snel vervelen, dwergeitje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:33

Inderdaad, ook ik denk dat dit topic hier niks gaat worden :(

Hoe groot is je paardje? Anders ie het (helaas) ook nog wel eens zo dat ze je geitje gewoon niet 'zien staan' en er dus 'doorheen' lopen. Verder wel leuk, een geitje is een fijn dier waar je veel plezier van zult hebben. Let wel op dat geiten geen wintervacht aanmaken. (Tenminste mijn landgeit niet) en dat je er dus voor moet zorgen dat je een goede dichte stal heb waar het niet tocht. :) Denk je ook om 't voer?

Zoals veel mensen zeggen is een soortgenoot inderdaad beter en kun je een geit ook eigenlijk niet alleen zetten bij een pony. Maar dat is je eigen keuze en daar kan ik je niet in tegenhouden. Veel succes en plezier nog met je paardje!

(Enne, als je wel een soortgenootje neemt denk ik dat het ook wat zal schelen in de kosten. Een geit geef je natuurlijk ander voer etc.)
Edit: 2 spelfoutjes
Laatst bijgewerkt door Unique6 op 21-04-14 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:34

Een groepsdier is gemaakt om in gezelschap te leven.
Dus in dat punt kom je inderdaad te kort in de basiszorg van je paard.
Ik zou het bespreken met je ouders, leg uit dat een geit of een schaap geen gezelschap is voor een paard.
Een paard heeft echt nood aan gezelschap. :j

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:34

lrtj_ Dus volgens jou mishandel ik mijn paard? :D haha sommige mensen gaan ver in hun fantasie. Ik vind het heel erg dat je iemand beledigt voor een vraag die men stelt. Ik heb heel wat mensenkennis maar dat je zo ver kunt gaan hierin vindt ik er ver over gaan. Bedankt voor het 'compliment'. Ik zal het onthouden, vanaf nu mishandel ik mijn paard :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:34

TS, ik vind het echt jammer dat alle goedbedoelde adviezen in de wind worden geslagen. Het is echt zo zonde van je paard om hem alleen te houden en hem zo een achterstand op te laten lopen wbt kuddegedrag. Er worden meerdere oplossingen aangedragen, zoals paard naar de manege, je andere paard naar huis of een shetje erbij. Jij lijkt alleen maar te willen horen dat een paard en een geit goed samengaan. Kijk in plaats van beperkingen naar mogelijkheden. Jij wilt je paard toch ook gelukkig zien?

En ja, in de kudde lopen ze wel eens een schrammetje op, maar deze kans is net zo groot als je een paard met een geit/koe zet. Wat dacht je van de horens van zo'n dier? Mijn buurvrouw is haar paard pas verloren, hij stond samen met een koe (en een pony). Die koe heeft met zijn horens in de buik van het paard geprikt, deze had gaten in zijn buik. In laten slapen met een zware buikvliesontsteking.

Wil niet zeggen dat dit jouw paard direct overkomt, maar het is ook een risico als je hem met andere dieren zet. In mijn ogen is het risico op verwondingen groter dan met een paard, omdat ze elkaar niet begrijpen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:35

Het komt wel dicht in de buurt van verwaarlozing hoor TS. Net als voeding heeft een paard ook een soortegenoot nodig.

Nogmaals de vraag waarom je geen shet maar wel een geit zou willen.

Myssteria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:35

Ts maakte toch al duidelijk dat een ander paard erbij geen optie was?
Dat ze nog steeds op de regels van haar ouders leeft..
Ik denk dat ze zelf ook liever een ander paard erbij heeft dan een geit.
Maar ik snap nogsteeds niet waarom je jaarling en je twenter niet gewoon samen kunnen?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:36

Even ingaande op je vraag, waarom een dwerggeit en geen groter ras of een schaap? Is het gezelschap voor in de stal, de wei of beide? En hoeveel stalruimte heb je eventueel?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:36

En waarom je jaarling niet naar huis kan.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:37

Viktor238 schreef:
Inderdaad, ook ik denk dat dit topic hier niks gaat worden :(

Hoe groot is je paardje? Anders ie het (helaas) ook nog wel eens zo dat ze je geitje gewoon niet 'zien staan' en er dus 'doorheen' lopen. Verder wel leuk, een geitje is een fijn dier waar je veel plezier van zult hebben. Let wel op dat geiten geen wintervacht aanmaken. (Tenminste mijn landgeit niet) en dat je er dus voor moet zorgen dat je een goede dichte stal heb waar het niet tocht. :) Denk je ook om 't voer?

Zoals veel mensen zeggen is een soortgenoot inderdaad beter en kun je een geit ook eigenlijk niet alleen zetten bij een pony. Maar dat is je eigen keuze en daar kan ik je niet in tegenhouden. Veel succes en plezier nog met je paardje!

(Enne, als je wel een soortgenootje neemt denk ik dat het ook wat zal schelen in de kosten. Een geit geef je natuurlijk ander voer etc.)
Edit: 2 spelfoutjes

Ze is ongeveer 1m 46. Helemaal niet groot. Ik denk ook niet dat het een probleem moet zijn dat ze de geit 'niet ziet', want onze kat ziet ze ook :)

Een stal is ook geen probleem, hier kunnen we zeker voor zorgen en onze dieren hebben nog nooit voer tekort gehad.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:38

"Het is ook niet voor iedereen even makkelijk om NOG een paard of shetlander bij te kopen"

Sorry, maar als je paard door bovenstaande reden alleen moet staan, denk ik niet dat het een slimme zet is om een paard te houden :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:38

Een paard alleen is psychische mishandeling in mijn ogen ja, een paard hoort niet alleen die hoort met soort genoten het is een kuddedier.
En een kudde dier hoort niet alleen, een geit is ook een kuddedier en die hoort ook niet alleen, een geit en een paard spreken ook beide een andere taal, dus samen zetten is wel samen zijn maar niet elkaar begrijpen.
een paard hoort bij een paard, die begrijpen elkaar en snappen de taal. maar dat wil jij niet horen, jij wil alleen horen hoe goed het is dat je een geit erbij wil nemen.
dat is gewoon niet goed die begrijpen elkaar niet en zullen elkaar ook nooit als vrienden zien.
je ziet zelf toch ook wel dat iedereen zegt dat je dan een afgezonderd paard krijgt die niet weet hoe hij met andere om moet gaan?
of wil je dit niet zien? je moet het zelf weten ts maar ik vind het inderdaad psychische mishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:39

Maar een pony van 146 is voor jou niet groot, maar voor een geitje van 60 cm wel....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:39

En als je een extra paard te duur vind kun je altijd kijken of iemand zijn paard bij die van jou wil stallen. Als je creatief bent en echt wil dan zijn er echt wel oplossingen te vinden.

Kermis

Re: snel vervelen, dwergeitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:40

Waarom geef je nog steeds geen antwoord op de vraag waarom je je 1 jarige niet samen zet met je 2 jaige :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:43

Shirley schreef:
Als we jou eenzaam zouden opsluiten, eldora1, zou je ook blij zijn met een schaap :(:)

_O- _O-

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:47

xJitskee schreef:
TS, ik vind het echt jammer dat alle goedbedoelde adviezen in de wind worden geslagen. Het is echt zo zonde van je paard om hem alleen te houden en hem zo een achterstand op te laten lopen wbt kuddegedrag. Er worden meerdere oplossingen aangedragen, zoals paard naar de manege, je andere paard naar huis of een shetje erbij. Jij lijkt alleen maar te willen horen dat een paard en een geit goed samengaan. Kijk in plaats van beperkingen naar mogelijkheden. Jij wilt je paard toch ook gelukkig zien?

En ja, in de kudde lopen ze wel eens een schrammetje op, maar deze kans is net zo groot als je een paard met een geit/koe zet. Wat dacht je van de horens van zo'n dier? Mijn buurvrouw is haar paard pas verloren, hij stond samen met een koe (en een pony). Die koe heeft met zijn horens in de buik van het paard geprikt, deze had gaten in zijn buik. In laten slapen met een zware buikvliesontsteking.

Wil niet zeggen dat dit jouw paard direct overkomt, maar het is ook een risico als je hem met andere dieren zet. In mijn ogen is het risico op verwondingen groter dan met een paard, omdat ze elkaar niet begrijpen...

Ik wil jullie adviezen niet in de wind slagen hoor. Maar ik heb geen enkele keuze. Stel jij wordt zo goed als aangeklaagd dat je zogezegd je paard mishandelt, dan wil je toch ook jezelf beschermen? Ik zeg ook niet dat ze ongelukkig is. Het is een gelukkig paardje ze verveelt zich gewoon regelmatig. Maar dat heb je als mens toch ook? Wat doe je dan? Spelen op computer, of kuisen, ect. En zij begint te graven ;)

Over de horens hebben we al een en ander opgezocht. Want dit willen we ten volle vermeiden. Er zijn blijkbaar geitjes die zonder horentjes worden geboren maar met stompjes. Wij nemen dan eentje met stompjes (probleem opgelost)

Waarom ik zo bang ben voor verwondingen? Omdat vorig jaar mijn paard is gestorven doordat hij zijn been had gebroken. Ik wil hier niet verder op in gaan omdat dat onderwerp al zwaar genoeg is voor mij.

Mijn jaarling wil ik nog even op de manege laten staan omdat zij met nog 3 andere staat en heel wat ziet daar, zoals tractor ect. En mijn merrie is juist zo cool in haar hoofd omdat zij dat ook allemaal heeft gehad. Een jaarling is daarbij ook nog heel kwetsbaar, daarom dat ik bang heb voor verwondingen. Ik zou ze eerst wat ouder willen voordat ik ze bij een ietwat volwassener paard zet.

Jullie begrijpen mij misschien volledig niet. Maar probeer soms om andere te begrijpen en in hun situatie te kruipen. Dat kan soms echt van pas komen ;)

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:50

lrtj_ schreef:
Een paard alleen is psychische mishandeling in mijn ogen ja, een paard hoort niet alleen die hoort met soort genoten het is een kuddedier.
En een kudde dier hoort niet alleen, een geit is ook een kuddedier en die hoort ook niet alleen, een geit en een paard spreken ook beide een andere taal, dus samen zetten is wel samen zijn maar niet elkaar begrijpen.
een paard hoort bij een paard, die begrijpen elkaar en snappen de taal. maar dat wil jij niet horen, jij wil alleen horen hoe goed het is dat je een geit erbij wil nemen.
dat is gewoon niet goed die begrijpen elkaar niet en zullen elkaar ook nooit als vrienden zien.
je ziet zelf toch ook wel dat iedereen zegt dat je dan een afgezonderd paard krijgt die niet weet hoe hij met andere om moet gaan?
of wil je dit niet zien? je moet het zelf weten ts maar ik vind het inderdaad psychische mishandeling.

helemaal mee eens!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:51

Maar meid ik begrijp je situatie ook echt wel. Zoals ik zei mijn pony heeft járen alleen gestaan en toen een aantal jaar met alleen schapen. Destijds vonden mijn ouders 1 paard al genoeg was dat geen optie en ik was mij destijds van geen kwaad bewust, maar ik tegenstelling tot jou was ik maar 10 jaar. Jij bent ouder, jij wéét dat het voor een paard niet goed is om zonder soortgenoot te staan, jij kunt met je ouders gaan praten.

Daarbij is het nu echt belangrijker dat je jaarlinger op die manier went aan tractors etc? Of is het belangrijker dat beide paarden een soortgenoot hebben? Je jaarlinger kan je ook op andere manieren aan tractors laten wennen hoor. Maar je twenter zonder soortgenoot laten staan is gewoon echt not done..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:52

Snap het inderdaad ook in niet helemaal of die jaarling is er toch niet...of ik ben dom. Allebei thuis is waarschijnlijk nog goedkoper ook. En verschillende leeftijden bij elkaar kan prima juist veel beter. Natuurlijk lopen ze af en toe een schram of wond op als je pech hebt dit hoort bij opgroeien(kinderen worden ook niet groot zonder kapotte knieën, blauwe plekken etc). Je onthoud een paard zoveel door ze niet met soort genoten te zetten. En je hoeft (als je verhaal klopt) er helemaal niets bij te kopen je hebt volgens eigen zeggen al 2 paarden.
Dus nogmaals ik snap het hele probleem eigenlijk niet......

Grapjasjes12

Ik denk dat het belangrijker is dat jij je paard gaat begrijpen. Logisch dat ze zich verveeld, ze is een kuddedier. Zij kan niet ruiken dat jij bang bent door een eerdere ervaring en heeft daar ook geen boodschap aan. Zij is een paard en kan niets anders zijn, wat anderen daar ook van vinden.

Klinkt hard, maar het is de waarheid. Voor je paard zou je je over je angst moeten zetten. Die jaarling erbij gaat echt geen problemen opleveren.

capopjekop

Maar waarom zou je jaarling met die andere paarden minder kans op blessures of verwondingen hebben dan met je eigen merrie? Kun je dan niet tijdelijk een ander paard regelen/lenen bij iemand? Of mss je merrie tijdelijk ergens anders stallen? Ik probeer je wel te begrijpen en ik snap je angst, maar ik zou nooit voor de oplossing van de geit kiezen. Overigens kan een jaarling best tegen een stootje hoor, onderling kunnen ze echt lomp zijn met stoeien.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 21-04-14 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

snowlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:53

TS, het kan zeker van pas komen om je in andermans situatie in te leven, bijvoorbeeld in de situatie van je eigen paard.. Ik snap dat ze niet met elk paard op kan schieten, maar ik durf te wedden dat er vast wel paarden zijn waar ze bij op zal bloeien! En inderdaad, waarom haal je je jaarling niet naar huis? Dan hoef je geen geitje te kopen, dus gren extra kosten, en het is voor je paard een stuk fijner gezelschap dan een geitje :)
EDIT: een jaarling is lang niet zo kwetsbaar als je denkt ;) paarden zijn hartstikke sterk, en zullen elkaar bovendien niet voor niks verwonden, als je daarom je paarden apart houdt, tja... Paarden horen samen te leven. Zou hetzelfde zijn als je een kind binnenhoudt omdat je bang bent dat het valt tijdens het spelen...
Laatst bijgewerkt door snowlove op 21-04-14 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ZiekieLove

Maar waarom dan wel n geit en geen shet? Zoals al gezegd weinig tot geen verschil in onderhoud + dan heb je iig 2 gelukkige dieren in de wei staan.

Lau

Aangeklaagd wegens mishandeling word je niet zomaar, en dit vervelen is makkelijk te verklaren ze is alleen en zoekt iets te doen. en dit doen wij inderdaad ook.
Een paard wordt niet gelukkig van een geit echt niet knoop dat in je oren asjeblieft. ik kan niet geloven dat een paard alleen gelukkig is, neem gewoon een shet dat kan echt geen kwaad en is even duur in onkosten.
wij begrijpen jou niet om dat jij waarschijnlijk ons niet volledig begrijpt.

Geryon

privace schreef:
xJitskee schreef:

Ik wil jullie adviezen niet in de wind slagen hoor. Maar ik heb geen enkele keuze. Stel jij wordt zo goed als aangeklaagd dat je zogezegd je paard mishandelt, dan wil je toch ook jezelf beschermen? Ik zeg ook niet dat ze ongelukkig is. Het is een gelukkig paardje ze verveelt zich gewoon regelmatig. Maar dat heb je als mens toch ook? Wat doe je dan? Spelen op computer, of kuisen, ect. En zij begint te graven ;)

Over de horens hebben we al een en ander opgezocht. Want dit willen we ten volle vermeiden. Er zijn blijkbaar geitjes die zonder horentjes worden geboren maar met stompjes. Wij nemen dan eentje met stompjes (probleem opgelost)

Waarom ik zo bang ben voor verwondingen? Omdat vorig jaar mijn paard is gestorven doordat hij zijn been had gebroken. Ik wil hier niet verder op in gaan omdat dat onderwerp al zwaar genoeg is voor mij.

Mijn jaarling wil ik nog even op de manege laten staan omdat zij met nog 3 andere staat en heel wat ziet daar, zoals tractor ect. En mijn merrie is juist zo cool in haar hoofd omdat zij dat ook allemaal heeft gehad. Een jaarling is daarbij ook nog heel kwetsbaar, daarom dat ik bang heb voor verwondingen. Ik zou ze eerst wat ouder willen voordat ik ze bij een ietwat volwassener paard zet.

Jullie begrijpen mij misschien volledig niet. Maar probeer soms om andere te begrijpen en in hun situatie te kruipen. Dat kan soms echt van pas komen ;)

En daar ga je de mist in.. Als iemand ooit zegt dat ik mijn dieren beter kan behandelen (laat staan dat ze zeggen dat ik ze mishandel!) dan neem ik dat metéén aan, vanwege het welzijn van mijn dieren. Ookal denk ik op dat moment alsnog dat ik zelf perfect bezig ben. Mensen zeggen dat soort dingen niet voor niets en je wilt het beste voor je dier. Althans dat neem ik aan. Dus doe er iets mee..

Wáárom wel een geit maar geenshet?