Paard sluit zich helemaal af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovecamantha

Re: Paard sluit zich helemaal af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:14

voor de volgende keer dat je naar je paardje gaat heb ik wat tips, als je naar zijn stal gaat en naar binnen gaat knuffel hem gewoon! aaien en inderdaat gewoon knuffelen! tot dat hij weer 'normaal' doet! en met rijdenwees gewoon super lief voor hem!

LOLA__HORSES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:23

lovecamantha schreef:
voor de volgende keer dat je naar je paardje gaat heb ik wat tips, als je naar zijn stal gaat en naar binnen gaat knuffel hem gewoon! aaien en inderdaat gewoon knuffelen! tot dat hij weer 'normaal' doet! en met rijdenwees gewoon super lief voor hem!

dit is helemaal waar maar begin rustig aan ga eerst gewoon 10 min bij hem in de stal zitten en meer niet. de volgende keer ga je eerst even zitten en daarna dichtbij hem staan en de volgende keer ga je hem aaien enzovoort dan weet hij dat jij ook heel rustig bent en dat hij je gewoon kan vertrouwen en zich niet hoeft af te sluiten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:48

Bij zo'n paard geef je hele kleine, langzame signalen. Je eigen bewegingen zijn dus ook klein en langzaam.
Als het paard zich afsluit, verander je niks. Dat betekent dat als je been op dat moment minimale druk geeft, je die eraan houdt.
Pas als hij weer 'wakker' wordt, laat je de druk los en is het een knuffelsessie.

Bedenk je dus ook dat als hij zich afsluit, jouw hulp te groot is. Ook al kan dat voor jou al redelijk klein lijken.

Je wilt voorkomen dat het paard zich afsluit. Dus als dat op de grond niet gebeurd en in het zadel wel, dan begin je eerst op de grond om vanuit daar weer naar rijden te werken.
Bij deze paarden is het heel belangrijk dat de mens er is voor het paard, en niet andersom zoals meestal.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:52

Hoe staat het paard, dus op stal of buiten?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:26

Jij wil contact met je paard, maar je kunt je paard momenteel niet bereiken. Ga met elkaar 'in gesprek'. Zoek uit wat jullie allebei nodig hebben om met elkaar in contact te komen. Op dat moment zal je paard zich openen.

Laat alle methodes lekker links liggen, hoe mooi ze ook lijken, uiteindelijk zijn het nog steeds allemaal manieren voor opzitten en pootjes geven door het paard. De ene vorm is daarin wat mooier verpakt dan de andere.

Als jij volledig en oprecht in contact wil komen met wie je paard echt is, is er ruimte voor vrije keuze van beide kanten zonder waardeoordeel of goed of fout. Dan pas praat je over wederzijds respect.

Het team van dialoog tussen mens en paard kan je daar via de dag of weekendtraining heel ver mee op weg helpen. Zie www.dialoogtussenmensenpaard.nl

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:06

ja dat onzekere herken ik. Hoe zekerder jij gaat worden, hoe meer duidelijkheid hij heeft en hoe opener hij wordt. En misschien opzoek naar iemand anders om les van te krijgen, iemand die zowel jou als je paard zelfverzekerder maakt?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:20

Ik benader mijn paarden qua dat wat nuchterder..
Ik geloof niet zo in "afsluiten" e.d. Het blijven dieren..
En ik heb t idee dat jouw ruin het allemaal wel best vindt zo.. Je vraagt iets van hem.. Hij doet t niet.. Consequenties? Nauwelijks..

Ik persoonlijk zou m wat wakkerder maken.. (er helemaal van uitgaande dat het niets lichamelijks, of slecht passend tuig is)
Hoger is het voer.. Evt haver erin.. Afwisseling qua werk.. Springen/dressuur/buitenrit/longeren/vd noem maar op.. Hou hem bij de les..

Vraag reactie.. geen reactie? Vraag het duidelijker.. Nog niet? Tik!! En dat volhouden.. Ik heb t idee dat je paard gewoon lekker doet waar ie zelf zin in heeft..

Ik ben absoluut niet van de zweverige "ga in gesprek met je paard", doe met m knuffelen tot ie weer normaal is" onzin..

lolifantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:48

Herkenbaar, dit probleem. Als een extra of hardere tik niet helpt, en je het gevoel hebt dat je paard met zijn gedachten op een andere planeet zit, zal nog vaker of harder meppen niet helpen.

Nine1987 heeft echter wel een punt, want jij vraagt iets en krijgt geen reactie. Je moet je paard uit deze state-of-mind halen, en hij zal zijn benen/lichaam moeten gaan bewegen. Probeer maar achterwaarts of een keertwending. Zoek een aanraking waarop hij reageert (desnoods een oor vastpakken of zo) of een fluitsignaal. Zodra hij daarop reageert, komt de voorwaartse hulp ook wel weer door.
Niet te flauw zijn, in eerste instantie even geduld tot hij antwoord geeft, en hup, aan de gang. Overigens hebben dit soort paarden moeite hun concentratie lang vast te houden. Liever wat korter trainen en vaker, dan in 1 x heel lang.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:25

Ja, want harder slaan met de zweep helpt echt niet en ik wissel zoveel mogelijk af. hij loopt zondag voor de menkar en zaterdag buitenrit woensdag ene keer spring andere keer dressuurles en dan nog 1 keer in de week of een buitenrit of longeren of gewoon rijden in de bak of andere grondwerk oefeningen. Dus aan de afwisseling ligt het niet dat probeer ik er wel in te houden. wat nine zegt dat zegt mijn instructrice ook. Dat hij een loopje met me neemt. maar hij doet het ook bij anderen, want heb ook al een aantal betere ruiters dan ik er op laten rijden

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:49

Als hij voor de wagen loopt, is het dan hetzelfde?

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:55

Eerst ging t goed alleen nu hetzelfde als met rijden vind ik

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:02

misschien ook een tip heb je misschien al een sporen geprobeerd?
Mijn paard deed het eerst ook maar ik hoefte alleen maar de sporen al om te doen en ze liep lekker door, ik hoefte haast geen been te geven.
De sporen heb ik 2 weken gebruikt en later weer af gedaan en nu is er niks meer aan de hand.

geen idee of het zin heeft maar soms is de oplossing dichterbij als je denkt

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:11

Dus voor de wagen loopt hij ook niet door? Reageert hij ook niet op stem?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:11

Het eerste wat er bij mij op komt is: arm dier!

Ik herken dit gedrag, heb hier twee paarden met een verleden en geschiedenis die (ieder op een andere manier) dergelijk afsluitgedrag vertonen: de ene juist helemaal hyper in het vooral geen contact kunnen/willen hebben en de andere inderdaad op standje 'ik ben er even voor niks, niets, niemand niet' .

Om terug te komen op mijn opmerking 'arm dier' : helaas heeft dit paard een rommelig verleden en is hij nu bij een eigenaar terecht gekomen die zijn gedrag niet snapt en (blijkbaar?) niet zijn best zal doen om dit te keren, sterker nog ... als dit gedrag niet binnen een paar maanden verandert dan zal het dier weer moeten vertrekken en juist dàt kan dit gedrag veroorzaakt hebben en zal door wederom een verhuizing dan alleen maar verslechteren :\ ...

Niet alle lezers zullen het hiermee eens zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat dieren meer emoties hebben dan menigeen wil inzien ... het ene leven is het andere natuurlijk niet, maar er zijn absoluut dieren die echt ziek kunnen worden van bv. 'heimwee' naar mensen en/of (leef)omgeving.

De ene reageert daar zus op, de ander zo en anderen reageren er juist helemaal niet op!
Het zich afsluiten van alles en iedereen is een overlevings tactiek ... ik denk dat velen zichzelf daarin wel zullen kunnen herkennen en anders misschien dit gedrag wel bij bv. manege paarden (ge)zien (hebben).

Maar goed, grootste probleem in dit geval is dat de TS niet de eigenaresse van het paard is .... maakt het zoeken naar hulp en oplossingen er niet makkelijker op.
Imo zou een (bloed) onderzoek door een DA de eerste stap zijn om medische oorzaken uit te sluiten en vervolgens zal het dier de kans moeten krijgen om op diverse manieren weer paard te kunnen en mogen worden ... om weer vertrouwen in zichzelf, zijn omgeving en de mens te krijgen.
Er zijn hier al de nodige tips gegeven (-/- de 'stevig aanpakken' tips ..) en daar kan ik nog wat aanvullingen bij geven, maar ik vraag me oprecht af of daar iets mee kàn gebeuren ... vraag me af of de eigenaar hieraan mee wil werken, oftwel: is dit paard wel te helpen en zal hij hier ook iets aan hebben of wordt hij hoe dan ook toch weer verkocht?
Zo ja, dan denk ik dat hij beter op standje 'ik ben er niet (meer)' kan blijven :(

Ps.,lees net dat paard ook te dun is, bevestig mijn vermoeden dat hij het allemaal 'gewoon' een beetje gehad heeft.
Is het bloed en gebit al nagekeken?
Als dat allemaal okee is, dan kun je gaan beginnen met het langzaam aan veranderen/vermeerderen van voer.
Ruwvoer (gras, hooi, voordroog) het liefst onbeperkt, liever geen brok, rest van het voer over zoveel mogelijke porties (bv. 4x) per dag verdelen.
Goede (extra) energie gevers: Seniores Priores van Subli (makkelijk verteerbaar ... wel +/- 6 uur weken!), Lucerne mix van Hartog, Omega 369 mix van Subli, lijnzaadpap ..

nb., bij een te kort aan voedingsstoffen worden de spieren 'opgegeten', maakt het 'werk' er natuurlijk niet makkelijker op ..
Laatst bijgewerkt door Wanderers op 09-04-14 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:27

Wanderers ik ben het helemaal met je eens :j

ik heb zo`n paard die vanaf geboorte tot 9jr van dezelfde mensen was en een vaste routine had
toen kwam hij bij mij en alles was anders
een grote schok voor hem :j hij is echt ziek geweest kreeg de raarste dingen/klachten heeft ruim 2 jaar geduurd en nu heb ik een open en blij paard past in de kudde is erg speels en gaat graag mee uit de wei en op de rit

paard heeft geen slecht of raar verleden maar was totaal de kluts kwijt, bij mij ook nog op de kliniek gestaan en jaar erop geopereerd en nu de afgelopen bijna 3 jr zit hij echt lekker in zijn velletje :j *\o/*

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:56

Mijn hemel.. Mijn paard zit ook goed in zn vel.. Maar heeft hij iemand waar ie een loopje mee kan nemen (zoals paard van ts) dan doet hij dat.. En dan loopt ie ook geen pas harder dan dat hij wil..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:42

nine1987 schreef:
Mijn hemel.. Mijn paard zit ook goed in zn vel.. Maar heeft hij iemand waar ie een loopje mee kan nemen (zoals paard van ts) dan doet hij dat.. En dan loopt ie ook geen pas harder dan dat hij wil..

Nine, er zijn zat paarden die op 'slofstand' gaan door gebrek aan leiding.
Maar er zijn ook paarden die zich afsluiten van de wereld en liever 'niet bestaan' op dat moment. Een dergelijk paard ziet er voor een leek ontspannen uit. Maar het hoofd hangt net iets lager, de ogen zijn net iets 'doffer' en geslotener, het paard heeft spierspanning ondanks dat hij niet beweegt.
Dit zijn dan enkele signalen. Maar het is wel degelijk te zien aan een paard, zolang je details ziet.
Blijf bij zo'n paard doorgaan met hulpen vergroten en je hebt een grote kans op een explosie, omdat de huidige overlevingsstrategie niet werkt.
En inderdaad, je ziet dit fenomeen meer bij paarden die niet gezond zijn (geweest).

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 22:52

medisch gezien is hij helemaal goed, ik heb bloed en poep laten onderzoeken dus dat heb ik al uit laten sluiten. Hij is wel echt heel gevoelig. voordat er gezegd kon worden dat hij zich thuis voelde op zijn nieuwe plek heeft dat wel dik een half jaar geduurd. Vandaag ging les heel goed ik heb hem telkens complimenten gegeven en maar belonen ook druk wegnemen als hij op tempo zat heb ik heel goed op gelet. veel overgangen gereden op een gegeven moment was hij niet te stoppen dus ik houd dit moment goed vast. tuurlijk is het nog niet wat het zijn moet maar elke stap vooruit zie ik als enorme winst en dan ben ik super trots op hem. Verder komt hij ook al mooi aan en krijgt hij al wat bespiering dus dat gaat ook de goede richting op. Ik wil straks wel meer grondwerk gaan doen want ik denk wel dat dat erg goed is voor ons beide. Voor nu probeer ik dit positieve moment vast te houden! :D

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:53

Nine1987, ik denk echt niet dat je het zomaar daar op kan gooien hoor. Het feit dat paard iets te dun is, geeft wel meer te denken dan alleen maar aanpakken. Zoals hierboven genoemd wordt voeding, of zit tuigage misschien niet goed? Is paard wel in balans met rijden? In wat voor houding loopt je paard als je er net op zit en/of het meeste?

Geef het tijd. Je paard mist vast en zeker ook spierkracht, coördinatie en vertrouwen om fijner te lopen. Hopelijk vind je fijne instructie die je verder kan helpen.

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar iets dat je paard motiveert. Geef bijvoorbeeld de galophulp als hij dreigt zich terug te trekken "in zijn schulpje". Doe iets waarvan je weet dat je reactie op krijgt. Daarnaast zul je wel moeten (blijven) werken aan reactie op je been, maar niet op de momenten dat hij zich (begint te) afsluit(en). Want daar zet je "kwaad bloed" mee.

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:36

ik weet niet of je paard veel binnen staat, maar het helpt ook om het zoveel mogelijk (liefst altijd) buiten te zetten, voor zover je daar wat over te zeggen hebt natuurlijk. In de stal is het makkelijker om je af te sluiten dan in de wei.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:48

Sassol schreef:
nine1987 schreef:

Nine, er zijn zat paarden die op 'slofstand' gaan door gebrek aan leiding.
Maar er zijn ook paarden die zich afsluiten van de wereld en liever 'niet bestaan' op dat moment. Een dergelijk paard ziet er voor een leek ontspannen uit. Maar het hoofd hangt net iets lager, de ogen zijn net iets 'doffer' en geslotener, het paard heeft spierspanning ondanks dat hij niet beweegt.
Dit zijn dan enkele signalen. Maar het is wel degelijk te zien aan een paard, zolang je details ziet.
Blijf bij zo'n paard doorgaan met hulpen vergroten en je hebt een grote kans op een explosie, omdat de huidige overlevingsstrategie niet werkt.
En inderdaad, je ziet dit fenomeen meer bij paarden die niet gezond zijn (geweest).

Het is een DIER.. Paarden denken niet in de zin: "ik wil hier niet meer zijn".. Paard weet gewoon donders goed dat ie niets HOEFT te doen van ts.. Omdat er niet consequent genoeg oogetreden wordt.. Heel simpel..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:58

Waarom zou het paard eigenlijk harder lopen? Wat zit er voor hem in? Denk daar eens over na.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 09:25

Gypsy schreef:
Waarom zou het paard eigenlijk harder lopen? Wat zit er voor hem in? Denk daar eens over na.

Dit snap ik even niet? bedoel je dat het gewoon zijn aard is?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:29

Nee, ik bedoel echt wat er staat. Waarom zou je als paard je best doen? Wat win je er mee? Denk nou eens vanuit het paard ipv ik ik ik.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 09:29

suusje89 schreef:
ik weet niet of je paard veel binnen staat, maar het helpt ook om het zoveel mogelijk (liefst altijd) buiten te zetten, voor zover je daar wat over te zeggen hebt natuurlijk. In de stal is het makkelijker om je af te sluiten dan in de wei.

Hij heeft van het winter wel vaker op stal gestaan omdat hun stuk weiland in de winter niet gebruikt wordt, maar ze mogen wel het weiland van een andere boer gebruiken dan. alleen toen het zo nat was hebben ze hun meer binnen gehad omdat ze niet willen dat het land door hen vertrapt werd, omdat het niet hun grond was. Ook hebben ze een bak maar daar hadden ze met het natte weer ze ook niet vaak in, omdat ze een fries en tinkers hebben en ze zijn nogal mokgevoelig. Alleen hij staat nu al wel een tijdje weer buiten alleen woensdag avond staat hij binnen in zijn stal