Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:30

Volgens mij heb je dit soort taferelen bij elk soort :7 kortom je paard wel of geen paard laten zijn....

Ik heb een goed dressuurpaard, maar die staat de hele dag in de kudde,
krijgt nooit wat om zijn benen en wordt op barbaarse bodem in barre weersomstadigheden getraind 8-)

Ligt dus echt aan de eigenaren als je het mij vraagt...de meeste dressuurpaarden die ik ken komen gewoon buiten (zelfs op internationale profstallen!)

Ik denk dat het meer om vooroordelen gaat als feiten

_San87_

Re: Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:36

Ik denk dat het niet zozeer de tak van de sport is, maar meer de manier van denken van de eigenaren. Zo ken ik dressuurruiters die hun paarden de hele dag op het land hebben staan, maar ik ken ze ook die de paarden enkel aan de hand laten grazen of alleen maar buiten laten in de molen of onder het zadel/de longe. Maar zo ken ik ook springruiters die hun paarden niet buiten laten of enkel aan de hand laten grazen, terwijl ik ook springruiters ken waarvan de paarden de hele dag op het land staan.

Dat kan natuurlijk toeval zijn, maar zelf denk ik niet dat dit zo is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:16

Dit is gewoon heel verschillend, ook ik ken mensen die hun "dressuurders" helemaal inpakken voor een rondje stapmolen (en dat was het dan), maar net zo goed mensen die om 8.00 de men- en dressuurpaarden (ja, voor wedstrijden), gewoonweglekker op de weide zetten, en tegen donker weer binnen halen.

Als de waarde van het paard het vrije paardzijn in de weg dreigt te gaat zitten lijkt mij dat niet goed.
Een paard hoort zo veel als mogelijk vrij buiten te kunnen bewegen.

Inderdaad gaat dat steeds minder worden naarmate de paarden "hoger" uitgebracht worden en de waarde stijgt. Dat is betreurenswaardig, want gaan ze er dan eens uit, dan loop je veel meer kans op een "kanon" dat zichzelf (of anderen) kan beschadigen uit pure dolligheid.

Ieder gezond paard zou zo veel als maar kan BUITEN horen te lopen, op de wei. Dit is een mentale behoefte voor een bewegingsdier als een paard (of pony)

Helaas blijken vaak menselijke belangen voor het dierenwelzijn te gaan, dat is niets nieuws....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:24

Ik word dit soort topics eigenlijk een beetje moe. Puur het onderwerp hoor, niets persoonlijks TS. :D
Het lijkt wel alsof we telkens de bevestiging nodig hebben dat we echt wel goed bezig zijn met ons paard door "de anderen" te bekritiseren op hun manier van paarden houden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:24

Moeten we ook, dat is volgens mij mens eigen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:27

Het zou al helpen als we paarden en ponies ook eens als paarden en ponies gingen behandelen, inplaats van als porseleinen poppetjes die wij naar onze smaak en zin "vermenselijken".
Zowel qua houden als rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:29

het nare van paardenmensen is dat ze het altijd beter weten en zich overal mee bemoeien.Zij weten hoe het moet,zij zorgen het best voor hun paard. :j
Ik heb daar al jaren last van :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:33

Jammer geerke, want als je het volgens mijn manier zou doen, zouden je paarden het veel beter hebben.
:D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:34

Gini schreef:
Jammer geerke, want als je het volgens mijn manier zou doen, zouden je paarden het veel beter hebben.
:D

:') ik denk het ook :j

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:17

Haha Geerke! :):)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:48

Gini, jammer dat je het zo ziet. Zo kun je ieder topic wel sluiten.
Ik vraag me dan af waarom je het topic niet gewoon negeert maar goed ...:o. Ik weet dat ik goed bezig met mijn paarden, daar heb ik geen bevestiging meer voor nodig na al die jaren ;).
Geerke, ook jouw opmerking snap ik niet als deze tenminste op mij gericht is, jij kent me al langer dan vandaag en zou volgens mij dus wel moeten weten hoe ik dit bedoel :o ?

Het valt mij op, er is een blog over, het valt meerdere mensen op. Er zal dus wel een kern van waarheid in zitten? Ik zeg niet dat het anders moet, ik vraag naar de reden waaróm mensen denken/vinden dat een dressuurpaard 'anders' behandelt dient te worden? Misschien begrijp ik het dan. Ik heb het argument geld nu voorbij zien komen maar hoeveel mensen hier op Bokt of in mijn omgeving hebben daadwerkelijk een paard van een paar ton? Het valt mij op dat JUIST de paarden die 'maar' een paar keer per maand op L of M-niveau op wedstrijd gaan minder lang of niet de wei op gaan, in de regen niet buiten staan etc etc.

EDIT: het gaat mij dus niet alleen om de weidegang maar ook om het voer, de bescherming etc etc.
Laatst bijgewerkt door Sees op 06-03-14 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:10

Maar het gaat om emotionele waarde, een serieus doel hebben en deel angst..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:15

Volgens mij mis je de grap van Gini een beetje SeeS.... :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:17

Natuurlijk was mijn opmerking niet naar jou persoonlijk gericht. Het verbaast mij alleen dat iedereen zich altijd vreselijk bemoeit met wat een ander doet in de paardenwereld vooral. Mensen die hun paard inpakken prima,ik zie dat liever dan mensen die hun paard losgooien ,los laten springen of op de trailer kwakken zonder beenbescherming om....laatst was er op bokt ook een paard wat afgemaakt moest worden,tijdens het transport een pen in zijn been....zonder transportbeschermers uiteraard. Lekker zelf weten maar wel jammer van een paard van 6 jaar oud

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 13:20

Ayasha schreef:
Volgens mij mis je de grap van Gini een beetje SeeS.... :(:)

Ik had inderdaad niet door dat het een grapje was van Gini (wat het volgens mij dus ook niet was :o ?)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 13:24

geerke schreef:
Natuurlijk was mijn opmerking niet naar jou persoonlijk gericht. Het verbaast mij alleen dat iedereen zich altijd vreselijk bemoeit met wat een ander doet in de paardenwereld vooral. Mensen die hun paard inpakken prima,ik zie dat liever dan mensen die hun paard losgooien ,los laten springen of op de trailer kwakken zonder beenbescherming om....laatst was er op bokt ook een paard wat afgemaakt moest worden,tijdens het transport een pen in zijn been....zonder transportbeschermers uiteraard. Lekker zelf weten maar wel jammer van een paard van 6 jaar oud

Maar als ik een topic open omdat ik me iets afvraag wordt dat dan meteen bestempeld als bemoeien :o ? Ik vraag me simpelweg iets af. Mag dat niet meer van Bokt :o ? Ik snap niet waarom zoveel mensen zo geïrriteerd reageren? Ik zal zo nog eens mijn openingspost lezen om te kijken of ik echt een beschuldigende toon heb aangenomen. Als je alles bestempeld als bemoeien kun je ieder topic wel sluiten ;).

Overigens zet ik mijn paarden ook altijd zonder beenbescherming op de trailer, ik heb nare ongelukken gezien door beenbescherming...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:28

Ik denk dat het meer zit in het type mensen dat dressuur rijdt dan het type paard. Dressuur is natuurlijk wat minder risicovol dan springen, heeft wat meer de illusie dat het om de controle draait en dat trekt juist wat meer mensen aan die graag op safe spelen en ditzelfde dan doorvoeren in hun manier van hun paard houden. Dit is natuurlijk even heel generaliserend, maar ik denk wel dat je het grotendeels in die sfeer moet zoeken. Bij ons op stal zie ik trouwens geen verschil tussen het omgaan met dressuurpaarden en spring- en/of endurancepaarden. Alles gaat naar buiten en de meeste krijgen bescherming om tijdens het loslaten.

Nu ben ik zelf ook een op en top dressuurmuts hoor, jawel, compleet met m'n bandages in alle kleuren van de regenboog en dure dekjes (nee, gaat ie inderdaad niet beter van lopen, maar ik vind 't zo verrekte leuk staan, dus rij ik ermee. Geen probleem toch?). Ik voel me dan ook wel enigszins aangesproken door sommige posts. Waarom moet er op dat soort dingen altijd commentaar worden geleverd? Live and let live, wat boeit t jou dat ik een eskadron dekje op mn paard heb liggen?

Ook weet je niet altijd wat de reden is van iets. Ik heb twee paarden en een daarvan (een brekebeentje) pak ik inderdaad van top tot teen in als ie los gaat. Ook zou hij niet in de kudde kunnen omdat hij de sociale regels binnen de kudde maar niet begrijpt. De ander kan zonder iets zo hop een kudde in en die vermaakt zich wel. Een buitenstaander zal dan denken dat ik dat zwarte dressuurpaard binnen houdt wellicht omdat het een dressuurpaard is. Ik weet echter uit ervaring dat hij nu eenmaal lomp en onhandig is met zijn eigen lijf en ik daar dus even wat voorzichtiger mee moet zijn. Maar dat terzijde.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:30

Iets heel anders: wat mij dan weer opvalt is dat veel mensen met dressuurpaarden hun veulen na het afspenen in de opfok zetten, er 2,5 jaar niet naar omkijken (okee, weinig) zodat ie lekker "paard kan zijn" in een één of ander gigantisch natuurgebied, om hem vervolgens naar stal te halen waar hij met geluk een paar uurtjes per dag op de paddock kan om te beleren. Maar in die 2,5 jaar buiten moet ie "paard kunnen zijn" hoor! Want in die tijd mag je er toch niks mee doen? :\

Dat snap ik dus echt niet :o

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:31

pluisje88 schreef:
Ik denk dat het niet aan de dressuurpaarden ligt maar aan het gemiep van veel dressuurruiters ;)

Mee eens!

Ik zie zat voorbeelden.

Zo ook bij een stalgenoot, paard stond de hele zomer onder 2 dekens incl halsdeken. Pfff ik krijg het er hondsbenauwd van als ik er naar kijk.
Arm dier.

Gisteren schitterend weer en erg zonnig, staat dat arme beest onder 3 dekens met een halsdeken. Het lag veel en rolde veel, het had duidelijk last van teveel dekens en de warmte.

En in de zomer bij een beetje frisse dag met regen miept ie gelijk al van: oke stalseizoen is voorbij.
Hahaha ik heb me bescheurd zeg!
Wat een gemiep om niks.

Dat beest kon best tegen een stootje, een Kwpner maar ja de eigenaars houden het in stand.

Mooi dat ik nergens op reageer als er weer om de haverklap een app rondgaat van: oh het is frisjes of het is wel erg warm, kan er iemand dek op doen of afdoen?
En of kan iemand een vliegenmasker omdoen enz. enz.

Dat kan die toch wel zelf bedenken en er rekening mee houden van wel of niet deken omdoen/ omhouden en met de andere dingetjes.

Ben haar stalknecht niet.
Helpen is voor mij geen probleem en dat doen we ook allemaal voor elkaar, maar dit...............Ga dan naar een All-in clusieve stallen, ipv doe het zelf stallen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:17

Mijn eerste bericht was gewoon mijn mening over het onderwerp, tweede bericht is uiteraard met een enorme knipoog.
Sees, je zegt nu dat het je niet alleen om de weidegang ging, maar dat valt uit jouw beginpost niet op te maken. Daar heb je het juist alleen over buiten staan of niet. En ja, vandaar dan mijn bericht over het beu worden van het zoveelste '24/7 buiten is the max/sportpaarden zijn toch ook paarden'-topic.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:22

TS vraagt wáárom dressuur(sport)paarden anders behandeld lijken te worden.
Gewoon een gedachtesprongetje; zou het (in het geval van de L/M ruiters waar TS het over had) niet zo zijn dat zij hun paard als porselein behandelen, omdat de ruiters graag willen zijn zoals de "echte" toppers? Omdat ze denken dat de paarden in de top ook zo behandeld worden? Misschien zelfs omdat ze denken dat ze dan naar buiten toe professioneler overkomen?

Dit is niet per se mijn ervaring, er staan bij ons op stal voornamelijk recreatieruiters. Het is slechts een strain of thought. :)

En er zullen vast ook paarden zijn, zoals mylittlejoy aangeeft, die nou eenmaal lomp en blessuregevoelig zijn. Of zo'n paard nou op hoog niveau loopt of niet, daar zal je als eigenaar vast voorzichtiger mee zijn. Al is het alleen maar vanwege emotionele waarde van het dier.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 15:15

MLJ, de ruiter neemt inderdaad de beslissingen mbt de verzorging van het paard. Misschien is het dus inderdaad zo dat zij er anders tegenaan kijken. Vandaar hier ook mijn vraag. Misschien zijn er dressuurruiters die kunnen aangeven waaróm ze hun paard op een bepaalde manier houden.
Wat betreft de kleur van je dekje, daar heb ik niets van gezegd, maakt me ook niet uit ;).
Je weet inderdaad niet altijd wat de reden is, naar die reden ben ik dus op zoek. Hier om me heen hoor ik namelijk wel redenen waarvan ik denk :? ?

Even off topic, als een paard de gedragsregels niet kent is er vroeger toch iets al niet helemaal goed gegaan :o ? Wij hebben er ook een aantal gehad die absoluut asociaal kuddegedrag vertoonde, de kudde leert dat echter héél snel af :Y) maar dat gaat inderdaad niet zachtzinnig en dan is de kans op blessures misschien inderdaad groter. Dat is dan de afweging die je moet maken? Ik zeg dus niet dat je je paard hier aan moet overleveren ;).

Magrathea, nou ja dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat die paarden dan nog niets hoeven te presteren? Al kán het dan natuurlijk nog steeds zo zijn dat je dressuurpaard geblesseerd raakt en je hem/haar (als dressuurpaard) af kan schrijven.

Gini, ik heb de beginpost nog eens nagelezen en ondanks dat ik ook shanks als voorbeeld heb aangehaald, zie ik dat ik inderdaad de nadruk nogal op de buitengang heb gelegd, dat was niet de bedoeling. Mijn excuses. Het gaat mij om het totaalplaatje: buitengang, training, voerbeleid, manier van houden etc.

Eelmo, hm ja misschien. Ik weet het eigenlijk niet. Fijn dat zoveel mensen in ieder geval met mogelijke redenen komen :j.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:23

In mijn ogen is het net door dit soort discussies dat mensen denken dat wij onze dressuurpaarden anders (al dan niet slechter) behandelen. Ik rijd met mijn paard zowel dressuur als springen, maar eerder dressuurgericht. Ik kan je iig vertellen dat ik niet liever heb als dat mijn paard de hele dag met twee vriendinnetjes op het land heeft gespeeld en ik dan 's avonds een fijne springles of dressuurtraining kan rijden. Dat doet haar prestaties ten goede en ze is handelbaarder (ze is 5). Het is voor haar ook gewoon genieten om buiten met andere paarden rond te scharellen met de zon op d'r kont. Het is in mijn ogen het aller aller allerbelangrijkste dat ruiters, eender welke discipline, niet vergeten dat ze met een paard te maken hebben. Zowel een dressuurpaard als een springpaard als een endurancepaard blijft een PAARD! De prioriteiten moeten volgens mij blijven liggen bij de mentale en fysieke gezondheid van onze paarden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 15:41

Heleennn schreef:
Het is in mijn ogen het aller aller allerbelangrijkste dat ruiters, eender welke discipline, niet vergeten dat ze met een paard te maken hebben. Zowel een dressuurpaard als een springpaard als een endurancepaard blijft een PAARD! De prioriteiten moeten volgens mij blijven liggen bij de mentale en fysieke gezondheid van onze paarden.

Dit ben ik roerend met je eens :j. Ik heb alleen af en toe het gevoel dat wedstrijdpaarden een andere behandeling genieten. Sommige dingen begrijp ik wel, scheren vanwege de dikke vacht, maar de gevolgen die daar soms uit voort lijken te vloeien, naar binnen bij regen, snap ik niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:43

Een dressuurpaard wordt anders behandeld omdat het dier getraind wordt om wedstrijden te winnen en daarmee dus geld en andere spullen binnen te slepen voor de eigenaar.
Als iemand wedstrijden rijdt voor zichzelf en het paard is er dikke kans dat het paard gewoon naar buiten mag en mag spelen met vriendjes in de wei.