handen gehad, hengsten met goede (sociale) opvoeding en hengsten zonder, nah... nooit van zijn lang zal die leven dat ik ooit een hengst alleen laat opgroeien. Joolien schreef:Je kunt toch bedenken dat een jaarling hormonen krijgt en wilt gaan dekken op een merrie? Of had je die logica nog niet getrokken?
Plaats een advertentie op marktplaats voor een of bij voorkeur meerdere maatjes, wie weet. Maar als ik het zo hoor zou ik m lekker ruinen want dat gaat alleen maar gevaarlijk worden.
xSlvna schreef:Ja hij kent de grenzen nóg wel, maar wacht maar een jaartje (of twee).Zelf hengsten in handen gehad, hengsten met goede (sociale) opvoeding en hengsten zonder, nah... nooit van zijn lang zal die leven dat ik ooit een hengst alleen laat opgroeien.
Brittneyx schreef:hij kent de grenzen bij mij wel... juist door het uurtje ermee bezig zijn per dag!
ik ga da eigenaren van de ruin nog eens aanspreken, misschien dat ik hen kan overtuigen