Hoe meer vertrouwen krijgen in "nieuw" paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:14

upendo schreef:
Sassol, zelfreflectie is geen probleem. Ik heb echter nergens gevraagd om commentaren over les of hulpteugels. Jouw eerste post kon ik wel wat mee, de rest van het commentaar niet. Excuses.

Mijn reactie over het verkeerd gebruiken van de hulpteugel, staat in 1 lijn met mijn eerste post.
Zoals ik zei: het gaat om vertrouwen in jezelf. Niet om vertrouwen in het paard en al helemaal niet om vertrouwen in een hulpteugel.
En dat bedoelde ik ook met de vergelijking van mijn cap: zonder cap op, denk je wel 2 keer na voor je op een paard stapt. Ik stap dan ook niet op, tenzij ik het vertrouwen heb dat ik het paard zodanig onder controle heb, dat ik er niet af zal vallen. (Nee, het is niet aan te raden, maar ik vind caps ondingen)
Dat vond jij geen vergelijking, maar dat is het wel.

Probeer maar eens te bedenken wat je wel of niet zou doen zonder die hulpteugel. Zou je zonder die hulpteugel ook zo naar buiten gaan en op die manier rijden? Waarschijnlijk niet, want jij haalt iets extra's uit het gebruik van de hulpteugel. En daardoor sla je dus een paar stappen over in de training.

Mijn advies is dan ook om zonder die hulpteugel te rijden. En werk verder vanuit het vertrouwen in jezelf en jouw kunde.

smurffie

Re: Hoe meer vertrouwen krijgen in "nieuw" paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:30

Lekker die martigaal eraan hangen als het jou een veilig gevoel geeft, het mooie van dat ding is mamdjgjt dat hij niks doet als een paard braaf is. Wonderbaarlijk genoeg kun je daarmee dus het tussen jou oren gerust stellen zonder dat het paard ook maar enige hinder ondervind.

Verder inderdaad lekker kilometers maken,af en toe een stukje dressuur om je controle te voelen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 09:07

Ach kom Sassol, een paard blijft een dier, als je zo beredeneert kan ik mijn spullen net zo goed aan de wilgen hangen want mijn eigen veiligheid gaat 100% voor op. En ze kunnen gewoon altijd een gekke sprong maken. Ik vergeef het mezelf niet als ik eraf knal en met een dwarslaesie of iets dergelijks in een rolstoel beland.
Met alleen rondjes in de bak rijden ga ik niet opeens de volle 100% vertrouwen krijgen want mijn motto is toch 'eerst zien, dan geloven'. En daaruit voortbordurend zou je kunnen zeggen dat ik het eerst moet doen voor ik het geloof. Lekker met cap en met martingaaltje. Zoals smurffie het zegt, als ze braaf is heeft hij geen effect en als ze dat niet is kan ik er toch voor zorgen dat het een succeservaring voor mijn wordt en die martingaal de volgende keer in de kast blijft.

Iedereen zijn eigen manier. :)
Ik ben er gisteren namelijk weer mee naar buiten geweest, zonder martingaal ( ;) ) maar met vriendin en het ging super.. Maar zonder die eerste keer had ik dat nooit gedaan...

Maflinger_S

Re: Hoe meer vertrouwen krijgen in "nieuw" paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:07

Het gaat erom dat je je grenzen verlegt, dat hoeft niet snel maar wel gestadig en in je eigen tempo om dat te bereiken wat je wilt. Bedenk ook dat je krijgt wat je verwacht, zeker met paarden. Zo te lezen gaat het prima.

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:53

Gewoon overal de tijd voor nemen. 4 maanden is nog wel heel kort. Gewoon proberen op momenten dat je je zeker voelt en is dit gevoel er een keer niet, ga je iets anders doen. Probeer iemand mee te vragen of met paard of op de fiets. Bij mij heeft dat heel erg geholpen, mijn paard vond het eng om alleen naar buiten te gaan en dat lag geheel aan mij, wanneer er iemand op de fiets meeging voelde ik mij beter en dat straalde ik uit naar mijn paard. Maar vooral neem overal de tijd voor en doe waar je je zeker bij voelt. Ik heb sinds een half jaar een bokriempje aan mijn zadel, gewoon een extra handgreepje. Ik gebruik het zelden maar het geeft mij zekerheid, nou en.... samen komen wij er wel..... en jij ook met je paard *\o/*

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:47

upendo schreef:
Ach kom Sassol, een paard blijft een dier, als je zo beredeneert kan ik mijn spullen net zo goed aan de wilgen hangen want mijn eigen veiligheid gaat 100% voor op. En ze kunnen gewoon altijd een gekke sprong maken. Ik vergeef het mezelf niet als ik eraf knal en met een dwarslaesie of iets dergelijks in een rolstoel beland.
Met alleen rondjes in de bak rijden ga ik niet opeens de volle 100% vertrouwen krijgen want mijn motto is toch 'eerst zien, dan geloven'. En daaruit voortbordurend zou je kunnen zeggen dat ik het eerst moet doen voor ik het geloof. Lekker met cap en met martingaaltje. Zoals smurffie het zegt, als ze braaf is heeft hij geen effect en als ze dat niet is kan ik er toch voor zorgen dat het een succeservaring voor mijn wordt en die martingaal de volgende keer in de kast blijft.

Iedereen zijn eigen manier. :)
Ik ben er gisteren namelijk weer mee naar buiten geweest, zonder martingaal ( ;) ) maar met vriendin en het ging super.. Maar zonder die eerste keer had ik dat nooit gedaan...

Uiteraard bedoel ik niet dat je niet op een paard kan stappen tenzij je absoluut uit kan sluiten dat je valt oid. Een paard kan altijd gek doen, en je kan altijd vallen. Als de martingaal echt voor 1x was, vind ik het ook heel wat anders. Ik dacht dat je 'de eerste tijd' met martingaal wilde gaan rijden.
En er zit natuurlijk heel wat tussen alleen maar rondjes in de bak rijden of met vertrouwen willen sprinten ;)
Gaat bijvoorbeeld een rustige galop goed (voel jij je prettig?), dan kun je gaan schakelen in tempo binnen die gang. En van daaruit opbouwen naar een sprint.